مصرف ویتامین C برای ورزشکاران — 3 مکمل ویتامین C + بهترین زمان مصرف ویتامین C

بدنسازی و ویتامین ث

بهترین زمان مصرف ویتامین C

مصرف ویتامین C در چه زمانی برای ما بیشترین فایده دارد؟ اکثریت قریب‌به‌اتفاق تمرینات استقامتی و جلسات تناسب‌اندام در صبح معمولاً با دوز مشخصی کافئین و سپس مقداری پروتئین آب-پنیر انجام می‌شود. ثابت شده است که ویتامین C محلول در آب با معده خالی بهتر جذب می‌شود، بنابراین اگر می‌خواهید صبحانه را قبل از تمرین به‌عنوان یک مکمل غذایی میل کنید، ویتامین C روزانه خود را اول صبح، 30 دقیقه قبل از صبحانه مصرف کنید.

 

مصرف ویتامین C

 

مصرف ویتامین C، ورزش و تناسب‌اندام

بسیاری از ورزشکاران ادعا می‌کنند که ویتامین C بخشی جدایی‌ناپذیر از عملکرد یکپارچه سیستم ایمنی و گروه‌های عضلانی آنها است و مصرف آن زمان ریکاوری بین تمرینات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. جالب است بدانید که این ویتامین با‌سابقه، باعث کاهش علت آسیب عضلانی پس از تمرینات روده شده و در‌عین‌حال خستگی بعد از تمرین را به حداقل می‌رساند.

 

مصرف ویتامین C و تناسب اندام

 

مصرف ویتامین C برای یک ورزشکار روزانه چقدر است؟

ورزشکاران باید روزانه 100 میلی‌گرم ویتامین C را قبل از زمان تمرین خود مصرف کنند. مطالعات ضدونقیضی در این زمینه وجود دارد که بیان می‌کند مقادیر زیاد ویتامین C، مانند مصرف 1000 میلی‌گرم پودر قبل از تمرین، درواقع می‌تواند حتی مانع از تمرینات قدرتی و جریان خون شود، بنابراین برای ایمن بودن، پایبندی به توصیه‌های روزانه 100 میلی‌گرم ایده‌آل است.

بدنسازان درباره مصرف ویتامین C چه می‌گویند؟

مصرف ویتامین C چه به‌صورت مستقیم از طریق میوه‌ها و مواد غنی از ویتامین C و چه از طریق مکمل‌‌های آن نظیر پودر و قرص ویتامین C، آبنبات‌های ویتامین C، آدامس‌های ویتامین C قبل از تمرین برای ترمیم بافت همبند بسیار حیاتی هستند. اگرچه ویتامین C برای ورزشکارانی که در انواع ورزش‌ها و تمرین‌های قدرتی شرکت می‌کنند مفید است، اما برای بدنسازانی که به دلیل شدت و سبک تمرین، بیشتر در معرض آسیب بافت همبند هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد

.جالب است بدانید که مکمل‌های ویتامین C همچنین می‌توانند به سنتز پروتئین و ترمیم آسیب عضلانی بدن نیز کمک شایانی کرده و رشد عضلانی را در بدن تسریع کنند. مصرف ویتامین C همچنین برای ورزشکاران و بدنسازان برای ایجاد توده عضلانی بسیار حائز اهمیت است، زیرا ویتامین ث به‌عنوان یک آنتی اکسیدان، به معکوس کردن برخی از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از تمرین و کاهش سطح کورتیزول کمک فراوانی می‌کند.

 

بدنسازی و ویتامین ث

 

این آسیب اکسیداتیو که توسط رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، می‌تواند توانایی سلول‌ها را برای عملکرد منظم مختل کند. در حقیقت اعتقاد بر این است که عامل بسیاری از بیماری‌های منفی ازجمله پیری، سرطان و بیماری قلبی است. جالب است بدانید که آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند با رادیکال‌های آزاد مقابله کنند و اثرات منفی ناشی از حضور آن‌ها در بدن را به حداقل برسانند.

از سوی دیگر مصرف ویتامین C به سیستم ایمنی بدن انسان کمک می‌کند و از کاهش عملکرد سیستم ایمنی که ممکن است بلافاصله پس از ورزش رخ دهد، جلوگیری می‌کند. ترکیب ویتامین C با مقداری آب-پنیر می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کرده و سطوح اسیدآمینه را دوباره پر کند.

در کنار تمامی این موارد ویتامین C می‌تواند دردهای عضلانی رایج ناشی از تمرینات سنگین را از بین ببرد. این مکمل آنتی‌اکسیدانی همچنین می‌تواند به حساسیت به انسولین کمک کند. این موضوع به نوبه خود می‌تواند باعث کاهش وزن در یک دوره زمانی در فرد شود.

مصرف ویتامین C برای کاهش وزن بسیار مفید است!

فکر می‌کنم شما هم موافق هستید که اکثریت قریب به‌اتفاق افراد علاقه‌مند به تناسب‌اندام می‌خواهند وزن خود را کم کنند و عضله به‌دست آورند. جالب است بدانید که شما در کنار یک رژیم غذایی متعادل و یک برنامه تمرینی اختصاصی، نباید از مصرف ویتامین C کافی قبل از تمرین برای مقابله با حساسیت به انسولین غافل شوید.

مطالعات نشان داده‌اند که وضعیت ویتامین C با توده بدن در ارتباط است. افرادی که دارای مقادیر کافی ویتامین C در بدن هستند، در مقایسه با افرادی که ویتامین C دریافتی پایینی دارند، 30 درصد بیشتر چربی را در طول یک جلسه ورزش متوسط اکسید می‌کنند.

 

کاهش وزن با مصرف ویتامین C

 

این موضوع باعث می‌شود مکمل‌های ویتامین ث نظیر پود ویتامین ث و آدامس‌های ویتامین ث تغییر جالبی را در مراسم قبل از تمرین ایجاد کرده‌اند. نکته اصلی این است که اگر سطح ویتامین C شما در طول ورزش زیاد باشد، بیشترین بهره را از تمرینات چربی سوزی خود خواهید برد و متوجه خواهید شد که افزایش عضلانی خود در باشگاه با حداقل درد عضلانی افزایش می‌یابد.

شما می‌توانید برای بالا بردن سطح ویتامین C در حین ورزش از آدامس‌های ویتامین C و آبنبات‌های ویتامین C استفاده نمایید.

آیا بایستی حتما ویتامین C خود را حتماً از میوه‌ها دریافت کنیم؟

جالب است بدانید که پرتقال طبیعی حاوی نزدیک به 100 میلی‌گرم ویتامین C است و انتخاب بسیاری از افراد برای مصرف ویتامین C به میزان استاندارد روزانه، پرتقال است.

اما در این میان برخی از افراد به دلیل سبک مصرف غذایی خود از مصرف مستقیم ویتامین C استقبال نمی‌کنند. نگران نباشید این افراد می‌توانند از مکمل‌های ویتامین ث استفاده کنند. در حال حاضر شما می‌توانید به‌راحتی با مصرف یک آدامس ویتامین سی برند الدر و یا با مکیدن یک آبنبات الدر، میزان موردنیاز ویتامین C روزانه خود را تأمین کنید.

گفتنی است که در بازار کنونی ایران، انواع مکمل‌های این ویتامین نظیر آدامس‌های ویتامین ث، قرص‌های ویتامین C و حتی آبنبات‌های ویتامین C در دسترس عموم قرار دارند و این امکان را به شما می‌دهند تا از آن‌ها به جای ویتامین C طبیعی استفاده کنید.

 

میوه‌های حاوی ویتامین C

 

مصرف ویتامین C و کاهش سطح کورتیزول در بدن

برخی از مطالعات اولیه نشان داده است که مصرف ویتامین C میزان کورتیزول را در بدن که با استرس درارتباط است، از بین می‌برد. کورتیزول هورمونی است که توسط غدد فوق‌کلیوی شما در پاسخ به استرس ترشح می‌شود که بسیاری از افراد با شرایط فعلی جهان امروز آن را تجربه می‌کنند. هنگامی‌که کورتیزول وارد سیستم شما می‌شود، به سلامت کلی شما آسیب رسانده و استرس را به تمام قسمت‌های بدن و ذهن منتقل می‌کند.

 

کاهش استرس با مصرف ویتامین C (2)

 

اگر علائم شناخته‌شده استرس فیزیکی و عاطفی را نشان می‌دهید، ازجمله کاهش وزن، یک مکمل ویتامین C قبل از تمرین ممکن است پاسخی برای بهبود کلی خلق‌وخو و پیشرفت در به‌دست آوردن توده عضلانی و درنهایت رشد عضلانی باشد.

از اینکه در این مقاله از مجله الدر ما را همراهی کردید، بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری