جویدن آدامس — جویدن آدامس آیا مضر است؟

آدامس

جویدن آدامس در نوع خود، می‌تواند فواید و مضراتی داشته باشد. اما آیا به صورت کلی جویدن آدامس مفید است؟ با مجله الدر همراه شوید تا این موضوع را برای شما روشن نماییم.

اگر شما از چند نفر بپرسید که جویدن آدامس برای سلامتی شما مفید است یا مضر، احتمالاً چندین پاسخ متفاوت از هرکدام از این افراد دریافت خواهید کرد.

دلیل این موضوع این است که وقتی صحبت از سلامت کلی دهان و دندان شما به میان می‌آید، آدامس یک پکیج ترکیبی از این دو موضوع است. برای پاسخ به این سوال مهم، باید چندین جنبه مختلف از تأثیر جویدن آدامس بر دهان و کل بدن شما را بررسی کنیم.

تاثیرات کلی آدامس بر سلامت دهان و دندان

تاثیرات کلی جویدن آدامس بر سلامت دهان و دندان

همان‌طور که می‌دانید بیشتر آدامس‌ها حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند که بدون توجه به اینکه آدامس حاوی قند باشد یا نه، تأثیرات بسیار نامطلوبی بر سلامتی شما خواهند داشت.

بر اساس یک مطالعه آکادمیک در سال 2013 در مورد عادات غذایی، افرادی که آدامس می‌جوند، احتمال کمتری دارد که غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود استفاده نمایند و بیشتر از غذاهای مضر مانند چیپس، سیب زمینی سرخ کرده و آب نبات استفاده می‌کنند.

خوردن این غذاهای کمتر سالم به نوبه خود می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان و به دنبال آن عفونت لثه افراد شوند.

جالب است بدانید در مواردی حتی جویدن آدامس می‌تواند منجر به پوسیدگی و فرسایش دندان‌ها در افراد مصرف‌کننده شود، به خصوص زمانی که آدامس با شکر شیرین شود. وقتی آدامس شیرین شده با شکر را می‌جوید، اساساً دندان‌ها و لثه‌های خود را در یک حمام شکر برای مدت زمان طولانی می‌شویید.

قضاوت با خود شما آیا این موضوع باعث از بین رفتن و آسیب به سلامت دندان‌ها و دهان شما نمی‌شود؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر در ایالات متحده، 59 درصد از جمعیت به طور منظم و روزانه از آدامس استفاده می‌کنند.

این عدد فقط در ایران (۸۲ درصد) و عربستان (۷۹ درصد) است! دلیل بالاتر بودن نرخ‌ها در خاورمیانه وجود یک سنت فرهنگی است که در آن تجار کوچک به طور معمول به جای پول خرد، آدامس به دیگران می‌دهند.

اکنون که حقایق و آمارهای اساسی در مورد آدامس را می‌دانیم، اجازه دهید برخی از اثرات بالقوه سلامت آدامس را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم:

اثرات بالقوه شیرین کننده‌های مصنوعی بر سلامتی

بسیاری از مردم به مواد تشکیل‌دهنده آدامسی که می‌جوند فکر نمی‌کنند، فقط به این دلیل که خود پایه آدامس هرگز بلعیده نمی‌شود. با این حال، دندان‌ها و لثه‌های شما هنوز در معرض این مواد هستند و در واقع بسیاری از مواد طعم‌دهنده را با جویدن آدامس می‌بلعید و مواد ایجادکننده طعم در فرآیند جویدن استخراج می‌شوند.

پوشش دهان شما نیز بسیار جاذب است و بسیاری از مواد به طور مستقیم از طریق آنها جذب می شوند. جالب است بدانید در آدامس‌های بدون قند، شیرینی از طریق یک جایگزین معمولی قند به نام آسپارتام شیرین می‌ شود. یک مطالعه که در مجله Life Sciences منتشر شد به این نتیجه رسید که آسپارتام ممکن است به ایجاد فرمالدئید در بدن کمک کند که یک سرطان‌زا شناخته شده است.

برخی افراد ادعا می کنند که پس از مصرف آسپارتام عوارض جانبی مانند سردرد، سرگیجه و نوسانات خلقی را نیز تجربه کرده‌اند، اگرچه FDA و انجمن سرطان آمریکا هیچ هشدار رسمی در مورد آن صادر نکرده‌اند، مگر برای افرادی که فاقد آنزیم لازم برای تجزیه آن هستند.

البته برخی برندهای دیگر نظیر الدر، در آدامس‌ ژل رویال و جنسینگ خود از عسل طبیعی به عنوان شیرین‌کننده استفاده نموده‌اند. این موضوع نه تنها برای شما مضر نیست بلکه با جویدن این آدامس از فواید جینسینگ، فواید ژل رویال و فواید عسل بهره‌مند خواهید شد.

همان‌طور که در سایر مقالات مجله الدر نیز عنوان شد ژل رویال و عسل هرکدام یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شوند که در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد نظیر استرس اکسیداتیو بسیار مفید هستند.

اختلالات مفاصل گیجگاهی فکی / فک

اختلالات مفاصل گیجگاهی فکی / فک

TMJ یا همان مفصل گیجگاهی فکی یا قسمتی است که استخوان فک شما به جمجمه می‌چسبد. اختلالات در این ناحیه (TMJ) در اثر خستگی یا همان نامتعادل شدن عضلات کنترل کننده در این اتصال است.

در حالی که بیشتر جویدن آدامس باعث اختلالات TMJ نمی‌شود، افرادی که عادت جویدن آدامس را به طور منظم ایجاد می‌کنند، ممکن است دچار خستگی عضلانی شوند که آنها را در معرض خطر اختلالات TMJ قرار می‌دهد.

جویدن تهاجمی آدامس یا جویدن کج (فقط جویدن در یک طرف دهان) هر دو خطر ابتلا به اختلالات TMJ را افزایش می‌دهد، زیرا این رفتارها در ناحیه TMJ استرس بیشتری نسبت به سایرین دارند.

بدشکلی‌های دندان و جویدن آدامس

بدشکلی‌های دندان و جویدن آدامس

جویدن آدامس به طور منظم به عنوان یک عادت همچنین می‌تواند منجر به سایش بیش از حد مینای دندان شود و حتی منجر به تغییر در تراز بایت دندان شما شود. به طور خاص، دندان‌های آسیاب بالایی ممکن است به تدریج از هم جدا شوند، در حالی که دندان‌های آسیاب پایین به تدریج به سمت عقب حرکت می‌کنند و منجر به اوربایت می‌شود.

اگر این رفتار ادامه یابد و کنترل نشود، این تغییرات در نهایت می‌تواند منجر به نیاز به مراقبت های ارتودنسی برای اصلاح آنها شود. علاوه بر این، اگر اجازه داده شود مینای دندان به تدریج فرسوده شود، دندان‌ها ممکن است به غذاها و نوشیدنی های گرم یا سرد یا غذاهای اسیدی حساس شوند.

سردرد و جویدن آدامس

سردرد و جویدن آدامس

برخی از آدامس‌ها، به‌ویژه افراد جوان‌تر مانند نوجوانان دبیرستانی، سردرد را در نتیجه جویدن بیش از حد آدامس تجربه کرده‌اند.

این در نتیجه خستگی عضلات فک است. این سردردها معمولاً نتیجه جویدن آدامس دانش‌آموز به عنوان راهی برای مقابله با استرس است، مثلاً هنگام مطالعه یا شرکت در یک آزمون مهم. این استرس منجر به جویدن سخت‌تر و سریع‌تر می‌شود که این مشکل را تشدید می‌کند و منجر به سردرد تنشی می‌شود.

حفره‌های دندانی

حفره‌های دندانی

دندانپزشکان عموما آدامس‌های بدون قند را توصیه می‌کنند. با این حال، اگر آدامس بدون قند بجوید، در حالی که ممکن است از برخی از دام‌های احتمالی ناشی از شیرین کننده‌های مصنوعی اجتناب کنید (با فرض اینکه فقط از شکر استفاده شود و نه ترکیبی از شیرین کننده‌های مصنوعی و طبیعی)، ممکن است خودتان را در معرض افزایش قند و ایجاد حفره دندانی قرار دهید.

جالب است بدانید که خطر ایجاد حفره به دلیل قرار گرفتن دندان های خود در معرض قند برای مدت طولانی رخ می‌دهد. اگر عادت منظم جویدن آدامس شیرین داشته باشید، این خطر بدتر می‌شود.

نتیجه:
بهتر است از آدامس های شیرین‌شده توسط عسل و مواد طبیعی نظیر آن استفاده نماییم و جویدن آدامس را به عنوان یک عادت روزمره خود در نظر نگیریم. از این که در این مقاله از مجله الدر همراه ما بودید، متشکریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری