خواص دمنوش نعناع – 3 تفاوت چای و دمنوش نعناع + موارد استفاده از دمنوش نعناع

خواص دمنوش نعنا

آیا می‌دانید که دمنوش نعناع چه خواصی برای بدن انسان دارد؟ همه ما به یاد داریم که نوشیدن یک چای حداقل چیزی بود که در زمان‌های قدیم به یک مهمان تعارف می‌شد. از روزگاران قدیم تنها نوشیدنی که بین مادران و پدرانمان طرفدار بسیار زیادی داشت، چای بوده است.

مطمئناً این نوشیدنی فواید و مضرات مخصوص به خود را دارد.در حال حاضر نیز، انواع چای وارد بازار شده است و جای چای قدیمی که به نام چای سیاه مشهور شده بود را، گرفته اند.

در حال حاضر چای‌های زیادی از قبیل چای سبز، چای زعفران، چای نعناع، چای پونه، چای گلپر، چای بهارنارنج و… موردتوجه مردم قرار گرفته است و هرکسی با توجه به طبع و سلیقه خود از این چای‌ها میل کرده و مکمل خاصی را نیز برایش در نظر می‌گیرد. برای مثال اگر فردی بخواهد فشار خود را کاهش دهد چای ترش (فواید چای ترش) را انتخاب می‌کند و در کنارش از مکمل موردعلاقه خود نیز، استفاده می‌کند.

با گذر زمان چای با طعم‌های مختلف جای خود را به دم‌نوش‌های گیاهی داد. این نوشیدنی علاوه بر داشتن خواص چای، بسیاری از مضرات آن‌ها را نداشت و در مدت‌زمان کوتاهی طرفداران بسیار زیادی در بین مردم پیدا کرد.

در حال حاضر شاید بالغ‌ بر صد نوع دمنوش متفاوت وجود دارد که هر یک از آن‌ها دارای فواید بسیار زیادی هستند. اما یک سؤال اساسی در این میان مطرح می‌شود که چه تفاوتی میان چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی وجود دارد؟

با مجله الدر همراه شوید تا به این سؤال اساسی پاسخ داده و شما را با فواید دمنوش گیاهی نعنا که دمنوشی بسیار مفید است، آشنا کنیم.

 

خواص نعنا

 

تفاوت میان چای و دمنوش نعناع

اگر بخواهیم تفاوت اصلی چای و دمنوش نعنا را عنوان کنیم بایستی به طور کلی به تفاوت چای‌ها و دمنوش‌ها بپردازیم.

سه تفاوت اصلی بین چای و دمنوش:

1. برای چای از ریشه و برگ‌های یک گیاه استفاده می‌کنند اما برای دمنوش از گل، برگ، میوه، دانه و حتی ریشه گیاهان نیز استفاده می‌شود.

2. از سوی دیگر مقدار کافئین موجود در چای بسیار زیاد است اما می‌توان گفت که کافئین موجود در دمنوش‌ها بسیارکم و حتی در بعضی موارد صفر است.

3. یکی دیگر از تفاوت‌های بین چای و دمنوش این است که چای را فقط به‌صورت خشک‌شده استفاده می‌کنند درحالی‌که از دمنوش می‌توان هم به‌صورت خشک‌شده گیاه و هم به‌صورت گیاه تازه استفاده کرد.

در ادامه خواهید دید که ما گیاه نعناع را به شکل‌های مختلف از بدو تولد استفاده کرده و از فواید نعنا بهره برده‌ایم.

 

تفاوت چای و دمنوش

 

 نعناع در زندگی ما از قدیم تا جدید

در طول زندگی، ما از گیاه نعناع به شکل‌های گوناگون استفاده کردیم و از فواید آن به شکل‌های مختلف بهره‌مند شده‌ایم به‌عنوان‌مثال همه ما استفاده از نعناع در آب دوغ خیار در فصل گرم تابستان را به خوبی خاطر داریم که در آنجا از نعناع خشک استفاده می‌کردیم و یا قرص‌های ضد نفخ جوید‌نی که طعم نعناع داشتند و ما برای نفخ شکم و معده خود از آن‌ها استفاده می‌کردیم. و یا همیشه پدران و مادرانمان مصرف عرق نعنا را برای آرامش‌بخش بودن به ما پیشنهاد می‌دادند.

موارد استفاده از نعنا در مواد غذایی بسیار زیاد است و مسلماً اگر بخواهیم همه آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم ساعت‌ها در مورد فواید نعناع و موارد استفاده نعنا صحبت کنیم و مسلماً باگذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی موارد استفاده از این گیاه بیش‌تر و جدیدتر نیز شده است.

به‌عنوان‌مثال بعضی از برندهای ماست نظیر دامداران شروع به تولید ماست خیار و نعناع کرده است و یا یکی از برندهای بهداشتی به نام برند الدر از یکی از ویژگی‌های نعناع که خوشبوکنندگی دهان است، استفاده کرده و به تولید محصولاتی با اسانس و خاصیت نعناع پرداخته است.

در حال حاضر برند الدر با تولید قرص‌های خوشبوکننده دهان الدر با طعم نعنا و یخ از سویی و تولید آب‌نبات‌های سرد اکالیپتوس نعنا و یخ الدر از سویی دیگر، به شهرت رسیده و این محصولات مورد استقبال عموم قرارگرفته است.

جالب است بدانید این قرص‌های خوشبوکننده حاوی پروبیوتیک (پروبیوتیک چیست؟) هستند که برای بهداشت دهان و سلامت دندان بسیار مفید است.

 

عرق نعناع

 

خواص دمنوش نعناع:

دمنوش نعناع همانند دیگر فرآورده‌های نعناع دارای خواص بسیار زیادی است. در ادامه مجله الدر شما را با برخی از این خواص آشنا می‌کند. ازجمله فواید دمنوش نعناع می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

1. دمنوش نعناع ضدباد و نفخ معده است.
2. دمنوش نعنا باعث افزایش میل به غذا و تقویت معده می‌شود.
3. دمنوش نعناع به‌عنوان یک نوشیدنی گرم که برای آرامش اعصاب و شل کنندگی عضلات است، شناخته می‌شود.
4. یکی از خواص بسیار مفید دمنوش نعنا برای خانم‌ها، کاهش دهندگی دردهای قاعدگی و پریودی است.
5. دمنوش نعناع باعث هضم سریع غذا شده و از این طریق شما را در رژیم لاغری خود همراهی می‌کند.
6. درمان گلودردهای مزمن توسط دمنوش نعناع یکی دیگر از خواص نعنا است که دمنوش این گیاه را به یک نوشیدنی بسیار مفید تبدیل کرده است.
7. دمنوش نعناع سرشار از ویتامین‌های گوناگون است و حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان است.
8. از دمنوش نعنا به دلیل اینکه به‌راحتی باعث ایجاد تعریق در بدن انسان می‌شود برای کاهش تب نیز استفاده می‌کنند.
9. تنفس تمیز و راحت از دیگر خواص دمنوش نعنا است و این فایده نعنا به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی و ضد باکتریایی (انواع باکتری‌های دهان را بشناسید؟) گیاه نعنا است.
10. دمنوش نعناع باعث ایجاد تعادل هورمونی و جلوگیری از رشد موهای زائد در افراد می‌شود.

مسلماً هرچقدر که ما زمان بگذاریم و بخواهیم از فواید نعنا و فرآورده‌های آن سخن بگوییم باز جای صحبت باقی خواهد ماند و تمام نمی‌شود. در این مقاله شما با بخشی از موارد استفاده از دمنوش نعنا و خواص درمانی این نوشیدنی گرم آشنا شدید.

 

دمنوش نعناع و خواص آن

 

از اینکه در این مقاله مجله الدر را همراهی کردید سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

16 پاسخ

  1. من پدرم قهوه خونه داره همیشه به راننده های کامیون که میان تو چاییشون نعناع میریزه که سرما نخورن راننده کامیونام همیشه میگن حاج حیدر چایی با نعناع بده بهمون

    1. ممنون از توجهتون. دقیقا همینه نعناع فواید بسیار زیادی دارد و مکمل غذایی خیلی خوبی هست

  2. دمنوش نعناع خیلییی خوبههه ما تو خونه کلا به جا چایی دمنوش های مختلف مخصوصا نعناع رو میخوریم

  3. من مامان بزرگم نعنا که میخرید خشک کنه همیشه چوباشو جمع میکرد و دمکرده اشو میخورد منم چندباری امتحان کردم خوب بود البته با نبات خوشمزه ترم میشه

  4. سلام نعناع خیلی خوبه من همیشه میخورم و دمنوششم زمستونا استفاده میکنم ممنون از مطلبتون

  5. خود نعناعو رو دوست ندارم فقط ادامس نعنایی میخورم، اون تاثیر نداره؟؟؟

    1. بله تا حدی تاثیر دارد اما به جهت تاثیرگذاری بیشتر می‌بایست از دمنوش نعناع استفاده کنید.

  6. کلی قرصو دارو هست که این خواصو داره ولی انقد عوارض داره ادم ترجیح میده از این دمنوشا استفاده کنه

    1. بله دقیقا، یکی از دلایل استفاده از دمنوش های گیاهی نداشتن ضرر برای بدن می باشد.

  7. دمنوش نعناع برا هضم غدا فوق‌العاده‌س ما هر شب بعد شام به جا چایی اینو میخوریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری