مصرف سیگار – 4 مورد از ویتامین‌های مفید برای افراد سیگاری + آدامس‌های ترک سیگار

مصرف سیگار

مصرف سیگار تأثیر عمیقی بر بدن شما دارد و می‌تواند تأثیر زیادی بر مواد معدنی و ویتامین‌هایی که می‌توانید مصرف کنید، داشته باشد. حتی اگر شما مصرف سیگار دارید با مجله الدر همراه شوید تا ویتامین‌های مفید برای سلامتی خود را بهتر بشناسید.

ترک سیگار

همان‌طور که در سایر مقالات مجله الدر عنوان کردیم،مصرف سیگار باعث ایجاد و افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن انسان می‌شود. جالب است بدانید که رادیکال‌های آزاد اتم‌ها یا مولکول‌هایی هستند که دارای تعداد فرد از الکترون هستند.

مولکول‌ها تمایل ندارند در این حالت قرار بگیرند که باعث ناپایدار شدن آنها می‌شود. این رادیکال‌های آزاد ناراضی در سراسر بدن به دنبال الکترونی مازاد می‌گردند تا از مولکول‌های دیگر بگیرند که بتوانند انرژی خود را تثبیت کنند. بسته به جایی که الکترون مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند، می‌توانند بافت‌های سالم نظیر پروتئین‌های سطح پوست را تخریب کنند.

هنگامی که آنها با کلاژن تداخل پیدا می‌کنند، باعث ایجاد “چروک‌های سیگاری” زشتی در سطح پوست می‌شوند. هنگامی که آنها با رگ‌های خونی مواجه می‌شوند، می‌توانند به پوشش رگ خونی آسیب جدی برسانند و زمینه را برای حمله قلبی و بیماری‌های ناشی از آن فراهم کنند.

هنگامی که دلیل تبدیل به DNA در سلول های بدن ما می‌شود، ممکن است آسیب (جهش ژنی) رخ دهد. این تجمع جهش‌های ژنی است که مسئول تشکیل یک سلول سرطانی است.

اطمینان از دریافت صحیح ویتامین‌ها و مواد معدنی برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از مصرف سیگار بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید که در برخی موارد، برخی ویتامین‌ها حتی می‌توانند به ترک سیگار نیز کمک کنند، به‌ویژه زمانی که صحبت از پیشگیری از اضطراب و افزایش وزن مطرح می‌شود که اغلب با روند ترک همراه است.

از سوی دیگر شما می‌توانید با استفاده از مکمل‌های ترک سیگار، نظیر آدامس‌های ترک سیگار وارد مراحل ترک مصرف سیگار شوید. در ادامه قصد داریم شما را با چند ویتامین مفید برای ترک مصرف سیگار اشاره نماییم.

ویتامین سی و مصرف سیگار

ویتامین سی و مصرف سیگار

یک فرد غیر‌سیگاری به طور متوسط به حدود 1000 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارد، در حالی که یک فرد سیگاری متوسط ممکن است به حدود 3000 میلی گرم ویتامین C نیاز داشته باشد.

استعمال دخانیات تا 40 درصد ذخیره ویتامین C بدن را کاهش می‌دهد، در نتیجه کمبودی ایجاد می‌کند که می‌تواند به مرور زمان مشکلات سلامتی بزرگی ایجاد کند.

مصرف مقدار اضافی ویتامین C برای دوره های زمانی کوتاه می‌تواند به کاهش هوس نیکوتین کمک شایانی کند، به نیکوتین بچسبد و به راحتی فیلتر شده و به کبد و کلیه ها فرستاده شود تا از بین برود.

ویتامین C برای ساخت کلاژن، پروتئینی که مسئول رشد و ترمیم سلول‌های بدن است که همه چیز را از پوست گرفته تا عضله و از رباط‌ها گرفته تا رگ‌های خونی تولید می‌کند، مورد نیاز است.

این به قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن و کاهش قند خون نیز کمک می‌کند. همچنین دارای کیفیت منحصر به فردی است که می‌تواند به بازسازی سایر آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E کمک کند.

شما می‌توانید این ویتامین را هم از طریق مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین سی نظیر پرتغال، فلفل دلمه و . . . کسب نمایید و هم از طریق مکمل‌های این ویتامین نظیر قرص‌های جوشان این ویتامین، آبنبات‌های سرد حاوی ویتامین سی و آدامس‌های ویتامین C کسب نمایید.

ویتامین E و تاثیر آن در افرادی که به مصرف سیگار می‌پردازند

ویتامین e

مصرف سیگار باعث ایجاد اسکار بر روی دیواره شریان‌های خونی می‌شود که جای سلول‌های طبیعی را در بدن می‌گیرند و البته جایگزین عملکرد آنها نمی‌شوند. جالب است بدانید که این جایگزینی در فرآیندی به نام اکسیداسیون در بدن انسان اتفاق می‌افتد.

ویتامین E می‌تواند از بروز این آسیب به‌راحتی جلوگیری کند، زیرا یک آنتی اکسیدان است. ویتامین E یک ماده مغذی مهم است که به ما در ساخت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها تقویت می‌کند.

محققان همچنین گمان می‌کنند که ویتامین E در محافظت از ما در برابر سرطان، بیماری قلبی و پیری نقش دارد. این یکی از اولین خطوط دفاعی در برابر آسیب‌های منفی ناشی از رادیکال‌های آزاد به ریه‌ها در هنگام استنشاق آلودگی هوا و دود سیگار است.

با توجه به افزایش استرسی که قلب در هنگام سیگار کشیدن تجربه می‌کند، چنین پیشگیری ارائه شده توسط ویتامین E به ویژه برای افراد سیگاری بسیار مهم است.

علاوه بر کمک به پیشگیری از حملات قلبی در افراد سیگاری، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین E ممکن است به کاهش آسیب به سیستم تنفسی نیز کمک نماید.
به نظر می‌رسد که همانند ویتامین C، سیگار نیز نیاز به ویتامین E را در بدن انسان افزایش می‌دهد.

بتاکاروتن و پرهیز از نیکوتین

بتاکاروتن و پرهیز از نیکوتین

بتاکاروتن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به حفظ سلامت آن در دوران پرهیز از نیکوتین کمک می‌کند. همچنین می‌تواند سطحی از محافظت در برابر سرطان را برای فرد فراهم کند.

اگرچه مطالعات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند باعث شود که بتاکاروتن در طول زمان اثر معکوس ایجاد کند. به همین دلیل، مصرف مکمل بتاکاروتن تنها در صورتی توصیه می‌شود که در مسیر ترک سیگار هستید.

کلسیم

کلسیم

علاوه بر آسیب‌هایی که نیکوتین و تنباکو به قلب و ریه‌ها وارد می‌کنند، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف سیگار می‌تواند میزان از دست دادن استخوان را که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد، افزایش دهد.

کلسیم که یک ماده معدنی مهم برای سلامتی و استخوان هاست، توسط نیکوتین از بدن ما خارج می‌شود. با مصرف مکمل کلسیم یا افزایش مصرف کلسیم طبیعی، می‌توانید با این اثر مقابله کنید و در عین حال استخوان‌های خود را سالم نگه دارید تا از شکستگی و آسیب‌های دیگر جلوگیری کنید.

از اینکه در این مقاله ما را همراهی نمودید، متشکریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری