فشار خون بالا چیست؟ — 7 راه پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا

فشار خون بالا

فشار خون بالا چیست؟ فشار خون بالا، که در میان عموم مردم به بیماری فشار خون نیز شناخته می‌شود، خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامتی جدی را افزایش می‌دهد. با توجه به آخرین تحقیقات مربوط انجمن قلب آمریکا (AHA)، فشار خون بالا به‌راحتی می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و بیماری کلیوی و سایر خطرات سلامتی در افراد شود.

جالب است بدانید که در سال 2017 آکادمی قلب و عروق آمریکا (ACC) به همراه انجمن قلب آمریکا(AHA) دستورالعمل‌های جدیدی را به عنوان استاندارد سنجش فشار خون بالا صادر کردند.

بر طبق این تعریف افرادی که فشار خون 130/80 میلی‌متر جیوه (mmHg) یا بالاتر دارند، دارای فشار خون بالا هستند. قابل ذکر است، استاندارد قبلی این موضوع، 140/90 میلی‌متر جیوه بوده است. بر اسا تحقیقات و طبق دستورالعمل‌های جدید، به جرات می‌توان گفت که وضعیت فشار خون نیمی از آمریکایی‌ها با تعریف فشار خون بالا مطابقت دارد.

 

فشار خون بالا چیست؟

 

نکته نگران‌کننده در این زمینه این است که با توجه به آخرین استعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تنها حدود یک‌چهارم بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا در ایالات متحده، وضعیت خود را تحت کنترل دارند.

با وجود اینکه شما همیشه نمی‌توانید فشار خون بالا را کنترل کنید، اما عادت‌های سبک زندگی سالمی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به پیشگیری از فشار خون بالا و کاهش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مرتبط با فشار خون بالا در آینده، انجام دهید.

عوامل پیشگیری از فشار خون بالا

عواملی نظیر سن، سابقه خانوادگی فشار خون و قومیت شما از جمله عوامل خطرناک فشار خون محسوب می‌شوند که خارج از کنترل شما هستند. وقتی نوبت به پیشگیری از فشار خون بالا می‌رسد، ایده این است که روی عوامل خطری که می‌توانید تغییر دهید و روی آن کنترل داشته باشید، تمرکز کنید.

دکتر اوگدگبه، پزشک متخصص در زمینه فشار خون بالا، مدیر مرکز تغییر رفتار سالم می‌گوید: ما نمی‌توانیم کاری در مورد عواملی نظیر سن خود انجام دهیم، اما می‌توانیم سبک زندگی خود را تغییر داده و به درستی انتخاب کنیم.

شما برای جلوگیری و پیشگیری از  ابتلا به فشار خون بالا،  تنها کافی‌است که این انتخاب‌ها را در زمینه سبک زندگی خود انجام دهید:

1.حفظ کردن وزن سالم برای پیشگیری از فشار خون بالا

دکتر اوگدگبه می‌گوید: وقتی‌که نوبت به پیشگیری و کنترل از فشار خون بالا در فردی می‌رسد، شاخص وزن شما بسیار حائز اهمیت است. افرادی که دارای اضافه وزن  هستند باید سعی کنند که وزن خود را با برنامه‌ریزی درستی کاهش دهند.

 

کنترل وزن و اضافه وزن
Female bare feet with weight scale in the bathroom

 

از سوی دیگر افرادی که دارای وزن طبیعی هستند نیز، بایستی از اضافه کردن وزن  ایده‌آل خود خودداری نمایند. به گفته انجمن قلب آمریکا، اگر دارای اضافه وزن  هستید و یا شاخص توده‌بدنی شما (BMI) 25 یا بالاتر است، کاهش وزن در حدود 10 پوند، به‌راحتی می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک شایانی کند.

2. پیشگیری از فشار خون بالا با رژیم غذایی متعادل

خوردن غذاهای سالم می‌تواند به کنترل فشار خون شما تا حد بسیار زیادی کمک کند. در این رژیم شما بایستی، مقدار زیادی میوه و سبزیجات در طول روز  مصرف نمایید و مصرف چربی‌های اشباع شده، چربی ترانس و قند را تا حد امکان محدود کرده و به حداقل برسانید.

 

رژیم غذایی مناسب و فشار خون بالا

 

حتما از روش‌های غذایی برای توقف پرفشاری خون خود یا DASH استفاده نمایید که بر با استاندارد AHA مطابقت داشته و به مدیریت فشار خون کمک می کند. جالب است بدانید که در این برنامه غذایی، مصرف میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل به حداکثر می‌رسد و در مقابل غذاهایی‌ که بایستی محدود شوند عبارت‌اند از گوشت قرمز، سدیم و شیرینی‌جات.

3.کاهش مصرف نمک

کنترل فشار خون بسیار ساده است چرا که برای بسیاری از افراد، یک رژیم غذایی کم‌سدیم به‌راحتی می‌تواند به حفظ فشار خون در حد نرمال کمک شایانی کند. دکتر اوگدگبه می‌گوید: «هرچه میزان مصرف سدیم شما بیشتر باشد، به همراه آن فشار خون شما نیز بالاتر است.

 

نمک و فشار خون بالا

 

شما می‌توانید با پرهیز از مصرف غذاهای بسته‌بندی شده و فرآوری شده با سدیم بالا و عدم افزودن نمک به وعده‌های غذایی خود، شاخص کلی نمک مصرفی خود را کاهش دهید و از ابتلا به بیماری فشار خون بالا پیشگیری کنید.

بنا بر مطالعه‌ای که در سال 2017 در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق بر روی بیش از 400 بزرگسال مبتلا به فشار خون منتشر شد، ترکیب کاهش مصرف سدیم و رژیم غذایی DASH، به طور قابل‌توجهی فشار خون سیستولیک را در افراد کاهش می‌دهد.

4. ورزش و تحرک و پیشگیری از فشار خون بالا

لازم است بدانید که برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا بایستی تحرک داشته باشید. دکتر اوگدگبه در این زمینه می‌گوید: فعالیت بدنی بسیار مهم است. هر چه بیشتر ورزش کنید، بهتر است، اما حتی اگر نمی‌توانید، اندکی تحرک و ورزش هم می‌تواند به کنترل فشار خون کمک نماید.

 

ورزش و فشار خون

 

5.عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی

شاید جالب باشد بدانید که مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند منجر به ابتلا به فشار خون بالا در فرد شود. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جلوگیری از هرگونه ابتلا به بیماری فشار خون بالا از مصرف آن پرهیز کنید.

6. مدیریت استرس و جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا

با وجود اینکه  همچنان ارتباط بین استرس و فشار خون در حال بررسی است، استرس در سایر عوامل خطر فشار خون بالا، از جمله تغذیه ناسالم و مصرف الکل، نقش شایانی دارد. جالب است بدانید که مدیتیشن به سادگی می‌تواند به شما در مدیریت استرس و کنترل فشار خون بالا کمک کند.

7. کنترل منظم فشار خون

اطمینان حاصل کنید که فشار خون خود را به طور مرتب اندازه گیری می‌کنید، چه در مطب پزشک یا در خانه. AHA خاطرنشان می‌کند که فشار خون بالا اغلب بدون ظهور هیچ علامتی در فرد رخ می‌دهد، بنابراین فقط کنترل فشار خون به شما می‌گوید که آیا فشار خون شما در حال افزایش است یا خیر.

اگر فشار خون شما کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه است، توصیه می‌شود که حداقل هر دو سال یک‌بار، از سن 20 سالگی به بعد، آن را چک نمایید. اگر فشار خون شما بالاتر است، ممکن است مجبور شوید این آزمایشات را بیشتر انجام دهید.

 

دستگاه کنترل فشار خون

 

همیشه سعی کنید که به عادات سبک زندگی خود نگاهی بیندازید و تصمیم بگیرید که در کجای آن می‌توانید تغییراتی برای کمک به جلوگیری از ابتلا به فشار خون ایجاد کنید

.برای مثال نوشیدن چای ترش نیز می‌تواند تا حد بسیار زیادی بیماری فشار خون شما را کنترل نماید. حتی اگر شما به این گیاه دسترسی ندارید می‌توانید از مکمل‌های آن نظیر آدامس چای ترش الدر که به تازگی توسط برند الدر تولید شده است، استفاده نمایید.

آدامس چای ترش الدر

از اینکه در این مقاله از مجله الدر ما را همراهی کردید، بسیار ممنونیم و برای شما آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری