پیشگیری از سرطان –10 ماده غذایی که می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک نماید

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان یکی از مواردی است که در سال‌های اخیر مورد توجه تمامی اقشار جامعه قرار گرفته است. با مجله الدر همراه شوید تا به شما بیاموزیم که کدام مواد غذایی حاوی مواد مغذی است که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک شایانی می‌کند.

در ادامه قصد داریم شما را با 10 مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرطان آشنا نماییم، با ما همراه شوید.

گریپ فروت

1. گریپ فروت

همان‌طور که در سایر مقالات مجله الدر نیز عنوان کردیم، ویتامین C آنتی‌اکسیدانی که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات نظیر گریپ فروت، پرتقال، فلفل دلمه‌ای و بروکلی یافت شده و به جلوگیری از تشکیل ترکیبات نیتروژنی سرطان زا کمک شایانی می‌کند. رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده، سرطان روده بزرگ، سرطان مری، سرطان مثانه، سرطان سینه و دهانه رحم مرتبط است. نتیجه تحقیقات نشان داده است که همه ما بایستی مقادیر قابل توجهی از این ویتامین را، در رژیم روزانه خود قرار دهیم.

از سوی دیگر شما می‌توانید ویتامین سی مورد نیاز خود را از طریق مصرف مکمل‌های این ویتامین نظیر آدامس‌های ویتامین سی، آبنبات‌های ویتامین سی و کپسول‌های ویتامین سی تامین نمایید.

انار و پیشگیری از سرطان

2. انار و پیشگیری از سرطان

انارها مملو از اسید الاژیک هستند. الاژیک آخرین ماده مغذی گیاهی که وارد صحنه مواد مغذی مفید شده است (اگرچه هزاران سال است که بی سر و صدا در انواع توت ها، آجیل و انار آویزان شده است). در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی، اسید الاژیک نشان داده است که رشد سلول‌های سرطانی را مهار کرده و ترکیبات سرطان زا را غیرفعال می‌کند. برای استفاده از این خواص سلامتی، دانه‌های انار را در اسموتی‌ها قرار دهید یا از آن‌ها برای پر کردن یک کاسه ماست یا غلات استفاده کنید. سایر غذاهای غنی از اسید الاژیک عبارتند از: تمشک، توت سیاه، توت فرنگی، گردو، اسپند، کرن بری و انگور (قرمز، سیاه، بنفش).

سبزیجات چلیپایی

3. سبزیجات چلیپایی

همه غذاهای گیاهی (غلات، میوه‌ها و سبزیجات) حاوی مقادیر کمی از فیتونوترینت‌ها هستند. اما فیتونوترینت‌ها چه ترکیباتی هستند؟ فیتونوترینت‌ها ترکیبات شیمیایی طبیعی که به اندازه ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ سلامتی بدن افراد مهم و حیاتی هستند. هزاران ماده مغذی گیاهی شناخته شده وجود دارد که بسیاری از آنها پتانسیل محافظت از ما در برابر سرطان را نشان داده‌اند. سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم حاوی مواد مغذی گیاهی به نام گلوکوزینولات هستند که ممکن است به مهار متابولیسم برخی از مواد سرطان‌زا و تحریک تولید آنزیم‌های سم‌زدایی در بدن کمک فراوانی می‌کنند.

نوشیدن چای سبز و پیشگیری از سرطان

4. نوشیدن چای سبز و پیشگیری از سرطان

چای سبز حاوی ترکیباتی به نام کاتچین است، ترکیباتی که دانشمندان معتقدند ممکن است به توقف رشد سلول‌های سرطانی و جلوگیری از جهش‌های سلولی که باعث توسعه سرطان می‌شوند، کمک شایانی کند. در ژاپن، جایی که چای نوشیدنی ترجیحی است، مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده در میان زنان در ارتباط است.

در چین، افرادی که چای سبز می‌نوشند در مقایسه با افرادی که این چای ارزشمند را نمی‌نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های رکتوم و پانکراس هستند. به نظر می رسد همه انواع چای از قبیل سبز، سیاه، سفید، اولانگ ، به عنوان عوامل پیشگیری از سرطان ارزش دارند، بنابراین به طور منظم چای بنوشید و از طعم های مختلف لذت ببرید تا از تمام فواید آن بهره مند شوید!

زردچوبه و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان

5. زردچوبه و تاثیر آن در پیشگیری از سرطان

زردچوبه ادویه زرد رنگی است که در پودر کاری یافت می‌شود. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، هم به عنوان یک ضد التهاب و هم آنتی اکسیدان عمل کرده و ممکن است با تداخل در جنبه های سیگنال دهی سلولی، از سرطان جلوگیری کند.
در حیوانات آزمایشگاهی نیز نشان داده شده است که کورکومین به پیشگیری از سرطان سینه، روده بزرگ، معده، کبد و ریه کمک می‌کند. استفاده از پودر کاری برای ادویه کردن غذاهای مرغ و تخم مرغ راهی آسان برای گنجاندن آن در رژیم غذایی شما محسوب شده و مزیت افزودن طعم و مزه به وعده های غذایی شما را بدون هیچ کالری دارد!

دانه کتان آسیاب شده و سرطان‌ها

6. دانه کتان آسیاب شده و سرطان‌ها

اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است با مهار تکثیر سلول‌های سرطانی و مختل کردن مراحلی که برای رشد تومور حیاتی هستند، به پیشگیری از سرطان کمک کند. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین به کاهش التهاب ناشی از سرطان نیز کمک شایانی می‌کنند، به این معنی که از نظر تئوری به راحتی می‌توانند احتمال جهش‌های سلولی را کاهش دهند.

اما حتی اگر امگا 3 مستقیماً خطر ابتلا به سرطان را کاهش ندهد، مطمئناً به قوی و سالم ماندن بدن ما کمک چشم‌گیری می‌کند. به همه این دلایل عنوان شده، مجله الدر به شدت توصیه می‌‌کند غذاهای غنی از امگا 3 را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. علاوه بر ماهی های چرب و صدف، مخلوط کردن دانه کتان آسیاب شده با ماست و اسموتی‌ها یک راه عالی برای گنجاندن امگا 3 بیشتر در رژیم غذایی شما است.

سالمون وحشی و پیشگیری از سرطان ها

7. سالمون وحشی و پیشگیری از سرطان ها

جالب است بدانید که سطوح پایین ویتامین D با چندین سرطان از جمله روده بزرگ و سینه مرتبط است. دانشمندان بر این باورند که ویتامین D ممکن است به جلوگیری از رشد رگ‌های خونی که تومورهای در حال رشد را تغذیه می‌کنند، کمک نموده و به توقف تکثیر سلول‌های سرطانی و پیش‌سرطانی کمک کند.

به همین دلیل، توصیه می کنیم مقادیر زیادی از غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی آزاد وحشی بخورید و محصولات لبنی غنی شده با ویتامین D مانند شیر و ماست را انتخاب کنید. از آنجایی که مواد غذایی بسیار کمی ویتامین D را تامین می‌کنند، باید یک مولتی‌ویتامین روزانه یا مکمل جداگانه ای را در نظر بگیرید که 800 تا 1000 واحد بین المللی ویتامین D3 (کوله کلسیفرول، قوی ترین شکل) را فراهم می‌کند.

از سوی دیگر مصرف پروبیوتیک و یا استفاده از مکمل‌های حاوی پروبیوتیک نظیر ماست‌های حاوی پروبیوتیک، دوغ‌های حاوی پروبیوتیک و حتی خوشبو‌کننده‌های دهان حاوی پروبیوتیک در کنار مصرف این لبنیات مفید بیشتر توصیه شده است. تا در کنار بهره‌مندی از ویتامین‌های مفید از فواید پروبیوتیک نیز بهره‌مند شوید.

سیب‌زمینی‌های شیرین و سرطان

8. سیب‌زمینی‌های شیرین و  پیشگیری از سرطان

همان‌طور که در مقالات قبلی عنوان کردیم، بتاکاروتن یک آنتی‌اکسیدان قوی است. مطالعات نشان داده است افرادی که از رژیم غذایی سرشار از بتاکاروتن استفاده می‌کنند (که عمدتاً در سبزیجات نارنجی رنگ و سبزیجات برگ سبز یافت می شود)، خطر ابتلا به سرطان به ویژه در ریه، روده بزرگ و معده را کاهش می‌دهند.

در میان زنان قبل از یائسگی، یک مطالعه نشان داد که مصرف مقدار زیادی سبزیجات حاوی بتاکاروتن، فولات، ویتامین C و فیبر – مانند سیب زمینی شیرین – خطر ابتلا به سرطان سینه را تا حدود نصف کاهش می‌دهد.

توت‌ها و کاهش خطر ابتلا به سرطان

9. توت‌ها و کاهش خطر ابتلا به سرطان

از میان تمام میوه‌ها و سبزیجات مورد مطالعه، توت‌ها بیشترین احتمال کاهش خطر و پیشگیری از سرطان را دارند. هر سال، ما بیشتر و بیشتر در مورد فواید این میوه های نیروگاهی تغذیه می‌آموزیم. تمشک، زغال اخته و تمشک به ویژه پتانسیل بسیار امیدوارکننده‌ای برای کمک به پیشگیری از سرطان نشان داده اند.

آنتی اکسیدانی به نام Pterostilbene که به مقدار زیاد در زغال اخته یافت می‌شود، خواص ضد سرطانی دارد و کرن‌بری حاوی مواد شیمیایی طبیعی برای مبارزه با سرطان در یک داروخانه است. حیوانات آزمایشگاهی تغذیه شده با تمشک سیاه 60 درصد کاهش در تومورهای مری و 80 درصد کاهش در تومورهای روده بزرگ داشتند.

دفعه بعد که یک خوراکی شیرین می خواهید، از شیرینی‌ها صرف نظر کنید و از انواع توت های آبدار و خوشمزه استفاده کنید که می‌تواند سلامت شما را تقویت کند.

اسفناج و سرطان‌ها

10. اسفناج و  پیشگیری از سرطان‌

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E خطر ابتلا به سرطان‌های معده، روده بزرگ، ریه، کبد و سایر سرطان ها را کاهش می دهد، اما مانند سایر آنتی اکسیدان‌ها، مکمل های ویتامین E تا حد زیادی تاثیرگذار بوده‌اند.

به همین دلیل علم پزشکی توصیه می‌کند غذاهای غنی از ویتامین E همانند اسفناج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این به قوی نگه داشتن دفاعی سلول های شما کمک فراوانی می‌کند. یک فنجان اسفناج پخته شده نزدیک به یک سوم نیاز روزانه شما (15 میلی گرم) به این ویتامین را تامین می‌کند.

از اینکه مجله الدر را در این مقاله برای پیشگیری از سرطان همراهی کردید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری