10 خواص عرق نعناع – طبع عرق نعناع + ارزش غذایی گیاه نعناع

طبع عرق نعناع

عرق نعنا چه فوایدی دارد؟ اگر بخواهیم به خواص نعناع و مشتقات آن نظیر دمنوش نعناع، چای نعناع، آدامس نعناع، قرص نعناع و عرق نعناع بپردازیم، می‌توانیم موارد بسیار زیادی را عنوان کنیم. اما نکته حائز اهمیت در این میان این است که خواصی که درباره مشتقات نعناع عنوان می‌شود بر اساس فواید گیاه به‌دست‌آمده از گیاه نعناع است و برای هیچ‌کدام از آن‌ها منبع علمی دقیقی وجود ندارد.

درواقع این خواص گیاه نعناع است که به مشتقات آن نسبت داده می‌شود. از سویی مطالعات تجربی در بعضی مواقع خلاف این موضوع را به ثبت رسانده است. این بدان معناست که برخی از مشتقات گیاه نعناع، خواص اصلی این گیاه را ندارند.

 

ریشه اصلی گیاه نعناع به اروپا و آسیا برمی‌گردد و شاید بالغ‌بر هزاران سال است که افراد از این گیاه ارزشمند استفاده می‌کنند و از خواص بسیار زیاد نعناع بهره‌مند می‌شوند. از گیاه نعناع برای درمان برخی علائم بیماری‌ها از قبیل دل‌درد، اسهال، استفراغ و سردرد استفاده می‌کنند.

 

یکی از موارد استفاده این گیاه و فرآورده‌های آن، کاربرد آن در قرص‌های خوشبوکننده دهان و آبنبات‌های سرماخوردگی و سایر مواد غذایی درمانی است. در ایام بسیار قدیم از این گیاه برای درمان سرماخوردگی و برطرف کردن بوی دهان استفاده می‌کردند.

 

اگر بخواهیم دو فرآورده اصلی گیاه نعناع را نام ببریم به دمنوش نعناع و عرق نعناع می‌توانیم اشاره‌کنیم. جالب است بدانید بسیار از افراد از دمنوش نعناع به‌عنوان یک نوشیدنی بدون کافئین برای کاهش اضافه‌وزن خود استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر عرق نعناع عصاره گیاه نعنا به‌صورت مایع است و برای درمان بسیاری از بیماری‌های گوارشی مفید است. در ابتدا قصد داریم شمار را با ارزش غذایی نعناع و طبع عرق نعناع آشنا کنیم.

 

خواص عرق نعناع

 

ارزش غذایی گیاه نعناع

هر 100 گرم نعناع، ۴۳ کالری انرژی ایجاد می‌کند و شامل ۸۶.۴ گرم آب،، 9.5 میلی‌گرم پتاسیم، ۳.۸ گرم پروتئین، 210 میلی‌گرم کلسیم و ۵.۳ گرم کربوهیدرات است. جالب است بدانید که فولات موجود در نعناع برای کم‌خونی و پتاسیم آن برای کاهش فشارخون مفید است. این گیاه به دلیل داشتن ویتامین‌های ب 1،ب 2 و ب 3 بسیار اشتهاآور نیز است.

طبع عرق نعناع

جالب است بدانید که در طب سنتی نعناع دارای طبعی گرم است و برای افراد سردمزاج بسیار مناسب است. از سوی دیگر لازم است بدانید عرق نعناع رقیق‌کننده خون است و به‌راحتی مواد بلغمی و سودائی را حل می‌کند.

در ادامه مجله الدر قصد دارد شما را با 10 خاصیت عرق گیاه نعناع آشنا کند، پس با ما همراه شوید.

 

10 خواص عرق نعناع

همان‌طور که قبلاً عنوان کردیم هیچ تحقیق علمی در خصوص مشتقات نعناع ازجمله عرق گیاه نعنا انجام نشده است و بیشتر مطالعات، موردی و آماری بوده است. در ادامه برخی از این مطالعات آماری را برای اطمینان خاطر شما از خواص عرق نعناع، عنوان می‌شود. ازجمله فواید عرق نعناع عبارت‌اند از:

 

۱. بهبود گوارش غذا و مشکلات گوارشی

عرق نعناع با فعال کردن غدد بزاقی در دهان فرد و تحریک آنزیم‌های گوارشی با عطر و بوی خود، به بهبود فرآیند گوارش و برطرف نمودن مشکلات گوارشی کمک می‌کند. از سوی دیگر عرق نعناع به‌راحتی می‌تواند ترشح صفرا را تا حد زیادی افزایش دهد که این موضوع سرعت هضم غذا را تسریع می‌بخشد.

 

بهبود گوارش غذا و مشکلات گوارشی و عرق نعنا

 

۲. کاهش سردردهای روزمره و سردردهای میگرنی

منتول موجود در عرق نعناع باعث افزایش جریان خون می‌شود که این موضوع علاوه بر خنک کردن دستگاه گوارش و عضلات، باعث تسکین دردها می‌شود. از زمان‌های بسیار دور، افراد از نعناع به‌عنوان یک شل کننده و تسکین‌دهنده عضلات استفاده می‌کردند.

نوشیدن روزانه یک لیوان دمنوش نعناع و یا یک لیوان عرق نعناع به‌راحتی می‌تواند شما را از سردردهای ناشی از استرس و اضطراب طول روز تسکین ببخشد و باعث شود شب آرامی را سپری کنید.

 

کاهش سردردهای روزمره و سردردهای میگرنی

 

۳. خوشبو کردن دهان

یکی از معروف‌ترین خواص عرق نعناع، ایجاد خوشبوکنندگی دهان است. علاوه بر رایحه بسیار دلپذیر نعناع، عرق نعناع دارای خاصیت ضد باکتریایی است و با از بین بردن پلاک‌های دندان و باکتری‌های دهان، بوی بدن دهان شما را بهبود و درمان می‌کند.

استفاده از اسانس نعناع در خوشبوکننده‌های دهان این موضوع را به‌مراتب بیش‌ازپیش توسعه بخشیده است. به‌تازگی برند الدر با تولید خوشبوکننده‌های دهان حاوی پروبیوتیک، توانسته علاوه بر از بین بردن باکتری‌های بد دهانی، میزان پروبیوتیک را در بدن شما افزایش دهد و عملکرد دستگاه گوارش شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد.

 

خوشبو کردن دهان

 

4.بهبود گرفتگی سینوس‌ها

جالب است بدانید، عرق گیاه نعناع علاوه بر خاصیت ضد باکتریایی، دارای خاصیت ضدویروسی و ضدالتهابی است. به همین دلیل نوشیدن مشتقاتی از نعناع نظیر چای نعناع، دمنوش نعناع و عرق نعناع به‌راحتی می‌تواند با گرفتگی‌های ناشی از التهاب سینوس‌ها، مبارزه کند.

علاوه بر آن عرق نعناع حاوی مقداری زیادی منتول است که درمان بسیار خوبی برای بیماری‌ای تنفسی و احتقان بینی است. این ویژگی عرق نعناع باعث طراوت و شادابی روح و جسم افراد می‌شود و سیستم گردش اکسیژن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

 

بهبود گرفتگی سینوس‌ها و عرق نعناع

 

5.افزایش انرژی

نوشیدن یک لیوان عرق نعناع در میان یک روز کاری سخت، به‌راحتی می‌تواند خستگی طول روز را قبل از تبدیل‌شدن به مشکلاتی از قبیل استرس، اضطراب و سردرد، از بین برده و باعث افزایش انرژی شما برای سپری کردن ادامه روز شود.

 

 

6.کاهش درد قاعدگی

همان‌طور که می‌دانید یکی از ویژگی‌های نعناع شل کنندگی عضلات است. شما با نوشیدن یک لیوان عرق نعناع در طول دوران قاعدگی خود، به‌راحتی می‌توانید عضلات گرفته خود را بهبود بخشیده و دردهای ناشی از آن را تسکین دهید.

در یک مطالعه بر روی 100 نفر خانم در دوران قاعدگی، آن‌ها با مصرف آبنبات‌های نعناع درد کمتری را در دوران پریودی خود احساس کرده و به‌مراتب گرفتگی‌های عضلانی کمتری را تجربه کرده‌اند.

 

کاهش درد قاعدگی

 

7.عرق نعناع و درد معده

عرق نعنا به دلیل اینکه عصاره‌ای از گیاه نعناع است از فیبر بالایی برخوردار است که این موضوع باعث می‌شود عمل هضم غذا باکیفیت بهتری انجام‌شده و از سوءهاضمه جلوگیری شود. از سوی دیگر این گیاه با شل کردن عضلات روده به دفع غذا نیز کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین خواص  این نوشیدنی ارزشمند جلوگیری از نفخ معده است. اما لازم است بدانید، افرادی که داری زخم معده هستند بایستی با مشورت پزشک گوارش خود از عرق نعناع استفاده کنند.

 

عرق نعناع و درد معده

 

8.عرق نعناع برای کاهش وزن و لاغری

عرق گیاه نعناع همانند سایر عرقی جات گیاهی حاوی فیبر بسیار زیادی است که این موضوع باعث احساس سیری در فرد می‌شود. اگر قصد لاغری با عرق نعنا را دارید یک ربع قبل از غذا و یک ربع بعد از غذا نصف لیوان عرق نعناع استفاده نمایید. این موضوع باعث می‌شود میزان چربی‌سازی بدن تا حد زیادی کاهش یابد.

 

عرق نعناع برای کاهش وزن و لاغری

 

9.درمان یبوست با عرق نعناع

این نوشیدنی ارزشمند باعث آرامش روده و معده در هنگام دفع غذا می‌شود. اگر شما به یبوست دچار شده‌اید کافی است پس از هر وعده غذایی یک فنجان دمنوش نعناع و یا عرق نعناع میل کنید.

 

درمان یبوست با عرق نعناع

 

10. عرق نعناع برای کبد

عرق نعناع باعث بهبود عملکرد معده، روده و فرآیند سم‌زدایی کبد می‌شود. این نوشیدنی ارزشمند، حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است که به‌راحتی می‌تواند عملکرد کبد را در سم‌زدایی بدن بهبود ببخشد.

 

عرق نعناع برای کبد

 

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر همراهی کردید، بسیار متشکریم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

12 پاسخ

  1. تو فصل زمستون پونه هم میاد عالیه برا دم کردن خواصش مثل نعناست شایدم بیشتر آویشنم تو فصل بهار خوبه حتی میتونید شربت نعنا یا پونه هم درست کنید خیلی خوشمزه میشه برای تابستون و هوای گرم عالیه عالی

  2. چه کاربردی بود، خیلی از مواقع این دردا رو داریم ولی نمیدونیم خوردن عرق نعنا انقدر به درمانش میتونه کمک کنه

  3. نعنا خیلی خوبه من تو سوئد زندگی میکنم و همیشه برای طبع گرمش برای بچه هام که سرما نخورن استفاده میکنم اونام عاشقشن

    1. ممنون از توجه شما، در مقالات بعدی الدر، به تمامی این موارد اشاره خواهد شد، ممنون از اینکه مجله الدر رو مشاهده میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری