مراحل ترک سیگار — آدامس ترک سیگار + 2 داروی غیرنیکوتینی

مراحل ترک سیگار

مراحل ترک سیگار در عین سختی بسیار روان است اما مهم‌تر از آن، این است که خودتان را در مسیر ترک سیگار قرار دهید. تصمیم‌گیری در مورد اینکه اکنون آماده ترک سیگار هستید، تنها نیمی از کار است.

دانستن اینکه در مسیر خود به‌سوی عاری از هرگونه سیگار، از کجا شروع کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا جهشی بزرگ داشته باشید. ما امروز چند از روش های ترک سیگار را برای شما جمع‌آوری کرده ایم. با مجله الدر همراه شوید تا شما را با مراحل ترک سیگار آشنا کنیم.

بر اساس گزارش انجمن ریه آمریکا، مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود دست‌دوم عامل بیش از 480000 مرگ در سال در ایالات‌متحده است.

این در‌ وضعیتی است که بیشتر مردم از خطرات و عواقب بد سلامتی متعددی که از سیگار ناشی می‌شود آگاهی دارند ، اما «مصرف دخانیات همچنان عامل اصلی مرگ و بیماری قابل‌پیشگیری است». شاید این موضوع با فرهنگ‌سازی در زمینه روش های ترک سیگار به سمت‌و‌سوی خوبی جهت داده شود.

 

برنامه‌ریزی ترک سیگار

 

ترک سیگار تنها یک اتفاق نیست که در یک روز اتفاق بیفتد و تمام شود. این موضوع یک سفر است. شما با ترک سیگار، سلامت خود، کیفیت و طول عمر خود و همچنین زندگی اطرافیانتان را بهبود خواهید بخشید.

برای شروع مراحل ترک سیگار، نه تنها باید رفتار خود را تغییر دهید و با علائم ترک ناشی از ترک نیکوتین کنار بیایید، بلکه باید راه‌های دیگری برای مدیریت خلق‌و‌خوی خود نیز بیابید.

شما با یک برنامه بازی مناسب، به‌راحتی می‌توانید از اعتیاد به نیکوتین رها شوید و این عادت را برای همیشه ترک کنید. در این مقاله پنج مرحله ترک سیگار آورده شده است:

1. برای روز ترک سیگار آماده شوید (مهم‌ترین مرحله از مراحل ترک سیگار)

اولین مرحله از مراحل ترک سیگار آماده بودن برای شروع این مسیر است. هنگامی‌که تصمیم به ترک سیگار گرفتید، آماده شوید تا تاریخ ترک کامل آن را تعیین کنید. روزی را که شما انتخاب می‌کنید، بایستی در آینده نه‌چندان دور باشد (تا نظر خود را تغییر ندهید)، اما از طرفی باید به شما زمان کافی برای آماده شدن را نیز بدهد.

راه‌های مختلف ترک سیگار که احتمالا به ذهن همه افراد سیگاری می‌رسد:

الف) به‌طور ناگهانی ترک کنید یا تا تاریخ ترک سیگار را ادامه دهید و سپس آن را ترک کنید.
ب) سیگار را به‌تدریج ترک کنید یا به‌آرامی مصرف سیگار را تا تاریخ ترک کاهش دهید و سپس آن را به‌صورت کامل متوقف کنید.

 

ترک سیگار

 

منبع معتبر تحقیقاتی که ترک ناگهانی سیگار را با کاهش سیگار مقایسه کرده است، نشان می‌دهد که هیچ‌کدام از این حالات نسبت به دیگری نرخ ترک بالاتری ایجاد نمی‌کند، بنابراین بهترین روش را انتخاب کنید و مراحل ترک سیگار را با موفقیت سپری نمایید.

نکات بسیار مهم برای ترک سیگار:

1. به دوستان، خانواده و همکاران در مورد تاریخ ترک سیگار خود بگویید.
2. تمام سیگار و زیرسیگاری‌ها را دور بریزید.
3.تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید به‌صورت ناگهانی کنار بگذارید و یا از درمان جایگزین نیکوتین (NRT) همانند آدامس ترک سیگار یا سایر داروها استفاده کنید.
4.اگر قصد دارید در یک کمپ ترک سیگار شرکت کنید، اگر بله پس همین الان ثبت‌نام کنید.
5. جایگزین‌های خوراکی مانند آب نبات سفت، آدامس بدون قند، هویج، همزن قهوه، نی و خلال دندان را ذخیره کنید.
6. یک الگو تعیین کنید، مانند یکی از اعضای خانواده که با موفقیت سیگار را ترک کرده است و خوشحال می‌شود که به شما کمک کند.
7. از دوستان و خانواده‌ای که سیگار می‌کشند بخواهید در اطراف شما سیگار نکشند تا شما وسوسه نشوید.
8. اگر قبلاً سعی کرده اید ترک کنید، به این فکر کنید که چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست.

2. از NRT‌ها یا مکمل‌های ترک سیگار استفاده کنید

طی نمودن مراحل ترک سیگار بدون کمک NRTها، دارو، یا درمان، یک راه محبوب برای ترک سیگار است. با‌این‌حال، تنها حدود 6 درصد منبع مطمئن از این تلاش‌های ترک موفقیت‌آمیز هستند.
مکمل‌های ترک سیگار می‌توانند به شما در مبارزه با علائم مرتبط با ترک سیگار کمک شایانی کنند.
NRT می‌تواند هوس‌ها و علائم ترک را که ممکن است مانع تلاش شما برای ترک سیگار شود، کاهش دهد .

NRT‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدن شما را از سیگار جدا کرده و دوز کنترل شده نیکوتین را در اختیار شما قرار می‌دهند و در عین حال از قرار گرفتن در معرض سایر مواد شیمیایی موجود در تنباکو در امان هستند.

 

آدامس ترک سیگار

 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به‌صورت کلی پنج نوع NRT یا مکمل ترک سیگار را تایید کرده است:
1. چسب‌های پوستی
2. آدامس ترک سیگار
3. پاستیل‌های ترک سیگار
4. اسپری بینی (فقط با نسخه پزشک متخصص)
5. استنشاقی (قط با نسخه پزشک متخصص)

اگر تصمیم گرفته‌اید مسیر NRT را دنبال کنید، قبل از ترک سیگار، دوز مصرفی خود را با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در میان بگذارید. به یاد داشته باشید که اگرچه احتمال ترک سیگار با استفاده از NRT بیشتر است، اما هدف این است که به طور کلی اعتیاد خود را به نیکوتین پایان دهید، نه فقط ترک تنباکو!

اگر در حین استفاده از این محصولات دچار سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، استفراغ، ضربان قلب سریع یا نامنظم، مشکلات دهانی یا تورم پوستی شدید، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود تماس بگیرید.

3. استفاده از داروهای غیر نیکوتینی

FDA دو داروی غیر حاوی نیکوتین را برای کمک به ترک سیگار تأیید کرده است. این داروها عبارت‌اند از بوپروپیون (Zyban) و وارنیکلین (Chantix) هستند.

بوپروپیون و وارنیکلین داروهای غیر نیکوتینی هستند که ممکن است به کاهش هوس و علائم ترک کمک کنند.
اگر احساس می‌کنید که می‌خواهید یکی از این موارد را امتحان کنید تا به شما در ترک سیگار کمک کند، با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی و یا پزشک متخصص خود صحبت کنید، زیرا به نسخه نیاز دارید.

جالب است بدانید بوپروپیون دارویی است که بر روی مواد شیمیایی داخل مغز که در تمایل فرد به نیکوتین نقش دارند، تأثیر می‌گذارد و هوس، علائم ترک نیکوتین و . . . را کاهش می‌دهد.

بوپروپیون به‌صورت قرص به مدت 12 هفته مصرف می‌شود، اما اگر در این مدت با موفقیت سیگار را ترک کردید، می‌توانید آن را برای 3 تا 6 ماه دیگر استفاده کنید تا خطر عود سیگار را کاهش دهید.

از سوی دیگر داروی وارنیکلین که با گیرنده‌های دریافت‌کننده نیکوتین درون مغز تداخل ایجاد کرده که درنتیجه این موضوع، لذت مصرف تنباکو را تا حد بسیار زیادی برای مصرف‌کننده کاهش داده و علائم ترک نیکوتین را کاهش می‌دهد. وارنیکلین به مدت 12 هفته استفاده می‌شود، اما مجدداً، اگر با موفقیت این عادت را ترک کردید، می‌توانید برای کاهش خطر عود سیگار کشیدن، 12 هفته دیگر از دارو استفاده کنید.

خطرات ناشی از مصرف این داروها شامل تغییرات رفتاری، خلق افسرده، پرخاشگری، خصومت و افکار یا اعمال خودکشی است.

4. به دنبال حمایت رفتاری باشید

وابستگی عاطفی و فیزیکی که به سیگار دارید، دوری از نیکوتین را پس از روز ترک سیگار چالش‌برانگیز می‌کند. برای ترک، باید با این وابستگی مقابله کنید تا بتوانید مراحل ترک سیگار را با موفقیت سپری کنید.

استفاده از خدمات مشاوره، مواد خودیاری و خدمات پشتیبانی می‌تواند به شما کمک کند تا از این زمان عبور کنید. همان‌طور که علائم جسمی شما با گذشت زمان بهتر می‌شود، علائم عاطفی شما نیز بهبود می‌یابد.

 

حمایت از ترک سیگار

 

مشاوره یا گروه‌های حمایتی فردی می‌تواند شانس شما را برای ترک طولانی‌مدت سیگار افزایش دهد.
ثابت شده است که ترکیب داروها مانند NRT نظیر آدامس ترک سیگار و آدامس نیکوتین، بوپروپیون و وارنیکلین با حمایت رفتاری شانس ترک سیگار را تا 25 درصد افزایش می‌دهد.

حمایت رفتاری می‌واند از اطلاعات و توصیه‌های کتبی گرفته تا گروه‌درمانی یا مشاوره فردی به‌صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین باشد. مواد خودیاری احتمالاً در مقایسه با عدم پشتیبانی، نرخ ترک اعتیاد را افزایش می‌دهند، اما به‌طور‌کلی، مشاوره فردی مؤثرترین روش پشتیبانی رفتاری منبع مورد اعتماد است.

5. درمان‌های جایگزین را امتحان کنید

برخی از افراد درمان‌های جایگزین را برای کمک به ترک سیگار مفید می‌دانند، اما در حال حاضر شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد هر یک از اینها شانس شما را برای ترک سیگار افزایش می‌دهد، و در برخی موارد، این روش‌ها ممکن است باعث شود فرد بیشتر سیگار بکشد.

 

آدامس-ترك-سيگار-طعم-ملايم-24-عددي

 

همان‌طور که در مقالات قبلی عنوان شد برخی از افراد مصرف ویپ را جایگزینی مناسب برای ترک سیگار می‌دانند که این موضوع کاملا اشتباه است. در این میان برند الدر با تولید آدامس‌ ترک سیگار، قدمی بزرگ و با هدف بازگرداندن سلامتی و طرافیان افراد سیگاری برداشته است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی بیشتر پس از ورود به لینک محصولات الدر، آدامس ترک سیگار الدر را انتخاب کنید تا با این محصول، بیش‌از‌پیش آشنا شوید.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر همراهی کردید، سپاس‌گزاریم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری