فواید اسفناج برای سلامتی – 7 مورد از فواید اسفناج + کاهش وزن با اسفناج

فواید اسفناج عمدتاً به دلیل محتوای شیمیایی- گیاهی غنی آن است و این احتمال وجود دارد که به بهبود سلامت پوست و مو و کمک به درمان سرطان کمک کند.

این سبزی برگدار جزء اصلی بسیاری از رژیم‌های غذایی در سراسر جهان است و سرشار از ویتامین ها، مواد‌معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

فواید اسفناج برای سلامتی چیست؟

فواید اسفناج برای سلامتی چیست؟

اسفناج سرشار از کاروتنوئید است که با استرس اکسیداتیو و سرطان مبارزه می‌کند. فیبر حاوی همچنین باعث سیری در افراد می‌شود و ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند.

کلسیم سلامت استخوان‌ها را تقویت می‌کند و لوتئین و زآگزانتین بینایی را بهبود می‌بخشد.

1. سلامت پوست، مو و فواید اسفناج

سلامت پوست، مو و فواید اسفناج

ویتامین A موجود در اسفناج می‌تواند از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. با استرس اکسیداتیو ایجاد شده بر روی لایه‌های پوست مبارزه می‌کند و سلامت پوست را ارتقا می‌دهد. مصرف منظم اسفناج ممکن است پوستی سالم به شما بدهد.

اسفناج حاوی ویتامین C است. چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند سنتز کلاژن را تقویت کند. همچنین اعتقاد بر این است که منیزیم و آهن موجود در سبزیجات نیز ممکن است سلامت مو را تقویت کند.

کمبود آهن با ریزش مو مرتبط است. اسفناج که منبع غنی آهن است ممکن است به مبارزه با ریزش مو کمک کند.

از سوی دیگر اسفناج همچنین حاوی بیوتین است، ماده معدنی که به درمان ناخن‌های شکننده کمک می‌کند.

2. کاهش وزن با مصرف اسفناج

کاهش وزن و فواید اسفناج

برخی مطالعات نشان می‌دهد که اسفناج ممکن است گرسنگی را سرکوب کند.

زنان دارای اضافه وزن پس از مصرف 5 گرم عصاره اسفناج به مدت 3 ماه، 43 درصد کاهش وزن بیشتری را نشان دادند.

زنان همچنین تمایل به خوردن شیرینی را تا 95 درصد کاهش دادند. عصاره اسفناج حاوی تیلاکوئیدها است که معمولاً در گیاهان سبز رنگ یافت می‌شود.

3. کاهش خطر سرطان و فواید اسفناج

کاهش خطر سرطان و فواید اسفناج

گلیکوگلیسرولیپیدهای موجود در اسفناج ممکن است در پیشگیری از سرطان نقش داشته باشند.

آن‌ها ممکن است با مهار بالقوه رشد تومور به این امر دست یابند.

طبق برخی مطالعات، ویتامین A موجود در اسفناج با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. مصرف اسفناج (یا هویج که سرشار از ویتامین A نیز هست) برای بیش از دو بار در هفته با کاهش خفیف خطر سرطان سینه مرتبط است.

اسفناج یک سبزی چلیپایی است. مطالعات نشان می‌دهد که سبزیجات چلیپایی می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان داشته باشند. این سبزیجات سرشار از کاروتنوئیدها (مانند لوتئین و زآگزانتین) هستند که ممکن است به درمان سرطان کمک کنند.

سبزیجات چلیپایی همچنین ایندول‌ها را آزاد می‌کنند (بعد از آماده شدن) که مواد سرطان‌زا را غیرفعال می‌کند و با التهاب مبارزه می‌کند.

4. درمان دیابت و فواید اسفناج

درمان دیابت و فواید اسفناج

اسفناج باعث سیری می‌شود و در نتیجه پاسخ‌های گلوکز بعد از غذا را کاهش می‌دهد. این به فیبر و محتوای بالای آب در سبزیجات نسبت داده شد.

اسفناج همچنین حاوی نیترات است. این ترکیبات به جلوگیری از مقاومت به انسولین کمک می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند التهاب را که یک عامل خطر اولیه دیابت است، تسکین دهند.

اسفناج می‌تواند یک ماده امیدوارکننده برای جلوگیری از مقاومت به انسولین باشد.

یکی از فواید اسفناج و یکی دیگر از دلایلی که اسفناج می‌تواند بخشی از رژیم غذایی ضد دیابت باشد، تعداد کم کربوهیدرات آن است. در مقایسه با سبزیجات نشاسته‌ای، اسفناج یک سبزی غیر نشاسته‌ای با تعداد کربوهیدرات کم است.

همچنین ممکن است منجر به کاهش سطح قند خون شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانند. تعداد کم کربوهیدرات آن ممکن است به تنظیم سطح گلوکز کمک کند، اگرچه این بیانیه به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

5. به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کند

تنظیم سطح فشار و فواید اسفناج

نیترات موجود در اسفناج شایسته تقدیر و یکی از فواید اسفناج است. این ترکیبات عملکرد اندوتلیال را بهبود می بخشد و ممکن است سطح فشار خون را به شدت کاهش دهد و در نتیجه سلامت قلب را ارتقا دهد.

نیترات اسفناج همچنین ممکن است سفتی شریان را تسکین دهد، که می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. پروتئین برگ اسفناج ممکن است در درمان فشار خون بالا مفید باشد. همچنین ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

منیزیم موجود در این سبزی همچنین سطح فشار خون را تنظیم می‌کند. این ماده معدنی باعث شل شدن و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه جریان خون را تقویت می‌کند.

6. ممکن است سلامت بینایی را تقویت کند

سلامت بینایی و فواید اسفناج

از دیگز فواید اسفناج می‌توان گفت که حاوی دو آنتی اکسیدان مهم لوتئین و زآگزانتین است که به دلیل اثرات تقویت بینایی آن‌ها به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. این ترکیبات با گونه های فعال اکسیژن مبارزه می‌کنند و خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش می دهند..

7. فواید اسفناج و تقویت عملکرد مغز

اسفناج ممکن است اثرات ضد استرس و ضد افسردگی داشته باشد. این اثرات را می‌توان به توانایی اسفناج در کاهش سطوح خونی کورتیکوسترون (هورمونی که در پاسخ به استرس نقش دارد) نسبت داد.

سایر مواد مغذی موجود در اسفناج، یعنی ویتامین K، فولات، لوتئین و بتاکاروتن (ویتامین A) نیز به سلامت مغز کمک کرده و زوال شناختی را کاهش می‌دهند. برای ایجاد ارتباط به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اسفناج در واقع یک غذای فوق العاده است. خوردن اسفناج خام به عنوان بخشی از سالاد می‌تواند ایده خوبی باشد. در اینجا راه‌های دیگری وجود دارد.

از اینکه در این مقاله از مجله الدر همراه ما بودید، سپاسگزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری