5 علت عفونت لثه – علائم عفونت لثه + درمان عفونت لثه با عسل

عفونت لثه

به‌راحتی نباید از کنار خونریزی و عفونت لثه خود عبور کنید! شاید برای شما هم اتفاق افتاده است که در حین شست‌وشوی دهان و یا استفاده از مسواک، طعم خون را در دهان خود، احساس کرده‌اید و پس از چک کردن متوجه شده‌اید که لثه شما خونریزی کرده است.

لازم است بدانید که این موضوع رابطه مستقیمی با رعایت بهداشت دهان و سلامت دندان‌های شما دارد. چه میزان در طول روز برای این موضوع زمان صرف می‌کنید؟ آیا پس از هر وعده غذایی از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنید؟

وقتی‌که ما پس از خوردن وعده‌های اصلی غذایی، از مسواک و نخ دندان استفاده نمی‌کنیم، دهانمان در بازه زمانی بسیارکمی تبدیل به یک خانه امن برای پلاک‌ها و باکتری‌های دهانی خواهد شد. طولی نخواهد کشید که دردهای لثه، دردهای دندان و خونریزی‌های دهانی به سراغ ما می‌آیند.

شاید پذیرفتن این موضوع که این عفونت به راحتی می‌تواند حتی باعث افتادن و از بین رفتن تمامی دندان‌هایمان شود. سخت و باورنکردنی است. در ادامه مجله الدر قصد دارد به سوالاتی از قبیل:

عفونت لثه چیست؟

دلایل عفونت لثه چیست؟

علائم عفونت لثه چیست؟

پاسخ دهد. با ما همراه شوید تا با این بیماری آشنا شوید.

عفونت لثه چیست؟

وقتی‌که پلاک‌های دندانی در محلی از دندان‌های شما به نام خط لثه، تجمع می‌کنند سبب حساس شدن و تورم لثه می‌شوند. این موضوع در نهایت نتایجی از قبیل خونریزی لثه، التهاب‌های دهان و دندان و عفونت‌های دهانی دارد.

اگر شما پلاک‌های سطح دندان خود را با استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت منظم پاک نکنید به‌مرور زمان این پلاک‌ها مقاوم‌تر و سفت‌تر می‌شود و ماده‌ای به نام جرم را ایجاد می‌کنند. حال اگر این پلاک‌ها و جرم‌ها تا خط لثه نفوذ پیدا کند بیماری‌های مزمنی از قبیل عفونت لثه، ورم لثه و التهاب دندان عقل را ایجاد می‌کند.

 

پلاک دندان و عفونت لثه

 

شاید بتوان گفت که هر یک از بیماری‌های ذکرشده در عین سادگی می‌توانند برای دهان و دندان شما بسیار خطرناک شوند. شما با کنار گذاشتن کمی زمان در طول روز، و رسیدگی به بهداشت دهان و دندان خود، می‌توانید از ابتلا به این بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید.

علائم عفونت لثه چیست؟

تورم لثه و درد ناحیه‌ای، از علائم اولیه عفونت لثه است. تعلل نکنید این نشانه برای مراجعه به دندان‌پزشک و اقدام به درمان عفونت لثه کافی است. لازم است بدانید هر چه شما دیرتر وارد مسیر درمان شوید ممکن است که اوضاع دندان و لثه شما بدتر شده و از کنترل خارج شود. در ادامه به بررسی تمامی علائم عفونت لثه می‌پردازیم این علائم شامل:

  1. قرمزی، تورم و احساس درد لثه
  2. لق شدن و یا افتادن دندان‌ها
  3. خونریزی لثه و درد دندان در هنگام مسواک زدن و یا هنگامی‌که نخ دندان استفاده می‌کنید.
  4. بوی بد دهان در هنگام صحبت کردن
  5. ایجاد جرم یا چرک در میان دندان‌ها
  6. تغییر رنگ در لثه به علت کمبود اکسیژن
  7. طعم بد دهان که حتی با مسواک زدن و دهان‌شویه از بین نمی‌رود.

عفونت لثه

 

5 علت عفوت لثه چیست؟

لثه به دلایل متعددی می‌تواند دچار التهاب، عفونت و درنهایت خونریزی شود. یکی از متداول‌ترین آن‌ها، عدم رعایت بهداشت دهان و سلامت دندان است. عدم توجه به این موضوع باعث می‌شود که بر روی دندان‌ها، پلاک‌ها ایجادشده و به دنبال آن‌ها بافت‌های اطراف لثه ملتهب و درنهایت زمینه عفونت لثه ایجاد شود. مجله الدر در ادامه قصد دارد شما را با سایر علت‌های عفونت لثه آشنا کند. دلایلی از قبیل:

1.سیگار کشیدن و مصرف تنباکوهای جویدنی

مصرف دخانیات از قبیل سیگار و تنباکو از هر نوعی، سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن شده و باعث می‌شود که بدن نتواند در مقابل حمله باکتری‌های دهانی مقاومت کند. اما این موضوع تنها آسیب مصرف دخانیات به بدن انسان نیست. سیگار به‌راحتی می‌تواند مشکلات تنفسی، قلبی و معده‌ای بسیار حادی (به عنوان مثال رفلاکس معده) را برای شما ایجاد کند پس بهتر است هر چه زودتر این محصول بسیار مضر را کنار بگذارید.

مصرف سیگار و عفونت لثه

 

برای این موضوع کافی است که این مسیر را با جویدن آدامس‌های ترک سیگار آغاز کنید و وابستگی خود را به سیگار کم کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که شما بدون اعمال هیچ محدودیتی برای خودتان، این محصول بسیار مضر را کنار گذاشته‌اید.

2. کمبود ویتامین C و تغذیه نامناسب

همان‌طور که می‌دانید ویتامین ث باعث افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود. پس اگر شما به‌درستی و با یک رژیم غذایی مناسب از کربوهیدرات‌ها و مواد قندی و ویتامین‌هایی همانند ویتامین ث استفاده نکنید، دهان، دندان و لثه شما دچار خونریزی می‌شود.

مکمل های ویتامین ث

در حال حاضر ویتامین ث به شکل‌های گوناگون از قبیل: میوه‌ها و سبزیجات دارای این ویتامین مثل پرتقال، کیوی و…، کپسول‌های ویتامین سی، پودرهای خوراکی ویتامین ث، آب‌نبات‌های ویتامین ث، آدامس‌های ویتامین C، قرص‌ها و نوشیدنی‌های ویتامین سی در مواد خوراکی و مصرفی وجود دارد و شما به‌راحتی می‌توانید در هر مکان و زمانی این ویتامین ارزشمند را به بدن خود برسانید.

3. بیماری قند خون یا همان دیابت

افرادی که به بیماری‌هایی نظیر دیابت مبتلا شده‌اند، معمولاً دارای سیستم دفاعی خیلی ضعیفی هستند. این موضوع باعث می‌شود که بافت دهان و دندان ایشان با سرعت خیلی کمتری ترمیم شود و عکس‌العمل بدن به حملات باکتری‌های دهانی مناسب نباشد.

4. مصرف بعضی از داروها

مصرف بعضی از داروها همانند فنی توئین (دیلانتین، فنیتک) برای تشنج، استفاده از برخی قرص‌های مسدودکننده کانال‌های کلسیم که برای فشارخون بالا تجویز می‌شود نیز باعث خونریزی‌های دهان می‌شود. لازم است بدانید، مجله الدر با مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک هر قرص و دارویی، مخالف است و به شما نیز پیشنهاد می‌کند که داروهای شیمیایی را فقط با تجویز پزشک مصرف نمایید.

5. تغییرات هورمونی

بعضی از تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی و بارداری خانم‌ها و یا استفاده از قرص‌های ضد بارداری، باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از سوی دیگر افزایش هورمون‌ها، سبب می‌شود تا رگ‌های خونی موجود در لثه، بیشتر در معرض باکتری‌ها و میکروب‌های دهانی قرا بگیرد که این موضوع در نهایت باعث عفونت و خونریزی دهانی شما می‌شود.

درمان عفونت لثه با عسل

راه‌های بسیار زیادی برای درمان عفونت لثه وجود دارد برای مثال استفاده از مواد خوراکی نظیر روغن نعناع، دمنوش نعناع، چای سبز، آب‌نمک، روغن گل میخک، آلوئه‌ورا، آب لیموترش تازه و جوش شیرین می‌تواند التهاب و عفونت لثه شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. اما یکی از مؤثرترین راه‌های درمان عفونت لثه استفاده از عسل طبیعی به عنوان دهان‌شویه است.

اما عسل چگونه از عفونت لثه جلوگیری می‌کند؟ عسل و مخصوصاً ژل رویال رشد باکتری‌های پلاک‌ساز را در دهان شما متوقف می‌کند. از سویی با جلوگیری از رشد پلاک‌ها، پدیده‌ای به نام جرم تشکیل نمی‌شود و تجمعی در خط لثه شما رخ نمی‌دهد. این ماده خوراکی ارزشمند به‌راحتی از تولید و تجمع باکتری‌های پلاک‌ساز درون دهان شما جلوگیری می‌کند.

برای این موضوع کافی است شما مقداری عسل را در طول روز با آب مخلوط کنید و همانند یک دهان‌شویه دهان خود را با آن بشویید بعد از چندین بار استفاده این محلول به‌عنوان دهانشویه، خواهید دید که درد و تورم لثه شما تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اما عسل چگونه با میکروب‌ها و باکتری‌های دهان شما مبارزه می‌کند؟ آنزیمی در عسل طبیعی وجود دارد که باعث تولید پراکسید هیدروژن می‌شود که این ماده دلیل اصلی خاصیت ضد باکتریایی و میکروبی عسل است.

عسل و عفونت لثه

 

از اینکه در این مقاله ما را همراهی کردید، بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

14 پاسخ

  1. افرادی که شیمی درمانی میکنن هم مبتلا به عفونت لثه میشن و باید خوراکی های خنک مثل بستنی بخورن تا التهاب لثه اشون از بین بره

  2. چه راه های خوبی برای درمان عفونت لثه هست که خیلی ساده میتونیم بدون رفتن به دکتر انجام بدیم

    1. ممنون از توجهتون کاملا درست می‌فرمایین کافی است روزانه 15 دقیقه برای بهداشت دهان و سلامت دندان‌هامون وقت بگذاریم.

    1. شما ابتدا بایستی به دکتر متخصص در این زمینه مراجعه کنید ممکن است تنها دلیل خونریزی لثه شما مصرف سیگار نباشد.

  3. حتما هرسال برای چکاب دهان و دندان برید که اگر عفونتم باش بتونین جلوشو بگیرید و درمانش کنید

  4. آب جوش عسل برا عفونت لثه واقعا تاثیر داره تازه از دکتر رفتن و ایناهم خیلی بی دردسر تره هم بی درده

    1. ممنون از توجه شما، بله دقیقا عسل تاثیرات خارق العاده ای برای بدن دارد

  5. لق شدن و یا افتادن دندان‌ها کلی دلیل میتونه داشته باشه نمیشه فوری گف که از عفونت لثه س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری