ماست پروبیوتیک چیست — تاریخچه ماست + 10 مورد از فواید ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک

ماست پروبیوتیک چیست؟ در این مقاله از مجله الدر قصد داریم تا شما را با یک محصول لبنی بسیار ارزشمند آشنا کنیم. مارا همراهی کنید. به‌صورت کلی یک محصول لبنی پرمصرف است که هم به دلیل طعم خامه‌ای و هم به دلیل خواص مغذی فوق‌العاده درونش در سرتاسر جهان مصرف می‌شود. افزودن سویه‌های پروبیوتیک به این محصول لبنی ارزشمند، راهی سریع و راحت برای افزایش بیشتر مزایای سلامتی این ماده خوشمزه است. جالب است بدانید که مطالعات نشان می‌دهد که ماست پروبیوتیک می‌تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند، سلامت قلب را تقویت کند، چربی سوزی را افزایش دهد و . . .

آیا ماست پروبیوتیک خوبی است؟ آیا همه ماست‌ها پروبیوتیک هستند؟ و آیا ماست طعم دار همان ماست پروبیوتیک است؟ بیایید به پاسخ این پرسش‌ها نگاهی دقیق‌تر بیاندازیم.

ماست پروبیوتیک چیست؟

ماست پروبیوتیک سنتی از لبنیات تهیه می‌شود که به یک غذای خامه‌ای حاوی پروبیوتیک‌های مفید تخمیر شده و منبع متعادلی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. وقتی ماست از گاوها یا بزهای علفخوار تهیه می‌شود، تغذیه ماست به حداکثر خود می‌رسد و اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین آب‌پنیر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین D، ویتامین K2، آنزیم‌ها و پروبیوتیک‌ها را تأمین می‌کند.

 

ماست پروبیوتیک چیست
Yogurt in bowl on rustic black table – Photo of plain natural organic yoghurt close up.

 

پروبیوتیک‌ها چیست و چه کار می‌کنند؟

پروبیوتیک‌ شکل مفیدی از باکتری‌ها هستند که با فهرست طولانی از فواید در ارتباط هستند. پروبیوتیک‌ها نه تنها می‌توانند به سلامت دستگاه گوارش کمک کنند، بلکه برخی تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است در عملکرد سیستم ایمنی، سلامت روان و پیشگیری بسیاری از بیماری‌ها نیز نقش داشته باشد.

محصولات نوشیدنی ماست پروبیوتیک را نیز می‌توان از شیر بز یا شیر گوسفند تهیه کرد، اما شیر گاو سنتی همچنان محبوب ترین نوع آن است. همچنین، ماست امروزه پرمصرف‌ترین لبنیات تخمیری در سطح جهان است که البته دومین جایگاه آن به محصولات کفیر می‌رسد.

اعتقاد بر این است که فرآیند تخمیر شیر لبنی به بیش از 6000 سال قبل به آسیای مرکزی باز می‌گردد که به عنوان راهی برای نگهداری شیر مورد استفاده قرار می‌گرفته است. جالب است بدانید که پس از آسیای مرکزی، سوابق تاریخی ماست وجود این ماده ارزشمند را در هند، ایران و ترکیه نشان می‌دهد.

ماست به عنوان یک ماده ارزشمند به دلیل بافت خامه‌ای و کاربردهای فراوانش در میان عموم جوامع مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان، شیر تازه اغلب در غشای معده حیوانات حمل می‌شد، جایی که بسیاری معتقد بودند باکتری‌های سالم همراه با آب و هوا در تخمیر نقش داشته‌اند.

اما امروزه این روند بسیار متفاوت است. شیرهای لبنی تا حدی حرارت داده می‌شوند که باکتری‌های موجود را از بین ببرند، فرآیندی که به آن پاستوریزه می‌گویند. یک کشت اولیه از باکتری‌های زنده در آن انجام می‌شود تا شیر برای چند ساعت تخمیر می‌شود تا غلیظ، غنی و ترش شود.

تحقیقات سال‌های اخیر بیشتر و بیشتر فواید جدیدی در ارتباط با مصرف ماست و پروبیوتیک پیدا کرده است. با‌این‌حال، تفاوت اصلی بین مکمل‌های پروبیوتیک در مقابل ماست این است که ماست پروبیوتیک طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مهم دیگر از جمله پروتئین، کلسیم و پتاسیم را نیز تامین می‌کند. جالب است بدانید که انواع دیگری از ویتامین‌ها و مواد معدنی کلیدی در ماست پروبیوتیک وجود دارد، به این معنی که می‌تواند مکملی عالی برای یک رژیم غذایی سالم و کامل باشد.

فواید ماست پروبیوتیک

1. سلامت گوارش و ماست پروبیوتیک

یکی از مهمترین مزایای پروبیوتیک‌ها توانایی آنها در تقویت سلامت دستگاه گوارش است. باکتری‌های سالمی که به ماست اضافه می‌شوند به بهبود میکرو فلور روده که مسئول هضم غذا و دستگاه گوارش سالم است، کمک شایانی می‌کنند . ماست پروبیوتیک به طور بالقوه می‌تواند به درمان برخی از بیماری‌های گوارشی، از جمله سرطان روده بزرگ، IBS، یبوست، اسهال و عدم تحمل لاکتوز کمک کند و برای افرادی که با عدم تحمل لاکتوز دست و پنجه نرم می کنند، این محصول لبنی به جای اینکه باعث ناراحتی گوارشی  آنان شود، یک غذای آرام بخش محسوب می‌شود.

 

سلامت دستگاه گوارش

 

2.  کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

مطالعه اخیر منتشر شده در BMC Medicine نشان داد که خوردن بیشتر ماست با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است. مانند سایر غذاهای پروبیوتیک، ماست از هضم و جذب مواد مغذی در سراسر دستگاه گوارش پشتیبانی می‌کند، که این امر برای تنظیم سالم قند خون ضروری است. همچنین بررسی بزرگ دیگری از 17 مطالعه نشان می‌دهد که مصرف پروبیوتیک‌ها برای کنترل قند خون مفید بوده و به‌راحتی می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

 

دیابت و ماست پروبیوتیک

 

3. محافظت در برابر سرطان روده (کولورکتال)

در یک مطالعه بزرگ روی بیش از 45000 نفر که در مجله بین‌المللی سرطان منتشر شد، مصرف ماست با کاهش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط است. محققان نشان دادند “اثر محافظتی ماست در کل گروه مشهود بود.” دلیل این موضوع سلامت دستگاه گوارش است که این امر  به دلیل وجود پروبیوتیک‌ها و باکتری‌های سالم موجود در ماست می‌باشد.

 

سرطان روده

 

4. افزایش تراکم استخوان

شاید باورتان نشود اما چیزی که در کنار بشقاب اصلی غذای خود می‌گذارید نقش اساسی در سلامت استخوان شما دارد. این لبنیات ارزشمند، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی برای حفظ سلامت و استحکام استخوان‌ها را برای محافظت در برابر تحلیل استخوان فراهم می‌کند. شاید به همین دلیل است که ماست پروبیوتیک برای خانم‌ها اهمیت ویژه ای دارد. جالب است بدانید که در آخرین مطالعه تخمین زده شده است که به طور حدودی از هر سه زن در سراسر جهان یک نفر در طول زندگی خود دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود.

 

تراکم استخوان

 

ماست های لبنی به ویژه ماست‌های پروبیوتیک سرشار از کلسیم هستند که این موضوع به تقویت و حفظ توده استخوانی کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از ماست‌های لبنی نیز با ویتامین D غنی شده اند، که جذب کلسیم را تقویت کرده و از معدنی‌شدن مناسب استخوان حمایت می‌کند.

5. پشتیبانی از کاهش وزن و کاهش چربی

بر اساس مطالعه ای در دانشگاه تنسی‌، مصرف ماست به کاهش توده‌های چربی بدن کمک کند. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ماست به مدت 12 هفته میزان چربی از دست رفته را در مقایسه با گروه کنترل تقریباً دو برابر می‌کند. گروهی که ماست پروبیوتیک مصرف کردند نیز 22 درصد بیشتر وزن خود و 61 درصد چربی بدن را کاهش دادند. این مطالعه نشان داد که ناحیه شکم و دور کمر به ویژه تحت تأثیر مصرف ماست قرار دارند.

 

کم کردن وزن و ماست پروبیوتیک

 

مکمل‌های پروبیوتیک نیز با افزایش سطح کاهش وزن و چربی سوزی مرتبط هستند. در واقع، یک بررسی انجام شده در سال 2018 نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها به مدت 3 تا 12 هفته میزان کاهش وزن را در افراد افزایش داده و منجر به کاهش شاخص توده بدن و درصد چربی بدن در مقایسه با گروه کنترل می‌شود.

6. تقویت ایمنی بدن

در یک مطالعه اخیر، محققان خاطرنشان کردند که پروبیوتیک‌های موجود در ماست و سایر محصولات شیر ​​تخمیر شده، به‌راحتی می‌توانند عملکرد ایمنی را با افزایش سلول‌های تولیدکننده سیتوکین در روده بهبود ببخشند. محققان همچنین پیشنهاد کردند که ماست پروبیوتیک برای نوزادان نیز می‌تواند بسیار مفید باشد و بیان کردند که “مکمل موجودات پروبیوتیک در دوران نوزادی می‌تواند به پیشگیری از بیماری های ناشی از سیستم ایمنی در دوران کودکی کمک شایانی کند.”

 

تقویت ایمنی بدن و ماست پروبیوتیک

 

مطالعه دیگری که اثرات ماست پروبیوتیک را برای کودکان نوپا و نوزادان ارزیابی کرد، نشان داد که مصرف شیر خشک با پروبیوتیک‌های اضافه شده، تعداد روزهای تب، تجویز آنتی‌بیوتیک، مراجعه به کلینیک را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

برای بزرگسالان، مصرف ماست با محتوای پروبیوتیک کمک می‌کند تا دستگاه گوارش عاری از باکتری‌های بیماری زا شود. یک مطالعه تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده با دارونما در سوئد نشان داد که مصرف یک پروبیوتیک تعداد روزهای بیماری را برای کارگران شیفت در مقایسه با گروه کنترل به نصف کاهش می‌دهد.

7. کاهش فشار خون و ماست پروبیوتیک

ماست دارای بیش از 600 میلی‌گرم پتاسیم است که تقریباً یک پنجم نیاز روزانه شما به این ماده معدنی مهم و مفید برای قلب را از بین می‌برد. بررسی 36 کارآزمایی بالینی و 17 مطالعه تایید کرد که دریافت پتاسیم می‌تواند نقش مهمی در تنظیم سطح فشار خون داشته باشد. اعتقاد بر این است که پتاسیم به کاهش بازجذب سدیم و تغییر عملکرد سلول‌های سیستم عصبی برای کمک به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب می‌کند.

 

کاهش فشار خون

 

مطالعه‌ای در سال 2005 از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد به رهبری دکتر آلوارو آلونسو نشان داد افرادی که حداقل دو تا سه وعده در روز لبنیات کم‌چرب می‌خورند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را 50 درصد کاهش می‌دهند. بنابراین، اگر می‌خواهید فشار خون را کاهش دهید یا سلامت قلب خود را بهینه کنید، اضافه کردن یک ماست پروبیوتیک خوب به رژیم غذایی روزانه‌تان ضروری است.

البته مکمل‌های فراوانی برای کاهش سطح فشار خون نظیر چای ترش و . .  نیز وجود دارد. از سوی دیگر برندهایی نظیر برند الدر با تولید آدامس چای ترش مصرف این دمنوش خوشمزه و مفید را از قبل راحت‌تر کرده است.

8. ماست پروبیوتیک و کاهش کلسترول بدن

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های زنده موجود در ماست، از جمله لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، می‌توانند تنها با یک وعده در روز به کاهش سطح کلسترول کمک کنند. در یک مطالعه بالینی کنترل شده که در مجله کالج تغذیه آمریکا منتشر شد، مصرف روزانه تنها یک وعده ماست پروبیوتیک حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به مدت سه هفته منجر به کاهش 2.4 درصدی کلسترول سرم شد. بر اساس این مطالعه، مصرف منظم ماست پروبیوتیک این پتانسیل را دارد که خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را بین 6 تا 10 درصد کاهش دهد.

 

کاهش کلسترول

 

9. تنظیم خلق و خو فرد

تاثیر پروبیوتیک‌ها بر دستگاه گوارش و سطح قند خون به خوبی مستند شده است. با این حال، تعداد کمی از مردم می‌دانند که سلامت روده چقدر با روحیه و سلامت روان مرتبط است. در مطالعه‌ای از مرکز نوروبیولوژی UCLA استرس خانواده گیل و جرالد اوپنهایمر، که اسکن‌های مغزی آن‌ها را مورد مطالعه قرار داده است، محققان دریافتند زنان سالمی که روزانه دو وعده ماست پروبیوتیک به مدت چهار هفته مصرف می‌کردند، کنترل بیشتری در احساسات خود داشته و اضطراب کمتری را تجربه کرده‌اند.

 

بهبود روح و روان

 

یک مطالعه در سال 2017 همچنین نشان داد که سلامت میکروبیوم روده می‌تواند ارتباط نزدیکی با سلامت روان نیز داشته باشد. در این گزارش، محققان خاطرنشان کردند که التهاب روده و تغییرات در میکروبیوم روده به طور بالقوه می‌تواند به شرایط جدی مانند افسردگی و اضطراب کمک کند.

10. تقویت عملکرد مغز و پروبیوتیک موجود در ماست

در همان مطالعه‌ای که در بالا در مورد تنظیم خلق و خو ذکر شد، محققان خاطرنشان کردند که پروبیوتیک‌ها پتانسیل کمک به درد مزمن، پارکینسون، آلزایمر و اوتیسم را دارند. محققان همچنین این سوال را مطرح کردند که آیا دوره‌های مکرر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد یا خیر.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌های خطرناک تجویز می‌شوند، اما همچنین باکتری‌های سالمی را که در روده ما ساکن هستند، از بین می‌برند. این توصیه را تقویت می‌کند که ماست و سایر غذاهای غنی از پروبیوتیک باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف شوند، به ویژه پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک.

 

تقویت مغز و ماست پروبیوتیک

 

از اینکه در این مقاله مجله الدر را همراهی کردید بسیار سپاس‌گزاریم.

خوشحالیم که خدمت شما همراهان عزیز اعلام کنیم که برند الدر با تولید قرص‌های خوشبوکننده الدر، دسترسی شما را به این ماده ارزشمند راحت‌تر کرده است. قرص‌های خوشبو‌کننده دهان الدر ضمن خوشبوکردن دهان شما، مقدار زیادی پروبیوتیک را وارد بدن شما می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این محصول مفید، از شما تقاضا می‌کنیم که بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری