5 خواص ویتامین C – معرفی منابع ویتامین سی + مکمل‌های ویتامین ث

خواص ویتامین C – بهترین منابع ویتامین ث + مکمل‌های ویتامین سی

وقتی شما به میوه‌ها و صیفی‌جاتی نظیر پرتغال، نارنج، لیموشیرین، فلفل دلمه و… نگاه می‌کنید. اولین چیزی که یاد آن می‌افتید چیست؟ درست است ویتامین C. به‌راحتی و بدون نیاز به هیچ تحقیق می‌توان گفت ویتامین ث شناخته‌شده‌ترین ویتامین در بین ویتامین‌های شناسایی‌شده در جهان است.خواص ویتامین C باعث شده تا این ریزمغذی به یک ویتامین شناخته‌شده و بسیار مفید تبدیل شود.

ویتامین C قدرت سیستم ایمنی بدن انسان را تا حد زیادی بالا برده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا، جلوگیری می‌کند اما این تنها بخشی از خواص ویتامین ث است. شما می‌توانید با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات به‌صورت طبیعی و با استفاده از مکمل‌های ویتامین ث به‌صورت مصنوعی از فواید ویتامین ث بهره‌مند شوید.

نکته حائز اهمیت در مورد ویتامین سی، واکنش بدن شما به این ویتامین است. جالب است بدانید بدن انسان نه می‌تواند این ویتامین را تولید و نه می‌تواند ویتامین C را در خود ذخیره کند. اما به‌شدت به این ویتامین به دلایل مختلف که در ادامه قصد داریم به آن بپردازیم، نیازمند است.

شما بایستی در رژیم غذایی روزانه خود مواد غذایی حاوی ویتامین سی را جای دهید تا بدنتان با کمبود این ویتامین دچار نشود. با مجله الدر همراه شوید تا هر آنچه که نیاز است درباره خواص ویتامین C بدانید را، به شما بگوییم.

 

کیوی و ویتامین ث

 

ویتامین C  چیست؟

ویتامین ث (Vitamin C) یا همان اسید اسکوربیک ریزمغذی بسیار مفید و حیاتی برای بدن است که در بعضی پستانداران پیشرفته همچون انسان‌ها و میمون‌ها تولید نمی‌شود و این جانداران بایستی برای تأمین ویتامین ث، این موضوع را در رژیم غذایی خود در طول روز بگنجانند تا بتوانند نیاز بدن خود را به این ریزمغذی پاسخگو باشند. البته گفتنی است که بدن اکثر جانداران این توانایی را دارد که ویتامین ث را درون خود تولید کند و نیازی به این امر ندارند.

ویتامین C ازجمله ویتامین‌های محلول در آبی است که به‌راحتی می‌توان آن را در میوه‌ها مخصوصاً میوه‌های ترش و مرکبات یافت. این ویتامین ازجمله مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های بدن است که نقش مهمی در سلامتی و تأمین قدرت برای سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

در ادامه مجله الدر قصد دارد به بررسی فواید و خواص ویتامین ‌C بپردازد.

آدامس ویتامین c برای سرماخوردگی

 

5 خواص ویتامین C برای بدن

1.پیشگیری از سرطان با جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به بافت‌های بدن

رادیکال‌های آزاد در بدن چیست؟ رادیکال‌های آزاد به اتم‌ها و یا بافت‌های مولکولی و یا یونی گفته می‌شود که پوسته الکترونی آن‌ها ناقص است. اگر این رادیکال‌ها در بدن انسان تجمع کنند باعث بیماری‌های خطرناکی ازجمله سرطان خواهند شد. ویتامین ث به‌راحتی از تجمع این رادیکال‌ها جلوگیری کرده و از بیماری‌های بسیار خطرناکی همچون سرطان جلوگیری می‌کند.

2. ساخت کلاژن در بدن انسان از خواص ویتامین C

همان‌طور که می‌دانید کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است و نقش بسزایی در استحکام و کشسانی‌ترمیم پوست دارد. یکی از خواص بااهمیت ویتامین ث، ایجاد این پروتئین ارزشمند در بدن است. بدون این ویتامین ترمیم زخم‌هایی که بر روی پوست شما ایجاد می‌شود، به دلیل نبود و کمبود کلاژن با کندی اتفاق می‌افتد.

 

ساخت کلاژن در بدن و ویتامین C

 

3. پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی (تنگی رگ‌ها، سکته قلبی و سکته مغزی)

یکی از مهم‌ترین خواص ویتامین C جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است. برای مثال مصرف ویتامین ث باعث پیشگیری از بیماری فشار خون می‌شود. اما چگونه؟ ویتامین ث باعث بهبود ماده‌ای که از دیواره‌های رگ‌ها به‌صورت طبیعی ترشح می‌شود، می‌گردد. این ماده با گشاد کردن دیواره رگ‌ها باعث کاهش فشار خون می‌شود

 

پیشگیری از بیماری های قلب و عروق

4. کاهش طول درمان سرماخوردگی با ویتامین C

تحقیقات نشان داده است که ویتامین ث از طریق افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، از هرگونه بیماری از قبیل سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر در صورت ابتلا به این بیماری‌ها مصرف این ویتامین یا مکمل‌های ویتامین C از قبیل قرص جوشان، کپسول‌های ویتامین ث، آدامس‌های ویتامین ث برای مثال آدامس ویتامین C الدر و… ، طول درمان سرماخوردگی را تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

 

کاهش طول درمان سرماخوردگی

 

5. افزایش استحکام لثه و دندان و خواص ویتامین C

تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین ث با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بهداشت دهان را از طریق از بین بردن باکتری‌های بد دهان (شما می‌توانید با مطالعه مقاله انواع باکتری‌های دهان دانش خود را در این موضوع افزایش دهید) حاصل می‌کند. از سوی دیگر کمبود این ویتامین در لثه‌ها باعث ایجاد آفت‌های فصلی خواهد شد.

بهترین منابع ویتامین C

منابع اصلی ویتامین ث به دو دسته طبیعی و مصنوعی که به آن مکمل‌های ویتامین‌ ث نیز می‌گویند، تقسیم می‌شوند:

  • منابع طبیعی ویتامین C

  1. مرکبات از قبیل میوه پرتغال، لیمو، گریپ‌فروت و . . .
  2. میوه‌هایی از قبیل کیوی، توت‌‌فرنگی، طالبی و . . .
  3. صیفی‌جات از قبیل کلم قرمز، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی، کلم‌بروکلی و . . .
  4. دمنوش‌های گیاهی از قبیل دمنوش چای ترش که سرشار از ویتامین ث است (شما می‌توانید فواید چای ترش را در مقاله مربوطه مطالعه کنید)

 

خواص ویتامین C – بهترین منابع ویتامین ث + مکمل‌های ویتامین سی

 

  • منابع مصنوعی ویتامین C (مکمل‌های ویتامین ث)

  1. پودرهای ویتامین C
  2. قرص‌های جویدنی ویتامین ث
  3. کپسول‌های ویتامین ث
  4. قرص‌های جوشان ویتامین ث ( این قرص‌ها خواص ویتامین C را تا حد زیادی درون خود دارند)
  5. سرم‌های تزریقی ویتامین ث
  6. آدامس‌های ویتامین ث برای مثال آدامس‌های ویتامین ث الدر
  7. آبنیات‌های سرماخوردگی ( آبنبات‌های سرد اکالیپتوس الدر که حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ث هستند)

 

مکمل های ویتامین ث

 

در پایان از اینکه مجله الدر را در این مقاله همراهی کردید بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

2 پاسخ

  1. یکی از دوستام سایتتونو معرفی کرد فک کردم تبلیغاتی باشه ولی واقعااا مفید بود مقاله هایی گذاشتین سپاس

  2. اگه همیشه به اندازه کافی مصرف کنیم سرماخوردگی رو به صفر میرسونه قشنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری