ویتامین‌ها برای سلامت لثه — معرفی 5 ویتامین و مکمل برای سلامت لثه + تاثیر مکمل‌های ویتامین سی

ویتامین‌ها برای سلامت لثه

سلامت لثه خود را می‌تواند با مصرف مواد غذایی حاوی یک سری از ویتامین‌ها تضمین نمایید. اما آیا این ویتامین‌ها می‌شناسید؟ نگران نباشید مجله الدر در این مقاله با شماست که این ویتامین‌های مفید برای سلامت لثه را به شما معرفی نماید. فقط کافی است دقایقی ما را همراهی کنید.

در ابتدا لازم است بدانید چه بیماری‌هایی می‌توانند سلامت لثه شما را به خطر بیندازند؟ بله درست حدس زدید بیماری‌های پریودنتال.
در علوم پزشکی بیماری‌های پریودنتال، در واقع شرایطی هستند که ممکن است لثه‌ها، استخوان فک، بافت‌های همبند و رباط های مربوط به دهان شما را به نحوی تحت تاثیر قرار بدهند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این شرایط معمولا در اثر تجمع پلاک‌ها باعث التهاب لثه در حدود 90 درصد از جمعیت نمونه می‌شود.
در این میان بهداشت نامناسب دهان فرد، مصرف سیگار، شرایط خاص سلامت فرد، سن و ژنتیک، احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های پریودنتال را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

به همین دلیل است که اکثر پزشکان دهان و دندان ترک نمودن سیگار را به عنوان اولین پیشنهاد خود به هر فرد سیگاری می‌دهند. البته در نگاه اول به نظر می‌رسد که راه‌‌های ترک سیگار برای فرد مسیر دشواری باشد. اما این موضوع با مصرف آدامس‌های ترک سیگار تا حد زیادی آسان و راحت شده است.

در این مقاله از مجله الدر قصد داریم شما را با 5 ویتامین و مکمل موثر در سلامت لثه آشنا نماییم. این ویتامین‌ها عبارتند‌از:

مصرف ویتامین C و سلامت لثه و دهان

1. مصرف ویتامین C و سلامت لثه و دهان

همانطور که در مقالات دیگر مجله الدر عنوان شده است، مصرف ویتامین C برای تولید نوعی پروتئین ساختاری به نام کلاژن، که بخش مهمی از سلامت لثه شما را تشکیل می‌دهد، بسیار ضروری است. بنابراین در اثر کمبود ویتامین C شما می‌توانید علائمی نظیر التهاب و درد، خونریزی لثه‌ها را تجربه کنید.

کمبود ویتامین C بیماری‌ها و عارضه‌های بسیاری را به دنیال خود دارد، به همین دلیل در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، افراد را به مصرف مکمل های ویتامین C نظیر آدامس‌های ویتامین سی، آبنبات‌های ویتامین سی و . . . تشویق می‌کنند.

برخی دیگر از تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد، افرادی که در سطوح خونیشان میزان کمتری از ویتامین C وجود داشته است و در رژیم غذایی آنها کمتر از ویتامین C استفاده شده است، نسبت به افرادی که سطوح خونی بهینه و مصرف رژیم غذایی بالاتری داشتند، احتمال بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های پریودنتال داشته‌اند.

بنابراین، به صورت کلی تحقیقات نشان می‌دهد مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین سی و یا مکمل‌های ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را تا حد زیادی کاهش دهد و سلامت لثه را در شما ارتقا دهد.

تاثیر مصرف امگا 3 در سلامت لثه و دهان

2. تاثیر مصرف امگا 3 در سلامت لثه و دهان

لازم است بدانید که اسیدهای چرب امگا 3 دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک اسید، دارای اثرات ضد التهابی و ضد باکتریایی بسیار قوی هستند و به جرات می‌توان گفت مصرف امگا 3 به‌راحتی می‌تواند یک درمان موثر برای بیماری‌های پریودنتال محسوب شود.

یک مطالعه مربوط به سال 2020 نشان می‌دهد، افرادی که از مکمل‌های امگا 3 مصرف می‌کردند، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در کنترل و درمان بیماری پریودنتال خود داشتند.
از سوی دیگر امگا 3 همچنین می‌تواند به تقویت فعالیت آنزیم آنتی‌اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز در بافت لثه کمک شایانی کرده و سلامت لثه را بیش‌از پیش تضمین نماید.

پروبیوتیک‌ها و سلامت دهان

3. پروبیوتیک‌ها و سلامت دهان

با توجه به مکمل‌های پروبیوتیک، اغلب افراد پروبیوتیک‌ها را به عنوان یک باکتری خوب درون لبنیات شناخته و بیشتر آن‌ها نیز این ماده غذایی ارزشمند را به عنوان یک ماده مغذی برای سلامتی روده می‌شناسند.

اما رویکرد تحقیقات و تولیدات در سال‌های اخیر این روند را تغییر داده است. برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از سویه‌های پروبیوتیک برای سلامت لثه بسیار مفید هستند.
از سوی دیگر تولید خوشبو‌کننده‌های دهان حاوی پروبیوتیک این نوید را می‌دهد که پروبیوتیک‌ها نقش بسزایی در سلامت دهان و دندان‌ها دارند. در ایران برند الدر نیز با تولید خوشبوکننده دهان پروبیوتیک الدر توانسته در این مسیر گام بزرگی برای سلامت لثه شما همراهان عزیز بردارد.

همان‌طور که می‌دانید بیماری‌های پریودنتال با رشد و توسعه بیش از حد باکتری‌های مضر درون دهان شما همراه است که این موضوع به‌راحتی باعث به خطر انداختن سلامت لثه شما می‌شود. بنابراین مصرف پروبیوتیک‌ها که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند برای درمان بیماری پریودنتال شما بسیار موثر خواهد بود.

 

سلامت لثه با ملاتونین

4. سلامت لثه با ملاتونین

ملاتونین چیست؟ در ابتدا لازم است بدانید که ملاتونین هورمونی است که به صورت طبیعی درون بدن ساخته می‌شود اما در کنار آن شما نیز می‌توانید این هورمون ارزشمند را به صورت مکمل تهیه نمایید.

جالب است بدانید که ملاتونین نقش بسیار مهمی را در بدن انسان ایفا می‌کند. مواردی از قبیل تنظیم ریتم خواب و بیداری افراد، عملکرد سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و . . .  از سوی دیگر این هورمون ارزشمند دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد تورم نیز می‌باشد.

برخی از مطالعات در زمینه سوطح ملاتونین و بیماری‌های پریودنتال نشان می‌دهد، افراد مبتلا به بیماری‌های پریودنتال دارای سطوح پایینی از هورمون ملاتونین هستند. موارد و تحقیقات مطرح شده در زمینه ملاتونین نشان می‌دهد که مصرف مکمل‌های ملاتونین ممکن است از آسیب لثه در افراد تا حد زیادی جلوگیری کند.

مصرف ویتامین D و افزایش سلامت لثه

5. مصرف ویتامین D و افزایش سلامت لثه

جالب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر افراد با کمبود ویتامین دی مواجه هستند. اما ویتامین D چیست؟ ویتامین دی یک ماده مغذی است که بدن شما برای برخی از فرآیندهای حیاتی خود از جمله عملکرد سیستم ایمنی و اسکلتی عضلانی به آن نیاز شدیدی دارد.

در کنار فرآیندهای عنوان شده این ویتامین ارزشمند نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان از جمله سلامت لثه دارد. ویتامین دی با افزایش سیستم دفاعی ضد باکتریایی بدن، باعث حفظ سلامت لثه و به دنبال آن دهان و دندان در افراد می‌شود.

بنابراین کمبود ویتامین D به‌راحتی خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را در افراد تا حد زیادی افزایش دهد.

در این مقاله از مجله الدر سعی بر آن شد تا شما با مواد مغذی از قبیل ویتامین‌ها و مکمل‌های مفید برای سلامت لثه آشنا شوید. سپاس فراوان از همراهیتان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری