زعفران در بارداری — 3 مورد از فواید زعفران در بارداری + طرز تهیه شیر زعفران

زعفران در بارداری

زعفران در بارداری مفید است یامضر؟ در این مقاله از مجله الدر قصد داریم تا پاسخ این سوال را به شما بدهبم. فرهنگ شما بیشتر از آنچه تصور کنید بر آنچه  شما در طوا روز مصرف می‌کنید، تأثیر می‌گذارد. این فرهنگ حتی ممکن است توصیه‌هایی را که در دوران بارداری دریافت می‌کنید در مورد اینکه “چه چیزی در دوران بارداری مصرف کنید و برای کودک خوب است ” رنگ داده و تاثر بگذارد.

اگر  شما ریشه در فرهنگ‌هایی دارید که در آنها زعفران یک ادویه محبوب و رایج است، ممکن است قبلاً با توصیه‌هایی درباره فواید زعفران در  بارداری مواجه شده باشید. به همین دلیل، دانستن اثرات بالقوه گیاه زعفران در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. ما همه این موارد را به شما خواهیم گفت، فقط کافیست در این مقاله ما را همراهی کنید.

زعفران چیست؟

همان‌طور که در مقالات پیشین زعفران توضیح دادیم، زعفران ادویه‌ای است که از گیاه زعفران که به آن Crocus Sativus نیز می‌گویند، به‌دست می‌آید. شاید برای شما که در ایران زندگی می‌کنید جالب باشد که  اکثریت عظیم عرضه زعفران جهان در ایران کشت می‌شود و مابقی کشت آن در کشورهایی نظیر هند، افغانستان، مراکش و یونان انجام می‌شود.

زعفران به دلیل خواص آنتی اکسیدانی اش – در میان سایر فواید سلامتی – و قیمت قابل توجه آن شناخته شده است. زعفران به طور کلی گران‌ترین ادویه جهان به‌شمار می‌رود که دلیل آن فرآیند کار فشرده‌ای است که در پرورش و برداشت آن انجام می‌شود.

 

زعفران در دوران بارداری

 

زعفران در دوران حاملگی

به دلیل فواید زعفران، افراد بایستی راهی برای مصرف زعفران به عنوان یک ادویه بسیار مفید، پس از سه ماهه اول بارداری پیدا کنند. بسیاری از فرهنگ‌ها در مورد غذا در دوران بارداری (و در دوران شیردهی) تابوهای بسیار کهنه و سنتی دارند. به‌عنوان‌مثال، در برخی از مناطق روستایی هند، برخی از غذاهای مورد اعتماد برای دوران بارداری دارای طبع “گرم” و “سرد” هستند.

از طرفی، از آنجایی که بارداری یک حالت “گرم” برای فرد در نظر گرفته می‌شود، به‌طور‌کلی به افراد باردار  توصیه می‌شود که از مصرف غذاهای “گرم” مانند آناناس، پاپایا، موز و حتی تخم‌مرغ و گوشت گوسفند تا پس از زایمان خودداری کنند. بیشتر این مردم نگران این موضوع هستند که این غذاها باعث سقط جنین، زایمان مشکل‌ساز و حتی ناهنجاری‌های جنینی در فرد باردار شوند.

با این حال، در یک نظرسنجی از زنان در مناطق روستایی هند نشان داده است که زعفران در دوران بارداری مورد تایید استفاده اکثریت قرار می‌گیرد. اما دلیل این موضوع چیست؟ آن‌ها اعتقاد دارند که با مصرف زعفران در بارداری خود پوست کودکشان روشن‌تر یا شاداب‌تر می‌شود. جالب است بدانید که آن‌ها اعتقاد دارند که مصرف زعفران در دوران بارداری برخی از علائم رایج بارداری را تسکین می دهد.

آیا مصرف زعفران در بارداری مشکل‌ زا نیست؟

برخی تحقیقات از منابع معتبر و همچنین برخی آزمایش‌های بالینی، نشان داده‌اند که زعفران می‌تواند به‌راحتی باعث تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی(PMS) و همچنین گرفتگی عضلات در این دوران شود.اما وقتی‌که شما باردار هستید و یا حتی به باردار شدن فکر می‌کنید، دیگر  این موضوع فقط به شما مربوط نمی‌شود. بنابراین، درک اینکه آیا مصرف زعفران در دوران حاملگی برای شما و کودکتان بی‌خطر است یا خیر، بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

 

بارداری

 

همانند بسیاری از بایدها و نبایدهای بارداری، تحقیقات موجود نشان می‌دهد که بهتر است در سه‌ماهه اول دوران بارداری از مصرف زعفران خودداری کنید.یک مطالعه کوچک در سال 2014 نشان داد که میزان سقط جنین در کشاورزان زن که در سه ماهه اول بارداری خود در معرض زعفران قرار داشتند، بسیار بیشتر بوده است.

با توجه به تحقیقاتی که تا این لحظه از تاثیر زعفران در دوران حاملگی و بارداری انجام شده است، بهتر است از مصرف زعفران حداقل در سه ماهه ابتدایی بارداری جلوگیری کنید و در ادامه در ماه‌های بعد نیز، قبل از استفاده از زعفران حتما با پزشک متخصص یا مامای خود مشورت کنید.

فواید زعفران در دوران بارداری

جالب است بدانید که زعفران قرن‌هاست که در طب سنتی برای طیف وسیعی از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما افراد در بارداری با برخی از عارضه‌ها مواجه می‌شوند که زعفران می‌تواند به آن‌ها کمک شایانی کند. این عوارض عبارت‌اند از: 1. سوزش سردل در دوران بارداری  2. مشکلات گوارشی در حاملگی  3. فشار خون بالا در بارداری

بسیار از  افراد برای رفع این عوارض به مصرف زعفران در دوران حاملگی روی می‌آورند. در این زمینه حتی پیشنهاد شده است که شما می‌توانید میزان 0.5 تا 2 گرم زعفران خالص و مطمئن در روز را برای حفظ خاصیت ارتجاعی بافت رحم در دوران بارداری استفاده نمایید اما در نظر داشته باشید که برای همین میزان کم نیز، حتما بایستی پس از سه ماهه اول و تحت نظر پزشک متخصص و مامای خود مصرف کنید.

 

زعفران در بارداری

 

با این وجود، مطالعات زیادی در مورد سمیت بالقوه این ادویه در میان زنان باردار یا شیرده انجام نشده است و کارشناسان معتقدند که مطالعات بیشتری در مورد سمیت زعفران در دوران بارداری مورد نیاز است.

جالب است بدانید که تحقیقات درباره تاثیر زعفران نشان می‌دهد که  استفاده از زعفران ممکن است به آماده‌سازی دهانه رحم برای به‌دنیا‌آمدن نوزاد، کمک کند. یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده، اثربخشی زعفران را در 50 زن بارداری بررسی کرد. نتایج نشان داد که به نظر می‌رسد زعفران به رسیدن دهانه رحم و آماده‌سازی آن برای زایمان کمک شایانی می‌کند.

با این حال، محققان به این نتیجه رسیدند که تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر آن بر زایمان واقعی مورد نیاز است.

از سوی دیگر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 2017 شامل 60 مادر جدید نشان داد که زعفران برای بهبود علائم افسردگی پس از زایمان مفید است. پیشنهاد می‌کنیم در این مورد نیز قبل از استفاده با پزشک متخصص و مامای خود مشورت نمایید.

آیا مصرف زعفران در بارداری می‌تواند رنگ پوست کودک شما را تغییر دهد؟

یکی از دلایلی که مردم مصرف زعفران در دوران بارداری را پذیرفته‌اند، تأثیر ظاهری آن بر رنگ پوست کودکشان است. برخی فرهنگ ها معتقدند زعفران پوست کودک شما را روشن‌تر و شاداب‌تر می‌کند. با این حال، به نظر نمی رسد هیچ مدرک علمی مبنی بر این موضوع که مصرف زعفران در دوران بارداری این تاثیر را دارد، وجود  داشته باشد.

آیا مصرف زیاد زعفران می‌تواند باعث سقط جنین شود؟

برخی تحقیقات در حوزه مصرف زعفران در حاملگی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی زعفران ممکن است خطر سقط جنین را در فرد باردار، افزایش دهد. به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه هشدار می‌دهد که از مصرف دوزهای بالا، مانند مقادیر بیش از 5 گرم در روز، در دوران بارداری اجتناب شود، زیرا می‌توانند رحم فرد باردار را تحریک کند.

بنابراین، اگر تمایل به آشپزی با زعفران دارید یا به فکر تهیه مقداری شیر‌ زعفران هستید، بهتر است ابتدا با پزشک متخصص زنان یا مامای خود مشورت کنید. آنها ممکن است برای مقدار کمی به شما چراغ سبز نشان دهند، اما همیشه بهتر است ابتدا درباره آن بحث کنید.

طرز تهیه شیر زعفران در بارداری

آیا شما طرفدار شیر زعفران هستید و سه ماهه اول بارداری ندارید؟ شیر زعفران یک شیر شیرین است که با زعفران دم کشیده شده است. با خیساندن چند رشته زعفران در شیر، سپس افزودن مواد دیگری برای شیرین کردن یا افزایش طعم، مانند هل یا بادام خرد شده یا خلال شده به‌دست می‌آید.

 

شیرزعفران و بارداری

 

 

شیر زعفران که به نام شیر کسار یا شیر کسار هندی نیز شناخته می‌شود، در برخی فرهنگ‌ها نوشیدن این نوشیدنی مفید، اغلب به افراد باردارتوصیه می‌شود. با‌این‌حال، پزشک متخصص زنان ممکن است از شما بخواهد که حداقل در سه ماهه اول یا بیشتر، با توجه به برخی از هشدارها در مورد اثرات زعفران، این کار را متوقف کنید.

به طور کلی در دوران بارداری، قبل از اینکه به سراغ هر گونه دارو یا درمان گیاهی بروید، با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید. برخی از گیاهان، ادویه‌ها و گیاهان ممکن است برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر در نظر گرفته شوند، اما ممکن است به میزان و زمان مصرف شما نیز بستگی داشته باشد.

 

آدامس زعفران الدر

 

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید زعفران از مکمل‌های آن نیز در دوران بارداری (تحت نظر پزشک متخصص و ماما) استفاده نمایید. یکی از جدیدترین مکمل‌های زعفران، آدامس زعفران است. برند الدر با تولید آدامس‌های زعفران الدر، ضمن بهره‌مندی از فواید جویدن آدامس، شما را در کامیابی از فواید زعفران نیز همراهی می‌کند. از اینکه در این مقاله از مجله الدر نیز همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری