فشار خون چیست – 8 علائم فشار خون بالا +  فشار خون نرمال

فشار-خون-چیست-؟

بعضی از بیماری‌ها نظیر فشار خون می‌تواند برای هر کسی تبعات بسیار زیادی ایجاد کند. با گذر زمان و بالا رفتن سن، بیماری‌های متعددی به سراغ ما می‌آید. بعضی از این بیماری‌ها نظیر درد دندان (دلیل دردهای دندان؟) و یا رفلاکس معده (رفلکس معده چیست؟) و . . .  به دلیل داشتن علائم آشکار بیماری، از همان ابتدا متوجه این بیماری‌ها شده و سریعا اقدامات لازم برای درمان آن بیماری را انجام می‎‌دهیم.

در مقابل این دسته از امراض، نوع دیگری از بیماری‌ها وجود دارد که به صورت ذاتی مخفی و در نوع خود بسیار خطرناک هستند. این بیماری‌های مخفی، به علت طولانی بودن بازه زمانی درمانی آن‌ها، به بیماری‌های مزمن شناخته می‌شوند. بیماری دیابت، بیماری فشار خون، سرطان‌ها و . . .  از این دسته از بیماری‌ها هستند.

در بین بیماری‌های مزمن شایع، فشار خون به قاتل خاموش معروف است. این بیماری می‌تواند سالیان سال بدون هیچ علامتی بدن شما را درگیر ‌کند و شما در این بازه زمانی، هیچ علائم و یا نشانه‌های جسمی را حس نکنید. جالب است بدانید که اگر شما بیماری فشار خون را با انجام آزمایش‌های دوره‌ای شناسایی نکنید، این بیماری به راحتی می‌تواند یکی از عوامل اصلی و یا فرعی در مرگ شما شود.

این بیماری با قرار گرفتن در کنار بیماری‌های مزمن دیگری همچون دیابت، سرطان و . . . در بدن هر فردی، حتی می‌تواند بسیار خطرناک‌تر شود اما با‌این‌حال اگر شما در طول عمر خود از الگوی رفتاری و غذایی مناسبی استفاده کنید، تا درصد بسیار بالایی از ابتلا به بیماری فشارخون در امان خواهید بود.

وقتی ما در مورد این بیماری صحبت می‌کنیم، مقصود بالا رفتن ناگهانی فشار خون است که به آن بیماری پرفشاری خون نیز گفته می‌شود. مجله الدر در این مقاله قصد دارد ضمن معرفی این بیماری، شما را با علت فشار خون بالا و علائم فشار خون بالا آشنا کند. با ما همراه شوید.

 

اندازه‌گیری فشار خون چیست

 

فشار خون چیست؟

خون جاری در بدن ما از شاه‌رگ‌ها، رگ‌ها و مویرگ‌ها عبور می‌کند. این خون در هنگام عبور از این شریان‌های حیاتی، فشاری را به دیواره و بدنه رگ‌ها وارد می‌کند. این فشار در علوم پزشکی، به فشار  خون شهرت یافته است. همه ما می‌دانیم که خون جاری در بدن انسان، توسط قلب پمپاژ می‌شود. پس فشار خون در نزدیکی قلب از تمام بدن بیشتر و هر چه از قلب دور‌تر می‌شویم، این فشار به دیواره رگ‌ها کم‌تر می‌شود.

گفتنی است که فشار خون یکی از علایم حیاتی هر موجود زنده‌ای است. همه موجودات دارای یک بازه فشار خون نرمال و طبیعی هستند. به نظر شما فشار خون نرمال برای یک انسان در حالت طبیعی چقدر است؟

 

فشار-خون-نرمال

 

مقیاس‌های اندازه‌گیری فشار خون

برای اینکه بتوانید فشار خون نرمال و بالا را متوجه شوید، در ابتدا لازم است با مفاهیم دیاستول و سیستول قلب در علوم پزشکی آشنا شوید. در یک تعریف جامع و کلی، دیاستول قلب یا همان انبساط قلب، زمان استراحت قلب و سیستول قلب زمان انقباض قلب است. در زمان استراحت قلب یا دیاستول تمامی حفره‌ها و بطن‌های قلب پر از خون می‌شود. بدیهی است در این هنگام، فشار خون فرد کاهش می‌یابد. از سوی دیگر در هنگام سیستول، قلب منقبض می‌شود و خون جمع‌شده در مرحله دیاستول را، با فشار خیلی زیاد به درون عروق خونی بدن می‌فرستد.

وقتی که ما فشار خون را از فردی آزمایش می‌کنیم، دو عدد اعلام می‌کنیم. این دو عدد به ترتیب عدد سیستولیک و عدد دیاستولیک است. با توجه به تعاریف بالا به صورت خلاصه، عدد سیستولیک عدد فشار در هنگام منقبض شدن قلب و پمپاژ شدن خون در شریانات حیاتی و عدد دیاستولیک، عدد فشار در زمان منبسط شدن قلب است. پس با این تفاسیر توقع ما از عدد دوم، عددی کمتر از عدد اول است.

 

سیستولیک-و-دیاستولیک

 

فشار خون نرمال چند است؟

با توجه به تعاریف اعلام شده از مقیاس‌های اندازه‌گیری سیستولی و دیاستولی میزان فشار خون نرمال برای افراد مختلف، متفاوت و به شرح زیر است: ( این طبقه‌بندی اعداد، بر اساس آخرین اعلام به‌روز شده کالج قلب آمریکا در سال 2017 است)

  1. نرمال: عددی پایین‌تر از ۱۲۰ (عدد فشار سیتولیک) و ۸۰ (عدد فشار دیاستولیک) میلی‌متر‌جیوه
  2.  افزایش یافته: عددی بین ۱۲۰ تا ۱۲۹ (عدد فشار سیتولیک)  و عددی کمتر از ۸۰ (عدد فشار دیاستولیک) میلی‌متر‌جیوه
  3.  بالا (سطح یک): عددی بین ۱۳۰ تا ۱۳۹ (عدد فشار سیتولیک) و عددی بین ۸۰ تا ۸۹ (عدد فشار دیاستولیک) میلی‌متر‌جیوه
  4.  بالا (سطح دو): عددی حداقل ۱۴۰ (عدد فشار سیتولیک) یا عددی حداقل ۹۰ (عدد فشار دیاستولیک) میلی‌متر‌جیوه

علائم فشار خون بالا

همانطور که می‌دانید کوچکترین سهل‌انگاری در بیماری فشارخون باعث نزدیک شدن فرد به مرگ می‌شود. به همین دلیل اگر هر یک از علایم زیر را در خود مشاهده کردید، بلافاصله با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید تا این سازمان بتواند در زمان مناسب، به وضعیت شما رسیدگی کند. فشار خون بالا می‌تواند خود را به صورت علائم زیر نشان دهد:

  1. سردردهای شدید
  2. تنگی نفس
  3. خون‌دماغ
  4. گر گرفتن فرد و گرمای بیش از حد درونی بدن
  5. سرگیجه در فرد
  6. درد شدید در ناحیه قفسه سینه
  7. تغییرات دید در فرد
  8. وجود خون در ادرار فرد

فشار-خون-بالا

 

بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری، اندازه‌گیری منظم فشار خون است. از اینکه با مجله الدر همراه بودید، سپاس‌گزاریم.

شایان ذکر است هدف از این مقاله آشنایی شما با بیماری خطرناک فشار خون است. شما می‌توانید در مقالات دیگر مجله الدر، راه‌های کنترل و درمان فشار خون نظیر ترک سیگار، استفاده از چای ترش، کم کردن نمک و . . . را مطالعه کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

19 پاسخ

    1. سپاس از نگاه شما دقیقا همینطور هست و حتی یک اشتباه در این زمینه بسیار بسیار خطرناک و غیرقابل جبران است.

  1. من جفت مادربزرگامو سر فشار خون از دست دادم لعنت به این مریضی که مادربزرگامو ازم گرفت

    1. ممنون از نظرتون خداوند روحشون رو قرین رحمت کنه متاسفانه فشار خون بیماری خیلی خطرناک و پنهانی هست و فقط با چکاب دوره‌ای شناسایی میشه.

  2. چقدر این مقاله مفید بود کاش همه مطالعه کنن تا از علائمی که دارن متوجه بشن فشار خونشون پایینه یا بالا و بعد به فکر درمانش باشن

    1. با سپاس از توجه شما حتما این موضوع در پست‌های آتی در نظر گرفته و در این زمینه مقاله ای نوشته خواهد شد.

  3. من پارسال فشار خونم رفت بالا و دوروز بیمارستان بستری بودم خدارحم کرد بهم این مشکل رو واقعا جدی بگیرید اصلا شوخی نیست

  4. من خودم سال هاست قرص فشارخون میخورم متاسفانه وقتی فشارخون داری از خیلی خوراکی ها باید بگذری

  5. بیماری بسیار خطرناکی است لطفا مراقب خودتان باشید که عوارض جبران ناپذیری دارد

  6. فشار خون گرفتن هم شرایط داره و باید تو شرایط و زمان مناسب اندازه گیری بشه که کاذب نباشه
    خواهش میکنم از روی فشار خونی که درست گرفته شده تصمیم بگیرید

  7. یه تایم خاصی از روزه باید اختصاص داد به فشار خون رو گرفتن و هر روز هم همین باشه… نه اینکه تو یه روز مدام فشارتون رو بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری