مضرات ویپ یا سیگار الکترونیکی چیست؟ — فواید سیگار الکترونیکی + ویپینگ در مقایسه با مصرف سیگار

ویپ چیست؟

همان‌طور که مشخص است در سال‌های اخیر محبوبیت استفاده از ویپ و یا سیگار الکترونیکی، به‌ویژه در میان نوجوانان، چشمگیر و با نرخی فزاینده بوده است. بر اساس مطالعات در سال‌های اخیر، حدود 37 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی در سال 2018 سیگار مصرف می‌کردند که این آمار در مقایسه با نرخ 28 درصد سال قبل از آن، حدود 10 درصد افزایش نرخ داشته است.

این در حالی است که به‌صورت تقریبی حدود 2.1 میلیون دانش‌آموز راهنمایی و دبیرستان در سال 2017 از سیگار الکترونیکی استفاده کرده‌اند و این تعداد در سال 2018 به 3.6 میلیون افزایش یافته است.

این آمار نمایانگر این موضوع است که قانون “فروش سیگار الکترونیکی به افراد زیر 21 سال (در برخی ایالت‌ها 18 یا 19 سال) غیرقانونی است” رعایت نشده و مانع استفاده از سیگار و یا مصرف ویپ در بین نوجوانان و جوانان نمی‌شود.

جالب است بدانید که بر اساس یک نظرسنجی که در سال 2017 توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری انجام شده است، نزدیک به هفت میلیون بزرگ‌سال 18 ساله یا بالاتر، اقدام به خرید ویپ کرده و از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند. برای اینکه با سیگار الکترونیکی و مضرات خرید ویپ آشنا شوید مجله الدر را در این مقاله همراهی کنید.

 

راه روبرو شدن با سیگار الکترونیکی

ویپ چیست؟

ویپ یا سیگار الکترونیکی از دستگاهی استفاده می‌کند که با باتری کار کرده و مایعی (یا به‌طور دقیق‌تر، آئروسل که کاربر می‌تواند آن را استنشاق کند) را برای تشکیل بخار حرارت می‌دهد.

جالب است بدانید که این دستگاه‌ها طعم‌دهنده‌های مختلف، نیکوتین، ماری‌جوانا یا سایر مواد بالقوه مضر را گرم می‌کنند. البته لازم است بدانید که نیکوتین اعتیادآور است و مصرف آنچه از طریق سیگار عادی و چه از طریق سیگارهای الکترونیکی اعتیادآور و برای بدن انسان بسیار مضر است.

 

ویپ و بیماری‌های ریوی

ویپ و بیماری‌های ریوی

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نزدیک به 200 مصرف‌کننده سیگار الکترونیکی در 22 ایالت در آمریکا به بیماری شدید ریوی مبتلا شده اند ( البته واشنگتن پست این تعداد را 354 عنوان کرده است). نکته ناراحت‌کننده در این زمینه این است که بیشتر موارد این آمار از میان نوجوانان و جوانان بود.

کارشناسان مطمئن نیستند که آیا استفاده از ویپ یا همان سیگار الکترونیکی واقعاً باعث این مشکلات ریوی شده است یا خیر، اما معتقدند که محتمل‌ترین مقصر یک آلاینده است، نه یک عامل عفونی. این احتمالات شامل تحریک شیمیایی، یا واکنش های آلرژیک یا ایمنی به مواد شیمیایی مختلف یا سایر مواد موجود در بخارات استنشاقی است.

به‌طور معمول، علائم آسیب‌های ناشی از مصرف ویپ به‌تدریج شروع می‌شود. این علائم با تنگی نفس و یا درد قفسه سینه شروع‌شده در ادامه منجر به مشکل تنفسی شدیدتر  و نهایتاً بستری شدن در بیمارستان می‌شود.

جالب است بدانید که بیماری ریوی به برند یا طعم خاصی از سیگار الکترونیکی مرتبط نیست.

FDA، CDC و مقامات بهداشتی ایالتی آمریکا با تشکیل تیم‌های مشترکی در حال بررسی این موارد برای تعیین علت خاص و نحوه پیشگیری و درمان آنها هستند.

 

مضرات سیگار الکترونیکی (ویپ)

آنچه ما در مورد ویپینگ و یا استفاده از سیگار الکترونیکی نمی‌دانیم!

مشخص نیست که هرچند وقت یک‌بار مصرف سیگار الکترونیکی ممکن است منجر به مشکلات ریوی شود یا چه کسی در معرض بالاترین خطر و یا کم‌ترین خطر قرار دارد. به‌عنوان‌مثال پاسخ به سؤالاتی از قبیل سؤالات زیر نامشخص و در حال بررسی است!

الف) آیا مشکلات ریوی در بین ویپرهایی که قبلاً مشکلات تنفسی (مانند آسم) دارند یا ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، شایع‌تر است؟

ب) آیا مشکلات ریوی ناشی از استعمال ویپ در بین افراد جوان بیش‌تر شایع است؟

ج) آیا استفاده از سیگارهای الکترونیکی باعث بیماری ریوی می‌شود؟ یا یک ماده اضافه‌شده (مانند ماری‌جوانا) یا یک آلاینده دیگر باعث این بیماری شده است؟

د) ازآنجایی‌که FDA به‌طور فعال سیگارهای الکترونیکی را تنظیم و تأیید نمی‌کند، دریافت پاسخ به این سؤالات زمان‌بر و مستلزم انجام تحقیقات آماری بسیاری است.

 

فواید و مزایای استفاده از سیگار الکترونیکی

مضرات سیگار الکترونیکی (ویپ)

علاوه بر اختلالات ریوی، مصرف ویپ می‌تواند خطرات دیگری را نیز برای سلامتی بدن انسان ایجاد کند. این مضرات عبارتند از:

1. نیکوتین بسیار اعتیادآور است و می‌تواند بر مغز در حال رشد تأثیر منفی گذاشته و به‌صورت بالقوه به نوجوانان و جوانان آسیب برساند. جالب است بدانید که حتی برخی از سیگارهای الکترونیکی «بدون نیکوتین» نیز حاوی مقدار اندکی نیکوتین هستند و می‌توانند باعث ایجاد اعتیاد در افراد شوند.

2. برخی از مواد موجود در بخار سیگار الکترونیکی (سموم ناشناخته) با افزایش خطر ابتلا به سرطان‌هایی از قبیل سرطان ریه و سرطان سینه در ارتباط است.

3. نوجوانانی که از ویپ استفاده می‌کنند احتمال بیشتری برای شروع سیگار کشیدن دارند. تحقیقات نشان داده است برخی از افراد که از قبل از مصرف سیگار متنفر بوده و به سمت استعمال سیگار نمی‌رفتند، از طریق سیگار الکترونیکی یا همان ویپ، وارد مسیر مصرف سیگار شده و به این ماده سمی و مضر آغشته شده‌اند.

4. انفجار و سوختگی با سیگارهای الکترونیکی هنگام شارژ مجدد دستگاه‌ها به دلیل معیوب بودن باتری

5. برخی گزارشات عنوان کرده است که قرار گرفتن تصادفی در معرض مایعات ناشی از سیگارهای الکترونیکی باعث مسمومیت حاد نیکوتین در کودکان و بزرگسالان نیز شده است.

6. ویپینگ و یا همان مصرف سیگار الکترونیکی در دوران بارداری می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.

بااینکه محققان به‌صورت متوالی در حال تحقیق بر روی سیگارهای الکترونیکی و اثرات ناشی از آن‌ها هستند، اما تابه‌حال هیچ نتیجه و گزارش دقیقی درباره آسیب‌های ویپ به‌سلامت کلی بدن انسان اعلام‌نشده است.

 

ویپ

فواید و مزایای استفاده از سیگار الکترونیکی

علاوه بر لذتی که استعمال ویپ یا همان سیگار الکترونیکی به ارمغان می‌آورد، برخی شواهد حاکی از آن است که استعمال ویپ به برخی افراد کمک می‌کند تا سیگار نکشند. جالب است بدانید که برخی از افراد از ویپ به‌عنوان ابزاری برای ترک سیگار نیز استفاده می‌کنند اما بااین‌حال، چگونگی مقایسه آن با آدامس‌های ترک سیگار یا سایر روش‌های ترک سیگار همانند چسب نیکوتین مشخص نیست.

تاکنون FDA استفاده از ویپ را به‌عنوان روشی برای ترک سیگار تأیید نکرده است. از سوی دیگر بسیاری از سیگاری‌هایی که ویپ می‌کنند همچنان از سیگار و سیگار الکترونیکی به‌صورت همزمان استفاده می‌کنند.

اما موضع CDC یا همان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نسب به این موضوع این است که “سیگارهای الکترونیکی اگر به‌عنوان جایگزینی کامل برای سیگارهای معمولی و سایر محصولات تنباکوی دودی استفاده شوند، این پتانسیل را دارند که برای افراد سیگاری بزرگ‌سالی که باردار نیستند، مفید باشند.”

در همین حال، سازمان جهانی غذا و دارو هشدار می‌دهد که استفاده از ویپ یا سیگار الکترونیکی برای جوانان، بزرگ‌سالان، زنان باردار یا بزرگ‌سالانی که در حال حاضر از محصولات حاوی تنباکو استفاده نمی‌کنند، ایمن نیست و می‌تواند آن‌ها را به سیگار نیز آلوده کند.

ارزیابی تعادل واقعی بین مزایا و خطرات ناشی از مصرف ویپ غیرممکن است. دلیل این موضوع این است که ما نمی‌دانیم درون سیگارهای الکترونیکی چیست؟ ازآنجایی‌که FDA این محصولات را تنظیم و تأیید نمی‌کند و هیچ اطلاعاتی در مورد تأثیر طولانی‌مدت سلامتی در دسترس نیست، استفاده از سیگارهای الکترونیکی می‌تواند اثرات نامشخص و غیرقابل جبرانی را نیز برای سلامتی مصرف‌کنندگان بر جای بگذارد.

آنچه ما در مورد ویپینگ و یا استفاده از سیگار الکترونیکی نمی‌دانیم!

راه روبرو شدن با سیگار الکترونیکی

شاید برای سیگاری‌های کنونی استفاده از ویپ به‌عنوان یک جایگزین با «مضرات کمتر» در نظر گرفته شود. اما چیزی که بدیهی است این است که ما چیزهای زیادی در مورد ویپ‌های موجود در بازار نمی‌دانیم.

یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود زودتر از اثرات ناشی از مصرف ویپ آشنا شویم این است افراد مشکلات سلامتی احتمالی مربوط به سیگارهای الکترونیکی را به سازمان جهانی غذا و دارو گزارش کنند.

پیشنهاد می‌شود تا زمانی که محققان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند از مصرف هر نوع ویپ اجتناب کنید و اگر تصمیم به ترک سیگار دارید، از سایر مکمل‌ها نظیر آدامس‌های ترک سیگار استفاده کنید. جالب است بدانید که برند الدر اقدام به تولید آدامس‌های ترک سیگاری کرده است که درون آن از نعناع استفاده‌شده است تا همراه با ترک سیگار بوی بدن دهان ناشی از مصرف سیگار نیز در شما برطرف شود. از سوی دیگر آدامس ترک سیگار الدر حاوی مقداری کلسیم است تا از پوکی استخوان ناشی از مصرف سیگار نیز جلوگیری کرده و در صورت ابتلا از این طریق آن را درمان کند.

در انتها باید گفت ریه‌های ما برای استنشاق هوای پاک بوده و نه هیچ‌چیز دیگری. همان‌طور که می‌دانید سال‌های زیادی طول کشیده است تا آسیبی که سیگار می‌تواند برای سلامتی انسان ایجاد کند مشخص شود. اما به نظر می‌رسد ما در مسیر مشابهی با ویپینگ قرارگرفته‌ایم.

از اینکه مجله الدر را در این مقاله همراهی کردید، بسیار قدردانیم.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری