ویتامین c یک ماده مغذی مهم برای بدن است- 5 مورد از خواص ویتامین ث

ویتامین c یک ماده مغذی مهم برای بدن است. این ویتامین به شما کمک می‌کند آهن را از غذاها جذب کنید و بریدگی‌ها و کبودی‌ ها ایجاد شده بر روی بدنتان را بهبود ببخشید.

این ویتامین ارزشمند  نیز در ترمیم استخوان‌ و بافت‌های بدنی نقش  فراوانی دارد.

شما می‌توانید این ویتامین را به صورت مستقیم از برخی از میوه‌ها نظیر پرتقال، انار و . . . و به صورت غیرمستقیم از طریق برخی از مکمل‌ها نظیر کپسول ویتامین سی، آدامس‌های ویتامین C و آبنبات‌های سرد سرماخوردگی و . . . دریافت کنید.

اما با وجود فواید ویتامین ث برای بدن، در صورت ابتلا به بیماری کلیوی، دریافت مقدار مناسب ویتامین سی بسیار  حائز اهمیت است.

جالب است بدانید که ویتامین C اضافی توسط کلیه‌ها فیلتر می‌شود. و در صورتی که این اندام‌ها به خوبی کار نکنند، ویتامین C بیش از حد می‌تواند باعث آسیب به فرد مورد نظر شود.

ویتامین c

در مقاله از مجله الدر سعی کردیم که آنچه باید در مورد ارتباط بین ویتامین ث و سلامت کلیه‌ها بدانید، آورده شده است. با ما همراه شوید.

1.ویتامین ث برای عملکرد کلیه

همان‌طور که از قبل برای شما در مجله الدر عنوان شده است، مقدار توصیه شده برای ویتامین C برای مردان بالغ 90 میلی‌گرم و برای زنان بالغ 75 میلی‌گرم است.

هنگامی که فردی ویتامین ث اضافی مصرف می‌کند، کلیه‌ها که وظیفه بررسی مواد مغذی را بر عهده دارند، به بدن کمک می‌کنند تا مقدار اضافی این ویتامین را از طریق ادرار دفع کند.

در صورتی که شما به بیماری مزمن کلیه مبتلا هستید، ویتامین C بیش از حد به‌راحتی می‌تواند باعث تجمع اگزالات در بدن شما شود. بنابراین، اگر کلیه‌های شما خوب کار نمی‌کنند یا تحت دیالیز هستید، نیاز به ویتامین ث شما ممکن است نسبت به میزان استاندارد آن، متفاوت باشد.

دیالیز همچنین می‌تواند خون شما را از ویتامین C تخلیه کند. تحقیقات انجام شده در سال 2012 نشان داده است، افرادی که دیالیز می‌شوند می‌توانند با مصرف مکمل ویتامین C نظیر آدامس‌های ویتامین سی با دوز پایین 60 تا 100 میلی‌گرم، به افزایش جذب آهن خود کمک کنند.

ویتامین c

2.ویتامین ث و سرطان کلیه

مصرف ویتامین ث، در خطر ابتلا به سرطان سلول‌های کلیوی، که شایع‌ترین نوع سرطان کلیه در میان بزرگسالان است ، نقش داشته باشد. یک متاآنالیز در سال 2015 نشان داد که افرادی که ویتامین سی بیشتری دریافت می‌کنند، خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می دهند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

محققان چندین دهه است که در حال بررسی پتانسیل استفاده از دوزهای بالای ویتامین C برای درمان سرطان هستند. با این حال، سطوح بالای ویتامین ث برای افراد مبتلا به سرطان کلیه توصیه نمی‌شود، زیرا می‌تواند آسیب بیشتری به همراه داشته باشد.

3.ویتامین ث و سنگ کلیه

دوزهای بالا از  ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به شایع‌ترین نوع سنگ کلیه یعنی سنگ کلیه از نوع اگزالات کلسیم را افزایش دهد.سنگ کلیه زمانی اتفاق می‌افتد که مواد زائد در کلیه‌ها جمع می‌شوند و باعث درد و مشکل در ادرار می‌شوند.

بر اساس گزارش بنیاد ملی کلیه، سالانه بیش از نیم میلیون نفر به دنبال مراقبت‌های اضطراری برای سنگ کلیه هستند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2015، از آنجایی که کلیه ها تا حدی ویتامین ث مصرفی شما را به اگزالات تبدیل می کنند، مصرف بیش از حد آن می تواند خطر ابتلا به سنگ کلیه اگزالات کلسیمی را افزایش دهد.

به طور کلی، ویتامین C که افراد از غذا دریافت می‌کنند، احتمالاً به اندازه کافی بالا نیست که منجر به سنگ کلیه شود.

برای کمک به حداقل رساندن خطر ابتلا به سنگ کلیه، مؤسسه ملی بهداشت توصیه می کند که بزرگسالان بیش از 2000 میلی گرم منبع مورد اعتماد ویتامین C در روز مصرف نکنند.

4.آشنایی با ویتامین C

جالب است بدانید که بدن ما نمی‌تواند ویتامین C بسازد. در عوض، آن را از غذا یا مکمل‌ها دریافت می‌کند. حتی اگر مقالات قبلی ما را مطالعه نکردید، بایستی آگاه باشید که ویتامین ث چندین فواید مهم برای بدن دارد، از جمله:

الف) کمک به بهبود زخم‌ها

ب) محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب

ج) حفظ سلامت رگ‌های خونی، پوست، استخوان‌ها و غضروف‌ها

د) بهبود جذب سایر مواد مغذی

جالب است بدانید که کمبود شدید ویتامین ث می‌تواند منجر به اسکوربوت شود، وضعیتی که می‌تواند عوارض جدی در سراسر بدن ایجاد کند.

ارزیابی سطح ویتامین سی ما می‌تواند دشوار باشد زیرا این ماده مغذی در سراسر بدن یافت می‌شود. محققان اغلب از غلظت ویتامین س در خون استفاده می‌کنند تا بفهمند چه مقدار ویتامین در بدن یک فرد وجود دارد.

گفتنی است که سطح ویتامین C فرد نیز در صورت مصرف مکمل (آدامس‌های ویتامین C و . . .) یا تزریق داخل وریدی می‌تواند به سرعت تغییر کند.

5.منابع ویتامین C

بیشتر افراد می‌توانند نیاز خود به ویتامین ث را از طریق غذا تامین کنند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C هستند، از جمله:

1. فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز

2. توت فرنگی

3. کیوی

4. پرتقال‌ها

5. گریپ‌فروت

6. سیب زمینی‌ها

7.گوجه فرنگی‌ها

8. کلم بروکلی

بیشتر بزرگسالان روزانه بین 75 تا 90 میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند. اگر سیگار می‌کشید، ممکن است به 35 میلی‌گرم ویتامین سی اضافی در روز نیاز داشته باشید. پس تا دیر نشده مسیر ترک سیگار را با مصرف مکمل‌های ترک سیگار نظیر آدامس‌های ترک سیگار آغاز کنید.

به یاد داشته باشید که قبل از مصرف مکمل ویتامین C با پزشک خود مشورت کنید. برای برخی افراد، مانند کسانی که بیماری کلیوی دارند، مکمل ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را در افراد افزایش دهد.

از اینکه این مقاله از مجله الدر را نیز مطالعه کردید، متشکریم.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری