پروبیوتیک برای کودکان – میکروبیوم چیست؟ اثرات پروبیوتیک برای کودکان

پروبیوتیک برای کودکان

پروبیوتیک برای کودکان چه عوارضی دارد؟ آیا پروبیوتیک همانند بزرگسالان برای کودکان نیز مفید است؟ مجله الدر اینجاست تا پاسخ این سوالات را به شما بدهد پس تا 5 دقیقه آینده ما را همراهی کنید.

 

پروبیوتیک

 

در دنیای کنونی که بازار مکمل‌ها داغ است، مصرف پروبیوتیک برای سلامتی جاگاه خاصی دارد. درحقیقت آنها برای بازسازی باکتری‌های خوب در بدن وارد می‌شوند. جالب است بدانید که آن‌ها به عارضه‌هایی نظیر سندرم روده تحریک پذیر، عارضه اگزما و حتی سرماخوردگی کمک شایانی می‌کنند.

بیشتر افراد بزرگ‌سال از این میکروارگانیسم‌های بسیار مفید بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی منفی بهره‌مند می‌شوند، اما آیا پروبیوتیک‌ها برای کودکان نیز بی‌خطر هستند؟ در این مقاله از مجله الدر هر آن‌چیزی است که لازم است قبل از دادن پروبیوتیک‌ها به فرزندان خود بدانید، عنوان می‌شود.

 

پروبیوتیک برای کودکان 2

پروبیوتیک برای کودکان

اغلب ما باکتری‌ها را میکروارگانیسم‌های غیر مفید می‌شناسیم و نگاه منفی به آن‌ها داریم.اما همه آنها در زیستگاه طبیعی بدن ما بد نیستند. جالب است بدانید که در بعضی مواقع بدن انسان حتی برای ادامه حیات به این میکروارگانیسم‌های مفید نیازمند هست. در واقع بدن شما برای سالم ماندن به باکتری‌های خاصی نیاز دارد. اغلب این باکتری‌ها به فرآیندهای خاص بدن نظیر هضم غذا، جذب مواد مغذی و مبارزه با سایر میکروب‌های مضر که اغلب باعث بیماری شما می‌شوند، کمک فراوانی می‌کنند.

لازم است بدانید که همه ما در بدن خود، جامعه بزرگی از میکروب‌ها را داریم که به آن در علوم پزشکی میکروبیوم گفته می‌شود. این جامعه بسیار بزرگ درون ما از باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های خوب و بد ساخته شده است. این باکتری‌ها اغلب بر روی پوست شما، در روده شما، در دستگاه ادراری تناسلی شما و حتی در بزاق دهان شما یافت می‌شوند.

جالب است بدانید که عفونت زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین میکروب‌های بد و خوب شما در میکروبیوم درونیتان بر هم می‌خورد.

به عنوان مثال، مصرف قرص‌ها و کپسول‌های آنتی بیوتیک باکتری‌های عامل عفونت را در میکروبیوم شما از بین می‌برد. اما در کنار این باکتری‌های مضر برخی از باکتری‌های خوب را نیز از بین می‌برد. به همین دلیل است که اغلب پزشکان مصرف آنتی بیوتیک‌ها را توصیه نمی‌کنند

در حقیقت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث می‌شود که مسیر برای تکثیر و تسخیر سایر میکروارگانیسم‌های بد هموار شده و این موضوع ممکن است باعث عفونت‌های ثانویه در فرد شود. عفونت‌های ثانویه رایج در این زمینه عبارت‌اند از: عفونت‌های قارچی، عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های روده که در هنگام بیماری خود را به صورت اسهال و استفراغ نشان می‌دهد.
حال که تا حدی با میکروبیوم درونی خودتان آشنا شدید وقت آن رسیده پروبیوتیک‌ها را برای شما معرفی کنیم.

در علوم پزشکی پروبیوتیک‌ها شامل باکتری‌های زنده و بسیار مفیدی هستند که به طور طبیعی در بدن شما نیز یافت می‌شوند. این میکروارگانیسم‌های ارزشمند ممکن است یک نوع باکتری یا ترکیبی از چندین گونه از باکتری‌ها باشد. حال در این میان این سوال پیش می‌آید که:

آیا پروبیوتیک برای کودکان مفید است ؟!

آیا پروبیوتیک برای کودکان مفید است ؟!

در ابتدا لازم است بدانید که کودکان میکروبیوم درونی خود را در رحم و در اوایل دوران کودکی رشد و توسعه می‌دهند. از سوی دیگر همه ما می‌دانیم که یک میکروبیوم ناسالم به‌راحتی می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌ها شود. این موضوع برای کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار بیشتر حائز اهمیت است. تصور می‌شود که پروبیوتیک برای کودکان هم می‌تواند نقش مفیدی در تعادل میکروبیوم داشته باشد. اما چگونه؟!

جالب است بدانید که در میان درمان‌های گوناگون پروبیوتیک‌ها یک درمان طبیعی و بسیار محبوب برای کودکان محسوب می‌شوند. بر اساس مصاحبه ملی سلامت که در سال 2012 انجام شد، پروبیوتیک‌ها سومین محصول طبیعی هستند که در میان کودکان شناخته شده و مصرف می‌شوند.

اما پروبیوتیک برای کودکان مضر است و یا مفید نیاز به تحقیقات بسیار گسترده‌ای دارد. در ادامه برخی از این تحقیقات که تا کنون فواید و مضرات پروبیوتیک برای کودکان را بررسی کرده است، برای شما عنوان می‌کنیم.

تحقیقات یک پزشک آمریکایی نشان می‌دهدکه پروبیوتیک‌ها به درمان بیماری التهابی روده کمک شایانی کنند. از سوی دیگر پروبیوتیک‌ها ممکن است مدت زمان اسهال ناشی از سرماخوردگی را در فرد کاهش دهند. تحقیقات نشان داد زمانی‌که پروبیوتیک را به مادران باردار و شیرده داده می‌شود، باعث کاهش بروز اگزما و آلرژی در نوزادان آنها می‌شود.

از سوی دیگر تحقیقات دیگری در این زمینه گزارش می‌دهد که دادن مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به نوزاد در سه ماه اول زندگی خود ممکن است به پیشگیری از عارضه‌هایی نظیر قولنج، یبوست و رفلاکس اسید معده کمک فراوانی کند.

جالب است بدانید بررسی دیگری در این زمینه که در سال 2015 انجام شده است، به این نتیجه رسید که این میکروارگانیسم‌های ارزشمند در کاهش بروز و مدت زمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی بسیار مفید بوده و مصرف آن‌ها، میزان مصرف آنتی بیوتیک و غیبت از مدرسه به دلیل سرماخوردگی ار نیز در کودکان کاهش می‌دهد.

وقتی مجلات پزشکی و بررسی‌ها برای مصرف پروبیوتیک برای کودکان را مطالعه می‌کنیم، مشاهدات فراوانی وجود دارد که از مصرف پروبیوتیک برای کودکان حمایت می‌کند. اما مزایای سلامتی ممکن است به سویه خاص این میکروارگانیسم نیز وابسته باشد.

در واقع سویه‌ای از پروبیوتیک‌ها که به درمان یک بیماری کمک می‌کند ممکن است در برابر شرایط دیگر بی‌فایده و غیر مفید باشد. به همین دلیل هیچ پاسخ روشن و واضحی در مورد اینکه آیا پروبیوتیک برای کودکان توصیه می‌شود، وجود ندارد.

همیشه در نظر داشته باشید که قطعا دادن پروبیوتیک به کودکان بدون خطر نیست و حتی در مواقعی با توجه به اینکه سیستم ایمنی بدن کودکان ضعیف است، ممکن است عفونت را تجربه کنند. از سوی دیگر در بعضی مواقع نیز ممکن است گاز و نفخ داشته باشند.

لازم است بدانید که مصرف پروبیوتیک‌ها به‌راحتی می‌تواند عوارض جانبی جدی در نوزادان و مخصوصا نوزادان بسیار بیمار، ایجاد کنند. به همین دلیل در نظر داشته باشید که قبل از دادن مکمل‌های پروبیوتیک به کودکان خود، حتما از قبل با پزشک اطفال خود در این زمینه مشورت نمایید.

در صورتی که پزشک اطفال شما با مصرف پروبیوتیک برای کودک شما موافقت نمود می‌توانید آن را از طریق مکمل‌های پروبیوتیک، نظیر ماست پروبیوتیک، خوشبوکننده دهان حاوی پروبیوتیک، شیر پروبیوتیک و . . . استفاده نمایید.

در میان مکمل‌های عنوان شده برند الدر توانسته با استفاده از دانش روز دنیا، قرص‌های خوشبوکننده دهانی را در بازار بین المللی عرضه نماید تا افراد علاوه بر خوشبو شدن دهانشان، تعادل بین باکتری‌های خوب و بد میکروبیوم درونی خود را فراهم نمایند.

از این‌که ما را در این مقاله از مجله الدر همراهی نمودید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری