مصرف بیش از حد ویتامین C — تاثیر مصرف دوز بالای ویتامین سی چیست؟ + 3 مشکل گوارشی رایج

مصرف بیش از حد ویتامین C

مصرف بیش از حد ویتامین ‌C چه عوارضی برای سلامتی انسان دارد؟! شاید بتوان گفت که ویتامین C یک ماده مغذی بسیار ارزشمندی است و فواید آن تقریبا بر هیچ فردی پوشیده نیست. این ویتامین محلول در آب که بدن انسان قادر به تولید آن نیست، به‌راحتی در بسیاری از مواد غذایی از جمله میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.

 

آشنایی با ویتامین C

 

همان‌طور که در مقالات قبلی مجله الدر نیز عنوان شده است، دریافت صحیح و میزان کافی از ویتامین C، برای حفظ و افزایش قدرت یک سیستم ایمنی بسیار حائز اهمیت است. از سایر فواید ویتامین سی می‌توان به نقش مهم آن در بهبود سریع زخم‌ها ، مستحکم نگه داشتن استخوان‌ها و افزایش عملکرد و راندان مغز نیز اشاره نمود.

از سوی دیگر مطمئنا در تبلیغات تلویزیونی و مجلات سلامتی دیده‌اید که برخی از شرکت‌ها ادعای این موضوع را دارند که مصرف مکمل‌های ویتامین C، فوایدی فراتر از ویتامین C موجود در مواد غذایی دارند! اما این موضوع تا چقدر صحت دارد؟ آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارضی به همراه ندارد؟

تحقیقات نشان‌داده است که یکی از رایج‌ترین دلیل‌هایی که افراد به مصرف مکمل‌های ویتامین C می‌پردازند، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی است.
در این مقاله از مجله الدر قصد داریم به فواید ایمنی ویتامین C، عوارض مصرف بیش از حد ویتامین C در دوزهای قوی و بسیار زیاد بپردازیم پس با ما همراه شوید.

همان‌طور که قبل‌تر نیز عنوان نمودیم، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود، این بدان معناست که این ویتامین قادر به حل شدن در آب است. در مقابل آن نیز ویتامین‌های محلول در چربی وجود دارند که در بدن انسان ذخیره می‌شوند. نکته بسیار مهم در مورد ویتامین سی این است که به دلیل محلول در آب بودن، توانایی ذخیره شدن در بدن انسان را ندارد.

در حقیقت این موضوع هم فرصت است و هم تهدید! چرا که ویتامین C که در طول روز مصرف می‌کنید به‌راحتی می‌تواند از طریق مایعات بدن به بافت‌های درون بدن شما منتقل ‌شود و در وصرت مصرف بیش از حد ویتامین C، میزان اضافی آن از طریق ادرار دفع شود. اما نه همیشه!

به یاد داشته باشید از آن‌حایی که بدن شما توانایی نگه‌داری و ذخیره ویتامین سی را ندارد، پس بایستی این ویتامین ارزشمند را در رژیم غذایی روزانه خود به صورت طبیعی و یا از طریق مکمل‌های آن نظیر قرص‌های جوشان، آدامس‌های ویتامین سی و . . . جای دهید.

در کنار این موضوع همیشه در نظر داشته باشید که مکمل‌هایی که میزان دوز بالایی از ویتامین سی را به بدن شما وارد می‌کنند به‌راحتی می‌توان برای شما خطرساز شده و منجر به عارضه‌هایی نظیر ناراحتی گوارشی و سنگ کلیه در فرد شوند.

 

مصرف بالای ویتامین C و مشکلات گوارشی

1. مصرف بالای ویتامین C و مشکلات گوارشی

جالب است بدانید که یکی از شایع ترین عوارض جانبی مصرف بیش از حد ویتامین C، ایجاد ناراحتی گوارشی در افراد است.
لازم است بدانید که معمولا این عوارض جانبی از خوردن غذاهای حاوی ویتامین C در بدن پدیدار نمی‌شود بلکه از مصرف این ویتامین به شکل مکمل و غیر استاندارد در بدن انسان رخ می‌دهد.

اگر شما در طول روز بیش از 2000 میلی‌گرم ویتامین سی به طور همزمان مصرف نمایید، به احتمال خیلی زیاد علائم ناراحتی گوارشی را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل مصرف بیش از 2000 میلی‌گرم ویتامین سی در طول روز توصیه نمی‌شود.

در این میان شایع ترین علائم گوارشی مصرف بیش از حد ویتامین C، ایجاد حالت اسهال و حالت تهوع در فرد است.

از سوی دیگر تحقیقات نشان می‌دهد، مصرف بیش از حد ویتامین C منجر به رفلاکس اسید در فرد مصرف‌کننده می‌شود. توصیه می‌کنیم که در طول روز از میزان استاندارد ویتامین سی پیروی کنید و اگر در اثر مصرف بیش از حد ویتامین C دچار مشکلات گوارشی شده‌اید به پزشک مراجعه نمایید.

 

مصرف بیش از حد ویتامین C و افزایش جذب آهن

2. مصرف بیش از حد ویتامین C و افزایش جذب آهن

جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد مصرف ویتامین C برای افزایش جذب آهن بسیار مفید است. ویتامین سی می‌تواند به آهن غیر هِم که به طور معمول در غذاهای گیاهی یافت می‌شود، متصل شود.

ویتامین C با آهن غیر هِم متصل می‌شود و جذب آن را برای بدن آسان تر می‌کند. این یک عملکرد بسیار مهم است، به ویژه برای افرادی که بیشتر آهن خود را از غذاهای گیاهی دریافت می‌کنند. در این میان یک مطالعه در بزرگسالان این موضوع را تایید می‌کند که جذب آهن با مصرف 100 میلی گرم ویتامین C به همراه با غذا، 67 درصد افزایش می‌یابد.

با این حال، افراد مبتلا به بیماری‌هایی که خطر تجمع آهن در بدن را افزایش می دهد، مانند هموکروماتوز، باید در مصرف مکمل های ویتامین C احتیاط کرده و با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایند.

از سوی دیگر در همچین شرایطی، مصرف بیش از حد ویتامین C حتی می‌تواند به‌راحتی منجر به اضافه بار آهن شود و در ادامه به قلب، کبد، لوزالمعده، تیروئید و سیستم عصبی مرکزی شما آسیب جدی وارد کند.

 

مصرف بیش از حد ویتامین C و ایجاد سنگ کلیه در افراد

3. مصرف بیش از حد ویتامین C و ایجاد سنگ کلیه در افراد

در ادامه تحقیقات انجام شده در زمینه عوارض مصرف بیش از حد ویتامین C، مصرف مکمل‌ها در دوزهای بسیار بالا خطر ابتلا به سنگ کلیه در فرد را افزایش می‌دهد. دلیل این موضوع این است که ویتامین C مازاد درون بدن به صورت اگزالات که یک ماده زائد بدن است، از بدن دفع می‌شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C این پتانسیل را درون شما ایجاد می‌کند تا میزان اگزالات را در ادرار شما افزایش یافته، بنابراین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

در پایان باید بدانید که اگر از مکمل ویتامین C استفاده می‌کنید، بهتر است مکملی را انتخاب کنید که بیش از 100 درصد نیاز روزانه شما نباشد. این میزان 90 میلی گرم در روز برای مردان و 75 میلی گرم در روز برای زنان است.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر همراهی نمودید سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری