10 روش درمان سرماخوردگی– علائم سرماخوردگی و درمان سریع و خانگی سرماخوردگی

10 روش درمان سرماخوردگی– علائم سرماخوردگی و درمان سریع و خانگی سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی، موضوع داغ بحث همگان در نیمه دوم سال می باشد. با ورود به فصل زمستان و با سرد شدن هوا، بیماری‌های واگیرداری نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی در بین کودکان و بزرگسالان شایع می‌شود. در وهله اول همه ما به سرماخوردگی نگاهی ساده داریم اما این بیماری که طول درمان آن حدود 10 الی 12 روز است، به‌راحتی می‌تواند شما را از یک تا چند روز از پای درآورد و شما را از کار و زندگی رزومره خود عقب بیاندازد.

بدیهی است همواره پیشگیری از هر خطر و تهدیدی بر درمان آن مقدم‌تر است و سرماخوردگی نیز از این موضوع مستثنی نیست. همه افراد در ابتدا به پیشگیری از سرماخوردگی می‌پردازند و در قدم بعدی که راهی برای آن‌ها نمی‌ماند به سراغ درمان  می‌روند. نکته حائز اهمیت در این میان روش‌های پیشگیری و روش‌های درمان آن است که شما انتخاب می‌کنید.

بدیهی است که روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری برای کودکان با بزگسالان متفاوت است. دلیل این تفاوت میزان قدرت سیستم ایمنی بدن در کودکان و بزرگسالان است. به همین دلیل است که بزرگسالان در طول سال به طور متوسط 2 تا 4 بار و کودکان 6 تا 8 بار در سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. مجله الدر قصد دارد در این مقاله شما را با روش‌های درمان سرماخوردگی آشنا کند اما شما می‌توانید برای آگاهی از روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی، مقاله روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی را در مجله الدر مشاهده کنید.

 

10 روش درمان سرماخوردگی– علائم سرماخوردگی و درمان سریع و خانگی سرماخوردگی

علائم سرماخوردگی

به جرات می‌توان گفت که تشخیص علائم سرماخوردگی با سایر بیماری‌ها واگیردار مثل آنفولانزا، کرونا و . . . بسیار دشوار و در بعضی موارد غیر‌قابل‌تشخیص است. برای اینکه بتوانید این موضوع را تا حدی تشخیص دهید ابتدا بایستی بدانید که سرماخوردگی چیست؟ سرماخوردگی یا زکام حاد که در زبان انگلیسی با نام Common Cold شناخته می‌شود، بیماری واگیرداری مربوط به دستگاه تنفسی بالایی(فوقانی) است که معمولا بینی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه مجله الدر قصد دارد به مقایسه برخی از علائم سرماخوردگی و علائم آنفولانزا بپردازد:

1. سرعت شروع سرماخوردگی به‌صورت تدریجی است اما سرعت شروع بیماری آنفولانزا ناگهانی است.
2. معمولاً افراد در بیماری آنفولانزا تبی بالای 40 درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کنند. اما این موضوع در مورد بیماری سرماخوردگی به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
3. لرز کردن در بیماری آنفولانزا بسیار شایع و با شدت بالاست اما در بیماری سرماخوردگی به‌ندرت اتفاق می‌افتد و از شدت بسیار بالایی برخوردار نیست.
4. گلودرد و احساس خارش در انتهای گلو از علائم مشترک آنفولانزا و سرماخوردگی است.
5. از علائم سرماخوردگی می‌توان به آبریزش بینی اشاره داشت که در آنفولانزا به‌ندرت اتفاق می‌افتد.
6. سرفه در آنفولانزا و سرماخوردگی بسیار شایع است با این تفاوت که در آنفولانزا معمولاً مرطوب و در سرماخوردگی معمولاً خشک است.
7. احساس گرفتگی بینی در سرماخوردگی بسیار شایع و از علائم نادر آنفولانزاست.
8. بی‌اشتهایی از علائم مشترک سرماخوردگی و آنفولانزاست و به‌صورت نسبی شایع است.
9. داشتن اسهال در بیماری سرماخوردگی نادر ولی در بیماری آنفولانزا بسیار شایع است.
10. داشتن عطسه از علائم سرماخوردگی است و معمولاً در آنفولانزا وجود ندارد.
11. شما در بیماری آنفولانزا با درد عضلانی مواجه خواهید شد اما این موضوع در بیماری سرماخوردگی کمتر دیده‌شده است.
12. سردرد یکی از علائم مشترک هر دو بیماری است که در آنفولانزا از شدت بیشتری برخوردار است.

درمان سرماخوردگی به روش‌های مختلف

پس از آنکه شما با بررسی نشانه‌های بالینی خود متوجه بروز برخی علائم سرماخوردگی درون خود شدید، بلافاصله بایستی اقدام به انجام اموری برای درمان کنید. در ادامه مجله الدر به بررسی موارد غیر دارویی درمانی که به‌اصطلاح به آن درمان  با طب سنتی یا طبیعی می‌گویند، می‌پردازد:

 

گیاهان دارویی برای درمان سرماخوردگی

1. استفاده از ویتامین C 

شما با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی نظیر پرتقال، لیموترش، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه و . . . می توانید حجم زیادی از ویتامین ث را به بدن خود وارد نمایید. این ویتامین در کمترین حالت باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما خواهد شد و از این طریق طول بیماری شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. شایان ذکر است شما برای دریافت ویتامین ث می‌توانید از دمنوش‌های گیاهی نظیر چای ترش(شما می‌توانید با خواندن مقاله فواید چای ترش از مزایای مصرف این نوشیدنی برای سرماخوردگی آگاه شوید) نیز استفاده کنید. با توجه به اینکه اغلب کودکان در مصرف مرکباتی که دارای این ویتامین هستند، مقاومت می‌کنند شما می‌توانید از مواد غذایی که در آن ویتامین ث استفاده شده نظیر: قرص‌های جوشان، آدامس‌های ویتامین ث برای مثال آدامس ویتامین ث برند الدر استفاده کنید.

آدامس ویتامین c برای درمان سریع سرماخوردگی

2. استفاده از سیر برای سرماخوردگی

از زمان‌های قدیم یکی از روش‌های خانگی بسیار مؤثر برای پیشگیری از سرماخوردگی استفاده منظم از سیر است. سیر به دلیل داشتن ترکیبات ضد باکتریایی و ضدویروسی به‌راحتی می‌تواند به روند درمان سرماخوردگی شما کمک کند.

 

سیر برای درمان خانگی سرماخوردگی

3. استفاده از عسل ترجیحا عسل آغشته به ژل رویال

شما می‌توانید از ترکیب عسل و آب جوش برای درمان سرفه و گلودرد خود استفاده کنید. عسل به دلیل داشتن خاصیت آنتی باکتریالی خود به‌راحتی می‌تواند با برخی ویروس‌ها و میکروب‌ها مبارزه کند. مطالعات نشان داده است که مصرف عسل به‌ویژه عسل آغشته به ژل رویال برای تسکین سرفه کودکان بالای یکسال بسیار مفید است. شایان‌ذکر است استفاده از عسل برای کودکان زیر یکسال به دلیل ابتلای آن‌ها به بیماری بوتولیسم ریسک بسیار بالایی دارد و به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. گفتنی است ژل رویال به دلیل خاصیت‌های فراوان درمانی که درون خود دارد باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی شما خواهد شد. با توجه به اینکه طعم ژل رویال ترش و کمی گس هست و کودکان شما ممکن است در مصرف آن از خود مقاومت نشان دهند بهتر است از عسل آغشته به ژل رویال استفاده نمایید و یا از آدامس‌های ژل رویال که در مراکز معتبر به فروش می‌رسد استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از آدامس ژل رویال الدر که محصولی شناخته‌شده و معتبر است نیز استفاده نمایید. از سوی دیگر شما می‌توانید برای دانستن تمامی فواید ژل رویال مقاله ژل رویال غذای مخصوص ملکه زنبورها را در مجله الدر مطالعه فرمایید.

 

عسل و ژل رویال برای کاهش علائم سرماخوردگی

4. مصرف مواد غذایی دارای پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها، میکروارگانیسم‌های زنده‌ایی‌اند که دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت روده و دستگاه گوارش هستند. جالب است بدانید این باکتری‌ها به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار کمک می‌کنند. شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی دارای پروبیوتیک نظیر ماست حاوی پروبیوتیک‌ها، کپسول‌های پروبیوتیک و قرص‌های خوش‌بوکنننده دهان الدر که حاوی پروبیوتیک هستند، میزان این میکروارگانیسم‌ها را در بدن خود افزایش داده و بدن خود را در برابر بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی مقاوم کنید. شما برای آگاهی بیشتر از این باکتری‌های مفید می‌توانید مقاله پروبیوتیک چیست؟ را در مجله الدر مطالعه کنید.

خوشبوکننده پروبیوتیک دهان الدر​

5. استفاده از گیاه جنسینگ در درمان سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده است که گیاه جنسینگ تاثیرات بسیار مفیدی بر روی نشانه‌های آنفولانزا و سرماخوردگی دارد و طول مدت این بیماری‌ها را به‌صورت چشمگیری کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات به عمل‌آمده گیاه جنسینگ آمریکای شمالی خطر و علائم سرماخوردگی را در افراد مسن، تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

آدامس ژل رویال جنسینگ برای سرماخوردگی

6. استفاده از دمنوش‌‌های گیاهی برای سرماخوردگی

تحقیقات نشان داده است که استفاده از مایعات در هنگام ابتلا به سرماخوردگی نقش بسیار مهمی در تسریع روند بهبود این بیماری دارد. استفاده از دمنوش‌های گیاهی نظیر چای ترش (فواید چای ترش)، دمنوش نعناع، دمنوش زنجبیل، دمنوش شیرین بیان، دمنوش چای سبز، دمنوش بابونه و… ضمن تأمین مایعات مورد نیاز بدن شما در هنگام ابتلا به سرماخوردگی، باعث تسکین التهاب‌های دهانی و گلودرد شما خواهد شد.

خواص چای ترش

7. غرغره کردن آب نمک برای سرماخوردگی

یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای درمان گلودرد غرغره کردن آب‌نمک به‌صورت منظم در انتهای شب است. این موضوع ضمن از بین بردن باکتری‌های بد دهان باعث التیام درد گلو شما خواهد شد.

آب نمک برای سرماخوردگی

8. ترک سیگار در طول مدت درمان

سیگار یکی از محصولاتی است که استفاده از آن به‌شدت برای تمامی اندام‌های بدن در هر سنی مضر است، این ضررها در دوران ابتلا به سرماخوردگی برای شما دو چندان نیز خواهد بود. از سوی دیگر ترک کردن سیگار برای مدتی کوتاه به نوع خود کار بسیار دشواری است اما شما به‌عنوان یک راه‌حل موقت می‌توانید برای این موضوع از آدامس‌های معتبر ترک سیگار استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید از آدامس‌های ترک سیگار الدر و نیکلایف که برندهای معتبری در این زمینه هستند، استفاده کنید.

ترک سیگار و سرماخوردگی

9. استفاده از برخی گیاهان دارویی

تحقیقات نشان داده است استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر کدو هلوایی، زنجبیل، شیرین‌بیان، گون، ریحان، فلفل سیاه، نعنای گربه‌ای، دارچین، پریمولا وریس، سرخارگل، آقطی کانادایی، اکالیپتوس و سیر، ضمن بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن انسان، باعث کاهش طول مدت بیماری سرماخوردگی خواهد شد.

ویتامین سی برای سرماخوردگی

10.استفاده از آبنبات‌های سرماخوردگی

آب‌نبات‌های سرماخوردگی، مکیدنی بسیار خوبی برای کودکان، در راستای پیشگیری و درمان بیماری سرماخوردگی است. درون این آبنبات‌ها معمولاً از گیاه اکالیپتوس نیز استفاده می‌شود تا ضمن خنک نمودن دهان و خوشبو کردن آن، درد گلوی شما را در هنگام سرماخوردگی التیام ببخشد. از سوی دیگر در برخی از این آبنبات‌ها از ویتامین ث استفاده می‌کنند تا بتوانند قدرت سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهند.
در میان آبنبات‌های سرماخوردگی موجود در بازار می‌توان به آبنبات‌های سرد اکالیپتوس برند الدر اشاره نمود که دارای هر دو ویژگی ذکر شده است.

آبنبات‌های سرد اکالیپتوس برای سرماخوردگی

از این که در این مقاله مجله الدر را همراهی کردید سپاس‌گزاریم.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

5 پاسخ

  1. منم شنیدم که دمنوش خیلی زود جواب میده برا سرماخوردگی ولی متاسفانه بلد نیسم چجوری درست میشه

    1. دمنوش های گیاهی یکی از موثرترین و بی عوارض ترین داروهای درمانی هستن، در مورد شیوه های مصرف هم به زودی در مقالات بعدی همراه شما خواهیم بود

  2. چه خوب که فرق سرماخوردگی و انفولانزا نوشتین خیلی مفید بود فقط کاش درمان انفولانزا هم اضافه کنید

  3. ما ایرانیا اگه کلا به جا چایی از دمنوش استفاده میکردیم خیلی سالم تر بودیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری