کنترل فشار خون — 9 ماده غذایی که به کاهش و کنترل فشار خون شما کمک می‌کند.

کنترل فشار خون

کنترل فشار خون یکی از دغدغه‌هایی است که افراد با افزایش سن به سراغ آن می‌روند. در این میان لازم است افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند با مواد غذایی که می‌تواند فشار خون آن‌ها را کاهش دهد و یا کنترل نماید آشنا شوند.
در این مقاله از مجله الدر قصد داریم شما را با برخی از مواد غذایی که به کنترل فشار خون شما کمک می‌کند، آشنا نماییم. با ما همراه شوید.

1. کنترل فشار خون از طریق مصرف شیر بدون چربی

کنترل فشار خون

جالب است بدانید که مصرف شیر بدون چربی واقعا برای سلامتی بدن افراد بسیار مفید است. نوشیدن شیر کم‌چرب، سلامت قلب، کلسیم و ویتامین D را برای شما به راحتی فراهم می‌کند.

جالب است بدانید این دو ماده مغذی به صورت تیمی به کاهش فشار خون 3 تا 10 درصد کمک می‌کنند. اگرچه این خیلی به نظر نمی‌رسد، اما می‌تواند تا حدود 15 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

2. شکلات تلخ و کنترل فشار خون در افراد

کنترل فشار خون

یکی دیگر از مواد غذایی مفید برای کنترل فشار خون، شکلات تلخ است. جالب است بدانید بر طبق مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، خوردن حدود 30 کالری شکلات تلخ (فقط یک مربع کوچک) در روز،  بعد از 18 هفته بدون افزایش وزن یا سایر عوارض جانبی به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

در نظر داشته باشید که شما بایستی شکلات تلخی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد پودر کاکائو داشته باشد. از آنجایی که شکلات همچنین کالری بالایی دارد، باید بسیار مراقب باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

3. سویا و فشار خون

سویا و کنترل فشار خون

جالب است بدانید که سویا یکی دیگر از منابع عالی پتاسیم و منیزیم است. شما می‌توانید برای یک میان‌وعده سالم، یک فنجان را بجوشانید و مستقیماً از پوسته بیرون بیاورید و در دهان خود بریزید.

اگر نمک بدنتان را نیز از دست داده‌اید، کمی با نمک رژیمی بپاشید. مطمئناً شما می‌توانید این ماده غذایی ارزشمند را برای کنترل فشار خون خود در سالادها نیز استفاده نمایید.

4. موز و کنترل فشار خون

موز و کنترل فشار خون

در ابتدا لازم است بدانید که این میوه کاربردی مملو از پتاسیم است، بنابراین یک انتخاب عالی برای یک میان‌وعده بسیار مقوی و سالم است.

ما پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک موز را به صبحانه خود اضافه کنید (بلغور جو دوسر+ موز + تمشک یک وعده غذایی صبحگاهی بسیار عالی است). این میوه مفید نیز شما را در کنترل فشار خون همراهی می‌کند.

5. سیب زمینی سفید پخته شده و کاهش فشار خون

گنترل فشار خون و سیب زمینی

جالب است بدانید که سیب‌زمینی سفید پخته سرشار از منیزیم و پتاسیم، دو ماده مغذی حیاتی برای سلامت قلب است. وقتی پتاسیم کم باشد، بدن سدیم اضافی را حفظ می‌کند (و سدیم بیش از حد باعث افزایش فشار خون می‌شود).

از سوی دیگر، وقتی رژیم غذایی غنی از پتاسیم می‌خورید، بدن در خلاص شدن از شر سدیم اضافی کارآمدتر می‌شود. مانند پتاسیم، منیزیم نیز نقش کلیدی در ارتقاء جریان خون سالم دارد. بنابراین، حفظ تعادل سالم هر دو ماده معدنی به‌راحتی می‌تواند به جلوگیری از فشار خون بالا کمک کند.

6. لوبیا و فواید آن برای کنترل فشار خون

کنترل فشار خون با لوبیا

لوبیاهای مغذی و همه کاره (شامل سیاه، سفید، سرمه‌ای، لیما، چیتی و کلیوی) سرشار از فیبر محلول، منیزیم و پتاسیم هستند که همگی مواد عالی برای کاهش فشار خون و بهبود سلامت کلی قلب هستند. لوبیاها را به سالادها، سوپ‌ها یا کاسه‌های مورد علاقه خود اضافه کنید.

7. تخمه آفتابگردان و فشار خون

گنترل فشار خون

تخمه آفتابگردان نیز منبع خوبی از منیزیم است. یک چهارم فنجان از این دانه‌های فوق‌العاده یک‌میان وعده مغذی ایجاد می‌کند.

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است این است شما حتما بایستی آن‌ها را بدون نمک تهیه فرمایید. زیرا برای کنترل فشار خون خود می‌خواهید مصرف سدیم خود را نیز به حداقل برسانید.

8. اسفناج و کنترل فشار خون

اسفناج برای کنترل فشار خون

اسفناج یکی از سبزیجات بسیار مفید و کم کالری است که فیبر بالایی دارد. این سبزی سرشار از مواد مغذی مفید برای قلب مانند پتاسیم، فولات و منیزیم است (مواد اصلی برای کاهش و حفظ سطح فشار خون).

9. چای ترش برای کاهش فشار خون

چای ترش برای کنترل فشار خون

یکی دیگر از نوشیدنی‌های مفید برای کنترل فشار خون چای ترش است. شما می‌توانید چای ترش را به صورت دم کشیده و یا با استفاده از مکمل‌های آن مصرف نمایید. مکمل‌هایی نظیر آب‌نبات چای ترش، آدامس‌های چای ترش و . . ..

از اینکه به مجله الدر اعتماد می‌کنید، بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری