سلامت چشم افراد –6 ویتامین حیاتی برای سلامت چشم شما چیست؟ + استرس اکسیداتیو و چشم‌ها

سلامت چشم افراد

سلامت چشم در افراد یکی از مواردی است که علاوه بر اینکه بر سلامتی هر فرد و قدرت بینایی او تاثرگذار است، نقش مهمی در زیبایی چهره افراد نیز ایفا می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید ساختار چشم‌ها در موجودات زنده متفاوت بوده و بسیار پیچیده هستند به همین دلیل این اندام بسیار مهم و حساس برای انجام عملکرد صحیح خود به ویتامین‌ها و مواد مغذی مختلفی نیازمند است. با مجله الدر همراه شوید تا شما را با این ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم برای سلامت چشم ها آشنا نماییم.

 

سلامت چشم

 

در مقاله از مجله الدر 6 ویتامین و مواد مغذی کلیدی و ارزشمند که به سلامت چشم شما کمک شایانی میکنند، آورده شده است. این موارد عبارت‌اند از:

ویتامین A و سلامت چشم در افراد

1. ویتامین A و سلامت چشم در افراد

جالب است بدانید که ویتامین A با حفظ قرنیه در چشم‌های شما باعث حفظ بینایی و سلامت چشم‌های شما می‌شود. قرنیه که پوشش بیرونی چشم شما محسوب می‌شود، نقش بسزایی در بینایی ما ایفا می‌کند.

از سوی دیگر این ویتامین ارزشمند یکی از اجزای ارزشمند رودوپسین محسوب می‌شود. لازم است بدانید، رودوپسین نوعی پروتئین در چشمان شما است که این امکان را به شما می‌دهد تا در شرایط کم نور نیز بتوانید محیط اطراف خود را مشاهده نمایید.

دانستن این موضوع بسیار حائز اهمیت است که شما برای سلامت چشم، بایستی از غذاهای غنی از ویتامین A به جای مکمل‌های آن استفاده نمایید. موادی نظیر سیب زمینی شیرین، سبزیجات سبز برگ، کدو تنبل و فلفل دلمه‌ای منبع بسیار خوبی از این ویتامین محسوب می‌شوند.

 

سلامت چشم با مصرف ویتامین E

2. سلامت چشم با مصرف ویتامین E

در مقالات بسیاری از مجله الدر با یک عارضه طبیعی به نام استرس اکسیداتیو آشنا شده‌اید. جالب است بدانید که استرس اکسیداتیو که از بر هم خوردن تعادل آنتی‌اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد در بدن انسان ایجاد می‌شود، در بسیاری از بیماری‌های چشمی نیز تاثیرگذار است.

همان‌طور که می‌دانید ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی، به‌راحتی می‌تواند با محافظت از سلول‌های چشم شما در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد، به سلامت چشم شما کمک شایانی کند.

علاوه بر موارد اعلام شده، برخی از مطالعات انجام شده بر روی فواید E نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از این ویتامین مهم، به جلوگیری از ابتلا افراد به بیماری آب مروارید مرتبط با افزایش سن کمک فراوانی می‌کند.

 

ویتامین C بر سلامت چشم‌ها نیز تاثیرگذار است!

3. ویتامین C بر سلامت چشم‌ها نیز تاثیرگذار است!

همان‌طور که از قبل در مقالات مجله الدر نیز عنوان کردیم، در میان ویتامین‌ها و مواد مغذی، ویتامین C نیز یک ماده مغذی غنی از آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود. این ویتامین همانند ویتامین E می‌تواند از سلامت چشمان شما در برابر اثرات منفی ناشی از رادیکال های آزاد، محافظت کند.

همانطور که می‌دانید این ویتامین محلول در آب است و در بدن ما تولید و ذخیره نمی‌شود، بناراین شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی طبیعی حاوی ویتامین سی نظیر فلفل دلمه، پرتقال، کیوی و . . . و یا با استفاده از مکمل‌های ویتامین C، نظیر قرص‌های جوشان، آدامس‌های ویتامین سی، آبنبات‌های ویتامین C، ویتامین سی روزانه خود را تامین نمایید. مکمل های ویتامین C معمولی می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را تا 45 درصد در افراد، کاهش دهد.

از سوی دیگر جالب است بدانید که علاوه بر این موارد، ویتامین C نقش بسیار مهمی برای ساخت کلاژن، پروتئینی که ساختار چشم شما را به ویژه در قرنیه و صلبیه فراهم می‌کند، دارد. بنابراین بایستی این ویتامین ارزشمند را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

ویتامین‌های B6، B9 و B12

4. ویتامین‌های B6، B9 و B12

در مطالعه‌ای که محققان بر روی ویتامین B، علی‌الخصوص ویتامین های B6، B9 و B12 انجام داده‌اند، دریافتند که این ترکیب از ویتامین‌های B، به‌راحتی می‌تواند خطر ابتلا به AMD را از طریق کاهش سطوح هموسیستئین فراهم نماید.

ریبوفلاوین و سلامت چشم در افراد

5. ریبوفلاوین و سلامت چشم در افراد

جالب است بدانید که ریبوفلاوین یا همان ویتامین B2 یکی دیگر از ویتامین‌های گروه B محسوب می‌شود، که مورد توجه و مطالعه محققان برای سلامت چشم قرار گرفته است. ریبوفلاوین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، به کاهش اثرات منفی ناشی از استرس اکسیداتیو بر چشم‌ها کمک فراوانی می‌کند.

ریبوفلاوین یکی از مواد مغذی مهم برای جلوگیری از آب مروارید شناخته می‌شوند تحقیقات نشان داده است که کمبود طولانی مدت این ماده حیاتی، ممکن است منجر به این وضعیت در چشم‌ها شود. جالب اینجاست که بسیاری از افراد مبتلا به آب مروارید نیز از کمبود این آنتی اکسیدان در بدن خود رنج می‌برند.

نیاسین و تاثیر آن بر سلامت چشم

6. نیاسین و تاثیر آن بر سلامت چشم

همانطور که می‌دانید وظیفه اصلی نیاسین (ویتامین B3) در بدن انسان، کمک به تبدیل مواد غذایی به انرژی مورد نیاز بدن است. اما آیا می‌دانید که این ویتامین می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن شما عمل کند؟

جالب است است بدانید، نتیج مطالعات اخیر محققان بر روی نیاسین نشان داده است که این ویتامین ممکن است در پیشگیری از گلوکوم، نقش داشته باشد.

در این مقاله از مجله الدر، سعی کردیم تا شما را با ویتامین‌ها و مواد مغذی ارزشمند برای سلامت چشم‌ها و تاثیر رادیکال‌های آزاد بر روی سلامت چشم ها آشنا کنیم.

از این‌که مجله الدر را حمایت می‌کنید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری