کلاژن چیست؟ – مواد غذایی حاوی کلاژن + 4 نوع کلاژن موجود در بدن

کلاژن

کلاژن چیست؟ با مجله الدر همراه شوید تا شما را با این ماده بسیار مفید در بدن انسان آشنا کنیم. کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن شماست که نقش‌های مهم و مختلفی دارد. از جمله این وظایف عبارت‌اند از ایجاد ساختار برای پوست و کمک به لخته شدن خون. در سال‌های اخیر به عنوان یک مکمل غذایی و ترکیبی در شامپوها و لوسیون های بدن نیز، محبوبیت پیدا کرده است.

با‌این‌حال، ممکن است تعجب کنید، وقتی‌که متوجه شوید که این پروتئین برای چه مواردی مفید است! در این مقاله شما با این پروتئین بسیار مهم و ارزشمند در بدنتان آشنا خواهید شد، پس ما را در همراهی کنید.

 

کلاژن در بدن

کلاژن چیست؟

Collagen فراوان‌ترین پروتئین در بدن شماست و حدود یک‌سوم از ترکیب پروتئین آن را تشکیل می‌دهد. جالب است بدانید که کلاژن یکی از بلوک‌های ساختمانی اصلی استخوان‌ها، پوست، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها محسوب می‌شود.  این پروتئین همچنین در بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن از جمله رگ‌های خونی، قرنیه و دندان‌ها نیز یافت می‌شود.

برای درک بهتر Collagen، شما می‌توانید آن را به عنوان یک «چسب» در نظر بگیرید که همه این چیزها را در کنار هم نگه می ‌دارد. در واقع، این کلمه از کلمه یونانی “kólla” به معنای چسب گرفته شده است.

 

کلاژن در بدن انسان

نقش کلاژن در بدن انسان چیست؟

جالب است بدانید که حداقل 16 نوع کلاژن در بدن انسان وجود دارد. در ادامه قصد داریم که شما را با چهار نوع اصلی آن آشنا کنیم. این چهار نوع در نگاهی دقیق‌تری عبارتند از:

نوع I. این نوع Collagen به صورت تقریبی 90 درصد از کلاژن‌های موجود در بدن شما را پوشش داده و از الیاف  بسیارمتراکمی تشکیل شده است. این نوع از  پروتئین ساختار پوست، استخوان‌ها، تاندون‌ها، غضروف فیبری، بافت همبند و دندان‌ها را فراهم می‌کند.
نوع II. این نوع از الیاف با بسته‌بندی شل‌تر ساخته شده و در غضروف الاستیک یافت می‌شود که مفاصل شما را به‌نوعی بالشتک می‌کند.
نوع III. این نوع کلاژن از ساختار عضلات، اندام‌ها و شریان‌ها در بدن انسان پشتیبانی می‌کند.
نوع IV این نوع به فیلتراسیون کمک شایانی کرده و مقادیر زیاد آن  در لایه‌های پوست شما یافت می‌شود.

جالب است بدانید که با افزایش سن، بدن شما کلاژن کمتر و با کیفیت پایین‌تری تولید می‌کند به‌عنوان‌مثال یکی از نشانه‌های قابل مشاهده آن در پوست شما است که دوران پیری سفت و انعطاف‌پذیرتر می‌شود. از سوی دیگر غضروف نیز با افزایش سن در شما، ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

 

مواد غذایی غنی از کلاژن

مواد غذایی غنی از کلاژن

برای اینکه شما این مواد غذایی را بشناسید در ابتدا باید بدانید که تمامی کلاژن‌ها در ابتدا با ساختاری به‌عنوان پروکلاژن شروع می‌شوند. جالب است بدانید که بدن شما با ترکیب دو اسید آمینه(گلیسین و پرولین)، پروکلاژن را می‌سازد که در این فرآیند از ویتامین C استفاده می‌شود و در این میان، این ویتامین نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

این موارد عبارتند از:

الف) ویتامین C:

مقادیر زیادی در مرکبات، فلفل دلمه‌ای و توت‌فرنگی یافت می شود.

ب) پرولین:

مقادیر زیادی در پرولین در سفیده تخم مرغ، جوانه گندم، محصولات لبنی، کلم، مارچوبه و قارچ یافت می‌شود.

ج) گلیسین:

مقادیر زیادی در پوست مرغ و ژلاتین یافت می‌شود، اما گلیسین نیز در غذاهای حاوی پروتئین مختلف نیز یافت می‌شود.

د) مس:

مقادیر زیادی در گوشت‌ها، دانه‌های کنجد، پودر کاکائو، بادام هندی و عدس یافت می‌شود.

علاوه بر این، بدن شما به پروتئین با کیفیت بالا نیز نیازمند است که حاوی آمینو اسیدهای مورد نیاز برای ساخت پروتئین‌های جدید باشد. گوشت، مرغ، غذاهای دریایی، لبنیات، حبوبات، همگی منابع عالی اسیدهای آمینه هستند.

چیزهایی که به کلاژن  در بدن انسان آسیب می‌رسانند

چیزهایی که به کلاژن  در بدن انسان آسیب می‌رسانند؟

جالب است بدانید مواردی از قبیل:

1. خوردن بیش از حد قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده

شکر در توانایی Collagen برای ترمیم خود اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین شما بایستی مصرف شکر اضافه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید.

2. آفتاب‌گرفتن بیش از حد اشعه ماوراء بنفش

این موضوع به‌راحتی می‌تواند تولید Collagen را در بدن شما کاهش دهد. به همین دلیل حتی‌الامکان از قرار گرفتن بیش‌از‌حد در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.

3. سیگار کشیدن و مصرف دخانیات

جالب است بدانید که سیگار باعث کاهش تولید کلاژن می‌شود. این  موضوع به راحتی می‌تواند بهبود زخم را در بدن شما مختل کند و منجر به چین و چروک پوست بدن شما شود. بنابر این تا دیر نشده شما می‌توانید مسیر ترک سیگار خود را با مصرف آدامس‌های ترک سیگار آغاز کنید. در ایران برای این موضوع برندهای مختلفی وجود دارد  به‌عنوان مثال: آدامس‌ ترک سیگار الدر و . . .

جالب است بدانید که برخی از اختلالات خودایمنی نظیر لوپوس نیز به راحتی می‌تواند می‌تواند به Collagen آسیب برساند.

 

منابع غذایی طبیعی حاوی کلاژن

منابع غذایی طبیعی حاوی کلاژن

این پروتئین ارزشمند در بافت همبند غذاهای حیوانی نیز به کرات یافت می‌شود. به‌عنوان‌مثال، Collagen به مقدار زیادی در پوست مرغ  یافت می‌شود. یکی از منابع غنی  آب استخوان حیوانات محسوب می‌شود که از جوشاندن استخوان مرغ و سایر حیوانات تهیه می‌شود.

در اصل ژلاتین، Collagen پخته شده است، بنابراین آمینو اسیدهای مورد نیاز برای تولید آن بسیار بالاست.با این حال، در مورد اینکه آیا مصرف غذاهای غنی از کلاژن واقعا سطح این پروتئین را در بدن شما افزایش می‌دهد، بحث وجود دارد.

وقتی پروتئین می‌خورید، به اسیدهای آمینه تجزیه می‌شود و سپس دوباره جمع می‌شود، بنابراین کلاژنی که می‌خورید مستقیماً به سطوح بالاتر در بدن شما تبدیل نمی شود.

از اینکه مجله الدر را در این مقاله همراهی کردید، متشکریم.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری