درمان کمبود ویتامین C — بررسی علامت کمبود ویتامین سی

کمبود ویتامین سی

کمبود ویتامین C چه پیامدهایی به دنبال خواهد داشت؟ ویتامین ث ازجمله ویتامین‌هایی است که بدن انسان قادر به تولید آن نیست و این در شرایطی است که بسیاری از اعضای بدن انسان به‌شدت به این ویتامین ارزشمند نیازمند هستند.

بنابراین افراد بایستی جایی برای ویتامین C در رژیم غذایی خود باز کنند تا با کمبود آن مواجه نشوند. این بدین معنی است که باید به‌صورت روزانه از ویتامین ث و مکمل‌های آن، استفاده شود. اما نیاز روزانه بدن به ویتامین C به چه میزان است؟

بر اساس اعلام موسسه ملی بهداشت و تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، توصیه مصرف روزانه ویتامین C برای افراد بالای 19 سال به شرح زیر است. (در این بررسی مقدار موردنیاز ویتامین C برای خانم‌های باردار و میزان موردنیاز ویتامین ث برای خانم‌های شیرده نیز به تفکیک عنوان‌شده است):

الف) مقدار موردنیاز ویتامین C برای مردان در طول روز 90 میلی‌گرم عنوان‌شده است.

ب) زنان در طول روز به 75 میلی‌گرم ویتامین C نیازمند هستند.

ج) زنان باردار به مصرف حداقل 85 میلی‌گرم ویتامین ث در طول روز توصیه شده‌اند.

د) زنان شیرده بایستی در طول روز 120 میلی‌گرم ویتامین سی مصرف نمایند.

اما در این میان توصیه‌ای جداگانه نیز برای افراد سیگاری در نظر گرفته‌شده است. پزشکان توصیه می‌کنند که سیگاری‌ها بایستی مقدار بسیار قابل‌توجهی ویتامین C در طول روز استفاده نمایند. جالب است بدانید که این افراد حداقل در طول روز به 250 میلی‌گرم ویتامین ث نیازمند هستند.

تحقیقات نشان داده است که سیگار به‌راحتی سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می‌کند. گفتنی است که پیشنهاد ابتدایی جامعه پزشکی به افراد سیگاری کنار گذاشتن آن است. شما به‌راحتی می‌توانید این موضوع را با آدامس‌های ترک سیگار آغاز کرده و زیر نظر یک پزشک این محصول فرا مضر را کنار بگذارید.

همان‌طور که قبلاً در مقاله فواید ویتامین ث عنوان‌شده است خواص ویتامین C برای بدن انسان بسیار زیاد است. برای مثال این ویتامین از تجمع رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

از سوی دیگر این ویتامین برای بازسازی و ترمیم زخم‌های بدن و بازسازی پوست موی شما نیز، بسیار مفید است.

در این مقاله از مجله الدر قصد داریم که شما را با اثرات کمبود ویتامین C در بدن افراد آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

 

کمبود ویتامین C

 

کمبود ویتامین C چیست؟

با توجه به اینکه بدن ما قادر به تولید ویتامین ث نیست و  این ویتامین نمی‌تواند در بدن افراد ذخیره شود، پس شما بایستی به‌صورت متداول آن را به بدن خود برسانید تا بافت‌های آن بتوانند نیاز خود را از این ویتامین تأمین کنند.

درصورتی‌که شما فراموش کنید ویتامین سی را در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بدن شما با بحرانی به نام کمبود ویتامین C مواجه خواهد شد.

کمبود ویتامین ث بدین معناست که بدن شما به میزان موردنیاز خود از ویتامین C، در اختیار ندارد و به مرور زمان عملکرد بسیاری از بافت‌ها با مشکل و اختلال مواجه خواهد شد.

جالب است بدانید، یکی از بیماری‌هایی که بدن انسان براثر کمبود ویتامین C با آن مواجه خواهد شد، بیماری اسکوربوت هست. ما در ادامه قصد داریم به علائم کمبود ویتامین ث در بدن افراد بپردازیم و بررسی کنیم که این مسئله، باعث بروز چه مشکلاتی خواهد شد.

10 علائم کمبود ویتامین C

اعضای بدن بر اثر کمبود ویتامین C دچار طیفی از علائم می‌شود. این علائم در حقیقت همان مشکلات و اختلالاتی است که بدن انسان به دلیل در اختیار نداشتن مقدار کافی ویتامین ث به آن دچار شده است. این علائم عبارتند از:

1. بهبود بسیار کند و آهسته زخم‌های بدن

همان‌طور که می‌دانید شما برای بهبود دادن زخم‌های بدن خود به کلاژن نیازمند هستید. کمبود ویتامین C باعث می‌شود که کلاژن‌ها با سرعت کمتری تولید شوند و به طبع زخم‌ها به آهستگی بهبود یابند.

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین ث در برخی زخم‌های مزمن و حاد، می‌تواند حتی منجر به باز شدن زخم و در معرض عفونت قرار گرفتن آن شود. کندی روند بهبود یک زخم بیانگر این موضوع است که فرد ماه‌های بسیار زیادی دچار کمبود این ویتامین است و بایستی در مورد رژیم غذایی خود تجدید نظر کند.

 

کمبود ویتامین C و کندی زخم

 

2. خونریزی لثه، کبودی بدن و خون‌دماغ شدن

ویتامین ث علاوه بر بهبود زخم‌ها، با افزایش دادن سرعت تولید کلاژن از رگ‌ها و مویرگ‌های خونی در بدن محافظت می‌کند. برای مثال وقتی‌که شما با کبودی ناگهانی در بدن خود مواجه می‌شوید، درواقع این پارگی مویرگ‌های زیرپوست شما است که باعث درد و تغییر رنگ پوست می‌شود. این موضوع در درجه اول، بیانگر کمبود ویتامین C در بدن شما است.

از سوی دیگر کلاژن برای بهداشت دهان و سلامت دندان‌ها بسیار مفید است. افرادی که دچار عفونت و خونریزی لثه می‌شوند، پس از مصرف دو هفته ویتامین ث، مشاهده خواهند کرد که خونریزی لثه آن‌ها، تا حد بسیار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

 

خونریزی لثه و کمبود ویتامین ث

 

3. افزایش وزن در افراد در اثر کمبود ویتامین C

هرچند که کمبود ویتامین C نمی‌تواند در رده دلایل اولیه چاقی در افراد قرار بگیرد، اما تحقیقات نشان داده است که رابطه مشخصی بین کمبود ویتامین C در افراد و چربی شکمی وجود دارد. شاید بتوان گفت که این ویتامین نقش قابل‌توجهی در چربی‌سوزی و تأمین انرژی بدن داشته و برای سوخت‌وساز بدن بسیار مفید است.

ویتامین ث با کاهش هورمون استرس و تنظیم میزان چربی سلول‌ها، از افراد در مقابل افزایش وزن و چاقی محافظت می‌کند.

4. پوست خشکیده و چروک

اگر شما از ویتامین C به میزان مناسبی در رژیم و عادات غذایی خود استفاده کنید، قطعاً شما صاحب پوستی شاداب و نرم خواهید شد، چراکه درون بدن انسان رادیکال‌های آزادی وجود دارند که روغن، پروتئین و حتی دی‌ان‌ای بدن را نیز به‌راحتی تجزیه کرده و از بین می‌برند.

ویتامین ث که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است از بدن و پوست شما در برابر حمله رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. بنابراین درصورتی‌که بدن شما دچار کمبود ویتامین C شود، پوستی خشکیده و چروک یکی از نشانه‌های آن است.

 

پوست خشک و چروکیده و کمبود ویتامین سی

 

5. خستگی و کسالت در طول روز

تحقیقات موردی و آماری نشان داده است که ارتباطی بین کمبود ویتامین ث و کسالت در افراد وجود دارد. برای مثال با مطالعه‌ای که بر روی 141 نفر کارمند اداری، استفاده از ویتامین سی در زمان کاری توسط این افراد، در طول 2 ساعت باعث کاهش احساس خستگی و بی‌حالی آنان شده است.

گفتنی است که کارمندان و افراد پرمشغله به‌راحتی می‌توانند با مصرف آدامس‌های ویتامین C، آبنبات‌های سرماخوردگی و یا قرص‌ها و کپسول‌های این ویتامین، نیاز روزانه خود به ویتامین سی را تأمین کنند.

6. سیستم ایمنی ضعیف و کمبود ویتامین C

همان‌طور که قبلاً عنوان‌شده است، این ویتامین باعث افزایش قابل‌توجه قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و رادیکال‌های آزاد می‌شود. به همین دلیل است که اولین پیشنهادی که یک پزشک در هنگام ابتلا به سرماخوردگی به شما می‌کند، مصرف بالای ویتامین ث است.

درصورتی‌که شما دچار کمبود ویتامین C شوید بدن شما مقاومت خود را تا حد بسیار زیادی از دست می‌دهد و ممکن است شما به‌راحتی به بیماری‌های مختلفی مبتلا شوید.

7. از دست دادن بینایی

کمبود ویتامین ث در بدن شما، باعث افزایش سرعت رشد برخی از بیماری‌های چشمی نظیر آب‌مروارید نیز می‌شود. هرچند که این موضوع در دست تحقیق است و به‌طورقطعی ثابت نشده است، اما احتمال می‌رود این موضوع رابطه مستقیمی با خاصیت آنتی‌اکسیدان بودن ویتامین C دارد.

 

آب مروارید و کمبود ویتامین C

 

8. موهای پیچ خورده و خم شده

کمبود ویتامین C باعث اختلال در ساختار پروتئین مو می‌شود که این اختلال به دنبال خود، موهای پیچ‌خورده و خم‌شده را در بدن فرد برجای می‌گذارد.

البته گفتنی است بخش اعظم این موضوع در ارتباط با ویژگی‌های ژنتیکی در فرد است و کمبود ویتامین سی یکی از چند دلیل این موضوع محسوب می‌شود.

 

موی فر و کمبود ویتامین ث

 

9.ناخن قاشقی شکل با لکه‌های قرمز

هرچند که می‌توان گفت که ناخن‌های قاشقی شکل به‌صورت مستقیم با کم‌خونی در افراد مرتبط است، اما شاید این موضوع، غیرمستقیم با کمبود ویتامین ث در بدن نیز، در ارتباط باشد.

لکه‌های قرمز شکل با خطوطی صاف در سطح ناخن افراد، نشانگر خونریزی ناخن‌هاست. بدیهی است که این خونریزی در اثر کمبود ویتامین سی و کندی بهبود زخم‌های زیر ناخن ایجادشده است.

 

ناخن قاشقی و کمبود ویتامین سی

 

10. بیماری اسکوربوت و کمبود ویتامین C

هرچند که بیماری اسکوربوت در کشورهای توسعه‌یافته به‌ندرت دیده می‌شود، اما اگر بدن شما با کمبود شدید ویتامین سی مواجه شود، به‌راحتی می‌توانید به این بیماری سخت مبتلا شوید.

این بیماری به دنبال خود مشکلاتی از قبیل موارد زیر را ایجاد می‌کند:

1.ترک خوردن ناخن‌های انگشت

2.لق شدن دندان‌ها و خونریزی لثه

3. درد مفاصل و افزایش شکنندگی استخوان‌ها

4.پیچ خوردن موهای بدن

از این که مجله الدر را تا پایان این مقاله همراهی کردید، بسیار متشکریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

19 پاسخ

  1. همسرم هروقت مسواک میزد خونریزی داشت دندونپزشک گفت لثه هاش مشکلی نداره حتی التهابم نداشت ولی خون میومد سرما خورد جوشان ویتامین سی خورد بعدش دیدیم مسواک میزنه خونریزی نداره به دکتر عمومی که گفتیم گفت یکی از علائمش

    1. دقیقا بسیاری از افراد به دلیل ندونستن علائم کمبود ویتامین C به این بیماری دچار هستند اما از آن بی‌خبرند

  2. علائم کمبود ویتامین C خیلی مفید بود، خیلیامون کمبود این ویتامین رو داریم ولی متوجه نمیشیم

    1. ممنون از توجه شما دقیقا همین‌طور هست این موضوع در کرونا خودش رو نشون داد.

  3. چه عجیب نمیدونستم کمبود ویتامین سی میتونه انقد رو بدن تاثیر منفی بزاره
    خیلی مفید بود

  4. بله ویتامین سی عالیه روزی یه فلفل دلمه هم بخورید معادل یه قرص ویتامین سی هست

    1. این موضوع شاید یکی از علائم لاغری باشد اما تنها دلیل لاغری این موضوع نیست

  5. کمبود ویتامین سی باعث میشه همیشه بیمار باشید مخصوصا تو فصل های سرد سال مراقبت کنید ز خودتون همیشه پرتقال بخورید

  6. مقاله های ویتامین سی ای که گذاشتین خیلی مفید بود من همه رو خوندم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری