خونریزی لثه — 10 روش برای جلوگیری از خونریزی لثه!

خونریزی لثه

خونریزی لثه را چگونه تا حد زیادی کنترل کنیم؟ لازم است بدانید که در اکثر اوقات، افراد می‌توانند به‌راحتی و دانستن چند روش ساده خونریزی‌های خفیف لثه را در خانه درمان کنند و نیازی به مراجعه به کلینیک‌های دندانپزشکی و دهان ندارند. بهداشت خوب دهان و درمان‌های طبیعی می‌تواند خونریزی لثه را درمان و از وقوع مجدد آن جلوگیری کند. اما چگونه؟!

جالب است بدانید که عارضه خونریزی لثه در بین تمامی افراد در تمامی سنین بسیار شایع است و معمولا مشکل جدی را برای افراد ایجاد نمی کند. این موارد ممکن است   پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن فرد ایجاد شود. معمولا افراد پس از این عملیات متوجه مزه خون در دهان خود می‌شود که می‌تواند لثه‌های حساس را تحریک کند.

تجمع پلاک یا جرم، شایع‌ترین دلیل خونریزی لثه‌ در افراد محسوب می‌شود. این مواد به باکتری‌ها دهان این اجازه را می‌دهند که در امتداد خط لثه فرد رشد کنند. اما نگران نباشید. شما با رعایت بهداشت خوب دهان، می‌توانید از  این قبیل حساسیت‌ها و خونریزی‌ها جلوگیری کنید. با مجله الدر همراه شوید تا شما را با روش‌های جلوگیری از خونریزی لثه آشنا کنیم.

 

جلوگیری از خونریزی لثه

 

علل شایع لثه حساس و یا خونریزی دهان در افراد عبارت‌اند از:

الف) مسواک نکردن به اندازه کافی و مناسب یا به طور متوسط حداقل دو بار در طول روز
ب) مسواک دهان با استفاده از مسواک خیلی سفت یا بسیار سخت
ج) مسواک زدن با استفاده از یک مسواک قدیمی و فرسوده که دیگر به طور موثر بین دندان‌ها را تمیز نمی‌کند.
د) استفاده نادرست و اشتباه از نخ دندان
ذ) مصرف برخی داروها مانند آسپرین، داروهای رقیق کننده خون یا ایبوپروفن
خ) ابتلا به ژنژیویت یا بیماری عفونت لثه در مراحل اولیه

اما برای جلوگیری از خونریزی لثه و حتی جلوگیری از بازگشت مجدد خونریزی، شما می‌توانید یکی روش های زیر را امتحان کنید:

 

استفاده از گاز استریل

1. استفاده از گاز استریل

مانند خونریزی در هر جای دیگر بدن، افراد می‌توانند با نگه داشتن یک گاز تمیز و مرطوب بر روی ناحیه آسیب‌دیده، به توقف خونریزی کمک شایانی کنند. برای این موضوع کافی است به‌آرامی گاز استریل را در جای خود فشار دهید تا جریان خونریزی لثه متوقف شود.

جالب است بدانید افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و یا بیماری‌های پزشکی دیگری در این زمینه دارند، ممکن است متوجه شوند که لثه‌هایشان مدت زیادی طول می کشد تا خونریزی متوقف شود. لازم است بدانید که شما در مورد بهترین راه برای توقف جریان خون بایستی با دندانپزشک خود صحبت کنید.

 

استفاده از یخ بر روی لثه

2. استفاده از یخ بر روی لثه

برای این موضوع کافی‌ است یک کمپرس یخ، یک کیسه یخ کوچک یا یک تکه یخ را در برابر لثه‌های متورم و خونریزی‌دهنده نگه دارید تا به تسکین درد آن‌ها کمک کنید.جالب است بدانید که کیسه‌های یخ (کمپرس یخ) برای تسکین آسیب‌ و دردهای جزئی دهان که دلیل تورم دهان و لثه می‌شوند، مانند بریدگی و خراش لثه، بسیار مفید هستند.آن‌ها همچنین می‌توانند به کاهش درد و تورم ناشی از التهاب لثه کمک فراوانی می‌کنند.

برای این موضوع کافی است هر نوبت 10 دقیقه از کیسه یخ استفاده نمایید و در بین آن 10 دقیقه استراحت کنید. اگر خونریزی متوقف نشد، با پزشک خودتان تماس بگیرید.

 

استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از خونریزی لثه

3. استفاده از دهانشویه برای جلوگیری از خونریزی لثه

دهانشویه‌های آنتی‌باکتریال هم به‌راحتی می‌توانند خونریزی لثه را درمان کرده و در ادامه از خونریزی آن جلوگیری کنند. آنها باکتری‌های دهانی را از بین برده و التهاب آن را برای تسکین لثه‌های زخم، متورم و جلوگیری از خونریزی، کاهش می‌دهند.

دهانشویه همچنین می‌تواند التهاب لثه را که یکی از علل شایع خونریزی لثه محسوب می‌شود، درمان و از وقوع آن پیشگیری کند.

ترکیبات فعال رایج در دهان شویه‌ها عبارتند از:

الف) کلروهگزیدین
ب) آب اکسیژنه
شما می‌توانید دهانشویه را از داروخانه‌ها خریداری کنید.

 

شست‌و‌شوی دهان با آب نمک و کاهش خونریزی لثه

4. شست‌و‌شوی دهان با آب نمک و کاهش خونریزی لثه

شستشوی دهان با آب نمک می‌تواند به کاهش باکتری‌های دهان و تسریع زمان بهبودی آن کمک کند. طبق گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، افراد می‌توانند با افزودن نصف قاشق چای خوری نمک به 8 اونس آب گرم و یا ولرم، محلول شستشوی دهان خود را آماده کنند.

نمک را دور دهان خود بشویید تا آن ناحیه تمیز شود و سپس مایع آن را بیرون بریزید. این کار را چند بار در روز و یا طبق دستور دندانپزشک خود تکرار کنید.

 

استفاده از خمیر زردچوبه

5. استفاده از خمیر زردچوبه

زردچوبه دارای اثرات ضد‌باکتریایی و ضد‌التهابی طبیعی است. جالب است بدانید که استفاده از خمیر زردچوبه روی لثه، علائم التهاب لثه و خونریزی آن را بهبود بخشد.

با‌این‌حال، در حال حاضر هیچ مدرک علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد زردچوبه بر بیماری عفونت لثه یا خونریزی آن تأثیر دارد.

یک مطالعه در مقیاس کوچک، منبع معتبر، اثرات کورکومین، ماده فعال زردچوبه، را با اثرات کلرهگزیدین در بهداشت دهان مقایسه کرد. محققان اثرات ضد التهابی مشابهی را در افرادی که از این ژل ها به مدت 10 دقیقه در روز دو بار در روز استفاده می کردند، یافتند.

زردچوبه زرد است، اما تا زمانی که پس از استفاده از آن به خوبی شسته شود، نباید دندان های فرد را لکه دار کند. برخی از افراد از زردچوبه به عنوان یک عامل سفید کننده دندان استفاده می کنند، به خصوص زمانی که با جوش شیرین ترکیب شود. با این حال، هیچ مدرکی برای اثربخشی این درمان وجود ندارد.

 

استفاده از مسواک مناسب

6. استفاده از مسواک مناسب

اگر فردی لثه‌های حساس دارد، می‌تواند مسواک‌هایی را انتخاب کند که برچسب فوق‌العاده نرم یا حساس دارند. مسواک‌های سفت یا متوسط روی لثه‌ها خیلی زبر هستند.

ADA توصیه می‌کند که افراد دو بار در روز از مسواک با موهای نرم به مدت 2 دقیقه استفاده کنند. آنها می‌گویند که مسواک دستی و برقی هر دو موثر است.

مسواک ها را هر 3 تا 4 ماه یکبار یا زودتر اگر موهای آن فرسوده به نظر می‌رسند، تعویض کنید.

 

نخ دندان کشیدن ملایق و خونریزی لثه

7. نخ دندان کشیدن ملایق و خونریزی لثه

شروع یک عادت جدید نخ دندان کشیدن نیز می‌تواند در ابتدا باعث خونریزی شود.با این حال، پس از چند روز استفاده مداوم از نخ دندان، خونریزی بایستی متوقف شود.

نخ دندان کشیدن دندان به صورت منظم، سلامت کلی لثه را بهبود بخشیده و باید به مرور زمان خونریزی لثه را تا حد مطلوبی کاهش دهد.

 

پرهیز از مصرف سیگار

8. پرهیز از مصرف سیگار

به گفته منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سیگار عامل اصلی بیماری عفونت لثه است. سیگار به سیستم ایمنی بدن آسیب جدی می‌رساند، به این معنی که بدن کمتر قادر به مبارزه با باکتری‌های دهانی است که به طور طبیعی به لثه‌ها می‌چسبند.

هنگامی که لثه‌ها آسیب بینند، سیگار کشیدن باعث می‌شود که بدن قادر نباشد تا بافت‌های خود را بهبود بخشد.

ترک سیگار برای کل بدن مفید است و سلامت دهان و لثه‌های فرد را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. مردم اغلب پس از ترک سیگار به سرعت متوجه بهبود سلامت دهان خود می‌شوند. در حال حاضر مصرف مکمل‌هایی نظیر آدامس‌های ترک سیگار این راه را برای همگان هموار کرده است.

بعضی از این آدامس‌ها نظیر آدامس ترک سیگار الدر علاوه بر کمک به شما برای ترک این عادت مضر، دهان شما را نیز خوشبو می‌کند.

 

تلاش برای کشیدن روغن

9. تلاش برای کشیدن روغن

روغن‌کشی یک عمل پزشکی باستانی آیورودا است. این شامل چرخاندن یک روغن خاص در دهان به مدت حداکثر 20 دقیقه، سپس تف کردن آن است. طرفداران ادعا می کنند که این موضوع می‌تواند دندان ها را سفید کرده و سلامت دهان را  تا حد مطلوبی بهبود بخشد.

اگرچه برخی افراد ممکن است متوجه شوند که کشیدن روغن به آنها کمک می‌کند، اما ADA آن را برای بهداشت دندان توصیه نمی‌کند. کارشناسان معتقدند که روغن‌کشی نمی‌تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی و روزانه شود.

برخی تحقیقات محدود و در مقیاس کوچک نشان می‌دهد که کشیدن روغن در کنترل سطح پلاک در دهان موثرتر از دارونما است. شرکت‌کنندگان در این مطالعه به مدت یک هفته هر روز به مدت 10 دقیقه دهان خود را با روغن نارگیل شستشو دادند.

این تئوری این است که روغن کشی باکتری‌های موجود در دهان را بیرون می‌کشد در حالی که تف کردن روغن به بیرون، باکتری‌ها را از دهان خارج می‌کند. برخی از افراد از روغن هایی با خواص ضد باکتریایی مانند روغن نارگیل استفاده می‌کنند.

 

اجتناب از غذاهای فرآوری‌شده و شیرین و جلوگیری از خونریزی لثه

10. اجتناب از غذاهای فرآوری‌شده و شیرین و جلوگیری از خونریزی لثه

مصرف زیاد غذاهای نشاسته‌ای و فرآوری شده ممکن است باعث التهاب لثه و خونریزی لثه شود.

غذاهای نشاسته‌ای می‌توانند به دندان‌ها و لثه‌ها بچسبند و به قند تجزیه شوند. این عمل می‌تواند منجر به التهاب لثه، خونریزی و افزایش پوسیدگی آن شود.

غذاهای نشاسته‌ای و فرآوری شده شامل نان تصفیه شده، کیک، کلوچه و چیپس سیب زمینی است.

از اینکه مجله الدر را در این مقاله همراهی کردید، سپاسگزاریم.

 

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری