بیماری کبد چرب چیست؟ — علائم کبد چرب + علت کبد چرب در افراد

کبد-چرب

بیماری کبد چرب چیست؟ کبد چرب یک بیماری نسبتاً شایع در افراد میان‌سال محسوب می‌شود که دلیل آن ذخیره چربی اضافی و بیش‌ازحد استاندارد در کبد است. اکثر افراد مبتلابه بیماری کبد چرب هیچ علامتی نداشته و این بیماری برای آن‌ها مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند. اما اگر از کبد چرب در بدن خود جلوگیری نکنید در برخی موارد می‌تواند منجر به آسیب مزمن کبدی شود. جالب است بدانید که شما به‌راحتی می‌توانید با تغییر سبک زندگی خود از بیماری کبد چرب پیشگیری کرده و حتی آن را درمان کنید.

 

عملکرد کبد در بدن انسان

عملکرد کبد در بدن انسان

برای اینکه بتوانید مشکلاتی که کبد چرب برای شما ایجاد می‌کند را درک کنید، در ابتدا لازم است شما با عملکرد کبد در بدنتان آشنا شوید. کبد در بدن انسان:

الف) باعث تولید صفرا شده که این موضوع به هضم مواد غذایی کمک شایانی می‌کند.

ب) باعث تولید پروتئین می‌شود.

پ) آهن را ذخیره می‌کند تا در مواقع لازم از آن استفاده کند.

ت) باعث می‌شود که مواد مغذی به انرژی تبدیل شود.

ث) باعث تولید موادی می‌شود که این مواد به لخته شدن خون شما کمک فراوانی می‌کند.

ج) باعث ایجاد فاکتورهای ایمنی و حذف باکتری‌ها و سموم (موادی که به طریقی می‌توانند به بدن شما آسیب برسانند) از خون شما شده و به مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند.

بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب چیست؟

حال که با عملکرد کبد در بدن انسان تا حدی آشنا شدید، نوبت آن رسیده است که با بیماری کبد چرب بیش‌ازپیش آشنا شوید. بیماری کبد چرب (استئاتوز) یک بیماری نسبتاً شایع در افراد میان‌سال به‌حساب می‌آید که دلیل اصلی آن، تجمع بیش‌ازحد استاندارد و موردقبول چربی در اندام کبد در بدن انسان است. به‌طور طبیعی یک کبد سالم در بدن ما حاوی مقدار کم و استانداردی از چربی است. اما زمانی که مقدار این چربی در بدن انسان به 5 تا 10 درصد وزن کبد برسد باعث ایجاد مشکلاتی کبدی در بدن شما می‌شود.

 

 

مشکلات بیماری کبد چرب

در بیشتر موارد ابتلا به بیماری کبد چرب برای فرد مبتلا هیچ مشکل حاد و جدی ایجاد نکرده و یا مانع از عملکرد طبیعی کبد در بدن شما نمی‌شود. اما این بیماری بر روی حدود 7 تا 30 درصد افراد مبتلابه آن، که این بیماری درون آن‌ها پیشرفت می‌کند مشکلات جدی را رقم می‌زند.. جالب است بدانید که روند پیشرفت کبد چرب در این افراد معمولاً شامل سه مرحله زیر است:

مرحله اول: کبد در بدن دچار التهاب شده (متورم می‌شود) و این موضوع به‌راحتی به بافت‌های کبد آسیب می‌رساند. این مرحله از ابتلا به کبد چرب را در پزشکی استئاتوهپاتیت می‌نامیم.

مرحله دوم: تشکیل بافت اسکار در محل آسیب‌دیده کبد در بدن شما دوم مرحله از روند پیشرفت کبد چرب است که این فرآیند فیبروز نام دارد.

 

مرحله سوم: مرحله نهایی توسعه کبد چرب که سیروز کبدی نامیده می‌شود با جایگزینی بافت اسکار گسترده با بافت سالم کبد همراه است. سیروز کبدی در اثر آسیب جدی به کبد در بدن شما ایجاد می‌شود. لازم است بدانید که زمانی که بافت اسکار سخت جایگزین بافت سالم کبد می‌شود، عملکرد کبد را بسیار کند شده و درنهایت، عملکرد کبد را به‌طور کامل با اختلال جدی مواجه می‌سازد. گفتنی است که سیروز کبدی به‌راحتی می‌تواند منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد در فرد مبتلابه کبد چرب شود.

 

انواع کبد چرب در افراد

انواع کبد چرب در افراد

به‌صورت کلی دو نوع بیماری کبد چرب در افراد وجود دارد:

الف) بیماری کبدی الکلی

کبد چرب الکلی تجمع چربی در کبد در اثر نوشیدن و مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی در افراد ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که حدود 5٪ از مردم در ایالات‌متحده به دلیل مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکلی به نوع از بیماری کبدی مبتلا هستند.

ب) بیماری کبد چرب غیرالکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی در افرادی رخ می‌دهد که دلیل چرب شدن کبد آن‌ها مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکلی نیست. این نوع بیماری کبد چرب به‌صورت تقریبی از هر سه بزرگ‌سال یک نفر و از هر 10 کودک یک کودک در ایالات‌متحده را تحت تأثیر داده است. جالب آیت بدانید که تحقیقات انجام‌شده علت دقیق ابتلا افراد به بیماری کبد چرب غیرالکلی را نیافته است اما عوامل متعددی مانند چاقی و اضافه‌وزن و دیابت می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد میان‌سال افزایش دهند.

 

ابتلا به بیماری کبد چرب

ابتلا به بیماری کبد چرب

جالب است بدانید که اگر شما در یکی از گزینه‌های زیر قرار می‌گیرید احتمال ابتلای شما به بیماری کبد چرب نسبت به سایر افراد بیشتر است.

الف) اگر شما اسپانیایی یا آسیایی هستید.

ب) اگر شما یک زن یائسه هستید (بانوان یائسه زنانی هستند که قاعدگی در آن‌ها قطع‌شده است).

ج) چاقی با سطح بالای چربی شکم در اندام شما

د) فشارخون بالا، دیابت یا کلسترول بالا

ه) مبتلابه آپنه انسدادی خواب هستید.

 

علت بیماری کبد چرب چیست؟

علت بیماری کبد چرب چیست؟

همان‌طور که در بالا عنوان شد تابه‌حال علت دقیق برای ابتلای افراد به بیماری کبد چرب یافته نشده است اما می‌توان گفت که عوامل زیر شانس ابتلا افراد به این بیماری را تا حد زیادی افرایش می‌دهد. این عوامل عبارت‌اند از:

1.چاق بودن یا اضافه‌وزن مخصوصاً در ناحیه شکمی
2.ابتلا به بیماری قند خون یا دیابت نوع 2 یا مقاومت نسبت به انسولین.
3.داشتن سندرم متابولیک در فرد (مقاومت به انسولین، فشارخون بالا، کلسترول بالا و سطح‌تری گلیسیرید بالا).
4.مصرف برخی داروهای تجویزی، مانند آمیودارون (Cordarone®)، دیلتیازم (Cardizem®)، تاموکسیفن (Nolvadex®) یا استروئیدها نیز باعث کبد چرب در افراد می‌شود.

 

علائم کبد چرب چیست؟

علائم کبد چرب چیست؟

افراد مبتلابه این بیماری معمولاً تا زمانی که سطح بیماری آن‌ها به سیروز کبدی نرسد، هیچ علامتی ظاهری و فیزیولوژیکی ندارند. اما برخی از معدود علائم کبد چرب می‌تواند است شامل موارد زیر باشد:

الف) درد شکم یا احساس پری در سمت راست‌بالای شکم

ب) حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن

ج) پوست مایل به زرد و سفیدی چشم (یرقان).

د) ورم شکم و پاها

ه) خستگی شدید یا آشفتگی ذهنی.

خ) احساس ضعف جسمی

 

درمان کبد چرب در افراد

درمان کبد چرب در افراد

جالب است بدانید که هیچ داروی مشخصی به‌طور خاص برای این بیماری وجود ندارد. در عوض، پزشکان برای کمک به شما در کنترل عواملی که به این بیماری کمک می‌کنند تمرکز ویژه‌ای دراند. پزشکان همچنین برای درمان سریع کبد چرب تغییراتی در سبک زندگی در افراد را توصیه کرده که این موضوع به‌راحتی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی سلامت شمارا بهبود ببخشد. تغییراتی از قبیل:

1.اجتناب و پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی
2.کاهش وزن و تناسب‌اندام
3. مصرف داروهای با تجویز پزشک برای کنترل دیابت، کلسترول و تری گلیسیرید (چربی در خون).

4. مصرف ویتامین E و مواد غذایی شامل آن.

جالب است بدانید که کبد توانایی شگفت‌انگیزی برای ترمیم خود دارد. اگر از الکل اجتناب کنید یا وزن خود را متعادل و کم کنید، می‌توانید چربی و التهاب کبد را کاهش داده و آسیب اولیه کبد را معکوس کنید.

 

کبد چرب و مرگ

کبد چرب و مرگ

بیماری کبد چرب برای اکثر افراد مشکل عمده‌ای ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال، اگر روند پیشرفت آن به سیروز کبدی تبدیل شود، می‌تواند به مشکل جدی‌تری برای فرد مبتلا تبدیل شود. لازم است بدانید که سیروز کبدی درمان‌نشده درنهایت منجر به نارسایی کبد یا سرطان کبد می‌شود. کبد شما عضوی است که بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید.

 

رژیم غذایی کبد چرب

رژیم غذایی کبد چرب

جالب است بدانید که شما برای کاهش وزن آهسته اما پیوسته بایستی از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. کاهش وزن سریع حتی می‌تواند بیماری کبد چرب را در شما نیز بدتر کند. به همین دلیل پزشکان اغلب رژیم مدیترانه‌ای که سرشار از سبزیجات، میوه‌ها و چربی‌های خوب است، را توصیه می‌کنند.

مجله الدر هیچ‌گونه استفاده از دارو و مواد دارویی بدون تجویز پزشک برای درمان و کنترل و پیشگیری از کبد چرب را توصیه نمی‌کند.

در پایان بایستی شما بیماری کبد چرب را به‌عنوان یک علامت هشداردهنده اولیه در نظر بگیرید تا به شما در جلوگیری از تبدیل آن به یک بیماری کشنده کبد مانند سیروز یا سرطان کبد کمک کند. حتی اگر در این مرحله علائم یا مشکلی در عملکرد کبد ندارید، همچنان مهم است که اقداماتی را برای متوقف کردن یا معکوس کردن بیماری کبد چرب انجام دهید.

از اینکه مجله الدر را در این مقاله همراهی کردید سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری