تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی – روش های تقلب در فروش زعفران + 8 روش تشخیص زعفران اصل

تشخیص زعفران

تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی یکی از دغدغه‌هایی است که اغلب مادران ما در هنگام خرید زعفران اصل با آن مواجه می‌شوند. در این مقاله از مجله الدر ما قصد داریم این دغدغه را برای همیشه برای شما برطرف نماییم.

با توجه به خواص و فواید زعفران، این محصول ارزشمند از سفره های ما خارج شده و در حال حاضر مکمل های فراوانی از این محصول گرانبها نظیر چای زعفران، آبنبات زعفران و حتی آدامس زعفران در بازار عرضه شده است. با توجه به افزایش تقاضای این محصول بدیهی است که افراد سودجو با فروش زعفران تقلبی بخواهند سود بیشتری کسب نمایند.

بنابراین، دانستن نحوه تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی بسیار حائز اهمیت است. برای اینکه شما بتوانید تشخیص دهید که آیا این زعفران است یا خیر، در ابتدا لازم است با تقلب هایی که افراد سودجو در فروش زعفران انجام می‌دهند آشنا شوید:

چگونه افراد سودجو و متقلب در فروش زعفران

چگونه افراد سودجو و متقلب در فروش زعفران تقلب می‌کنند؟

سودجویان برای افزایش وزن زعفران از روش‌های بسیار متفاوتی استفاده می‌کنند. در اینجا به 4 روش متداول از این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

1.همراه زعفران، پودر نمک یا شکر آسیاب می‌کنند

معمولا افراد سودجو از این روش فقط زمانی استفاده می‌شود که بخواهند زعفران آسیاب شده را به فروش برسانند. در این روش به همراه زعفران مقداری نمک یا شکر اضافه می‌کنند و سپس آن را آسیاب می‌کنند. این ناخالصی‌های ریز برای سنگین شدن زعفران به آن اضافه شده و چون معمولا به صورت مستقیم در غذا استفاده می‌شود زیاد به چشم نمی‌آید و در نهایت به عنوان زعفران اصل به فروش می‌رسانند.

2. افزودن گیاهان دیگر به زعفران اصل

جالب است بدانید که گیاهان زیادی در طبیعت وجود دارند که پرچم گل آن‌ها شباهت بسیار زیادی با پرچم گل زعفران دارد. سودجویان برای اینکه وزن زعفران را افزایش دهند، برای فروش زعفران تقلبی، به این رشته‌ها این گیاهان رنگ مصنوعی خوراکی می‌دهند و آن را در قالب زعفران خالص و واقعی به عموم مردم می‌فروشند.

3. رنگ دادن به قسمت های دیگر زعفران

همان‌طور که می‌دانید گیاه زعفران از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است. در این میان قسمت اصلی زعفران «نگین» یا نوک «نگین» محسوب می‌شود. سودجویان در بعضی مواقع با جداکردن ریشه و ساقه زعفران وافزودن رنگی شبیه به «نگین»، زعفران را ناخالص کرده و آن را در بازار تحت عنوان زعفران واقعی به فروش می‌رسانند.

4. افزودن چربی به زعفران اصل

یک دیگر از روش‌های ناخالص کردن زعفران اصیل افزودن مقداری چربی به آن است. سودجویان برای این کار روی زعفران خشک، مقدار بسیار کمی چربی‌ می‌پاشند تا پس از خشک شدن، چربی روی آن باقی بماند و وزن زعفران افزایش یابد.

روش های تشخیص زعفران اصل را بشناسید

روش های تشخیص زعفران اصل را بشناسید

همانطور که گفته شد با توجه به اینکه زعفران محصولی بسیار کاربردی وارزشمند در صنعت مواد غذایی و حتی دارویی محسوب می‌شود، احتمال تقلب در عرضه آن برای استفاده روزمره و صنعتی بسیار زیاد است. بنابراین در قسمت بعدی ازاین مقاله مجله الدر 8 روش تشخیص سریع زعفران واقعی از تقلبی را برای شما معرفی می‌نماییم:

1. از روی ظاهر زعفران تشخیص دهید

یکی از راه‌های تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی، تشخیص آن از ظاهر گیاه زعفران بسته‌بندی شده است. گاهی ممکن است برای افزایش میزان زعفران افراد سودجو اقدام به مرطوب کردن زعفران کنند. در این حالت رشته های زعفران به دلیل وزن و رطوبت سنگین و فشرده می‌شوند. به این ترتیب زعفران تردی و خشکی خود را تا حد زیادی از دست داده و کمی نرم می‌شود.

در این صورت ممکن است رنگ زعفران کمی به ساقه یا حتی ظرف پخش شده باشد. به همین دلیل برای تشخیص زعفران تقلبی از اصل، ببینید رشته‌های زعفران به هم چسبیده اند یا خیر.

2. تشخیص زعفران اصل از تقلبی با بررسی نوک شاخه زعفران

مواظب باشید که نوک شاخه زعفران بایستی تیز و شاخی باشد. این موضوع در زعفران تقلبی ابه این شکل نیست.

3. تشخیص زعفران اصل با بنزین

جالب است بدانید که زعفران اصل در بنزین حل نمی‌شود. بنابراین با حل کردن زعفران در بنزین می‌توانید اصل یا تقلبی بودن زعفران خود را تشخیص دهید. زعفران در صورتی که در بنزین حل شد تقلبی است.

4. تشخیص زعفران اصل با حرارت دادن آن

لازم است بدانید که وقتی شما رشته زعفران را حرارت می‌دهید، رنگ زعفران نباید زرد شود. این موضوع یک روش آسان برای تشخیص زعفران اصل از زعفران تقلبی محسوب می‌شود.

5. تشخیص زعفران اصل و مرغوب با استفاده از آب

الف) روش اول:

زعفران را در آب بریزید. در برخی موارد خیلی سریع رنگ آب را تغییر می‌دهد. اما این تغییر رنگ ربطی به اصل بودن زعفران ندارد، زیرا این تغییر رنگ سریع نشان دهنده زعفران تقلبی است. که به آن رنگ مصنوعی خوراکی اضافه شده است.

ب) روش دوم:

ریشه زعفران خریداری کرده را برای مدت کوتاهی درون آب قرار دهید. زمانی که ریشه را از آب جدا می کنید، زعفران اصل رنگ خود را از دست نمی‌دهد، در حالی که اگر تقلبی باشد، رنگ اضافه شده خود را کاملا از دست می‌دهد.

ج) روش سوم:

برای انجام این روش کافی است کمی زعفران را در آب جوش بریزید و 5 دقیقه صبر کنید. اگر رنگ ریشه بعد از 5 دقیقه سفید نشد نشان دهنده اصل بودن آن است. اگر در کمتر از 5 دقیقه این اتفاق بیفتد به این معنی است که زعفران تقلبی است.

6. تشخیص زعفران اصل با استفاده از شیرین

یک آزمایش بسیار جالب این است که کمی جوش شیرین به آب اضافه کنید و آنها را مخلوط کنید. سپس زعفران را به مخلوط اضافه کنید. حاصل اختلاط زعفران اصل با مخلوط آب و جوش شیرین یک مایع زرد رنگ است و اگر زعفران تقلبی باشد رنگ مخلوط به رنگ قرمز تیره در می‌آید.

7. داشتن بوی شیرین اما بدون طعم شیرین برای زعفران اصیل

یکی از اصطلاحات کاربردی برای شناخت زعفران، استفاده صحیح از اصطلاح صفت شیرین است. زعفران خوب همیشه باید بوی شیرینی داشته باشد اما هرگز طعم شیرینی ندارد. در صورتی که طعم شیرینی بدهد همانطور که در بالا عنوان کردیم به زعفران شکر اضافه شده است.

8. انجام آزمایش چربی برای زعفران

همان‌طور که قبلا عنوان کردیم، در بعضی مواقع افراد سودجو برای سنگین‌شدن زعفران به آن چربی اضافه می‌کنند. یک راه آسان برای تشخیص زعفران تقلبی که به آن چربی اضافه شده این است که مقداری از آن را روی کاغذ سفید ریخته و با انگشت آن را برای چند ثانیه روی کاغذ فشار دهید. اگر روی کاغذ اثری از چربی دیدید، زعفران تقلبی است.

لازم است بدانید شما می‌توانید حتی با جویدن یک آدامس از فواید زعفران بهره‌‌مند شوید. اما چگونه؟ برند الدر با تولید آدامس‌ زعفران الدر این امکان را به شما می‌دهد تا ضمن بهره‌مندی از فواید جویدن آدامس، از فواید زعفران خالص سود ببرید.

امیدواریم این مقاله از مجله الدر به شما برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی کمک شایانی کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری