ویتامین‌ های موثر بر آسم – 3 ویتامین موثر بر روی بهبود بیماری آسم چیست؟

ویتامین‌ های موثر بر آسم

ویتامین ‌های موثر بر آسم نشان می‌دهد که افرادی که به این عارضه دچار هستند بایستی در رژیم غذایی روزانه خود چه مواد غذایی را جای بدهند. با مجله الدر همراه شوید تا مسیر بهبود این بیماری و ویتامین‌های موثر بر آن را به شما معرفی نماییم.

برخی از دانشمندان بر این باورند که آسم و کمبود ویتامین به طور یکپارچه با هم مرتبط هستند. محققان نقش ویتامین های خاصی مانند ویتامین D، ویتامین C و ویتامین E را در بروز و شدت بیماری بررسی کرده اند.

در حالی که بسیار واضح و مشخص است که رژیم غذایی افراد بر بروز و شیوع بیماری آسم تأثیر می‌گذارد، چیزی که کمتر مشخص است این است که آیا مکمل ویتامین می‌تواند از آسم جلوگیری کند یا علائم آن را بهبود بخشد.

 

میزان آسم و کمبود ویتامین

میزان آسم و کمبود ویتامین

این فرضیه تا حد زیادی بر اساس نرخ بالاتر آسم در کشورهای غربی است که رژیم‌های غذایی غنی از شکر تصفیه شده، چربی‌ها و غذاهای فرآوری‌شده منجر به کمبود گسترده برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین D و ویتامین‌های B کمپلکس شده است.

در مقایسه، میزان آسم در بخش‌های غیرصنعتی جهان که به غذاهای واقعی از جمله میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل متکی هستند، عموماً کمتر است.

اگرچه کمبودهای تغذیه ای در کشورهای در حال توسعه رایج است، اما این کمبودها بیشتر ناشی از سوء تغذیه است تا عادات غذایی مردم.

 

ویتامین دی و ویتامین های موثر بر آسم

الف) ویتامین دی و ویتامین های موثر بر آسم

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست ساخته می‌شود و در لبنیات و سایر محصولات غذایی نیز به وفور یافت می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ویتامین D برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است.

این ویتامین همچنین به تقویت پاسخ ایمنی تطبیقی نیز کمک شایانی می‌کند، بخشی از سیستم ایمنی که برای شناسایی میکروارگانیسم‌های ایجادکننده بیماری خاص، که برخی از آنها – مانند ویروس‌های تنفسی – باعث حملات آسم می‌شوند، کمک فراوانی می‌کند.

جالب است بدانید که مطالعات متعددی رابطه بین ویتامین D و آسم را عنوان کرده‌اند.

یک بررسی در سال 2017 از مطالعات منتشر شده است می‌گوید که ویتامین D می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل در مدیریت آن موثر باشد. با این حال، پیشنهاد کرده است که مطالعات بیشتری برای تعریف بهتر نقش ویتامین D در آسم مورد نیاز است.

در این میان مطالعات دیگر نشان داده‌اند که ویتامین D ممکن است از ایجاد آسم در دوران کودکی افراد جلوگیری کند، اگرچه شواهدی که این ادعاها را تأیید می‌کنند عموماً ضعیف و غیرمستقیم هستند.

به احتمال زیاد کمبود ویتامین D نشانه‌ای از کمبود تغذیه‌ای بزرگ‌تر است که همواره بر پاسخ ایمنی بدن و در نتیجه آسیب‌پذیری آن در برابر حملات آسم تأثیر می‌گذارد.

ب) ویتامین سی

همان‌طور که در سایر مقالات مجله الدر عنوان کردیم، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات به ویژه مرکبات یافت می‌شود. این ویتامین اغلب به عنوان یک دفاع در برابر سرماخوردگی و رادیکال‌های آزاد که آسیب طولانی مدت به سلول های بدن می کنند، تبلیغ می‌شود.

همه ما می‌دانیم که ویتامین سی دارای فواید ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است. ویتامین C به راحتی می‌تواند استرس اکسیداتیو وارد شده بر بافت‌های راه هوایی را کاهش دهد که به نوبه خود ممکن است حساسیت آنها را به محرک‌های رایج آسم کاهش دهد.

ویتامین C همچنین ممکن است التهاب و حساسیت مفرط را به همان روشی که استروئیدهای استنشاقی در درمان آسم استفاده می‌کنند، کاهش دهد.

با این حال، تا به امروز، شواهد حمایت از این ادعاها ضعیف است. در حالی که مطالعات نشان داده‌اند که ویتامین C می‌تواند انقباض برونش (تنگی راه‌های هوایی) را به دنبال فعالیت شدید کاهش دهد – که نشان می‌دهد ممکن است برای افراد مبتلا به آسم ناشی از ورزش مفید باشد – شواهد کمی وجود دارد که بتواند از آسم در جمعیت بزرگ‌تر پیشگیری یا درمان کند.

ج) ویتامین E و فواید آن برای آسم

یکی دیگر از ویتامین ‌های موثر بر آسم ویتامین E است . این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی است که در مغزها، دانه‌ها، روغن‌ها و سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود. بسیاری از مطالعات تأثیر مکمل های ویتامین E را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش خطر طیف گسترده ای از اختلالات از جمله بیماری قلبی، سرطان و بیماری پارکینسون بررسی کرده اند. با این حال، نتایج متناقض است.

از سوی دیگر ویتامین E نظیر ویتامین C دارای خواص و فواید ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد. با این حال، بیشتر شواهد بر اساس مطالعاتی است که ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین E و شدت آسم را نشان می‌دهد.

ویتامین سی

توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به آسم

اکثر مقامات بهداشتی، از جمله مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ، به سادگی توصیه می‌کنند که نیازهای روزانه خود را از طریق غذا و در صورت نیاز با مکمل های غذایی تامین کنید.

مکمل‌ها هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای یک رژیم غذایی مناسب و متعادل استفاده شوند. البته در موارد خاص شما می‌توانید از مکمل‌های ویتامین سی نظیر آدامس‌های ویتامین سی، آبنبات‌های سرد حاوی ویتامین سی و . . . نیز استفاده نمایید اما ترجیح معمولا از مواد غذایی طبیعی است.

غذاهایی که ویتامین D را تامین می کنند عبارتند از:

الف) ماهی سالمون
ب) ماهی خال خالی
ج) قارچ
د) شیر
ه) ماست
ر) پنیر
از جمله غنی ترین منابع غذایی ویتامین C عبارتند از:

الف) فلفل دلمه ای
ب) کلم بروکلی
ج) لیمو
د) مرکبات
ه) توت فرنگی
ر) گوجه فرنگیها
ز) سبزیجات برگ سبز

از جمله بهترین منابع غذایی ویتامین E عبارتند از:

الف) آووکادو
ب) بادام و سایر مغزها
ج) کلم بروکلی
د) ماهی
ه) روغن زیتون
ر) صدف مانند میگو
ز) اسفناج
خ) تخمه آفتابگردان و سایر دانه ها

امیدواریم این مقاله از مجله الدر نیز برای شما مفید بوده باشد. سپاس فراوان از همراهیتان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری