سرماخوردگی کودکان – علت سرماخوردگی کودکان + 11 مورد از علائم سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان

سرماخوردگی کودکان علی‌رغم علائم ظاهریش می‌تواند بسیار خطرناک بوده و سلامت کودک شما را به خطر بیاندازد. شاید برای شما جالب باشد بدانید که سرما خوردگی کودکان چیست و چگونه سلامتی کودک شما را تهدید می‌کند؟

مجله الدر قصد دارد در این مقاله شما را با سرماخوردگی کودکان علائم آن و مواردی که لازم است بدانید آشنا نماید. پس ما را همراهی کنید.

سرماخوردگی در کودکان

جالب است بدانید که سرماخوردگی یا همان عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، یکی از متداول‌ترین و شایع ترین بیماری‌ها در کودکان محسوب می‌شود. تحقیقات بر روی روزهای غیبت از مدرسه و محل کار نشان داده است، که یکی از مهم‌ترین علت‌های این موضوع مربوط به سرماخوردگی کودکان و سرماخوردگی بزرگسالان است.

از قبل با شما درباره نشانه‌های سرماخوردگی بزرگسالان صحبت کرده‌ایم. اما امروز قصد داریم بیشتر شما را با سرماخوردگی کودکان آشنا نماییم. در اینجا چند واقعیت در این زمینه وجود دارد که شاید دانستن آن برای شما جذاب باشد.

الف) تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر کودکان به صورت میانگین 6 تا 8 سرماخوردگی در سال را تجربه می‌کنند. در این میان کودکانی که در مدرسه و مهدکودک شرکت می‌کنند، ممکن از تعدا بیشتری را تجربه کنند.

ب) به علت قوی تر شدن سیستم دفاعی بدن، کودکان بزرگتر از 6 سال تعداد سرماخوردگی کمتری را تجربه خواهند نمود. این موضوع با مصرف ویتامین C به میزان استاندارد و به صورت طبیعی و مکمل آن رابطه مستقیمی خواهد داشت.

این موضوع بیان‌گر این است که شما می‌توانید ویتامین سی را به صورت طبیعی از طریق میوه‌هایی نظیر پرتقال، کیوی و . . و یا مکمل‌هایی نظیر آدامس‌های ویتامین سی، آبنبات‌های سرد ویتامین سی و . . . به کودکانتان بدهید و سیستم دفاعی و ایمنی کودکانتان را قوی‌تر نمایید.

ج) کودکان شما در فصول پاییز و زمستان و با سرد شدن هوا بیش‌ازپیش در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند.

علت سرماخوردگی در کودکان

علت سرماخوردگی در کودکان

در حقیقت سرماخوردگی برای یک فرد زمانی اتفاق می‌افتد که یک ویروس، پوشش بینی و گلو را در فرد مبتلا تحریک کند (ملتهب کند). جالب است بدانید که سرماخوردگی می تواند در اثر ابتلا و ورود 200 ویروس مختلف به بدن انسان ایجاد شود. اما با این حال تحقیقات نسان می‌دهد که بیشتر سرماخوردگی‌ها توسط راینوویروس‌ها در بدن افراد ایجاد می‌شود.

اما این موضوع می‌تواند در کودکان با سهولت بیشتری انجام شود .برای مبتلا شدن کودکتان به سرماخوردگی، تنها کافی است که کودک شما باید با فردی که به یکی از ویروس های ذکر شده مبتلاست، تماس و ارتباط بگیرد. در واقع ویروس سرماخوردگی از دو طریق زیر منتشر می‌شود:

ابتلا به سرماخوردگی کودکان از طریق هوا

الف) ابتلا به سرماخوردگی کودکان از طریق هوا

بله درست است. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود کودکان به سرماخوردگی مبتلا شوند، هوا است. برای این موضوع کافی است فردی که به این ویروس آلوده است، در هوای آزاد عطسه و یا سرفه‌ای نماید.

با این امر، سریعا ویروس وارد هوا شده و اگر کودک شما در معرض آن هوا باشد و آن را تنفس نماید، ویروس از طریق بینی وارد بدن کودک شما می‌شود.

 

ابتلا به سرماخوردگی کودکان با تماس مستقیم با فرد آلوده

ب) ابتلا به سرماخوردگی کودکان با تماس مستقیم با فرد آلوده

یکی دیگر از راه‌های شایع ابتلا کودکان به سرما خوردگی تماس کودک شما با یک فرد آلوده است.برای این موضوع تنها کافی است کودک شما آن فرد را لمس نماید. لازم است بدانید که فرآیند ابتلا به سرماخوردگی برای کودکان بسیار سریع و آسان است. شاید دلیل این موضوع این است که آنها اغلب بینی، دهان و چشمان خود را لمس می‌کنند و سپس افراد یا اشیاء دیگر را لمس می کنند.

مشکل خواب در طول روز و شب

علائم سرماخوردگی کودکان و نوزادان چیست؟

در ادامه این مقاله از مجله الدر قصد داریم شما را با علائم سرماخوردگی کودکان آشنا نماییم. جالب است بدانید که علائم سرماخوردگی بطور معمول از 1 تا 3 روز پس از تماس کودک شما با ویروس سرماخوردگی، آغاز شده و این علائم اغلب در حدود 1 هفته فرد را درگیر می‌کند. البته این موضوع در موارد حاد می‌تواند تا 2 هفته نیز طول بکشد.

در نوزادان، علائم سرماخوردگی شامل:

1. مشکل خواب در طول روز و شب
2. سر و صدا در قفسه سینه
3. گرفتگی در بینی و آبریزش سطحی
4. استفراغ و اسهال در موارد حاد
5. تب و دمای بالای بدن

گرفتگی و آبریزش بینی

در کودکان، علائم سرماخوردگی شامل:
1. گرفتگی و آبریزش بینی
2. گلوی خراش دار و گزگز
3. چشمان خیس و ریزش اشک
4. عطسه کردن
5. سرفه خفیف
6. گلو درد شدید
7. درد عضلات و استخوان ها
8. سردرد و بدن درد
9. تب با درجه پایین
10. تب و لرز
11. ترشحات آبکی از بینی که غلیظ شده و زرد یا سبز می‌شود

همانطور که می‌دانید راه‌های بسیاری برای درمان سرماخوردگی وجود دارد. اما شاید این درمان‌ها در بزرگسالان و کودکان متفاوت باشد. به همین دلیل در صورت ابتلای کودکتان به سرماخوردگی حتما نیاز است قبل از هر چیزی تغذیه سالم و محیطی آرام برای فرزندانتان فراهم نمایید.

پس از آن لازم است حتما فرزندتان را به پزشک عمومی نشان دهید تا با دارو درمانی سریعا جلوی روند پیشرفت سرماخوردگی را بگیرد.

به عنوان مثال در تغذیه فرزندانتان ویتامین سی به صورت طبیعی و یا با استفاده از مکمل‌های ویتامین C قرار دهید تا قدرت سیستم ایمنی بدن آن‌ها افزایش یابد.

از سوی دیگر کودکانتان را در معرض دود سیگار قرار ندهید، دود سیگار به دلیل مواد سمی که درون آن دارد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن آن‌ها شده و ایمنی بدنشان را کاهش می‌دهد. هرچند که پیشنهاد ما برای شما، ترک سیگار است. برخلاف تصور شما این مسیر با آدامس‌های ترک سیگار الدر برای افراد بسیار سهل و آسان شده است.

از سوی دیگر از غذاهای سرخ کردنی پرهیز نمایید چرا که در اکثر غذاهای سوخاری فرآیند اکسیداسیون رخ می‌دهد. این موضوع باعث افزایش رادیکال‌های آزاد درون بدن کودکتان شده و مقاومت آن‌ها را در برابر سرماخوردگی تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر با عنوان سرماخوردگی کودکان همراهی نمودید، بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری