اکیناسه چیست — 5 فوایداکیناسه + عوارض جانبی اکیناسه

گیاه-سرخارگل یا اکیناسه

اکیناسه چیست؟ اکیناسه  گلی مخروطی شکل و به رنگ بنفش است، این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان در سراسر دنیا محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بومیان آمریکا برای قرن‌ها از این گیاه برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کردند.

با این وجود گیاه اکیناسه امروزه بیشتر به عنوان یک داروی گیاهی بدون نسخه برای سرماخوردگی یا آنفولانزا شناخته می‌شود. اما بعضا برای درمان درد، التهاب، میگرن و سایر مشکلات سلامتی نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله از مجله الدر قصد داریم شما را با فواید این گیاه ارزشمند آشنا کنیم. با ما همراه شوید.

 

اکیناسه چیست؟

اکیناسه چیست؟

اکیناسه گیاهی بومی در آمریکای شمالی است و در جایی در چمنزارها و مناطق باز و جنگلی رشد می‌کند.در مجموع، این گیاه دارای 9 گونه است، اما تنها سه گونه از آن در مکمل‌های گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند:

الف) پورپوره

ب) آنگوستیفولیا

ج) پالیدا

گفتنی است که هر دو قسمت فوقانی و ریشه گیاه در قرص‌ها، تنتورها، عصاره‌ها و چای استفاده می‌شود.

گیاهان اکیناسه حاوی انواع قابل‌توجهی از ترکیبات فعال مانند اسید کافئیک، آلکامیدها، اسیدهای فنولیک، رزمارینیک اسید، پلی استیلن‌ها و بسیاری دیگر هستند.

جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که گیاه اکیناسه و مشتقات آن،  فواید سلامتی بسیاری همانند کاهش التهاب، بهبود ایمنی و پایین آوردن سطح قند خون دارد.

 

اکیناسه آنتی اکسیدان

اکیناسه آنتی اکسیدان بالایی دارد

جالب است بدانید که گیاهان اکیناسه سرشار از ترکیبات گیاهی ارزشمند هستند که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن افراد عمل می‌کنند.آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی در بدن موجودات هستند که به دفاع از سلول‌های اندامی شما در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک شایانی می‌کنند، حالتی که با بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری قلبی و بسیاری دیگر  در ارتباط است.

برخی از این آنتی اکسیدان ها فلاونوئیدها، اسید سیکوریک و اسید رزمارینیک هستند. به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان‌ها در عصاره‌های میوه و گل‌های گیاهان در مقایسه با سایر قسمت‌ها مانند برگ‌ها و ریشه بیشتر باشد.به عنوان مثال: یکی دیگر از منابع آنتی اکسیدان‌ها که در قبل به شما ارایه شده است انار است.

علاوه‌بر‌این، این گیاه حاوی ترکیباتی به نام آلکامید هستند که می‌توانند فعالیت آنتی اکسیدانی را بیشتر کنند. آلکامیدها می توانند آنتی اکسیدان‌های فرسوده را تجدید کنند و به آنتی اکسیدان‌ها کمک کنند تا بهتر به سمت مولکول‌هایی که مستعد استرس اکسیداتیو هستند، هدایت کند.

 

فواید اکیناسه چیست؟

فواید اکیناسه چیست؟

این گیاه ارزشمند به‌راحتی می‌تواند چندین فواید سلامتی را به شما ارائه دهد. تحقیقات بر روی گیاه اکیناسه نشان می‌دهد که:

1. اثر مثبت بر سیستم ایمنی بدن

جالب است بدانید که این گیاه  بیشتر به دلیل  تاثیر مفید بر سیستم ایمنی بدن شناخته شده است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این گیاه ممکن است به سیستم ایمنی بدن شما در مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها کمک کند، که می‌تواند به بهبود سریع‌تر بیماری‌ها کمک شایانی کند.

با این حال، بسیاری از مطالعات در مورد این موضوع ضعیف طراحی شده‌اند و هیچ سود واقعی را نشان نمی دهند.

2. کاهش قند خون

قند خون بالا می‌تواند خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات جدی سلامتی را افزایش دهد. این موارد  شامل دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی است. تحقیقات نشان داده است که این گیاه می‌تواند به کاهش قند خون کمک شایانی کند. با این وجود، تحقیقات انسانی در مورد اثرات اکیناسه بر قند خون وجود ندارد.

3. کاهش اضطراب

اضطراب یک مشکل رایج است. تحقیقات نشان داده است که به صورت تقریبی نزدیک به یک نفر از هر پنج بزرگسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در سال‌های اخیر، گیاهان اکیناسه به عنوان یک کمک بالقوه برای اضطراب ظهور کرده‌اند.

تحقیقات دلیل کاهش استرس از طریق این گیاه را ترکیبات آن‌ها نظیر آلکامیدها، رزمارینیک اسید و کافئیک اسید نشان داده است.

در یک مطالعه روی موش، سه نمونه از پنج نمونه  از این گیاه به کاهش اضطراب کمک کرد. علاوه بر این، برخلاف دوزهای بالاتر درمان‌های استاندارد، موش‌ها را کم‌فعال نکردند.

مطالعه دیگری نشان داد که عصاره از نوع آنگوستیفولیا این گیاه به سرعت احساس اضطراب را در موش‌ها و انسان‌ها کاهش می‌دهد.

4. خواص ضد التهابی با اکیناسه

التهاب روش طبیعی بدن شما برای ارتقاء التیام و دفاع از خود محسوب می‌شود. گاهی اوقات التهاب بدن می‌تواند از کنترل آن خارج شود و بیش از حد لازم و مورد انتظار ادامه یابد. این موضوع به راحتی می‌تواند خطر ابتلا به برخی از  بیماری‌های مزمن را در افراد افزایش دهد.

چندین مطالعه نشان داده اند که اکیناسه می‌تواند به کاهش التهابات اضافی بدن کمک کند.در یک مطالعه دیگر بر روی موش، ترکیبات اکیناسه به کاهش نشانگرهای مهم التهابی و از دست دادن حافظه ناشی از التهاب کمک شایانی کرده است.

5. درمان مشکلات پوستی

تحقیقات نشان داده است این گیاهان ارزشمند به درمان مشکلات رایج پوست کمک شایانی کنند.در یک مطالعه لوله آزمایشی، دانشمندان دریافتند که خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی اکیناسه باعث سرکوب رشد پروپیونی باکتریوم، یک علت شایع آکنه می‌شود.

در مطالعه دیگری بر روی 10 فرد سالم 25 تا 40 ساله، محصولات مراقبت از پوست حاوی عصاره اکیناسه برای بهبود آبرسانی پوست و کاهش چین و چروک یافت شده است.

به طور مشابه، کرم حاوی عصاره نوع پورپوره از این گیاه برای بهبود علائم اگزما و کمک به ترمیم لایه بیرونی نازک و محافظ پوست نشان داده شد.

6. اکیناسه و خواص ضدسرطانی

سرطان یک بیماری است که شامل رشد کنترل نشده سلول‌ها می‌شود. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که عصاره اکیناسه از رشد سلول‌های سرطانی را جلوگیری کرده و در مواردی حتی باعث مرگ سلول‌های سرطانی در فرد می‌شود.

 

خارش پوست ، دل درد ، سرفه

عوارض جانبی اکیناسه

به نظر می‌رسد محصولات اکیناسه برای استفاده کوتاه‌مدت ایمن و قابل تحمل هستند. اما با این وجود مواردی گزارش شده است که افراد عوارض جانبی را از این گیاه ارزشمند تجربه کرده اند، عوارضی نظیر:

الف) بثورات پوستی
ب) خارش پوست
ج) کندوها
د) تورم
ه) دل درد
ر) حالت تهوع
ز) تنگی نفس

با‌این‌حال، این عوارض جانبی در میان افراد مبتلا به آلرژی به گل‌های دیگر، مانند بابونه، گل داوودی، گل همیشه بهار، ابروسیا و غیره بیشتر است.

از آنجایی که به نظر می‌رسد این گیاه سیستم ایمنی را تحریک می‌کند، افراد مبتلا به اختلالات خود ایمنی یا افرادی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند باید از آن اجتناب کنند یا در ابتدا با پزشک خود در زمینه مصرف آن مشورت کنند.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر نیز همراهی کردید بسیار سپاسگزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری