علت بوی بد بدن در افراد — علت بوی بد زیربغل چیست؟ + علت بوی بد واژن در خانم‌ها

بوی بد بدن

علت بوی بد بدن در افراد چیست؟ در جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم هر کس بوی بدن (BO) منحصر به فردی برای خود دارد که این بوی بدن می‌تواند یادآور بویی خوشایند و یا بویی نامطبوع در ذهن شما شود، اما به‌صورت کلی وقتی به BO فکر می‌کنیم معمولاً بوی نامطبوع را در ذهنمان تجسم می‌کنیم.
بوی بد بدن ممکن است به دلیل رسیدن به بلوغ، تعریق بیش از حد، عدم رعایت بهداشت و یا مصرف مواد غذایی خاصی ایجاد شود. اما به‌صورت کلی تغییرات ناگهانی بوی بدن معمولاً ناشی از محیط، داروها یا غذاهایی است که در طول روز مصرف می‌کنید.
با این حال، بوی بدن، به ویژه تغییرات ناگهانی و مداوم در بوی طبیعی شما، گاهی اوقات می‌تواند وجود یک بیماری زمینه‌ای را در شما نشان دهد. به همین دلیل مراجعه به پزشک متخصص در این زمینه و انجام آزمایشات در هنگام تغییر ناگهانی بوی بدن توصیه می‌شود.
مجله الدر امروز قصد دارد شما را با دلیل مشکلاتی از قبیل موارد زیر آشنا کند:

الف) علت بوی بد دهان
ب) علت بوی بد زیربغل
ج) علت بوی بد واژن
با ما همراه شوید.

 

تغییر ناگهانی بوی بدن در افراد

تغییر ناگهانی بوی بدن در افراد

تغییر ناگهانی بوی بدن به‌طور معمول در ناحیه خاصی از بدن رخ می‌دهد. این مناطق مشترک در افراد عبارتند از:
الف) اندام تناسلی
ب) زیر بغل
ج) پا
د) دهان و گلو
ه) ناف
جدای از موارد بالا شما ممکن است متوجه بوی ناگهانی در مدفوع، ادرار، جرم گوش یا ترشحات تناسلی خود شوید. این‌گونه موارد به‌صورت موردی است و بایستی جداگانه بررسی شود. از سوی دیگر ممکن است شما علائمی دیگری را نیز به همراه بوی بد بدن در ناحیه‌ای خاص تجربه کنید. این موضوع به‌صورت مستقیم به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر تغییر بو ناشی از وجود عفونت در بدن فرد باشد، این بو ممکن است با موارد زیر همراه شود:
1. ایجاد سرخی و التهاب
2. راش و ضایعه پوستی
3. ایجاد حساسیت و خارش
4. ترشح مازاد و یا تغییر رنگ در ترشحی طبیعی

 

علت تغییر ناگهانی بوی بدن

علت تغییر ناگهانی بوی بدن

جالب است بدانید که محیط شما، مواد غذایی که در طول روز می‌خورید، داروهایی که مصرف می‌کنید، تغییرات در سطوح هورمونی و حتی اختلالات زمینه‌ای ممکن است باعث تغییر ناگهانی بوی بدن شما شوند.
البته گفتنی است که تغییر در بوی بدن می‌تواند به علت رشد طبیعی فرد نیز ایجاد شود، مانند زمانی که یک نوجوان در حال گذراندن دوران بلوغ است. در دوران بلوغ، غدد عرق و هورمون‌ها فعال‌تر شده و این موضوع می‌تواند باعث تغییر بوی عرق و به دنبال آن بوی بدن فرد شود.
از سوی دیگر اگر ورزش می‌کنید، این امر ممکن است باعث تولید عرق بیش از حد درفرد شود. اگر شما از ضد تعریق استفاده نمی‌کنید یا عادات بهداشتی سالمی را دنبال و رعایت نمی‌کنید، عرق به‌راحتی می‌تواند با باکتری‌ها سطح پوست شما ترکیب شده و باعث ایجاد بوی نامطبوع بدن شود.
اگر بوی بدن دائمی باشد و با علائم دیگری همراه باشد، ممکن است دلایل دیگری داشته باشد. برای بررسی بیشتر این موضوع لازم است به پزشک متخصص این حوزه مراجعه کنید.

 

رژیم غذایی و بوی بدن

رژیم غذایی و بوی بدن

جالب است بدانید که غذاهایی که شما در طول روز در وعده‌های مختلف غذایی می‌خورید، گاهی اوقات می‌توانند باعث تغییر ناگهانی و موقتی در بوی بدن شما شوند. برای مثال ، برخی از افراد پس از استفاده از مارچوبه، بوی نامطبوع و قوی از ادرار خود احساس می‌کنند. اما نگران نباشید این بو زمانی که غذا متابولیزه شود از بین می‌رود، مگر اینکه شما این ماده غذایی را به صورت روزانه مصرف کنید. این موضوع در مورد غذای قرمه‌سبزی نیز صادق است. خوردن غذای قرمه سبزی به دلیل داشتن سبزی شنبلیله درون آن، باعث تغییر بوی بدن موقتی در فرد مصرف‌کننده می‌شود.
برخی غذاها همانند آبگوشت، آش‌رشته و کله‌پاچه به دلیل چرب بودن و استفاده از حبوبات نفاخ درون آن‌ها، باعث تولید گاز بیشتر در شما شده و این موضوع منجر به آروغ زدن، نفخ و رفلاکس معده می‌شود. بسته به غذاهایی که می‌خورید و میزان گازی که بدن شما تولید می‌کند، بدن شما می تواند بوی بدی ایجاد کند.

برخی از غذاهایی که ممکن است باعث ایجاد گاز بدبو در بدن شما شوند عبارت‌اند از:
1. کلم بروکلی 2. گل کلم 3. کلم 4. بوک چوی 5. مارچوبه 6. سبزی شنبلیله
اگر شما به مصرف این مواد غذایی حساسیت دارید، این موضوع نیز می‌تواند باعث ایجاد گاز اضافی در فرد شود.

رژیم غذایی روزانه نیز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بوی بدن شما بگذارد. برخی تحقیقات نشان داده است که مردانی که رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه‌هایی از قبیل پرتقال، توت‌فرنگی و سبزیجاتی همانند نعناع و... داشتند، بدون توجه به میزان تعریق در فرد، عرق آن‌ها بوی بهتری داشته است.
از سوی دیگر، گزارش‌های موردی نشان داده که مصرف زیاد کربوهیدرات با بوی کمتر عرق در ارتباط است. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت در مقایسه با رژیم غذایی گیاهی ممکن است تأثیر منفی بر بوی بدن انسان بگذارد.

 

علت بوی بد دهان در افراد

علت بوی بد دهان در افراد

همان‌طور که در مقاله علت بوی بد دهان در مجله الدر توضیح دادیم، این موضوع می‌تواند بر اثر مصرف برخی غذاها به‌ویژه طعم‌های قوی نظیر ادویه‌هایی نظیر زعفران و...، سیر، پیاز یا تربچه ایجاد شود.
یکی از عمده مواردی که بر بوی بد دهان و حتی عرق فرد تأثیر می‌گذارد، سیگار کشیدن است. مصرف سیگار تاثیرات منفی مانند بوی بد دهان، رفلاکس معده و اختلالات قلبی و عروقی در انسان ایجاد می‌کند. پس تا دیرنشده اقدامات لازم برای ترک سیگار را انجام دهید.
مصرف آدامس‌های ترک سیگار حداقل کاری است که باعث می‌شود شما در مسیر کنار گذاشتن سیگار قدم بگذارید. لازم است بدانید که برای ادامه این مسیر، شما بایستی با پزشک متخصص در این حوزه مشورت کنید.

 

استرس و فشار روانی

استرس و فشار روانی

استرس و اضطراب ناگهانی، باعث تعریق هر چه بیشتر در فرد مضطرب شده، که در ادامه منجر به بوی شدیدتر بدن نیز می‌شود.
اگر به اختلال هیپرهیدروزیس مبتلا هستید، گاهی اوقات بدون دلیل مشخص، بیش‌ازحد و به طور غیرقابل کنترل عرق می‌کنید. برخی از افراد به دلایل ژنتیکی، یک بیماری زمینه‌ای و یا مصرف برخی داروها به این اختلال نامطبوع دچار می‌شوند.

طبق تحقیقات سال 2016، هیپرهیدروزیس و استرس به هم مرتبط هستند. بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، استرس شدیدی را تجربه می‌کنند، به خصوص اگر تعریق بیش‌ازحد، بر عزت‌نفس یا اعتمادبه‌نفس آنها تأثیر منفی بگذارد.
هیپرهیدروزیس اغلب در افراد مبتلا به بیماری‌های روانی، مانند اضطراب اجتماعی، که ممکن است در شروع این بیماری مشاهده شود، تشخیص داده می‌شود.

 

دیابت (کتواسیدوز دیابتی)

دیابت (کتواسیدوز دیابتی)

دیابت بیماری است که به دلیل اینکه بدن انسولین کافی تولید نمی‌کند و یا نمی‌تواند به‌طور مؤثر ازآنچه می‌سازد استفاده کند، باعث اختلال در بدن انسان شده و درنهایت منجر به افزایش قند خون در فرد می‌شود.
اگر سطح قند خون بسیار بالا برود، عارضه‌ای به نام کتواسیدوز دیابتی رخ می‌دهد. در این عارضه کتون‌ها در بدن به سطوح بسیار خطرناکی رسیده و در خون و ادرار ترشح می‌شوند. یکی از علائم این عارضه این است که باعث می‌شود نفس شما بوی میوه‌ای بدهد.

فوریت‌های پزشکی

اگر دیابت دارید و بوی میوه ناگهانی را در نفس خود احساس می‌کنید که این موضوع همراه با تکرر ادرار و سطح بسیار بالای گلوکز خون است، فوراً به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. کتواسیدوز دیابتی یک عارضه اورژانس پزشکی است.

 

یائسگی، قاعدگی و بارداری

یائسگی، قاعدگی و بارداری

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که ممکن است در طول قاعدگی بوی متفاوتی داشته باشید؟ تحقیقات نشان داده است که زنان با باروری بالا در چرخه قاعدگی خود، بوی متفاوت و جذاب‌تری را برای مردان نسبت به زنان دارای باروری پایین در سیکل خود ساطع می‌کنند.
در موارد دیگر، نوسانات هورمونی نیز ممکن است باعث تغییر در بوی بدن یا بوی واژن شود. این موضوع ممکن است لزوماً ناخوشایند نباشد، اما فقط متفاوت است. در مواردی با بوی ملایم جای نگرانی نیست و در عوض ممکن است به دلیل بارداری، یائسگی یا قاعدگی در فرد ایجاد شود.

عفونت‌های واژن

عفونت‌های واژن

چندین عفونت واژن، مانند عفونت انگل واژن یا واژینوز باکتریایی، ممکن است باعث تغییر ناگهانی بوی واژن شود. سایر انواع عفونت‌هایی که در خارج از واژن رخ می‌دهند نیز ممکن است باعث تغییر بوی بدن در ناحیه آسیب دیده شوند.
عفونت‌های قارچی واژن معمولاً باعث ایجاد بوی واژن نمی‌شوند. با این حال، آنها معمولاً با خارش، قرمزی یا سوزش همراه هستند. جالب است بدانید که واژینوز باکتریایی شایع‌ترین عفونت واژن در زنان در سنین باروری است و اغلب باعث ایجاد بوی ماهی در فرد می‌شود.

تریکومونیازیس، یک نوع عفونت مقاربتی انگلی است که اغلب علائمی ندارد اما ممکن است بوی واژن را تغییر دهد. در بازه زمانی ابتلا به این عفونت، ترشحات می‌توانند بوی بدی داشته و تغییر رنگ دهند.

 

بوی بدن در اثر عفونت پوستی

بوی بدن در اثر عفونت پوستی

اگر پوست شما دچار عفونت شود، چه جدید چه به دلیل یک بیماری قبلی، ممکن است بوی ناگهانی را در محل عفونت تجربه کنید. برخی از انواع عفونت‌های پوستی یا شرایطی که ممکن است باعث ایجاد بو شوند عبارتند از:
الف) تریکومایکوزیس آگزیلاریس، عفونت باکتریایی فولیکول‌های موی زیر بغل
ب) اریتراسما، یک عفونت باکتریایی سطحی پوست
ج) اینترتریگو، بثورات پوستی که به‌راحتی می‌تواند در حضور یک عفونت ثانویه مانند کاندیدیازیس (عفونت مخمری) بدبو شود.

 

بوی بد پای ورزشکار

بوی بد پای ورزشکار

اگر ناگهان پاهای شما شروع به بوی بد و خارش کرد، ممکن است دچار یک عفونت قارچی رایج به نام پای ورزشکار شده‌اید. جالب است بدانید که قارچ در محیط گرم و مرطوب کفش و جوراب شما رشد می‌کند و اگر عادات بهداشتی سالم پا را رعایت نکنید، به احتمال زیاد به عفونت پای ورزشکار مبتلا می‌شوید.

 

سرطان و بوی بدن

سرطان و بوی بدن

آیا سرطان بو می‌دهد؟ برخی از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته بوی نامطبوع بدن را گزارش کرده‌اند، اما این بوی بد معمولاً به دلیل زخم‌های عفونی مرتبط با سرطان است. گفتنی است که این زخم‌ها، در حدود 5 درصد از افراد مبتلا به سرطان رخ می‌دهد.
برخی از افراد مبتلا به تومورهای زنانه از ترشحات واژن با بوی نامطبوع نیز، شکایت دارند. این موضوع ناشی از اسیدهای خاصی است که می‌توانند با استفاده از آنتی بیوتیک مترونیدازول کاهش دهند.

 

کمبود ویتامین‌ها یا مکمل‌ها و بوی بد بدن

کمبود ویتامین‌ها یا مکمل‌ها و بوی بد بدن

کمبود ویتامین و مواد معدنی (زمانی که ویتامین یا مواد معدنی کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید) یا سوء جذب (زمانی که بدن شما نمی‌تواند مواد مغذی موجود در آنچه می‌خورید را جذب کند) می‌تواند باعث بوی بدن یا ایجاد بوی بد در مدفوع و یا ادرار شما شود.
به عنوان مثال، اسکوربوت بیماری کمبود ویتامین C، می‌تواند باعث بوی گندیدگی عرق شود.

علل دیگر بوی بدن در افراد

الف) عفونت دستگاه ادراری (UTI)

UTI باکتریایی زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها وارد دستگاه ادراری شما شده و تکثیر می‌شوند. این نوع عفونت می‌تواند باعث ایجاد بوی قوی در ادرار شما شده و به‌راحتی می‌تواند بر حس، فرکانس، فوریت و ظاهر ادرار شما تأثیر بگذارد.

ب) پنومونی

این بیماری یک نوع عفونت ریه است که گاهی باعث بوی بد دهان، تنفس و خلط می‌شود.

ج) سل(TB)

این یک عفونت باکتریایی است که در ریه‌ها، گلو و گردن ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که نفس بوی بدی پیدا کند. تورم در غدد لنفاوی زخمی نیز ممکن است بوی بسیار نا مطبوعی ایجاد کند.
مسمومیت با سموم اگر سموم خاصی را در منزل مصرف می‌کنید، ممکن است بوی بدن شما تحت تاثیر قرار آن بگیرد. به عنوان مثال، مصرف سیانید می‌تواند باعث ایجاد بوی بادام تلخ شود. آرسنیک و حشره‌کش‌های خاص به راحتی می‌توانند بوی شدیدی شبیه سیر ایجاد کنند. شاید برایتان باورش است که حتی مسمومیت با سقز باعث می‌شود ادرار بوی بنفشه بدهد.

د) اورمی

این نشانه نارسایی کلیه است. می‌تواند باعث ایجاد بوی آمونیاک یا ادرار در تنفس فرد شود.

ر) انسدادهای روده

اگر روده‌ها انسداد پیدا کنند، برخی از افراد ممکن است محتویات معده خود را استفراغ کنند و باعث تنفس بوی مدفوع شوند.

ز)عفونت ناف

اگرچه عدم رعایت بهداشت دلیل معمول بوی بد ناف است، اما اگر ناف شما شروع به بوی بدی کند، ممکن است عفونی نیز شده باشد. در صورت عفونت، علائم دیگری نظیر ترشح، قرمزی، خارش، تورم و حتی خونریزی در فرد مشاهده شود.

ژ) عفونت گوش

درحالی‌که جرم گوش طبیعی و سالم است، اما جرم گوش بدبو ممکن است نشان دهنده مشکل یا عفونت در گوش باشد. از علائم دیگر این موضوع می‌توان به قرمزی، خارش، درد، مشکلات تعادل، مشکلات شنوایی و چرک اشاره کرد.

از اینکه این مقاله از مجله الدر را همراهی کردید بسیار سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری