فواید گرده زنبور عسل – 8 مورد از مزیت‌های گرده زنبور عسل + آنتی‌اکسیدان قوی

فواید گرده زنبور عسل

فواید گرده زنبور عسل، همانند خود عسل و ژل رویال بسیار زیاد است، به همین دلیل مجله الدر تصمیم گرفته برخی از این فواید را برای شما عنوان کند. در ابتدا بایستی شما بدانید که گرده زنبور عسل چیست؟در حقیقت گرده زنبور عسل مخلوطی بسیار جذاب و مفید از گرده و شهد گل، آنزیم‌های مفید، عسل، موم و ترشحات خود زنبور عسل است. این ترکیب که نوعی ترکیب حیوانی و گیاهی محسوب می‌شود به‌راحتی می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیار از بیماری‌ها تاثیر گذار باشد.

جالب است بدانید که زنبورهای عسل از طریق نشستن بر روی گل‌ها گرده این گیاهان را جمع آوری نموده و به کندوی عسل خود منتقل و ذخیره می‌کنند. این گرده‌ها در ادامه به عنوان غذایی برای کلنی زنبور‌ها استفاده می‌شود.

شاید شما در ابتدا گرده زنبور عسل را با سایر تولیدات زنبور عسل نظیر عسل، ژل رویال یا لانه زنبور عسل اشتباه بگیرید. اما این هر یک از این محصولات ممکن است حاوی گرده زنبور عسل نباشند و یا حاوی مواد مفید دیگری باشند. پس لازم است بین گرده زنبور عسل و سایر محصولات آن تمایز زیادی قائل شویم.

جالب است بدانید به دلیل فواید گرده زنبور عسل، وزارت بهداشت فدرال در آلمان گرده زنبور عسل را به عنوان یک دارو بسیار مفید به رسمیت می‌شناسد.

فواید گرده زنبور عسل و ماده مغذی خاص
در ادامه این مقاله از مجله الدر قصد داریم شما را با 8 مورد از فواید گرده زنبور عسل برای سلامتی آشنا نماییم. این فواید عبارت‌اند از:

1. فواید گرده زنبور عسل و ماده مغذی خاص به دلیل داشتن بیش از 250 ماده فعال

لازم است بدانید به دلیل داشتن مشخصات تغذیه ای خاص گرده زنبور عسل اخیرا توجه به این ماده در بین محققان افزایش یافته است. گفتنی است که این ماده بسیار ارزشمند شامل بیش از 250 ماده فعال بیولوژیکی از جمله لیپیدها، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، ویتامین ها، مواد معدنی، آنزیم ها و آنتی اکسیدان‌ها است.

حتی قرار گرفتن نام این همه ماده غذایی مفید به‌راحتی می‌تواند فواید گرده زنبور عسل را تضمین نماید. جالب است بدانید که دانه‌های گرد زنبور عسل به طور معمول از 4 ماده غذایی زیر تشکیل می‌شود:
الف) کربوهیدرات‌ها به میزان 40%
ب) پروتئین‌ها به میزان 35%
ج) آب به میزان 4-10٪
د) چربی‌ها به میزان 5 درصد
ه) سایر مواد به میزان 5-15٪

البته در این میان لازم است بدانید که ترکیب این ماده‌ا درون گرده زنبور عسل به منبع گیاهی و فصل جمع آوری شده آن نیز وابستگی زیادی دارد. برای مثال، تحقیقات در این زمینه بیان می‌کند که گرده زنبور عسل جمع آوری شده از گیاهان کاج تقریباً 7٪ پروتئین دارد، در حالی که گرده جمع آوری شده از بسته های نخل خرما نزدیک به 35٪ پروتئین دارد.

فواید گرده زنبور عسل و خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

2. فواید گرده زنبور عسل و خاصیت آنتی اکسیدانی بالا

جالب است بدانید که وقتی اسم آنتی‌اکسیدان‌های قوی در مواد غذایی به میان می‌آید، گرده زنبور عسل در پنج ردیف اول قرار می‌گیرد. گرده زنبور عسل با طیف گسترده ای از آنتی اکسیدان‌های مفید نظیر فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، کورستین، کامفرول و گلوتاتیون غنی شده است.

همانطور که در مقاله‌های دیگر مجله الدر عنوان شده است، آنتی اکسیدان‌ها با قرض دادن یک الکترون به رادیکال‌های آزاد مضر درون بدن از آسیب ناشی از وجود آن‌ها نظیر سرطان‌ها و . . . پیشگیری می‌کند.

در میان تحقیقات نیز این موضوع را تایید می‌کنند که گرده زنبور عسل به‌راحتی می‌تواند التهاب‌های مزمن درون بدن انسان را تا حد مطلوبی کاهش دهد. از سوی دیگر این ماده غذایی ارزشمند باکتری های مضر بدن انسان را از بین برده و با عفونت‌های ناشی از آن‌ها مبارزه می‌کنند. گرده زنبور عسل همانند ژل رویال و عسل با رشد و گسترش تومورهای بدن مبارزه می‌کنند.

کاهش چربی خون و کلسترول بالا

3. کاهش چربی خون و کلسترول بالا

همه ما می‌دانیم که بیماری‌های قلبی در میان انسان‌‌ها علت اصلی مرگ و میر محسوب می‌شود. از سوی دیگر بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیمی با چربی خون بالا و کلسترول خون بالا دارند. اما نگران نباشید یکی از فواید گرده زنبور عسل کاهش دادان این موارد است.

تحقیقات بر روی حیوان‌ها نشان داده است که عصاره گرده زنبور عسل به‌راحتی توانسته چربی بد خون را کاهش داده و خطر ابتلا ایشان را به بیماری‌های قلبی کاهش داده است.

در این میان جالب است بدانید که در افراد مکمل های گرده زنبور عسل برای افراد مبتلا به نزدیک بینی ناشی از گرفتگی عروق، نیز تجویز می‌شود چرا که این ماده مغذی باعث می‌شود سطح کلسترول خون تا حد بالایی کاهش یافته و از سوی دیگر میدان دید این افراد افزایش یابد.

تقویت عملکرد کبد و فواید گرده زنبور عسل

4. تقویت عملکرد کبد و فواید گرده زنبور عسل

بدیهی است کبد به عنوان عضوی که سموم را از خون بدنمان دفع می‌کند، یک اندام حیاتی محسوب می‌شود. در این میان تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف گرده زنبور عسل توانایی سم‌زدایی را در کبد افزایش می‌دهد.

این موضوع حتی در حیوانات مسن تر نیز جواب مثبتی ارایه کرده است. جالب است بدانید که گرده زنبور عسل دفاع آنتی اکسیدانی کبد را در بدن انسان تقویت کرده و باعث می‌شود مواد زائد بیشتری نظیر مالون دی آلدئید و اوره از خون دفع شود.

خاصیت ضد التهابی گرده زنبور عسل

5. خاصیت ضد التهابی گرده زنبور عسل

جالب است بدانید که از زمان‌های دور از گرده زنبور عسل به طور سنتی برای کاهش التهاب و تورم در افراد استفاده می‌کرده‌اند. مطالعات اخیر بر روی حیوانات در این زمینه نشان داده است که عصاره گرده زنبور عسل توانسته است که تورم پنجه‌های موش‌ها را تا 75 درصد کاهش دهد.

از سوی دیگر محققان اثرات ضد التهابی این ماده مغذی را با چندین داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند فنیل بوتازون، ایندومتاسین، آنالژین و ناپروکسن کرده‌اند. این موضوع نشانگر تاثیر و فواید گرده زنبور عسل در درمان بیماری‌های التهابی است.

تقویت ایمنی بدن و کشتن باکتری ها و فواید گرده زنبور عسل

6. تقویت ایمنی بدن و کشتن باکتری ها و فواید گرده زنبور عسل

مصرف گرده زنبور عسل باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن شما شده و از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال محققان دریافته‌اند که یکی از فواید گرده زنبور عسل کاهش شدت آلرژی در افراد است. در این مطالعه گرده زنبور عسل به طور قابل توجهی فعال‌شدن ماست سل‌ها را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید ماست سل‌ها، هنگامی که فعال شوند، مواد شیمیایی آزاد می‌کنند که باعث واکنش آلرژیک در بدن فرد می‌شود.

گرده زنبور عسل و بهبود زخم و جلوگیری از عفونت

7. گرده زنبور عسل و بهبود زخم و جلوگیری از عفونت

جالب است بدانید گرده زنبور عسل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است به همین دلیل این احتمال وجود دارد تا بتواند بهبود زخم‌ها و جلوگیری از عفونت‌ها، کمک شایانی کند.
یک مطالعه حیوانی در این زمینه نشان می‌دهد که استفاده از موم حاوی گرده زنبور عسل بر روی سوختگی پوست به طور قابل توجهی بهبود را نسبت به داروهای استاندارد سرعت می‌بخشد.

فواید گرده زنبور عسل و خاصیت ضد سرطانی

8. فواید گرده زنبور عسل و خاصیت ضد سرطانی

خاصیت آنتی‌اکسیدانی گرده زنبور عسل می‌تواند بیان‌گر این موضوع باشد که گرده زنبور عسل ممکن است برای درمان و پیشگیری از سرطان‌ها نیز کاربرد داشته باشد. همانطور که می‌دانید به طور معمول سرطان‌ها زمانی رخ می‌دهند که سلول‌ها به طور غیر طبیعی در بدن انسان تکثیر می‌شوند. این موضوع می‌تواند ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد به بدن انسان نیز باشد.

تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که عصاره گرده زنبور عسل مانع رشد تومور و تحریک آپوپتوز، مرگ برنامه ریزی شده سلول ها، در سرطان‌های پروستات، روده بزرگ و لوسمی می‌شود.
گرده زنبور عسل حاوی سیستوس و بید سفید است، این موضوع ممکن است دارای خواص ضد استروژن باشد که به‌راحتی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و رحم را در فرد کاهش دهد.
از اینکه مجله الدر را مقاله فواید گرده زنبور عسل، همراهی نمودید، سپاسگزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری