مضرات قند و شکر – 6 دلیلی که باعث می‌شود شما از خوردن قند و شکر صرف نظر کنید.

قند و شکر

مضرات قند و شکر را می‌شناسید؟ مجله الدر را در این مقاله همراهی کنید تا به شما بگوییم که قند و شکری که در طول روز استفاده می‌کنید چه آسیب‌هایی به شما وارد می‌کند. جالب است بدانید از سس مایونز گرفته تا کره بادام زمینی که به عنوان صبحانه مصرف می‌کنید، شکر اضافه شده است. و شما با مصرف این مواد غذایی و عدم تحرک خودتان را در معرض ریسک بالایی قرار می‌دهید.

مضرات قند و شکر
بسیاری از مردم به علت مشغله روزانه خود از غذاهای فست فودی استفاده می‌کنند. بدون اینکه در نظر داشته باشند این مواد غذایی در بلند مدت به آن‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.از آنجایی که این محصولات درون خود اغلب حاوی شکر اضافه شده هستند، بخش زیادی از کالری دریافتی روزانه این افراد را نیز تشکیل می‌دهد.
لازم است بدانید که کارشناسان این حوزه معتقدند مصرف شکر عامل اصلی چاقی و بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع 2 در فرد است.
در این مقاله از مجله الدر به بررسی 6 دلیل مهم برای مضر بودن مصرف قند زیاد می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

 

افزایش وزن و مضرات قند و شکر

1. افزایش وزن و مضرات قند و شکر

یکی از مهم‌ترین مضرات قند و شکر، چاقی و افزایش وزن در افراد محسوب می‌شود. جالب است بدانید که نرخ چاقی در سرتاسر جهان در حال افزایش است و احتمال داده می‌شود این نرخ با مصرف فست فود و شکر افزوده شده، به ویژه در برخی از نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر، یکی از مقصران اصلی این موضوع باشد.
اگر بخواهیم از نوشیدنی های شیرین شده با شکر مثالی بزنیم می‌توانیم به نوشابه‌ها، آب میوه و چای شیرین صبحانه که سرشار از فروکتوز که نوعی قند ساده محسوب می‌شود، نام برد.
به‌راحتی می‌توان فهمید که نوشیدنی‌های قندی نه‌تنها گرسنگی شما را مهار نمی‌کنند بلکه باعث افزایش خوردن و در نهایت منجر به افزایش وزن می‌شوند.

 

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

2. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

یکی از مهم‌ترین مضرات قند و شکر ابتلا به بیماری‌های قلبی است که اخیرا در میان تمامی جوامع بشری رایج شده است. اگر شما از یک رژیم های غذایی با قند پایین استفاده کنید مطمئنا با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها، از جمله بیماری قلبی همراه می‌شوید.
شواهد نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی با قند بالا به صورت روزانه به‌راحتی می‌تواند منجر به چاقی، التهاب و سطوح بالای تری گلیسیرید، قند خون و فشار خون شود. و حتما می‌دانید که همه موارد اعلام شده خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
جالب است بدانید در سال‌های اخیر مطالعه ای که بر روی بیش از 30000 نفرشده است نشان داده است، افرادی که 17 تا 21 درصد از کالری های روانه خود را از شکر اضافه شده تامین می‌کنند، 38 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

 

آکنه و مضرات قند و شکر

3. آکنه و مضرات قند و شکر

جالب است بدانید که تحقیقات نشان‌ داده است که مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه شده، از جمله فست فودها و نوشیدنی‌های شیرین همانند نوشابه، با افزایش خطر ابتلا به آکنه در ارتباط است.
این تحقیقات بیان می‌کنند مصرف غذاهای با گلیسمی بالا نظیر شیرینی‌های فرآوری شده،فست‌فودها و. . . قند خون شما را بسیار سریعتر از سایر مواد غذایی، افزایش می دهند.
شاید برایتان سوال شود که آکنه چه ارتباطی با مضرات قند و شکر دارد؟ لازم است بدانید که غذاهای شیرین یا پر کربو با سرعت زیادی سطح قند خون و انسولین را در شما افزایش می‌دهند و این موضوع باعث افزایش ترشح آندروژن، تولید روغن و و درنهایت التهاب می‌شوند که تمامی موارد در ایجاد آکنه نقش بسزایی دارند.

بنابراین تمامی این یافته‌ها و تحقیقات با این موضوع مطابقت دارد که مصرف مواد غذایی سرشار از قند به صورت روزانه به ایجاد آکنه کمک می‌کنند.

مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

4. افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

یکی از مضرات قند و شکر خطر ابتلا به بیماری دیابت است. به دلیل عدم توجه مردم به اطلاعیه‌ها شیوع دیابت در سراسر دنیا در 30 سال گذشته بیش از دو برابر شده است. و این موضوع تمامی این افراد را در معرض مرگ قرار داده است.
اگرچه افراد می‌توانند به دلایل زیادی به بیماری دیابت مبتلا شوند اما ارتباط مشخص و واضحی بین مصرف بیش از حد قند و خطر دیابت وجود دارد.
از سوی دیگرچاقی در افراد، اغلب به دلیل مصرف بیش از حد قند در طول روز ایجاد می‌شود، شاید بتوان گفت که این موضوع قوی‌ترین عامل خطر برای دیابت در پزشکی نظر گرفته می‌شود.
علاوه بر موارد فوق، مصرف طولانی مدت و مداوم قند بالا در نهایت باعث مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود. از سوی دیگر می‌دانیم که مقاومت به انسولین باعث افزایش سطح قند در خون شده و خطر ابتلا به دیابت را به شدت افزایش می‌دهد.

افزایش خط ابتلا به سرطان و مضرات قند و شکر

5. افزایش خط ابتلا به سرطان و مضرات قند و شکر

متاسفانه برخی از افراد با اینکه می‌دانند مصرف بیش‌از حد قند به صورت روزانه، می‌تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها را افزایش دهد، اما همچنان به مصرف غذاهای مضر همانند فست فود ادامه می‌دهند.
همان‌طور که عنوان کردیم یک رژیم غذایی روزانه غنی از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین همانند فست‌فودها و نوشابه و . .. به‌راحتی می‌تواند منجر به چاقی فرد شود، که این موضوع به‌شکل قابل‌توجهی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
از سوی دیگر می‌دانیم که رژیم‌های غذایی غنی از قند باعث افزایش التهاب در بدن انسان شده و ممکن است باعث مقاومت به انسولین شود که هر مورد دو خطر ابتلا به سرطان در فرد را افزایش می دهند.
تحقیقاتی که بر زنانی که بیش از سه بار در هفته نان شیرین و کلوچه مصرف می‌کنند، نشان داده استکه 1.42 برابر بیشتر از زنانی که کمتر از 0.5 بار در هفته از این غذاها استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند.

 

افسردگی و مضرات قند و شکر

6. افسردگی و مضرات قند و شکر

شاید اگر بگوییم که مصرف قند و شکر به میزان خارج از نیاز بدن باعث افردگی شما می‌شود، کمی با تعجب من را نگاه کنید. اما تحقیقات نشان داده است، همان‌طور که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود رفتار، خلق و خوی شما کمک شایانی کند، مصرف مواد غذایی سرشار از قند افزوده و غذاهای فرآوری شده مانند فست فود ممکن است شانس ابتلا به افسردگی را در شما افزایش دهد.
محققان این حوزه بر این باور هستند که نوسانات قند خون، اختلال در تنظیم ناقل عصبی و التهاب، دلایلی برای تأثیر مضر قند بر سلامت روان باشد.
در پایان مجله الدر به شما پیشنهاد می‌کند که به جای استفاده از مواد غذایی نظیر نوشابه و فست فود از مواد غذایی سالم استفاده کنید. سپاس فراوان از همراهیتان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری