برگ اکالیپتوس — 6 مورد از فواید برگ اکالیپتوس + تسکین سرماخوردگی تا سلامت دندان

برگ اکالیپتوس

فواید برگ اکالیپتوس باعث شده که این برگ در میان تمامی اقوام در سراسر دنیا محبوبیت خاصی پیدا کند. همان‌طور که می‌دانید درخت اکالیپتوس، درختی همیشه سبز بوده و به دلیل خواص دارویی فراوان آن، در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این مقاله از مجله الدر همراه شوید تا شما را با برخی از فواید برگ اکالیپتوس آشنا نماییم.

در ابتدا بد نیست بدانید که درخت اکالیپتوس دارای پوستی آغشته به صمغ، ساقه‌های بلند و برگ‌های مدور است که اگر کامل خورده شود به سختی هضم می شود. در عین حال شما می‌توانید از برگ های اکالیپتوس چایی نوشیدنی تهیه نمایید که برای مصرف افراد بی‌خطر است.

یکی دیگر فواید برگ اکالیپتوس استفاده موضعی به عنوان کرم یا استنشاق اسانس آن است که اکثریت مردم این برگ را به این مزیت به خوبی می‌شناسند.

در این مقاله از مجله الدر 6 مورد از فواید برگ اکالیپتوس برای آشنایی شما با این درخت دارویی آورده شده است. با ما همراه شوید.

فواید برگ اکالیپتوس و آنتی اکسیدان بالا

1. فواید برگ اکالیپتوس و آنتی اکسیدان بالا

همن‌طور که در قسمت‌های قبلی عنوان کردیم ما توانایی استفاده از برگ های تازه و کامل اکالیپتوس را نداریم، اما به‌راحتی می‌توانیم از برگ های خشک شده اکالیپتوس چای دارویی و طبیعی تهیه کنیم.

همان‌طور که می‌دانید بدن ما از طرق مختلف در معرض خطرات ناشی از تجمع رادیکال‌های آزاد قرار دارد. جالب است بدانید که یکی از فواید برگ اکالیپتوس، خاصیت آنتی اکسیدانی این برگ است. برگ‌های اکالیپتوس منبع عالی آنتی اکسیدان‌ها، به خصوص فلاونوئیدها هستند که به‌راحتی می‌توانند از بدن شما در برابر استرس اکسیداتیو و سایر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت نمایند.

فلاونوئیدهای اصلی موجود در اکالیپتوس عبارت‌اند از: کاتچین، ایزورامنتین، لوتئولین، کامپفرول، فلورتین و کوئرستین.

حائز اهمیت است بدانید که رژیم های غذایی حاوی این ترکیبات بدن انسان را در برابر برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و زوال عقل محافظت می‌کنند.

لازم است بدانید که برگ اکالیپتوس بزرگسالان بی‌خطر شناخته می‌شود. اما در مورد کودکان شرایط متفاوت است و ممکن است آن‌ها را در معرض خطر بالای مسمومیت با اکالیپتوس قرار دهد. به همین دلیل حتما قبل از نوشیدن این چای توسط کودکان، این موضوع را با یک متخصص تغذیه کودکان مطرح نموده و از ایشان تاییدیه مصرف دریافت نمایید.

بهبود علائم سرماخوردگی از طریق برگ اکالیپتوس

2. بهبود علائم سرماخوردگی از طریق برگ اکالیپتوس

یکی دیگر از فواید برگ اکالیپتوس، تسکین علائم سرماخوردگی در فرد محسوب می‌شود. در میان جوامع مختلف اکالیپتوس را به عنوان یک درمان طبیعی سرماخوردگی شناخته و از آن در محصولات مختلف سرماخوردگی استفاده می‌نمایند. به عنوان مثال از این برگ در ترکیبات مکمل‌های سرماخوردگی نظیر اسپری‌های درون بینی، آبنبات‌های سرماخوردگی و . . . استفاده می‌کنند تا از این طریق از فواید برگ اکالیپتوس بهره‌مند شوند.

در این میان برند الدر نیز با تولید آبنبات‌های سرد اکالیپتوس خود در ایران، باعث شده است افراد بتوانند علاوه بر سودبری آن‌ها از ویتامین سی موجود در این آبنبات‌ها، به طور همزمان از مزیت برگ اکالیپتوس نیز بهره‌مند شوند.

جالب است بدانید که تحقیقات بر روی برگ اکالیپتوس نشان داده است که این برگ به‌راحتی می‌تواند مخاط ناشی از سرماخوردگی را کاهش دهد و برونش‌ها و برونشیول‌های ریه های شما را تا حد مطلوبی گسترش دهد. همچنین این برگ یک عامل ضد التهابی طبیعی نیز محسوب می‌شود.

ماده اصلی مسئول این فواید برگ اکالیپتوس، اکالیپتول است که به عنوان سینئول نیز در میان افراد شناخته می‌شود. محققان در این زمینه می‌گویند که اکالیپتول با کاهش التهاب و تجمع مخاط، علائم سرماخوردگی مانند دفعات سرفه، احتقان بینی و سردرد را تا حد مطلوبی تسکین داده و کاهش می‌دهد.

شایان ذکر است که علاوه بر موارد عنوان شده، اکالیپتول به‌راحتی به بهبود علائم آسم نیز کمک شایانی می‌کند.

لازم است بدانید که شما قبل از استفاده از اکالیپتول یا تغییر داروهای خود، بایستی حتما با پزشک خود مشورت کنید تا از عوارض احتمالی ناشی از آن در امان باشید.

درمان خشکی پوست و فواید برگ اکالیپتوس

3. درمان خشکی پوست و فواید برگ اکالیپتوس

بله درست خواندید. استفاده از برگ اکالیپتوس می‌تواند خشکی پوست در افراد را با افزایش محتوای سرامید آن تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد.
جالب است بدانید که سرامیدها نوعی اسید چرب در پوست شما بوده و مسئولیت حفظ سد و حفظ رطوبت آن را بر عهده دارند. همان‌طور که می‌دانید افرادی که خشکی پوست، شوره سر یا اختلالات پوستی مانند درماتیت و پسوریازیس را تجربه می‌کنند به طور معمول سطح سرامید کمتری نسبت به حالت طبیعی دارند.
تحقیقات در این زمینه نشان‌ داده است که عصاره موضعی برگ اکالیپتوس باعث افزایش تولید سرامید پوست، ظرفیت نگهداری آب و محافظت از سد پوست در افراد می‌شود.

کاهش درد با بهره‌مندی از فواید برگ اکالیپتوس

4. کاهش درد با بهره‌مندی از فواید برگ اکالیپتوس

تحقیقات بر روی فواید برگ اکالیپتوس نشان داده است که استنشاق اسانس اکالیپتوس درد را در افراد تا حد زیادی کنترل کرده و کاهش می‌دهد.
همان‌طور که قبلا نیز عنوان کردیم، برگ اکالیپتوس حاوی بسیاری از ترکیبات ضد التهابی نظیر سینئول و لیمونن است که می‌توانند به عنوان یک مسکن در بدن انسان عمل کنند.
البته این موضوع همچنان در حال بررسی بوده و نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

ایجاد آرامش با استفاده از برگ اکالیپتوس

5. ایجاد آرامش با استفاده از برگ اکالیپتوس

قطعا شما هم دیده‌اید‌ که از اسانس برگ اکالیپتوس در سونا و اتاق‌های ماساژ استفاده می‌کنند. شاید بتوان گقت دلیل این موضوع این است برگ اکالیپتوس به کاهش علائم استرس در افراد کمک شایانی می‌کند.
جالب است بدانید در یک مطالعه که بر روی 62 فرد سالم انجام شد نشان داد که افراد پس از استنشاق روغن اکالیپتوس، کاهش قابل توجهی را در اضطراب قبل از جراحی تجربه کردند.
تحقیقات در این زمینه نشان داده است که فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شما (سیستم پاسخ استرس شما) را تا حد قابل توجهی کاهش داده و فعالیت سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما را افزایش می‌دهد که این موضوع باعث ایجاد آرامش در افراد می‌شود.

سلامت دندان‌‌ها و برگ اکالیپتوس

6. سلامت دندان‌‌ها و برگ اکالیپتوس

جالب است بدانید که عصاره برگ اکالیپتوس که به نام اکالیپتول نیز شناخته می‌شود، ممکن است سلامت دندان‌های شما را نیز تا حد مطلوبی بهبود ببخشد.
جالب است بدانید که برگ‌های اکالیپتوس حاوی مقادیر زیادی اتانول و ماکروکارپ که نوعی پلی فنل است، می‌باشد. این ترکیبات باعث خاصیت آنتی‌باکتریالی برگ اکالیپتوس شده و به‌راحتی می‌توانند از ایجاد حفره و بیماری لثه جلوگیری نمایند.

در این میان مطالعه‌ای روی 97 نفر انجام شده است، نشان می‌دهد افرادی که 5 بار در روز به مدت حداقل 5 دقیقه آبنبات‌های حاوی این برگ را می‌جویدند، کاهش قابل توجهی در تجمع پلاک، خونریزی لثه و التهاب لثه داشتند، در حالی که گروه کنترل هیچ بهبودی را تجربه نکردند.

شاید به همین دلیل است، که اکالیپتول معمولا به دهانشویه‌های مصرفی اضافه می‌شود.

در این مقاله از مجله الدر سعی بر این داشتیم تا شما را با برخی از فواید برگ اکالیپتوس آشنا نماییم. قطعا این برگ دارای خواص و مزیت‌های گیاهی دیگر کشف نشده‌ای نیز هست که به زودی با آن مواجه خواهیم شد. سپاس فراوان از همراهیتان.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری