سرم ویتامین سی چیست؟ 10 فواید سرم ویتامین سی

سرم ویتامین سی

سرم ویتامین سی چه خواصی دارد؟ همان‌طور که در مقاله فواید ویتامین C، عنوان‌شده است مصرف ویتامین C برای بدن انسان فواید بسیار زیادی دارد. اما اگر ما بخواهیم برخی از این فواید را برای شما عنوان کنیم، بایستی به افزایش سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌هایی نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی، جلوگیری از خشکیده شدن پوست و افزایش سرعت تولید کلاژن سازی پوست اشاره‌کنیم.

جالب است بدانید که برای پوست هم مکمل‌هایی از قبیل کرم ویتامین سی و سرم ویتامین سی، نیز وجود دارد. اما هدف از تولید مکمل‌هایی از این قبیل چیست؟ در حقیقت تولید این دسته از مکمل‌ها برای جذب بیشتر ویتامین ث از طریق پوست شما و بهره‌مندی از فواید آن برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی است.

جالب است بدانید که وقتی شما ویتامین C را از طریق مکمل‌های آن نظیر آب‌نبات ویتامین سی مصرف می‌کنید، تنها بخش کمی از آن جذب پوست شما می‌شود بنابراین فرآیند کلاژن سازی و به دنبال آن جوان‌سازی پوست شما با سرعت خیلی کمتری انجام می‌شود.

این در شرایطی است که مکمل‌های پوستی ویتامین ث نظیر سرم ویتامین سی و لوسی‌های بدن، مقدار زیادی از این ویتامین را به پوست شما می‌رساند.

سرم ویتامین سی باعث می‌شود که جذب ویتامین ث بالاتر و به دنبال آن کلاژن سازی با سرعت بالاتری انجام شود. لازم است بدانید که ازنظر علوم پزشکی و بهداشتی تنها کرم‌ها و سرم هایی از ویتامین C استاندارد هستند که تنها 10 الی 15 درصد حجم آن از ویتامین ث تشکیل شود. پس فریب تبلیغات برخی از شرکت‌های تولیدی سرم ویتامین سی را نخورید و با آگاهی کامل مکمل ویتامین سی پوستی خود را انتخاب کنید.

گفتنی است که اشباع بیش‌ازحد کرم‌ها و سرم های ویتامین C با درصدی بیش از 15 درصد نه تنها باعث جوان‌سازی پوست شما نمی‌شود، بلکه در بلندمدت می‌تواند به پوست شما آسیب جدی وارد کند.

ویتامین سی

اگر شما صاحب پوستی تیره و کدر هستید و قصد دارید آن را بهبود ببخشید، کافی است این مقاله از مجله الدر را تا انتها مطالعه کنید تا با سرم ویتامین سی آشنا شده و آن را به برنامه‌های مراقبت از پوستتان اضافه کنید.

فواید سرم ویتامین سی

پوست به عنوان بیرونی‌ترین لایه بدن، در معرض بیشترین آسیب‌دیدگی نسبت به سایر اعضا قرار دارد. شاید به همین دلیل است که مکمل‌های زیادی برای تامین ویتامین سی پوست وجود دارد. این مکمل‌ها با توجه به نوع کاربرد آن برای قسمت‌های مختلفی پوست بدن استفاده می‌شود به عنوان مثال: از لوسیون بدن حاوی ویتامین C برای تمامی قسمت‌های پوستی بدن،

1.محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید با سرم ویتامین سی

همان‌طور که قبلاً در مقاله فواید ویتامین C عنوان شد، تابش اشعه خورشید باعث ایجاد مولکول‌ها و اتم‌هایی به نام رادیکال آزاد در بدن انسان می‌شود. اما رادیکال آزاد چیست؟ رادیکال‌های آزاد اتم‌هایی هستند که یک الکترون در ساختار اتمی خود کم دارند.

رادیکال‌های آزاد براثر تجزیه غذا و یا تابش اشعه خورشید در بدن انسان ایجاد می‌شوند و برای کسب یک الکترون ساختار پروتئین‌ها و دی‌ان‌ای‌های بدن را شکسته و از بین می‌برد. کلاژن که یک پروتئین پوستی محسوب می‌شود نیز از این قاعده مستثنا نیست و در اثر حمله رادیکال‌های آزاد تجزیه‌شده و از بین می‌روند.

از بین رفتن کلاژن‌های پوستی باعث بر جای گذاشتن اثراتی نظیر ایجاد خط بر روی پوست، خشک شدن و چروکیده شدن پوست ایجاد می‌کند. ویتامین C به‌راحتی می‌تواند سرعت تولید کلاژن‌های پوستی را افزایش دهد و از آسیب به پوست شما جلوگیری کند.

 

محافظت از پوست در برابر تابش نور خورشید با سرم ویتامین سی

2. سرم ویتامین سی و جلوگیری از شل‌شدن پوست

شل شدن پوست بدن رابطه مستقیمی با میزان تولید کلاژن دارد. همان‌طور که می‌دانید ویتامین C، باعث افزایش سرعت تولید کلاژن بدن انسان می‌شود. سرم ویتامین سی به علت رساندن درصد زیادی ویتامین سی به پوست بدن، باعث می‌شود که شما داشتن پوستی منعطف و در عین حال شاداب را تجربه کنید.

 

سرم ویتامین سی و جلوگیری از شل‌شدن پوست

3. بهبود آفتاب سوختگی از طریق سرم ویتامین سی

تحقیقات نشان‌داده است که دلیل سوزش و تورم در اثر آفتاب‌سوختگی، تابش مستقیم اشعه ماورابنفش خورشید بر پوست بدن است. این اشعه باعث می‌شود که سلول‌های سطح پوست آسیب‌دیده و از بین بروند. ویتامین ث با تولید کلاژن باعث‌ترمیم هرچه سریع‌تر پوست و جایگزینی سلول‌های مرده می‌شود.

از طرف دیگر ویتامین C دارای مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از آسیب رادیکال‌های آزاد در اثر تابش نور خورشید جلوگیری می‌کند و پوست شما با سرعت بالاتری ترمیم می‌شود.

 

بهبود آفتاب سوختگی از طریق سرم ویتامین سی

4. افزایش تولید کلاژن پوست

در بدن انسان انواع مختلفی از کلاژن وجود دارد. جالب است بدانید انواع کلاژن‌ها در بدن انسان، در ابتدا به صورت پروکلاژن‌ها به وجود می‌آیند. پروکلاژن‌‌ها از ترکیب دو آمینو اسید به نام‌های پرولین و گلایسین تشکیل می‌شوند. اما در این میان، این ویتامین C موجود در بدن انسان است که این دو آمینو اسید را به راحتی با یکدیگر ترکیب می‌کند و از این طریق سرعت تولید کلاژن‌ها را افزایش می‌دهد.

 

افزایش تولید کلاژن پوست

5. از بین رفتن گودی زیر چشم

گودی چشم در افراد به دلیل از بین رفتن سلول‌های پوستی و افزایش تجمع سلول‌های مرده در یک منطقه است. ویتامین سی باعث می‌شود که سرعت تولید کلاژن‌ها در بدن افزایش یابد. کلاژن‌ها به عنوان یک پروتئین، باعث تشکیل فیبروبلاست که یک شبکه فیبری از سلول‌هاست، می‌شود. سلول‌های جوان و جدید بر روی این فیبروبلاست رشد کرده و از این طریق پوست شما را جوان می‌کنند.

 

از بین رفتن گودی زیر چشم

6.جلوگیری از تجمع رنگدانه‌های پوستی

تولید ملانین بیش‌ از حد طبیعی در برخی نقاط پوستی به دلیل افزایش سن و یا تابش نور خوشید، باعث ایجاد تجمع رنگدانه‌ها و لک پوستی می‌شود. ویتامین ث از تولید ملانین مازاد و تجمع آنان بر روی پوست جلوگیری کرده و از این طریق به راحتی لک‌های پوستی افراد را از بین می‌برد. سرم ویتامین سی سرشار از ویتامین C است و شما را در داشتن پوستی شفاف و بدون لک همراهی می‌کند.

 

جلوگیری از تجمع رنگدانه‌های پوستی

7. جلوگیری از کدر و سیاهی ناشی از مصرف سیگار

همانطور که در مقاله مضرات سیگار عنوان شد، مصرف‌کنندگان سیگار به میزان ویتامین C بیشتری نیازمند هستند. سمومی که از طریق فیلتر سیگار وارد بدن انسان می‌شود به راحتی باعث تولید رادیکال آزاد می‌شود. از سویی رادیکال‌های آزاد باعث از بین رفتن کلاژن‌ها شده و به همین دلیل سلول‌های مرده در سطح پوست شما باقی می‌ماند و پوست شما کدر و تیره به نظر می‌رسد.

سرم ویتامین سی با رساندن ویتامین C به سلول‌های پوستی شما، از حمله رادیکال‌های آزاد به سلول‌های آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 

جلوگیری از کدر و سیاهی ناشی از مصرف سیگار

8. روشن‌کننده و شفاف‌کننده پوست دست و صورت

کلاژن‌های ایجاد شده به وسیله سرم ویتامین سی، باعث می‌شود که سلول‌های جدیدی در سطح فیبروبلاست پوست قرار بگیرد. این جابه‌جایی سلول‌ها در نهایت باعث درخشندگی در سطح پوست شما می‌شود. از سوی دیگر خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C، باعث می‌شود تا پوست شما از میکروب‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در امان بمانند.

 

روشن‌کننده و شفاف‌کننده پوست دست و صورت

9. جلوگیری از خشکیده شدن پوست

ویتامین سی با جلوگیری کردن از آسیب رادیکال‌های آزاد در سطح پوست بدن، باعث می‌شود که این مولکول‌های مضر در قسمتی از پوست شما تجمع نکنند و باعث خشکی و آسیب آن نشوند. از سوی دیگر سرم ویتامین سی با آبرسانی به سطح پوست شما، باعث طراوت و شادابی همیشگی پوست شما می‌شود.

 

جلوگیری از خشکیده شدن پوست

10. نرم کنندگی و افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری پوست

ویتامین سی با افزایش کلاژن‌های سطح پوست باعث می‌شود که لایه فیبروبلاست پوست، در بازه‌های زمانی کوتاهتری اصلاح شود. این موضوع در بلندمدت به نرم‌کنندگی و انعطاف‌پذیری سطح پوست کمک شایانی می‌کند.

نرم کنندگی و افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری پوست

 

از اینکه در این مقاله ما را همراهی کردید، بسیار سپاسگزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

13 پاسخ

  1. من تا الان فک میکردم ویتامین سی فقط برای سرماخوردگیه اگر میدونستم برای پوشتم انقدر فایدهداره حتما استفاده میکردم

    1. بله آبنبات های الدر که به آبنبات‌های سرد و آبنبات‌های سرماخوردگی هم شناخته می‌شوند سرشار از ویتامین سی هستند و سطح ایمنی بدنتون رو تا حد زیادی افزایش می‌دهند.

  2. من همیشه بخاطر کمبود ویتامین سی که دارم تند تند سرما میخورم مربی باشگاهم گفته حتما قبل باشگاه یدونه ویتامین سی بخورم

    1. ممنون از توجه شما دقیقا ویتامین سی سیستم ایمنی بدن شما رو افزایش میده

  3. با سپاس از توجه شما این مقاله به زودی برای تمامی همراهان مجله الدر منتشر می‌شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری