ترک سیگار آسان نیست — 10 حرفی که نباید به کسی که در حال ترک سیگار است،گفت!

ترک سیگار آسان

آیا ترک سیگار آسان است؟ وقتی کسی که دوستش دارید سعی می‌کند که سیگار را ترک کند، بایستی شما با احتیاط قدم بردارید. دکتر هری لاندو، کارشناس ترک سیگار و استاد بخش اپیدمیولوژی و سلامت جامعه در دانشگاه مینه‌سوتا، می‌گوید: «در این مسیر شما قرار است حمایتگر و تشویق‌کننده باشید، نه منفی‌گر و آزاردهنده».

توصیه لاندودر این زمینه این است که: اگر شما حرف خوبی برای گفتن ندارید، تنها کافی است که شنونده خوبی باشید! در اینجا لیستی از مهم‌ترین چیزهایی است که نباید در زمانی که یک دوست نزدیک یا یکی از عزیزانتان در حال ترک سیگار است، گفت. به یاد داشته باشید که ترک سیگار آسان نیست و شما بایستی با صحبت خود با فردی که در حال ترک سیگار است، حمایت کنید.

 

ترک سیگار آسان

 

“ترک سیگار آسان است، دوباره می‌تونی اون رو ترک کنی!”

این احتمالاً در صدر فهرست چیزهایی است که نباید بگویید، حتی اگر به شدت وسوسه شده باشید. در واقعیت، اکثر مردم قبل از موفقیت، چندین بار برای ترک سیگار تلاش می‌کنند. (مطالعه‌ای که در شماره 2016 مجله BMJ منتشر شده است به این نتیجه رسیده که افراد قبل از اینکه بخواهند یک سال سیگار نکشند 30 بار سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند.)

بنابراین، شما باید حمایت خود را حفظ کنید و مهم نیست چند بار شخص تلاش کرده است. همیشه به یاد داشته باشید که ترک سیگار  آسان نیست. فقط یک نفس عمیق بکشید و به دوست یا عزیزتان بگویید، اگر برای ترک سیگار به کمک نیاز داشت، شما در کنارش هستید.

 

ترک سیگار آسان نیست

 

«سیگار کشیدن ناخوشایند و گران است. چرا اینکارو میکنی؟”

این پاسخ مردم را در حالت تدافعی قرار می‌دهد جدای از این موضوع که بسیار شرم آور نیز محسوب می‌شود، شرم و تحقیر لزوماً انگیزه‌ای برای ترک سیگار ایجاد نمی‌کند. لاندو توصیه می‌کند: «اگر شما خودتان تا به حال سیگار نکشیده‌اید، کمی همدلی نشان دهید و تمرکز بر ویژگی‌های منفی مصرف دخانیات و یا تأکید بر فواید کلی ترک سیگار  نکنید.

در عوض، سعی کنید بگویید: “فقط به این فکر کن که چقدر برای بدن‌ات مفید بوده و در هزینه‌هایت صرفه‌جویی می‌شود”. تحقیقات نشان‌داده است که در برخورد با افرادی که قصد ترک سیگار  دارند، از‌این‌دست تشویقات، مشوق‌های بسیار قوی‌تری محسوب می‌شوند.

“به سرطان مبتلا خواهی شد.”

این جمله بسیار تحریک‌کننده است. به خاطر داشته باشید که شما یک فالگیر نیستید و این پیش بینی تهدید‌آمیز احتمالاً باعث خشم طرف مقابل می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، برای افرادی که برای ترک سیگار نیاز به کمک دارند، بهتر است که بر جنبه‌های مثبت ترک سیگار تاکید کنید. به چیزی فکر کنید که می‌دانید فرد از آن لذت می‌برد (غیر از فعالیت‌های مرتبط با سیگار)!

“از بوی بد لباست خسته شدم.”

اگرچه بوی تند دود برای افراد غیرسیگاری آشکار است، اما افرادی که سیگار می‌کشند اغلب متوجه این موضوع نمی‌شوند که بوی آن چقدر فراگیر و بد‌بو است. با این حال، خوب است که در مورد اینکه لباس‌های یک نفر چقدر بوی بهتری می‌دهد، اگر که او آنقدر با سایر سیگاری‌ها معاشرت نکند و سیگار مصرف نکند، اظهار نظر کنیم.

 

سیگار و بوی بد لباس

 

«ترک سیگار آسان است، اگر واقعاً مرا دوست داشتی، ترک می‌کردی.»

حتی افرادی که برای ترک سیگار به کمک نیاز دارند، از بیان این جمله عذاب وجدان می‌گیرند و برایشان مشکلات روانی جدی‌تری ایجاد می‌شود. این موضوع به‌راحتی می‌تواند حتی مصرف سیگار را در افراد بیشتر کند.

از سوی دیگر دوست داشتن شما ارتباط چندانی با اعتیاد فرد به دخانیات یا موفقیت در ترک سیگار ندارد. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نیکوتین ممکن است مانند هروئین، کوکائین یا الکل اعتیادآور باشد.پس از فردی که در این راه قدم گذاشته است، حمایت کنید. ترک سیگار آسان نیست و به‌راحتی شما می‌توانید مسیر ترک سیگار فرد را برهم بزنید.

“من می دانم که ترک سیگار آسان نیست و کاری بسیار سخت است”

اگر هرگز سعی نکرده‌اید سیگار را ترک کنید، ممکن است متوجه نشوید که ترک سیگار چقدر می‌تواند امری دشوار باشد. این تلاش  حتی با نیت خوب نیز برای همدردی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، بنابراین بهتر است از آن اجتناب کنید. لاندو می گوید، در عوض، سعی کنید «شنونده خوبی» باشید و به او اجازه دهید در مورد چالش‌های ترک سیگار  با شما صحبت کند.

 

ترک سیگار سریع

 

«بیایید به اینجا برویم (هر جایی که سیگاری‌ها در آنجا باشند).»

بسیاری از مردم مجبورند زندگی اجتماعی خود را به‌طور کامل اصلاح کنند تا بتوانند با موفقیت، سیگار را ترک کنند. کنسرت‌های خارج از منزل، بارها، ناهارخوری‌ها در فضای باز و . . . همه این‌ها می‌توانند آن‌ها را در معرض سایر سیگاری‌ها قرار دهند، که می‌تواند ترک سیگار آسان را برای آنها سخت‌تر کند.

در عوض، به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک فعالیت سرگرم‌کننده را امتحان کنید که آنها را در معرض سایر سیگاری ها قرار ندهد.

“آیا نگران افزایش وزن‌ات نیستی؟”

نگرانی در مورد افزایش وزن بسیاری از افراد را از ترک سیگار آسان و موفقیت‌آمیز باز می‌دارد. لاندو می‌گوید این موضوع برای افرادی که اضافه وزن دارند حتی می‌تواند این اضطراب را ایجاد کند که آن‌ها چاق هستند و نمی‌توانند از پس ترک سیگار بر بیایند و یا اینکه ترک سیگار آسان نیست.

اگر شما واقعا نگران افزایش وزن دوست خود هستید، بهتر است که بر روی تمام اثرات مثبت سلامتی که با ترک سیگار همراه است، تمرکز کنید. مانند بهبود فشار خون و کلسترول و . . .

 

سیگار و اضافه وزن

 

” مطمئناً به‌راحتی نفس خود را از دست می دهی.”

به طور طبیعی، شما نگران تنگی نفس دوست یا عزیزتان هستید. بنابر گفته انجمن سرطان آمریکا، بهتر است بدانید که ترک سیگار در 2 هفته به بهبود عملکرد ریه کمک شایانی می‌کند. اما اگر می‌خواهید با بیان این جمله به دوستتان کمک کنید، به تنگی نفس اشاره نکنید (علاوه بر این، کسی که می‌خواهد سیگار را ترک کند از قبل از آن مطلع است).

به جای آن به دنبال فعالیت‌های بدنی سرگرم‌کننده و آرام‌بخش باشید. شما می‌توانید در مورد روش‌های ترک سیگار آسان مانند استفاده از آدامس‌های ترک سیگار  و . . . با دوستتان صحبت کنید و به اون این آرامش را بدهید که پیمودن مسیر ترک سیگار آسان است.

آیا شما به سلامتی فرزندان اهمیت نمی‌دهید؟

شما می‌توانید (و باید) برخی از قوانین اساسی را در خانه تعیین کنید مانند سیگار نکشیدن در داخل خانه، سیگار نکشیدن در ماشین یا اطراف بچه‌ها، برای محافظت از سلامت فرزندانتان. با این حال، وقتی صحبت از ترک سیگار می‌شود، این نوع اظهارات، ایجاد احساس گناه در فرد است که می‌تواند حتی نتیجه‌ای معکوس داشته باشد.

به جای اینکه بیشتر احساس گناه در فرد ایجاد کنید، در مورد اینکه او با ترک سیگار چه الگوی الهام‌بخشی برای بچه‌ها خواهد شد، صحبت کنید.

 

ترک سیگار و سلامتی بچه‌ها

 

از اینکه در این مقاله از مجله الدر نیز همراه ما بودید، بسیار خرسندیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری