علائم رفلاکس معده چیست؟ 5 روش درمان رفلاکس معده

علائم رفلاکس معده چیست؟ 5 روش درمان رفلاکس معده

همه ما برای ادامه حیات خود به مصرف آب و موادغذایی که شامل مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و… است، نیازمند هستیم. این نیاز بدن ماست که مشخص می‌کند که به هر یک از مواد فوق چه مقدار و در چه بازه زمانی نیازمندیم. انسان‌ها به‌صورت طبیعی به سه وعده غذایی اصلی (شامل وعده صبحانه، وعده ناهار، وعده شام) و بین 4 الی 8 میان وعده غذایی در طول روز نیازمند هستند. بدیهی است این تعداد با توجه به رژیم و عادات غذایی هر فرد متفاوت است. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید. که مواد غذایی که ما مصرف می‌کنیم چه چرخه غذایی را در بدن ما طی می‌کنند؟ رفلاکس معده در این چرخه جایی دارد؟

 

هضم غذا در معده

 

مطمئناً شما افرادی را در اطرافیان خود می‌شناسید که پس از مصرف مواد غذایی، از سوزش سر دل، ترش کردن و بازگشت غذا به دهانشان شکایت می‌کنند. شما باکمی بررسی و تحقیق در اینترنت متوجه خواهید شد که این موارد علائم بیماری به نام رفلاکس معده است. در این میان شما در ذهنتان به سؤالاتی از قبیل رفلاکس معده چیست؟ آیا با مشاهده علائم رفلاکس معده ما به این بیماری دچار شده‌ایم؟ علت رفلاکس معده در بدن ما چیست؟ روش‌های درمان رفلکس معده چیست؟، برخورد کرده‌اید.

مجله الدر قصد دارد به‌تمامی این سؤالات شکل‌گرفته در ذهن شما در این مقاله پاسخ دهد. با ما همراه شوید.

رفلاکس معده چیست؟

برای آن‌که شما بهتر بدانید که رفلاکس معده چیست در ابتدا لازم است بدانید چه اتفاقاتی برای مواد غذایی که درون دهانتان می‌گذارید می‌افتد. در حقیقت راز رفلاکس معده در سه مرحله ابتدایی هضم غذا نهفته است.

1. مرحله دهانی و هضم غذا

پس‌ازآنکه شما مواد غذایی را در دهان خود قرار می‌دهید فرآیند هضم غذا شروع می‌شود. ابتدا مواد غذایی توسط دندان‌ها به قطعات ریزتر تبدیل می‌شود و دهان شما شروع به تولید بزاق می‌کند. این بزاق ضمن خیس کردن مواد غذایی، تمامی مواد غذایی را برای فرستادن به مرحله بعد که اندام مری است آماده می‌کند. بدیهی است در این میان باکتری‌های دهان بر روی مواد غذایی و بزاق دهان تأثیراتی می‌گذارند که شما می‌توانید بامطالعه مقاله انواع باکتری‌های دهان با این میکروارگانیسم‌ها بیشتر آشنا شوید.

2. مرحله مری و هضم غذا

پس‌ازآنکه غذا در دهان خیس شد و برای ورود به معده آماده شد وارد مری می‌شود. این مواد غذایی توسط ماهیچه‌های حلقوی درون مری، به‌صورت بخش بخش به قسمت انتهایی مری وارد می‌شوند (به این حرکت مواد غذایی درون مری حرکت دودی نیز می‌گویند) در انتهای مری دریچه‌ای حلقوی وجود دارد که به‌صورت پیش‌فرض منقبض است. این دریچه از بازگشت مواد غذایی وارده شده به معده، اسید و آنزیم‌های معده به درون مری جلوگیری می‌کند. پس از رسیدن اولین مواد غذایی به انتهای مری، این دریچه باز می‌شود و مواد غذایی به درون معده وارد می‌شوند.

 

مسیر غذا در مری

3. مرحله معده و هضم غذا

با ورود مواد غذایی به درون معده به‌عنوان اولین اندام گوارشی، شیره‌ای از دیواره‌های معده ترشح می‌شود. این شیره دارای اسیدی به نام اسید هیدروکلریک و آنزیم‌های متفاوت است که باعث هضم غذای واردشده به معده می‌شوند.

علائم رفلاکس معده چیست؟ 5 روش درمان رفلاکس معده

 

با دانستن این سه مرحله نوبت آن رسیده است تا با بیماری رفلاکس معده آشنا شوید. رفلاکس معده به بازگشت مواد غذایی، اسید و آنزیم‌های معده به درون مری و بعضاً گلو و حنجره گفته می‌شود.

اما به‌صورت فرآیندی رفلاکس معده چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ همان‌طور که عنوان کردیم در انتهای مری و در دهانه معده دریچه ماهیچه‌ای وجود دارد که به‌صورت پیش‌فرض منقبض است. اگر این ماهیچه ضعیف شود و یا به هر دلیلی در زمان مناسب باز نشود باعث خارج شدن مواد غذایی از معده و برگشت آن به درون مری خواهد شد.

با توجه به اینکه این مواد غذایی با اسید هیدروکلریک معده و آنزیم‌های آن آغشته شده است باعث سوزش مری شده و در بلند مدت به دریچه مری در دهانه ورودی معده آسیب جدی وارد می‌کند. این برگشت غذای اسیدی به مری در بعضی موارد باعث سوزش سر دل، درد در ناحیه قفسه سینه می‌شود که در بعضی موارد با حمله قلبی اشتباه گرفته می‌شود.

اگر شما در بعضی مواقع برایتان رفلاکس معده اتفاق می‌افتد به قطعیت نمی‌توان گفت که شما به بیماری رفلاکس معده دچار شده‌اید. چون اگر شما غذای با حجم بالا و بسیار چرب میل کرده‌اید و تحرک مناسب ندارید. به احتمال قوی به رفلاکس معده دچار می‌شوید. اگر رفلاکس معده برای شما به‌دفعات رخ دهد حتی به‌صورت پراکنده در اولین فرصت بایستی به فکر چاره‌ای برای درمان بیماری رفلاکس معده خود باشید.

 

دریچه سر معده

 

10 علت رفلکس معده چیست؟

دلایلی زیادی برای ایجاد بیماری رفلاکس معده وجود دارد. در ادامه مجله الدر قصد دارید به بررسی ده علت متداول رفلاکس معده بپردازد تا شما با پرهیز کردن از هرکدام از این دلایل خود را از این بیماری دور کنید.

  1. مصرف مواد غذایی باعجله، استرس و نگرانی
  2. خوردن غذاهای بسیار تند، شور و چرب
  3. مصرف مرکبات بسیارترش نظیر پرتقال، لیموترش و…
  4. مصرف نان‌هایی که خمیر آن به خوبی نپخته است همانند نان باگت و نان بربری
  5. استراحت و دراز کشیدن بلافاصله پس از صرف وعده‌های غذایی
  6. مصرف زیاد چای بسیار پررنگ و کهنه‌دم
  7. داشتن اضافه‌وزن و عدم تحرک در افراد
  8. مصرف سیگار و دخانیات
  9. استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های الکلی
  10. مصرف زیاد مواد دارای کافئین نظیر قهوه، کاپوچینو و…

5 روش موثر برای درمان رفلاکس معده

با بررسی علت‌های اصلی رفلاکس معده به‌راحتی می‌توانید به این نتیجه برسید که شما می‌توانید با تغییر رژیم غذایی، عادات غذایی و سبک زندگی خود به درمان بیماری رفلاکس معده کمک کنید. در ادامه قصد داریم به بررسی برخی از این تغییرات عادات غذایی و سبک زندگی بپردازیم:

1. جویدن آدامس و کاهش رفلکس معده

یکی از فواید جویدن آدامس این است که باعث کاهش اسیدیته دهان و مری می‌شود. وقتی‌که شما آدامس را می‌جوید میزان ترشح بزاق دهان تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. این افزایش ترشح باعث کاهش اسیدیته دهان و مری می‌شود. حال اگر آدامسی که شما انتخاب می‌کنید حاوی بی‌کربنات باشد این موضوع تأثیر بیشتری دارد نام دیگر این آدامس‌ها آدامس ضد‌ترشی معده است.

گفتنی است که بزاق دهان به‌خودی‌خود دارای بی‌کربنات و کربنات کلسیم است و شما با جویدن آدامس‌های بی‌کربنات و یا آدامس‌های کربنات کلسیم باعث تولید میزان خیلی بیشتری از این بی‌کربنات‌ها می‌شوید که این امر باعث تسکین درد و سوزش ناشی از رفلاکس معده می‌شود. یکی از برندهای معتبر در این زمینه برند الدر است که با تولید آدامس‌های کلسیم کربنات الدر این امکان را به‌راحتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

آدامس ضد ترشی معده الدر

 

2. ترک سیگار و عدم استعمال دخانیات

تحقیقات نشان داده است که سیگار باعث افزایش رفلاکس معده و ورود اسید معده به مری می‌شود. این موضوع در میان‌مدت برای افراد باعث ایجاد بیماری رفلاکس می‌شود. درواقع شما با کشیدن سیگار ماهیچه انتهای روده خود را ضعیف می‌کنید و دفعات رفلاکس معده حتی برای غذاهای کم فلفل و بدون چربی برای شما اتفاق می‌افتد.

شما راه‌های بسیار متفاوتی را برای ترک کردن سیگار دارید. یکی از مؤثرترین این روش‌ها استفاده از آدامس‌های ترک سیگار است. شما می‌توانید با مصرف روزانه این آدامس در ابتدا تعداد دفعات کشیدن سیگار خود را کم و درنهایت این کالای مضر را به‌صورت کامل کنار بگذارید. برندهای بسیار زیادی در بازار برای آدامس‌های ترک سیگار وجود دارند اما دو برند و کالای معتبر برای این موضوع آدامس ترک سیگار الدر و نیکلایف است.

3. کاهش حجم غذا و مصرف غذا در زمان مناسب

اگر شما به رفلاکس معده دچار هستید با کاهش حجم غذا به‌راحتی می‌توانید از ترشح حجم زیاد اسید معده جلوگیری کنید. از سوی دیگر بهتر است شما غذای خود را حداقل سه ساعت قبل از خوابیدن میل کنید چراکه تا موقع خواب معده شما تقریباً خالی‌شده و دیگر اسید معده ترشح نمی‌شود.

4. کاهش وزن و تناسب اندام درمان رفلاکس معده

کاهش وزن و تناسب‌اندام باعث می‌شود شما کمتر به مواد غذایی روی بیاورید. این موضوع باعث می‌شود در طول درمان خود با قرص و یا شربت رفلاکس معده، حجم ترشح اسید معده شما افزایش پیدا نکرده و سریع‌تر تنبلی ماهیچه سر معده خود را درمان کنید.

5. استفاده از داروهای ضد اسید معده برای درمان رفلاکس

داروهای بسیار مؤثری درزمینه رفلاکس معده وجود دارد که مصرف بدون تجویز پزشک آن‌ها اصلاً توصیه نمی‌شود. این داروها معمولاً با کم کردن اسیدیته اسید معده باعث بهبود تدریجی رفلاکس معده می‌شوند. از داروهای ضد رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قرص امپرازول (Prilosec)
  2. قرص پنتوپرازول (Protonix)
  3. قرص لنزوپرازول (Prevacid)
  4. قرص اسموپرازول (Nexium)

(بدیهی است استفاده و مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک داروهای ذکر شده ممنوع و مورد‌تایید مجله و سایت الدر نیست)

از اینکه مجله الدر را در این مقاله همراهی کردید. بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

6 پاسخ

  1. متاسفانه این مشکلو خیلیا دارن و عموما نمیدونن این مشکل ناشی از چیه

    1. دقیقا خانم دکتر امیدواریم که مقاله‌های مجله الدر بتواند این اطلاع رسانی رو به عموم داشته باشه

  2. لطفاً اگه این علائمو داشتین جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید چون شاید تشخیص خودتون درست نباشه

    1. ممنون از توجه شما، معده یکی از اعضای آسیب پذیر و حیاتی بدن هر فرد می باشد، علائم آن را دست کم نگیرید و سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

  3. من این مشکلو داشتم ولی به محض اینکه رژِیم گرفتم و وزنم اومد پایین خوب شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری