ژل رویال و غذای ملکه زنبورها — طرز تهیه ژل رویال + 3 داستان شفابخشی ژل رویال در تاریخ

ملکه زنبورها و ژل رویال

ژل رویال غذای مخصوص ملکه زنبورهاست! هیچ موجود زنده‌ای وجود ندارد که از زنبورعسل صادق‌تر باشد. به‌طور شگفت‌انگیزی، ملکه زنبورها از نظر ژنتیکی دقیقاً مشابه زنبورهای کارگر هستند، اما آنها در تمام زندگی خود، حتی از زمانی که لاروهای ریز هستند، تا روزی که می‌میرند، با یک رژیم غذایی متفاوت از زنبورهای کارگر تغذیه می‌شوند.

این برنامه غذایی متفاوت باعث می‌شود که فیزیولوژی و رفتار آنها باوجود یک پایه ژنتیکی، کاملاً متفاوت از زنبورهای کارگر باشد. اما این غذای جادویی چیست؟ این یک غذای عادی نیست. این ماده‌ای است که به‌درستی نام‌گذاری شده است، ژل رویال.

در مقالات قبلی به صورت مختصر دریاره ژل رویال و فواید ژل رویال با شما صحبت کردیم، اما در این مقاله از مجله الدر قصد داریم تا با ورود به قلمرو زنبورها شما را بیشتر با این ماده جادویی آشنا کنیم. همراه ما باشید.

 

برداشت ژل رویال

 

ژل رویال چیست؟

ژل رویال یک دفع غنی از پروتئین از غدد زنبورهای کارگر محسوب می‌شود. درحالی‌که همه لاروها در سه روز اول زندگی با ژل رویال تغذیه می‌شوند، لاروهایی که توسط زنبورهای کارگر برای تبدیل‌شدن به ملکه انتخاب می‌شوند، در طول رشد خود در ژل رویال در “سلول‌های ملکه” غسل داده می‌شوند. پس از اتمام مرحله لاروی و ظهور ملکه زنبورعسل، ملکه در طول زندگی خود با ژل رویال تغذیه می‌شود.

اندازه زنبورهای ملکه تا 1.5 برابر زنبورهای کارگر بوده و ازنظر جنسی بالغ هستند (برخلاف زنبورهای کارگر که نمی‌توانند جفت‌گیری کنند) و رفتارهای کاملاً متفاوتی با سایر زنبورهای کندو دارند.

زمانی که کندو به ملکه جدید نیاز داشته باشد، 10 لارو کمتر از سه روز انتخاب شده و شروع به تغذیه آنها با ژل رویال می‌کنند. اولین ملکه‌ای که ظاهر می‌شود سایر ملکه‌های در حال رشد را از طریق سلول‌هایشان نیش می‌زند و قبل از اینکه بتوانند از تخم خارج شوند آنها را می‌کشد.

جالب است بدانید که اگر دو یا چند ملکه همزمان از تخم بیرون بیایند، تا سر حد مرگ مبارزه می‌کنند!

حدود سه تا پنج روز پس از ظهور، در یک روز آفتابی با باد کم، ملکه جدید “پرواز عروسی” خود را انجام می‌دهد. او یک “منطقه اجتماع پهپادها” را پیدا می‌کند – جایی که زنبورهای نر (پهپاد) از کندوهای دیگر آویزان می‌شوند و منتظر ملکه هستند و طی چند روز با 12 تا 20 پهپاد در هوا جفت می‌شود و به همان اندازه مواد ژنتیکی جمع می‌کنند. همان میزان که او برای تمام طول زندگی خود نیاز خواهد داشت (تا شش میلیون اسپرم!).

 

ملکه زنبورها و ژل رویال

 

در بازگشت به کندو، نقش اصلی ملکه “تولیدکننده اصلی زنبور” است. او اندازه کندو را کنترل می‌کند، تخم‌های بیشتری برای آماده‌سازی فصل بهار و تابستان می‌گذارد، و تخم‌گذاری را برای ماه‌های سردتر کند می‌کند. ملکه می‌تواند تا 2000 تخم در روز بگذارد.

جالب است بدانید که این میزان بیشتر از وزن بدن خودش است! ملکه همیشه توسط حلقه‌ای از کارگران فداکار احاطه‌شده است که دائماً به او غذا می‌دهند و زباله‌های او را دفع می‌کنند. آنها همچنین به همه ساکنان کندو اجازه می‌دهند که بدانند ملکه آنها زنده و سالم است.

زنبورداران چگونه ژل رویال را برداشت می‌کنند؟

جای تعجب نیست که این ژل یک محصول گران‌قیمت است، زیرا تولید آن فرآیندی پرزحمت است که نیاز به توجه دقیق و زمان‌بندی دقیق دارد. ابتدا یک زنبوردار کلونی کوچکی از زنبورهای بدون ملکه ایجاد می‌کند. او اطمینان می‌دهد که این کلنی کوچک زنبورهای جوان زیادی دارد که به‌عنوان زنبورهای پرستار در کندو کار می‌کنند.

سپس، او فنجان‌های جعلی ملکه را در این کلنی قرار می‌دهد (چند ردیف فنجان‌های پلاستیکی یا مومی که اندازه مناسبی برای زنبورها برای ساخت سلول‌های ملکه است)، هر فنجان حاوی یک تخم زنبورعسل است که با دست در هر فنجان پیوند زده‌شده است.

 

کلونی زنبورها و ژل رویال

 

به‌طور غریزی، کارگران با استفاده از تخم‌ها و فنجان‌های ملکه ارائه‌شده، شروع به پرورش ملکه برای کلنی خود می‌کنند.زنبورهای پرستار فنجان‌ها را با ژل رویال پر می‌کنند. زنبوردار در لحظه کامل (معمولاً بین روز دوم و چهارم رشد لارو)، ژل رویال را با یک ابزار مکنده کوچک از فنجان‌های ملکه خارج می‌کند.

اگر این امر خیلی زود یا خیلی دیر باشد، ژل رویال کافی برای برداشت وجود نخواهد داشت. با این روش، یک زنبوردار می‌تواند در هر فصل 500 گرم (~17 اونس) ژل رویال در هر کندو برداشت کند.

در طول تاریخ از ژل رویال چگونه استفاده شده است؟

در فرهنگ‌های سراسر جهان، این ژل برای ترویج زندگی سالم و طولانی استفاده می‌شود. از آنجایی که این ماده بسیار گرانبها است (تولید آن بسیار کم است و برداشت آن آسان نیست)، استفاده تاریخی بیشتر برای سلطنت بوده است، درست مانند کندو زنبور عسل.

در طب سنتی چینی، ژل رویال را “غذای امپراتورها” می‌نامند و از دیرباز برای افزایش طول عمر، تقویت انرژی و شادابی و جلوگیری از بیماری تجویز می‌شده است. ژل رویال توسط مهاراجه های هندی نیز مورد استفاده قرار گرفته است که مدت هاست این ماده را به عنوان کلیدی برای حفظ انرژی جوانی می دانستند.

 

ژل رویال و طول عمر فرعونیان

 

در مصر باستان، ژل رویال به فراعنه تجویز می‌شده است و این موضوع باعث افزایش طول عمر آنها می‌شد. اخیراً، پاپ پیوس دوازدهم (1876-1958) از پزشکش ژل رویال  دریافت کرد تا به او کمک کند پس از یک بیماری شدید بهبود یابد.

پرنسس دایانا (1961-1997) مستند شده است که در طول بارداری خود از ژل رویال برای کمک به تهوع صبحگاهی استفاده کرده است و ملکه الیزابت (در حال حاضر در دهه نود زندگی خود) به طور مرتب از ژل رویال برای “رفع خستگی” استفاده می‌کند.

امروزه ژل رویال بیشتر از خانواده‌های سلطنتی استفاده می‌شود. چین با تولید سالانه بین 400 تا 500 تن به عنوان بزرگترین تولید کننده و صادر کننده این ژل در جهان شناخته می‌شود. تقریباً تمام صادرات به ژاپن، اروپا و آمریکا است. کره، تایوان و ژاپن نیز تولیدکنندگان و صادرکنندگان مهمی در این زمینه هستند. قیمت 100 دلار به ازای هر کیلوگرم به صورت فله است، اما می‌تواند در فرم فرآوری شده (مانند قرص، کپسول یا آدامس) بسیار بالاتر باشد که در آن یک کیلوگرم می‌تواند‌ تا 3300 دلار برای مصرف کننده هزینه داشته باشد.

ژل رویال در ایران

با توجه به گران بودن این ژل، برند الدر با تولید آدامس‌های ژل رویال و جنسینگ الدر با قیمتی بسیار ایده‌آل باعث شده است که این ماده حیاتی و ارزشمند به‌راجحتی در اختیار تمامی اقشار جامعه قرار بگیرد. جالب است بدانید که آدامس ژل رویال و جینسینگ الدر سرشار از این دو ماده غذایی است.

در حقیقت شما با جویدن این آدامس، از فواید این ژل و فواید جنسینگ به‌صورت هم‌زمان بهره‌مند می‌شوید. از اینکه در این مقاله از مجله الدر همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری