فواید جویدن آدامس — جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بهبود بهداشت دهان

آدامس به عنوان یک جویدنی سرگرم‌کننده، شاید تنها خوراکی در سطح جهان است که به جرات می‌توان گفت تمامی افراد روی زمین حداقل یک‌بار آن را به دلایل مختلف، در زمان‌ها و مکان‌های مختلف تجربه کرده‌اند. اگر بخواهیم جامعه آماری خود را محدود کنیم و فقط در مورد ادامس در کشور خودمان صحبت کنیم، مطمئناً هر فردی که در ایران اسم آدامس را می‌شنود با توجه به سن و موقعیت جغرافیایی‌اش، یک برداشت عددی و طعمی از آدامس دارد و حتی فقط یک یا چند برند آدامس را به خوبی می‌شناسد. برای مثال اگر از فردی 60 ساله سوالی در مورد آدامس بپرسیم و بخواهیم که انواع آدامس را نام ببرد، او شاید به یاد سقز و یا آدامس موزی، آدامس خروس نشان، آدامس شیک، آدامس ترقه‌ای بیفتد و اگر از فرد دیگری که متولد دهه‌های 50 و یا 60 است، همان سؤال را بپرسیم، شاید این فرد در ذهن خود آدامس پی کی، آدامس پولا، آدامس خرسی، آدامس بادکنکی، آدامس دایناسوری را تجسم کند و به طبع اگر فرد مورد نظر خودمان را از دهه‌های 70 و 80 که از دو دسته قبل جوان‌تر هستند، انتخاب کنیم شاید اولین تصویری که به ذهنشان می‌رسد آدامس تریدنت، آدامس ریلکس، آدامس اکشن، آدامس فانکشنال، آدامس بایودنت، آدامس اوربیت و آدامس فایو است.

همان‌طور که می‌بینید دهه‌های مختلف تجارب متفاوت کیفیتی از مزه، رنگ، بو و حتی بسته‌بندی ادامس را در طول زندگی خود داشته‌اند. طرفداران آدامس در سراسر دنیا معتقد هستند که این جویدنی خوشمزه فواید بسیار زیادی داشته و از سوی دیگر این فواید از مضرات آدامس بسیار بیشتر است، به همین منظور مجله الدر در این مقاله به بخش مهمی از فواید آدامس به صورت دقیق پرداخته است تا شما بتوانید خودتان در این زمینه آگاهی کسب کرده و برای استفاده ادامس تصمیم بگیرید. پس از شما دعوت می‌کنیم که مجله الدر را تا پایان این مقاله علمی همراهی کنید.

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بهبود سلامت دهان با جویدن آدامس

مواد تشکیل‌دهنده آدامس

قبل از اینکه بخواهیم فواید آدامس را بیان کنیم، بهتراست ابتدا بدانیم که مواد اولیه آدامس چیست؟ با دانستن مواد تشکیل‌دهنده آدامس شاید بتوانیم درک خیلی بهتری از انواع ادامس که روانه بازارها شده‌اند و در طعم‌ها و اشکال مختلف آن‌ها را می‌بینید، پیدا کنیم. آدامس نوعی ماده جویدنی است که با توجه به نوع آدامس از مواد و درصد ترکیبی مختلفی تشکیل می‌شود اما در بین همه آدامس‌ها مواد پایه آدامس از قبیل: شیرین‌کننده‌های آدامس، شیرین‌کننده‌های قوی ادامس، نرم‌کننده‌های آدامس، شیره ذرت در آدامس، طعم‌دهنده‌های آدامس، اجزای فعال و رنگ‌های خوراکی، در بین تمامی ادامس‌ها مشترک است. حالا که به‌صورت کلی با اجزای پایه یک آدامس آشنا شدید، شاید بتوانید حدس بزنید که تفاوت کیفیتی دو آدامس مشابه به چه شاخص‌هایی وابسته است برای مثال اگر آدامسی تحت عنوان آدامس ویتامین C به فروش می‌رسد علاوه بر مواد پایه، درون آن از مواد حاوی ویتامین ث نیز استفاده شده است. اگر بخواهیم مزیت‌های جویدن آدامس را نام ببریم می‌توانیم به پنج فایده اساسی آدامس در ادامه اشاره کنیم.

پنج فایده جویدن آدامس

در این قسمت قصد داریم پنج فایده اصلی مصرف آدامس را نام برده و هر یک از این فواید ادامس را به‌صورت کامل برای شما شرح دهیم. فواید آدامس از قبیل:

1. جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بهبود سلامت دهان با جویدن آدامس

شاید برای شما هم سؤال باشد که آدامس چگونه می‌تواند از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و در عین حال بهداشت دهان شما نیز بهبود ببخشد. کلید این موضوع در کلمه جویدن است. شما با جویدن ادامس باعث ایجاد بزاق بیشتری در دهان خود شده که این موضوع باعث خنثی شدن اسیدهای درون دهان شما که توسط باکتری‌های دهان برای هضم غذا تولید شده است، می‌شوید. برای آشنایی بیشتر با باکتری‌های دهان و نحوه فعالیت آن‌ها ما از شما دعوت می‌کنیم تا مقاله انواع باکتری‌های دهان را مطالعه کنید.

 

فواید جویدن آدامس

2. کاهش رفلاکس اسید معده با بهبود بخشیدن به فرآیند هضم غذا با جویدن آدامس

یکی دیگر از فواید آدامس اصلاح روند هضم غذا در معده است که این موضوع به دنبال خود کاهش بیماری‌های گوارشی از قبیل رفلاکس معده، سوزش سر معده و… را به دنبال خواهد داشت. این مزیت مصرف ادامس، به‌صورت مستقیم در بدن انسان عمل نمی‌کند، بلکه با جویده شدن آدامس و تحریک غدد بزاقی دهان، باعث افزایش بزاق در دهان، و به دنبال آن افزایش سرعت بلع و فعال کردن فرآیندهای گوارشی برای هضم غذا می‌شود. از سوی دیگر با افزایش ترشح بزاق در دهان سطح اسیدیته غذا هنگام بلع کمتر می‌شود که این موضوع از سوزش سر معده و آسیب به اجزای دستگاه گوارش در بلندمدت جلوگیری می‌کند.

 

کاهش رفلاکس اسید معده با بهبود بخشیدن به فرآیند هضم غذا با جویدن آدامس

3. ترک اعتیاداتی خاص از قبیل: ترک سیگار،کرم گوش، ریزه‌خواری غذایی با جویدن آدامس

آدامس با پرت کردن حواس شما به‌راحتی می‌تواند شما را از اعتیاداتی خاص همانند کرم گوش (گوش کردن مکرر به یک صدا و یا یک آهنگ)، ریزه‌خواری و حتی ترک سیگار نیز کمک کند. در این زمینه به‌تازگی آدامس‌های نیکوتین دار نیز وارد بازار شده است که از طریق آن به‌راحتی می‌توانید به‌تدریج مصرف سیگار خود را کاهش داده و درنهایت آن را ترک کنید. محصولاتی از قبیل آدامس ترک سیگار الدر، آدامس ترک سیگار نیک لایف ازجمله محصولاتی هستند که در این حوزه برای افراد سیگاری شناخته شده‌اند. برای مثال آدامس نیکوتین دار الدر در هنگام جویده شدن با آزادکردن نیکوتین باعث می‌شود که اعتیاد و نیاز ذهنی و جسمی فرد تا مدتی از نیکوتین کم شود و از سویی به‌تدریج رفتار جویدن آدامس را جایگزین کشیدن سیگار کند.

 

ترک اعتیاداتی خاص از قبیل ترک سیگار،کرم گوش، ریزه‌خواری غذایی

4. تقویت حافظه،کاهش استرس و اضطراب با جویدن آدامس

محققان با مطالعه فراوان بر روی راه‌های استرس و اضطراب متوجه شده‌اند که یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس جویدن آدامس است. وقتی شما یک مسابقه فوتبال را تماشا می‌کنید اگر به مربیان و بازیکنان در زمین دقت کنید متوجه جویدن آدامس توسط آن‌ها خواهید شد. دلیل اصلی مصرف ادامس از سوی این افراد کاهش سطح استرس، تنش و فشار ناشی از بازی است. در این زمینه تحقیقات دانشگاه کاردیف که توسط پروفسور اسمیت انجام شده است نشان داده، که سریع‌ترین راه کاهش استرس جویدن آدامس و البته با فشار و شدت بیشتر از حالت طبیعی است.

 

تقویت حافظه،کاهش استرس و اضطراب

5. کاهش اشتها و مدیریت وزن با بهبود عادات غذایی با جویدن آدامس

آیا جویدن آدامس باعث کاهش اشتها می‌شود؟ آیا مصرف آدامس باعث لاغری می‌شود؟ این سؤالات، اولین سوالاتی است که وقتی در مورد مدیریت وزن صحبت می‌کنیم در ذهن افراد ایجاد می‌شود. بله درست است مطالعات نشان داده است که افرادی که بعد از مصرف غذایی خود آدامس جویده‌اند احساس سیری بیشتری نسبت به سایر افراد داشته‌اند. این تأثیر را می‌توان از دو جنبه موردبررسی قرار داد جنبه جسمی جویدن آدامس و جنبه روانی. شما با جویدن ادامس باعث می‌شوید که غذای مصرف‌شده با سرعت بالاتری بلع و به دنبال آن هضم شود و مسلماً احساس سیری بیشتر و زودتری خواهید داشت. از سوی دیگر از لحاظ روانی اگر شما عادت به ریزه‌خواری داشته باشید با جویدن ادامس، شما احساس و حالت خوردن موادغذایی را برای ذهن ایجاد کرده‌اید، بدون آنکه مواد غذایی مازادی بر وعده غذایی اصلی خود مصرف کنید. پس آدامس به‌راحتی می‌تواند شما را در جلوگیری از عادات بد غذایی مثل ریزه‌خواری کمک و شما را در رژیم غذاییتان در راستای تناسب اندام و لاغری همراهی کند.

 

کاهش اشتها و مدیریت وزن با بهبود عادات غذایی

 

از اینکه شما در این مقاله مجله الدر را همراهی نمودید بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

3 پاسخ

  1. من خودم زمانایی که امتحان دارم حتما باید ادامس بخورم وگرنه از استرس میمیرم

  2. برا ماهایی که اضافه وزن داریم و مدام هله هوله میخوریم تو طول روزه آدامس خوردن خیلی میتونه از ریز ریز خودن جلوگیری کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری