خواص چای ترش — بررسی فواید دارویی و درمانی چای ترش + شیوه دم‌کردن

خواص چای ترش

چای ترش به جرات یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه اکثر مردم ایران و خاورمیانه است. خواص چای ترش باعث شده که علاوه بر یک نوشیدنی لذت‌بخش، به عنوان یک نوشیدنی دارویی نیز تلقی شود. قبل از آن‌که بخواهیم در مورد خواص چای ترش صحبت کنیم بهتر است به بررسی چای معمولی یا همان چای سیاه بپردازیم.

تصور کنید که در فصل زمستان در منطقه کوهستانی نظیر لواسان پنجره‌های ویلا یا کلبه خود را باز کرده و مناظر یک دست سفید طبیعت را نظاره می‌کنید و سرما در حال تسخیر نمودن تمام وجودتان است. اگر از تمام شهروندان ایرانی این سؤال را بپرسیم که در این موقعیت تمایل به مصرف چه نوشیدنی دارید شاید بالغ‌بر 70 درصد آن‌ها مصرف چای، 25 درصد آن‌ها مصرف قهوه و 5 درصد باقی‌مانده مصرف نوشیدنی‌های گرم دیگر مثل شیر و شیرکاکائو را ترجیح دهند.

حتماً به خاطر دارید که در زمان‌های قدیم، زمانی که مهمانی وارد منزل می‌شد اولین چیزی که توسط مادران ما برای مهمان‌ها سرو می‌شد چای بود. همه این عادت‌ها از سوی پدران و مادرانمان در طول یک بازه زمانی ما را به مصرف‌کنندگان وفادار چای تبدیل کرده است به‌نحوی‌که شاید بتوان به جرات اعلام کرد که پس از آب، چای پرمصرف‌ترین نوشیدنی در ایران است.

چای را در ابتدا فقط به‌عنوان چای سیاه می‌شناختند اما در حال حاضر چای پا فراتر از یک رنگ و یک طعم گذاشته است. اگر بخواهیم انواع چای را نام ببریم می‌توانیم به چای سفید، چای سیاه، چای سبز، چای قرمز، چای ترش، چای اولانگ، چای پوئر، چای زرد، چای کوکیچا، چای ژنمایکا، چای گل و… اشاره کرد. به‌طورکلی در این مقاله مجله الدر قصد دارد توضیحات جامعی از چای ترش را برای شما ارائه کند تا شما با فواید چای ترش به شکل کامل آشنا شوید.

چای سیاه

افسانه پیدایش چای در جهان

جالب است بدانید در پس این چای که در طول روز می‌نوشید افسانه‌ای از کشور پهناور چین نهفته است. بر اساس این افسانه یکی از سالکان چین در کوهی به نام کوه چاه در حال مراقبه با پروردگار خود بوده است. تا این موضوع به نیمه‌شب می‌رسد چشمان وی تاب‌وتوان باز شدن رو نداشته است و مدام چشم‌هایش بسته می‌شد. او برای اینکه چشم‌هایش را باز نگه دارد تا به مراقبه ادامه دهد پلک‌هایش را می‌برد و به درون کوهستان پرتاب می‌کند. از آن پلک گیاهی سرسبز شده و می‌روید. بعدها اسم آن گیاه روییده در کوه چای را گیاه چای نامیدند و همگان اعتقاد داشتند که چای هدیه‌ای از سوی خداوند برای افرادی است که به مراقبه با پروردگار خود می‌نشینند.

افسانه دیگری که برای پیدایش چای بر زمین عنوان‌شده است نیز مربوط به امپراتور چین است. بر اساس این افسانه که به حدود پنج هزار سال قبل برمی‌گردد، تعدادی برگ چای براثر وزش باد به درون فنجان چای امپراتور چین که در آن زمان شن‌نونگ نام داشت، می‌افتد. حاکم پس از نوشیدن آب مخلوط شده با برگ چای، از نوشیدن آن بسیار لذت برده و تحولی به نام آب طعم دار را اعلام می‌کند. ازآن‌پس نوشیدن آب داغ به همراه برگ چای رواج یافت.

چای ترش، دارویی شفابخش

چای ترش یا همان چای مالمیر (چای مکه) ازجمله نوشیدنی‌هایی است که در طب سنتی از آن به‌عنوان دارویی شفابخش برای بسیاری از بیماری‌ها یاد می‌شود. یک از خواص چای ترش مفید بودن آن برای سرماخوردگی است. چای ترش سرشار از ویتامین C است که در هنگام سرماخوردگی از آن می‌توان به‌عنوان یک نوشیدنی مفید استفاده کرد. چای ترش به رنگ قرمز و ترش است که دلیل ترش بودن آن به دلیل دارا بودن اسیدسیتریک و ویتامین ث است. این گیاه شفابخش علاوه بر موارد عنوان‌شده دارای آنتی‌اکسیدان‌های ضد چربی خون است. گفتنی است برای اینکه بتوانید از خواص چای ترش به‌صورت کامل بهره‌مند شوید نیاز است شما روش صحیح دم کردن چای ترش را بدانید. در ادامه مجله الدر قصد دارد روش دم کردن چای ترش را به شما آموزش دهد و در پایان این مقاله نیز به خواص چای ترش که در نوع خود حیرت‌انگیز است بپردازد.

چای ترش دارویی شفابخش

روش دم کردن چای ترش

جالب است بدانید برای دم کردن چای ترش روش‌های زیادی وجود دارد و شما می‌توانید چای ترش را با مکمل‌های مقوی دیگری مثل عسل آغشته به ژل رویال و لیمو میل کنید. این ترکیب برای بیماری سرماخوردگی بسیار مفید است و انرژی و قدرت بدنی زیادی برای شما ایجاد می‌کند و بدن شمارا بسیار مقاوم خواهد کرد. چراکه هرکدام از موارد عنوان‌شده دارای خواص دارویی فراوانی است. برای دانستن خواص دارویی ژل رویال مجله الدر، مقاله ژل رویال غذای مخصوص ملکه زنبورها را، به شما پیشنهاد می‌کند.

برای دم کردن چای ترش ابتدا کتری خود را به میزان دو یا سه فنجان آب پر نموده و بر روی گاز قرار دهید. وقتی‌که آب کتری به دمای جوش رسید زیر گاز را خاموش نموده و چای ترش را به آن اضافه کنید. حدود بیست دقیقه صبر نمایید تا رنگ آب به رنگ قرمز تیره تغییر پیدا کند. شما می‌توانید با توجه به طبع خودتان مقداری عسل آغشته به ژل رویال یا لیمو را به آن اضافه کنید. شما می‌توانید چای ترش دم کشیده را به‌صورت گرم و یا سرد سرو نمایید.

 

خواص چای ترش

 

گفتنی است که در عصر کنونی، غیر از دم کردن این چای، می‌توان به شکل‌های دیگر استفاده از چای ترش برای مثال در آب‌نبات‌ها و آدامس اشاره کرد. شما ضمن استفاده راحت‌تر و سریع‌تر از این محصولات به‌راحتی می‌توانید از خواص چای ترش بهره‌مند شوید. برای مثال برند الدر با تولید آدامس چای ترش الدر امکانی را برای مصرف‌کنندگان آدامس فراهم نموده است که به‌راحتی می‌توانند در طول روز با مصرف یک آدامس ضمن بهره‌مندی از فواید جویدن آدامس از خواص چای ترش نیز بهره‌مند شوند.

آدامس چای ترش الدر

خواص چای ترش

همان‌طور که قبلاً در این مقاله به‌صورت مختصر عنوان شد، چای ترش فواید بسیار زیادی برای استفاده‌کنندگان از این گیاه دارد. در ادامه قصد داریم این موارد را برای شما به‌صورت مختصر و در قالب 10 مورد از خواص چای ترش عنوان کنیم تا شما بیش‌ازپیش با این چای قرمز آشنا شوید.

  1. یکی از مهم‌ترین خواص چای ترش جلوگیری از فشارخون است.
  2. کاهش کلسترول خون از دیگر خواص چای ترش به‌حساب می‌آید.
  3. چای ترش گرم، برای درمان و تسکین عضلات گرفته بسیار مفید است.
  4. چای ترش برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند بسیار مفید است و باعث کاهش قند خون این افراد می‌شود.
  5. از خواص چای ترش ولرم، می‌توان به کاهش استرس و افسردگی نیز اشاره نمود.
  6. چای ترش باعث کاهش وزن و لاغری در افراد می‌شود.
  7. چای ترش به هضم غذا و ایجاد عادات غذایی مناسب نیز کمک می‌کند.
  8. چای ترش سرشار از ویتامین ث است و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی مفید است.
  9. یکی دیگر از خواص چای ترش، مُلین بودن آن است که به‌عنوان درمان خفیفی برای یبوست به‌حساب می‌آید.
  10. چای ترش برای درمان بیماری‌های کبدی نیز بسیار مفید است.

خواص چای ترش

 

بدیهی است که خواص این گیاه بسیار ارزشمند در ده عنوان نمی‌گنجد و مجله الدر در مقالات دیگر به شرح تفصیلی هر یک از این خواص می‌پردازد. از اینکه ما را در این مقاله همراهی کردید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

4 پاسخ

  1. بعضی خوراکیا خیلی مفیدن ولی اگه زمان مناسبی تو روز مصرف نشه تاثیر نمیزاره… کاش میگفتین چه موقع از روز باید بخوریم؟

    1. ممنون از توجه شما، ما را دنبال کنید، در مقالات بعدی حتما به این موارد اشاره خواهد شد

  2. چای ترش خیلی سریع فشارو میاره پایین
    اگه فشارتون حالت طبیعی پایینه به نظرم نخورید

  3. ما کلا تو روستامون چایی ترش خیلی طرفدار داره خیلی خشومزه س نمیدونستم انقد خواص داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری