بیماری کرونر چیست – 7 تفاوت علائم کرونر در زنان و مردان + ترک سیگار و زندگی سالم

بیماری کرونر

بیماری کرونر چیست؟ آیا علائم بیماری کرونر در زنان و مردان متفاوت است؟ با مجله الدر همراه شوید تا تمام پاسخ‌های سوالات را دریافت کنید. در ابتدا لازم است بدانید که قلب یک زن درست شبیه قلب یک مرد است، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی میان این دو وجود دارد.

به عنوان مثال، قلب یک زن معمولا کوچکتر است و برخی از بطون داخلی آن نیز کوچکتر است. دیوارهایی که برخی از این بطن‌ها را تقسیم می کنند نازک تر هستند. قلب زن سریعتر از قلب مرد پمپاژ می کند، اما با هر فشردن آن حدود 10 درصد خون کمتری خارج می‌شود. هنگامی که یک زن استرس دارد، ضربان نبض او افزایش می‌یابد و قلب او خون بیشتری خارج می‌کند. اما وقتی مردی استرس دارد، رگ‌های قلب او منقبض شده و فشار خون او افزایش می‌یابد.

چرا این تفاوت ها اهمیت دارد؟ آنها اهمیت دارند زیرا جنسیت در علائم، درمان‌ها و نتایج برخی از بیماری های قلبی رایج نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

بیماری عروق کرونر (CAD)

بیماری عروق کرونر (CAD)

جالب است بدانید که بیماری کرونر به عنوان علت اصلی حمله قلبی در افراد ، فرآیند مشابهی در مردان و زنان را طی می‌کند. چربی‌های اضافی که در خون گردش می‌کنند در دیواره رگ‌های قلب رسوب کرده و رسوباتی به نام پلاک تشکیل می‌دهند. هنگامی که این پلاک‌ها به آرامی رشد می‌کنند، سفت‌تر مشده و به تدریج شریان را باریک و باریک‌تر می‌کنند و در جریان خون اختلال ایجاد می‌کنند.

با وجود این فرآیند، زنان دارای عوامل خطر برای CAD هستند که مردان فاقد آن هستند. آنها همچنین تمایل به علائم مختلف حمله قلبی دارند و هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، تشخیص CAD ممکن است با استفاده از روش‌های آزمایش مرسوم دشوارتر باشد.

پس از حمله قلبی، زنان همیشه به خوبی مردان عمل نمی‌کنند. گاهی اوقات، به این دلیل است که زنان همیشه بهترین درمان را برای بیماری خود دریافت نمی‌کنند. گاهی اوقات، به این دلیل است که تا دیر نشده و سلامتی دچار تهدید نشده است نمی‌دانستند که در معرض خطر هستند. در این مقاله از مجله الدر شش روش متفاوت CAD در مردان و زنان آورده شده است:

 

1. زنان در بیماری کرونر دارای فاکتورهای خطر هستند که مردان ندارند

برخی از بیماری ها که فقط در زنان یافت می‌شوند، خطر ابتلا به CAD را افزایش می‌دهند. از جمله آندومتریوز، بیماری تخمدان پلی کیستیک ( (PCOS، دیابت، بارداری و فشار خون بالا که در دوران بارداری ایجاد می شود.

مشخص شده است که آندومتریوز خطر ابتلا به CAD را تا 400 درصد در زنان زیر 40 سال افزایش می‌دهد. زنان همچنین عوامل خطر سنتی مانند فشار خون بالا، سطح قند خون بالا، سطح کلسترول بالا، سیگار کشیدن و چاقی را با مردان به اشتراک می گذارند و به صورت مشترک تجربه می‌کنند.

مانند مردان، زنان نیز ممکن است تحت تأثیر سابقه خانوادگی بیماری قلبی قرار گیرند، به ویژه زمانی که پدر یا برادری قبل از سن 55 سالگی مبتلا به CAD تشخیص داده شده باشد یا مادر یا خواهری قبل از سن 65 سالگی تشخیص داده شود.

حمله قلبی در زنان

2. زنان معمولاً اولین حمله قلبی خود را در سنین بالا تجربه می‌کنند

مردان خیلی زودتر از زنان در معرض خطر حمله قلبی هستند. استروژن تا پس از یائسگی، زمانی که سطح استروژن کاهش می‌یابد، تا حدودی از بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. به همین دلیل است که میانگین سن حمله قلبی در زنان 70 سال و در مردان 66 سال است.

3.علائم حمله قلبی در زنان می‌ تواند متفاوت باشد

در بیماری کرونر درد قفسه سینه (همچنین به عنوان وزن کوبنده، فشار یا سفتی در قفسه سینه توصیف می شود) شایع ترین علامت حمله قلبی در مردان است. برخلاف درد چشمگیر سینه که در فیلم‌ها دیده می‌شود، زنان اغلب علائم ظریف‌تری را برای سه یا چهار هفته قبل از حمله قلبی تجربه می‌کنند.

4. خستگی جدید یا چشمگیر در بیماری کرونر

شما به خودتان فشار نمی آورید، اما عمیقاً احساس خستگی می‌کنید، اما نمی‌توانید بخوابید، یا سینه‌ای “سنگین” دارید. به عنوان مثال، یک فعالیت ساده مانند مرتب کردن رختخواب باعث می‌شود به طور غیرعادی احساس خستگی کنید یا بعد از تمرین معمولی خود به طور ناگهانی فرسوده شوید.

5. تنگی نفس یا تعریق در بیماری کرونر

مراقب باشید که هر یک از این علائم بدون فشار ظاهر شود، با علامتی مانند درد قفسه سینه یا خستگی همراه باشد، به مرور زمان پس از ورزش بدتر شود، یا باعث ایجاد احساس سرماخوردگی و لکه دار شود که بدون دلیل رخ می‌دهد. همچنین اگر تنگی نفس هنگام دراز کشیدن تشدید می‌شود و هنگام نشستن تسکین می‌یابد.

درد در گردن

6.درد در گردن، پشت، شانه ها، بازوها، بالای شکم یا فک در بیماری کرونر

مراقب باشید که عضله یا مفصل خاصی وجود ندارد که درد می‌کند، یا زمانی که ناراحتی زمانی که به خودتان فشار می‌آورید بدتر می‌شود و با توقف متوقف می‌شود. درد می‌تواند در هر دو بازو باشد، در حالی که در مردان معمولاً بازوی چپ است. همچنین به دردی که از قفسه سینه شروع می‌شود و به پشت سرایت می‌کند، دردی که به طور ناگهانی رخ می‌دهد و ممکن است شما را در شب بیدار کند یا درد در سمت چپ پایین فک توجه کنید.

نارسایی قلبی و بیماری کرونر

نارسایی قلبی در مردان معمولاً به دلیل آسیب ناشی از حمله قلبی ایجاد می‌شود که از انقباض عضله با شدتی که باید جلوگیری می کند. از سوی دیگر، زمانی که فشار خون بالا، بیماری مزمن کلیوی یا سایر شرایط مانع از شل شدن مناسب ماهیچه قلب در بین ضربان‌ها می‌شود، زنان بیشتر به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند. زنان مبتلا به این نوع نارسایی قلبی معمولا بیشتر از مردان مبتلا به نارسایی قلبی عمر می‌کنند. اما، آنها به دلیل تنگی نفس نیاز به بستری شدن مکرر در بیمارستان دارند، توانایی فیزیکی محدودی دارند و به احتمال زیاد به مراقبت در منزل نیاز دارند.

پیشگیری از بیماری کرونر

چه مرد باشید و چه زن، هرگز برای کاهش احتمال حمله قلبی دیر نیست. کافی است در زندگی خود موارد زیر را رعایت کنید:

الف) سیگار را ترک کنید یا شروع نکنید. همه ما می‌دانیم که ترک سیگار مسیر آسانی نیست . اما کافی است شروع کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید روش‌های ترک سیگار خود را حتی با جویدن یک آدامس ترک سیگار آغاز کرده و به مرور از داروهای تجویز پزشک متخصص خود استفاده نمایید.

ب) ورزش منظم داشته باشید و ویتامین سی استفاده نمایید تا بدن خود را از رادیکال‌های آزاد رها کنید. (حداقل به میزان 30 دقیقه در روز پیاده روی انجام دهید)

ج) رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و ماهی و کم محصولات حیوانی، کربوهیدرات‌های ساده و غذاهای فرآوری شده داشته باشید.

د) حفظ وزن طبیعی، فشار خون استاندارد، چربی خون، و سطح قند خون

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر در زمینه بیماری کرونر همراهی کردید، متشکریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری