6 مورد از فواید زعفران — افزایش میل جنسی + کاهش علائم PMS با زعفران

فواید زعفران چیست؟

زعفران چیست؟  ادویه‌ایست با رایحه قوی و رنگی متمایز نسب به سایر ادویه‌ها که باعث ایجاد طعمی متمایز در تهیه می‌شود. زعفران همچنین سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست که ممکن است فواید زیادی برای سلامتی داشته ایجاد نماید. جالب است بدانید شواهد اولیه نشان می‌دهد که زعفران ممکن است خلق و خو را تقویت کند، میل جنسی را افزایش دهد و با استرس اکسیداتیو مبارزه کند. این گیاه عموماً برای اکثر مردم بی‌خطر است و افزودن آن به رژیم غذایی بسیار ساده است.
در واقع زعفران ادویه‌ای از گل Crocus Sativus است که به آن پسر عموی زنبق نیز می‌گویند. این گیاه از کلاله و برگ سبک گل که به آن نخ نیز می‌گویند، در خود گل به دست می‌آید. این گیاه  به دلیل سختی در برداشت از گل آن بسیار گران است. چرا که کشاورزان بایستی نخ‌های ظریف هر گل را با دست برداشت کنند و به دنبال آن نخ‌ها را حرارت داده و خشک می‌کنند تا عطر و طعم آن ظاهر شود. این کار مازاد که برای تولید زعفران خالص و طبیعی انجام می‌شود این ادویه را به یکی از گران‌ترین ادویه‌های دنیا تبدیل کرده است.

فواید زعفران چیست؟ تحقیقات نشان‌داده است که این گیاه می‌تواند خواص بسیاری زیادی در سلامتی روح و روان ایفا کند. از جمله این فواید می‌توان به:

تامین آنتی اکسیدان و فواید زعفران

 

1. تامین آنتی اکسیدان و فواید زعفران

اکثر ادعاهای بهداشتی و پزشکی پیرامون گیاه زعفران به سطوح بالای آنتی اکسیدان‌های خاص آن مربوط می‌شود. بر اساس یک بررسی در سال 2015، آنتی اکسیدان های فعال اصلی عبارتند از:
کروسین
پیکروکروسین
سافرانال
سایر ترکیبات عبارتند از کامفرول و کروستین.
این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن کمک شایانی می‌کنند.

از آنجایی که استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان‌ها، پیری زودرس و بیماری قلبی نقش بسزایی دارند، آنتی اکسیدان‌هایی مانند زعفران به‌راحتی می‌توانند به محافظت از سلامت فرد کمک شایانی کنند.

پیشگیری از اختلالات سیستم عصبی و زعفران

2. پیشگیری از اختلالات سیستم عصبی و زعفران

آنتی اکسیدان‌های موجود در این گیاه ، تأثیر بسزایی در محافظت از بدن در برابر اختلالات مؤثر بر سیستم عصبی دارند. تحقیقات انجام شده در سال 2015 نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در زعفران، مانند کروسین، التهاب و آسیب استرس اکسیداتیو در مغز را کاهش می‌دهد، و باعث ایجاد اثرات مفیدی در سلامتی آن می‌شود.
بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Antioxidants Trusted Source منتشر شده است این گیاه از نظر تئوری به علائم آلزایمر کمک شایانی می‌کند، زیرا هم خواص تقویت‌کننده حافظه و هم اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی درون آن وجود دارد.
تحقیقاتی در این زمینه توسط محققان نیز انجام شده است که احتمال بالای این موضوع را تأیید می‌کند. افراد مبتلا به آلزایمر خفیف که به‌طور متوسط به مدت 22 هفته زعفران مصرف کردند در مقایسه با افرادی که داروی دونپزیل را مصرف کردند، بهبودهای شناختی بسیار مناسبی درون آن‌ها ایجاد شده و همچنین آن‌ها عوارض جانبی کمتری را تجربه کردند.
در حالی که این شواهد اولیه برای حمایت از استفاده دارویی زعفران است، محققان پیشنهاد کردند که آزمایش‌های بالینی آینده می‌تواند به حمایت از این ادعاها کمک کند.

 

تقویت خلق و خو و فواید زعفران

3. تقویت خلق و خو و فواید زعفران

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این گیاه ممکن است به بهبود خلق و خوی، افزایش روحیه و ایجاد نشاط در افراد کمک شایانی کند و مکمل مفیدی برای درمان افسردگی باشد.
مطالعه‌ای در مجله علوم رفتاری و مغز عنوان می‌کند که عصاره زعفران باعث افزایش سطح دوپامین در مغز بدون تغییر سطح سایر هورمون‌های مغز مانند سروتونین می‌شود.
از سوی دیگر تحقیقات سایر منابع معتبر نشان می‌دهد که مصرف 30 میلی‌گرم زعفران در روز می‌تواند اثرات مشابهی با داروهای ضد افسردگی خفیف تا متوسط را در بدن افراد ایجاد کند. داروهایی از قبیل ایمی پرامین و فلوکستین و...اگرچه برخی از افراد استفاده از این گیاه را به‌عنوان یک درمان مکمل برای بهبود خلق‌وخوی توصیه می‌کنند، اما نتیجه قطعی برای اثبات این موضوع تا به حال توسط سازمانی به‌صورت رسمی عنوان نشده است.

افزایش میل جنسی و فواید زعفران

4. افزایش میل جنسی و فواید زعفران

زعفران همچنین میل جنسی و عملکرد جنسی را در مردان و زنان افزایش می‌دهد. اگرچه اثرات این گیاه بر مشکلات ناباروری مردان قابل‌توجه است و برای اختلال نعوظ و میل جنسی تأثیر مثبتی دارد، اما این موضوع تغییری در زنده ماندن مایع منی و افزایش طول عمر اسپرم‌ها ایجاد نکرده است.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2012 به اثرات آن در زنانی که گزارش کرده بودند به دلیل مصرف داروی ضدافسردگی فلوکستین دچار اختلال عملکرد جنسی شده بودند، پرداخته است. در این مطالعه زنانی که به مدت 4 هفته هر روز 30 میلی گرم زعفران مصرف کرده‌اند، در مقایسه با آنهایی که به‌جای آن دارونما مصرف کرده‌اند، میل جنسی بیشتری داشته‌اند.

کاهش علائم PMS

5. کاهش علائم PMS

زعفران برای کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی PMS نیز بسیار مفید است.
نویسندگان در یک بررسی در سال 2015 به تحقیق در مورد زعفران و علائم PMS پرداختند. زنان بین 20 تا 45 سال که روزانه 30 میلی گرم زعفران مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که دارونما مصرف می‌کردند علائم کمتری از پی‌ام اس را داشته‌اند.

کاهش وزن و فواید گیاه زعفران

6. کاهش وزن و فواید گیاه زعفران

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زعفران ممکن است به کاهش وزن و کاهش اشتها کمک کند.
مطالعه‌ای در مجله تحقیقات قلب و عروق و توراسیک نشان داد که مصرف عصاره زعفران به افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر به کاهش شاخص توده بدن (BMI)، توده چربی کل و دور کمر کمک می‌کند.
جالب است بدانید افرادی که این مکمل را مصرف کردند نیز در مقایسه با گروه دارونما کاهش اشتهایی قابل توجهی داشتند.

معرفی آدامس زعفران الدر
معرفی آدامس زعفران الدر

آدامس زعفران الدر زیر مجموعه آدامس‌های فانکشنال برند الدر محسوب می‌شود. درواقع دلیل قرار گرفتن بخشی از آدامس‌های برند الدر با نام آدامس‌های فانکشنال این است که، برخی از این آدامس‌ها به دلیل داشتن خاصیت درمانی و غذایی، علاوه بر این‌که برای افراد لذت جویدن آدامس را ایجاد می‌کنند، همانند یک مکمل غذایی عمل کرده و با توجه به نوع گیاه استفاده شده در آن‌ها، مواد مغذی و ویتامین‌های خاصی را درون بدن فرد وارد می‌کنند و با تأمین این مواد مغذی مفید برای بدن انسان، برای درمان برخی از بیماری‌های خاص مورداستفاده قرار می‌گیرد.
آدامس‌های فانکشنال سرشار از انواع عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و یا سایر مکمل‌های ضروری است که در انواع مختلف و بر اساس نیاز مصرف‌کننده تولید می‌شود. در حقیقت آدامس‌های فانکشنال به آدامس‌هایی اطلاق می‌شود که مکمل‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن را از طریق جویدن آدامس به مصرف‌کننده می‌رسانند. گفتنی است مواد مؤثره در آدامس‌های الدر در زمان حدودی 5 دقیقه پس از جویدن آدامس آزادشده و به‌راحتی جذب بدن شما می‌شود.

از اینکه در این مقاله مجله الدر را همراهی کردید، بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری