فواید عسل – 6 مورد از فواید عسل برای سلامتی

فواید عسل

فواید عسل برای سلامتی چیست؟ حتما شما هم شنیده‌اید که مصرف عسل و لیمو ترش در هنگام سرماخوردگی می‌تواند در بهبودی سریع فرد معجزه‌ای انجام دهد. اما این موضوع چگونه رخ می‌دهد. جالب است بدانید که عسل خام قرن‌ها به عنوان یک دارو و برای درمان عامیانه بسیار از بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی و حتی بهبود زخم‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

جالب است بدانید که حتی در برخی بیمارستان‌های فعلی نیز از این ماده ارزشمند به عنوان درمان برخی از زخم‌ها استفاده می‌شود. لازم است بدانید که این بسیاری از این فواید مربوط سلامتی در مورد عسل خام مطرح شده است. اما فواید عسل به این دو مورد محدود نمی‌شود.

با مجله الدر همراه شوید تا شما را بیش از پیش با فواید عسل آشنا کنیم.

قبل از شروع عنوان کردن فواید عسل لازم است خدمت شما عنوان کنیم که اکثر عسل‌هایی که در فروشگاه‌های مواد غذایی سراسر کشور به فروش می‌رسد، پاستوریزه است. این بدان معناست که حرارت بالا مخمرهای عسل را ناخواسته از بین برده، و حتی رنگ و بافت آن را تغییر داده است، لازم است بدانید که این موضوع هرگونه تبلور را از بین می‌برد و عمر مفید را افزایش می دهد، غافل از اینکه این فرآیند، مواد مغذی بسیار مفید عسل را نیز از بین می‌برد.

اگر علاقه مند به امتحان عسل خام هستید، آن را از یک زنبورداری معتبر خریداری کنید. در اینجا قصد داریم برخی از فواید عسل را برای شما عنوان کنیم:

 

منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و فواید عسل

1. منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و فواید عسل

حتما می‌دانید که عسل خام حاوی بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی است که هرکدام از آن‌ها می‌توانند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کنند. شاید باور کردنی نباشد اما برخی از انواع عسل حتی به اندازه میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان هستند.

همانطور که در مقالات مرتبط با رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو بیان نمودیم، آنتی اکسیدان‌ها به محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک شایانی می‌کنند.

رادیکال های آزاد روند پیری در افراد را سرعت بخشیده و همچنین در ایجاد بیماری‌های مزمنی نظیر سرطان و بیماری‌های قلبی نقش کلیدی دارد. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در عسل که پلی فنول نام دارد و در جلوگیری فرد از ابتلا به بیماری قلبی نقش مهمی دارد.

 

خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

2. خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی

جالب است بدانید که عسل خام به صورت طبیعی حاوی پراکسید هیدروژن است که این ماده یک ضد عفونی کننده بسیار قوی محسوب می‌شود. تحقیقات در این زمینه نشان داده است که عسل خام به‌راحتی می‌تواند باکتری‌ها و قارچ‌های بدن را ناخواسته از بین ببرد.

لازم است بدانید که اثربخشی عسل خام به عنوان یک ماده ضد باکتریایی و یا ضد قارچی بسته به نوع عسل متفاوت است.

 

التیام زخم‌ها و فواید عسل خام

3. التیام زخم‌ها و فواید عسل خام

یک موضوع بسیار مهم انواع عسل‌ها و کاربردهای آن‌هاست. برای مثال عسل مانوکا در پزشکی یکی از راه‌های بسیار مفید برای درمان زخم‌ها محسوب می‌شود، زیرا این نوع از عسل یک قاتل واقعی برای میکروب ها است و در کنار این موضوع به بازسازی بافت‌های بدن کمک شایانی می‌کند. تحقیقات در مورد فواید عسل نشان می‌دهد که عسل مانوکا به‌راحتی می‌تواند زمان بهبودی زخم‌ها را کاهش داده و عفونت را از بین ببرد.

نگران نباشید عسلی که در بیمارستان‌ها برای موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بازرسی شده و استریل است.شما هیچ وقت با عسلی که از فروشگاه خریداری می‌کنید برای درمان زخم‌ها استفاده نکنید.

 

منبع قوی فیتونوترینت و فواید عسل

4. منبع قوی فیتونوترینت و فواید عسل

فیتونوترینت چیست؟ فیتونوترینت ترکیباتی هستند که اغلب در گیاهان یافت شده و به محافظت از آن‌ها در برابر آسیب‌دیدگی کمک شایانی می‌کنند. یکی از این موارد دور نگه داشتن برخی از حشرات از گیاه یا محافظت از آن در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است.

در حقیقت فیتونوترینت‌های موجود در عسل مسئولیت خاصیت آنتی اکسیدانی و همچنین قدرت ضد‌باکتریایی و ضد قارچی عسل خام محسوب می‌شود. از سوی دیگر برداشت می‌شود که دلیل این که عسل خام فواید تقویت‌کننده سیستم ایمنی و ضد سرطانی دارد،این موضوع است.

بهبود مشکلات گوارشی و فواید عسل

5. بهبود مشکلات گوارشی و فواید عسل

برخی از افراد بعضا از عسل برای درمان مشکلات گوارشی نظیر اسهال استفاده می‌شود، اگرچه تحقیقات موثقی برای نشان دادن تاثیر آن بر مشکلات گوارشی وجود ندارد. اما بر اساس تجربه ثابت شده است که عسل خام به عنوان یک درمان برای باکتری هلیکوباکتر پیلوری بسیار موثر است، این باکتری یکی از علل شایع زخم معده محسوب می‌شود.

از آن‌جایی که عسل خام یک پرو‌بیوتیک بسیار قوی برای بدن انسان نیز محسوب می‌شود، با مصرف آن باکتری‌های خوبی را که در روده زندگی می کنند، افزایش یافته که به دنبال این موضوع نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامتی کلی افراد بسیار مفید است.

تسکین گلودرد با مصرف عسل

6. تسکین گلودرد با مصرف عسل

یکی از فواید عسل تسکین گلو درد در هنگام سرماخوردگی است. به شما توصیه می‌کنیم در هنگام ابتلا به سرماخوردگی یک قاشق عسل را حتما امتحان کنید. در حقیقت عسل یک داروی بسیار قدیمی برای گلودرد محسوب می‌شود. شما به راحتی می‌توانید آن را در هنگام سرماخوردگی به چای داغ با لیمو اضافه کنید.

ازسوی دیگر از عسل خام می‌توان به عنوان یک سرکوب کننده قوی برای درمان سرفه نیز استفاده کنیم. تحقیقات سال‌های اخیر بر روی عسل خام نشان داده است که عسل به اندازه دکسترومتورفان، یک ماده رایج در داروهای سرفه بدون نسخه، بسیارموثر است. برای این موضوع کافی است فقط یک یا دو قاشق چای‌خوری از آن را مستقیم مصرف کنید.
در پایان از اینکه مجله الدر را همراهی می‌کنید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری