8 علت بوی بد دهان – درمان بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان

بوی بد دهان خود را کنترل کنید. یکی از موضوعاتی که می‌تواند در یک جمع باعث ایجاد احساس خجالت در شما شود، بوی بد دهان است. اما علت این بو چیست؟ مطمئناً برای شما هم پیش آمده است که در هنگام صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوید، احساس می‌کنید دهانتان بوی بسیار بدی گرفته است و بایستی تا کسی متوجه آن نشده است آن را، برطرف کنید.

بعضی از افراد در این‌گونه مواقع، از مسواک و دهان‌شویه برای برطرف کردن این بو استفاده می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد ترجیح می‌دهند تا از یک ماده غذایی استفاده کنند تا بوی غالب دهان را توسط بوی آن ماده غذایی بپوشانند.

اما چگونه می‌توان این موضوع را به‌صورت ریشه‌ای حل کرد و برای همیشه از شر بوی بد دهان خلاص شد. برای اینکه بتوانید بوی بد دهان خود را از بین ببرید در ابتدا شما بایستی بدانید که علت بوی بد دهان شما از کدام رفتار و الگوی زندگی شما نشأت گرفته است.

 آیا این بو مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و سلامت دندان‌هاست؟

آیای بوی بد دهانتان مربوط به یک بیماری است که شما از آن اطلاع ندارید؟

دو سؤال بالا را در نظر بگیرید. مطمئناً پاسخ این دو سؤال روش‌های درمان بوی بد دهان را مشخص می‌کند. اگر بوی بد دهان، از الگوی رفتاری اشتباه شما نشأت بگیرد شما با اصلاح آن به‌راحتی می‌توانید از شر این بو خلاص شوید. برای مثال اگر علت بوی بد دهان شما از سیگار است با کنار گذاشتن سیگار به‌راحتی می‌توانید این موضوع را برطرف نمایید.این موضوع برخلاف ظاهر سخت خود بسیار آسان است و شما با مصرف آدامس‌های ترک سیگار می‌توانید در این مسیر قدم بگذارید.

اما اگر بوی بد دهان شما از یک بیماری حاد نشأت بگیرد، بایستی هر چه سریع‌تر به دکتر متخصص آن حوزه مراجعه و درمان خود را آغاز کنید. در این حالت بوی بد دهان شما نشانه‌ای از یک بیماری درون بدن شماست.

برای مثال اگر شما رفلاکس معده دارید یکی از علت‌های اصلی بوی دهان شما، این بیماری است. درست است که آدامس‌های ضدترشی معده تا حد زیادی این بیماری را کنترل و دهان شما را خوشبو می‌کنند، اما شما بایستی به دکتر مراجعه و این بیماری را به‌صورت ریشه‌ای حل کنید.

در ادامه مجله الدر قصد دارد شما را با علت‌های بوی بد دهان و راه‌های درمان بوی بد دهان آشنا کند. با ما همراه شوید.

 

بوی بد دهان و علت ها

 

8 علت بوی بد دهان در افراد چیست؟

1.استعمال دخانیات

نیکوتین و قیر درون تنباکو باعث زرد شدن و ایجاد بوی بد دهان افراد سیگاری می‌شود. شما با کشیدن سیگار محیط دهان خود را برای رشد باکتری‌های دهان فراهم می‌کنید و بهداشت و سلامت دندان‌های خود را به خطر می‌اندازید. پس تا دیر نشد این محصول مضر و سرطان‌زا را ترک کنید. پیشنهاد ما برای شروع به شما استفاده از آدامس‌های ترک سیگار است که باعث می‌شود روزبه‌روز نیاز شما به سیگار کم‌تر شود.

 

بوی بد دهان و سیگار

 

2.ماندن غذا در بین دندان‌ها

ماندن غذا در بین دندان‌ها ریشه در عدم رعایت بهداشت دهان شما دارد. وقتی غذایی در دهان شما باقی می‌ماند و شما آن را از بین نمی‌برید، باکتری‌ها از آن تغذیه کرده و با مصرف آن، اسیدی از خود ترشح می‌کنند که باعث خرابی دندان‌ها و بوی بد دهان شما می‌شود. پس لازم است پس از هر وعده غذایی از نخ دندان و مسواک استفاده کنید تا هیچ‌گونه ماده غذایی در دهان شما باقی نماند.

 

ماندن غذا بین دندان و بوی بد دهان

 

3.مصرف برخی داروها

برخی از داروها باعث خشک شدن دهان و ایجاد بوی بد دهان شما می‌شود. برای مثال نیترات در داروهای زیادی استفاده می‌شود که می‌تواند دهان شما را خشک و باعث باکتریایی شدن آن شود.

4. خشکی دهان

بزاق دهان ماده‌ای است که به صورت خودکار بوی بد دهان شما را خنثی می‌کند. پس اگر دهان خشک بماند می‌تواند سبب بوی بد دهان شما بشود.

 

خشکی دهان و بوی بد دهان

 

5. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه باعث بهداشت و سلامت دهان و دندان‌های شما می‌شود. درصورتی‌که شما به‌صورت منظم بهداشت دهان خود را رعایت نکنید، بر روی دندان‌های شما پلاک‌هایی تشکیل‌شده که باعث عفونت لثه و درنهایت بوی بد دهان شما می‌شوند.

شما با صرف زمان کوتاهی به راحتی می‌توانید با استفاده از مسواک و نخ دندان این پلاک‌ها را از بین ببرید و دهانتان را از ابتلا به بیماری خطرناکی نظیر عفونت لثه نجات دهید.

6. رژیم غذایی کم کربوهیدرات

معمولاً در رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات، چربی‌ها تجزیه شده و موادی به نام کتون را تولید می‌کنند. کتون‌ها بوی بسیار تند و بدی دارند و می‌توانند باعث بوی بد دهان شما شوند. پس داشتن یک رژیم مناسب یکی از اصول اولیه سلامتی در افراد است.

7. ابتلا به بیماری‌های خاص

شاید برایتان جالب است بدانید که چرا برخی از بیماری‌های خاص باعث ایجاد بوی بد در دهان شما می‌شود. بیماری‌هایی نظیر برخی از سرطان‌ها، نارسایی‌‌های کبدی و کلیوی و… مواد شیمیایی خاص را تولید می‌کنند که باعث ایجاد بوی بد در دهان شما می‌شوند.

برای مثال بیماری رفلاکس معده یکی از بیماری‌هایی است که به علت بازگشت اسید معده درون مری شما می‌تواند بوی دهان شما را بسیار بد کند. البته شما با مصرف آدامس‌های رفلاکس معده معتبر نظیر آدامس ضدترشی معده الدر می‌توانید این موضوع را تا حد بسیار زیادی کنترل کنید.

8. انسداد روده

یکی از دلایل متداول بوی بد دهان انسداد روده است. اگر دهان شما بوی مدفوع می‌دهد به‌احتمال خیلی قوی، دلیل اصلی بوی بد دهان شما انسداد روده است و بایستی در اسرع وقت به پزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنید.

 

انسداد روده و بوی بد دهان

 

راه‌های درمان بوی بد دهان چیست؟

1. رعایت بهداشت دهان و دندان‌ها

شما با استفاده کردن از مسواک به‌صورت منظم در طول روز و بعد از هر وعده غذایی و کشیدن نخ دندان به‌صورت کامل از رشد پلاک‌ها و میکروب‌ها در دهان خود جلوگیری می‌کنید. این موضوع باعث می‌شود تا شما به بیماری‌های عفونی دهان نظیر عفونت لثه دچار نشوید. و بهداشت و سلامت دهان خود را حفظ کنید.

2. مسواک زبان

محل تجمع مواد غذایی، باکتری‌ها و سلول‌های مرده زبان است. این موضوع در افراد سیگاری که دهانشان خشک می‌شود، بیشتر است. پس به‌راحتی با زدن مسواک زبان، این میکروارگانیسم‌ها را از بین ببرید و دهان خود را بهداشتی نگه دارید.

 

مسواک زبان و درمان بوی بد دهان

 

3. رژیم غذایی مناسب

بعضی از افراد برای اینکه دهانشان بوی بد ندهد از مصرف سیر و پیاز و مواد غذایی شیرین خودداری می‌کنند غافل از اینکه این موضوع خود باعث بوی بد دهان می‌شود. پس داشتن یک رژیم غذایی تحت نظر پزشک، به شما در درمان بوی بد دهان کمک می‌کند.

4. ترک سیگار

همان‌طور که عنوان شد افراد سیگاری معمولاً دهانشان خشک می‌شود. دهان خشک محل تجمع میکروب‌ها و باکتری‌های دهان است در نتیجه شما با کنار گذاشتن سیگار، به راحتی می‌توانید بوی بد دهان خود را از بین ببرید. یکی از بهترین راه‌های ترک سیگار استفاده از آدامس‌های ترک سیگار است.

 

ترک سیگار و سرماخوردگی

 

5. جویدن آدامس مناسب

جویدن آدامس باعث می‌شود بزاق دهان شما بیش‌ازپیش ترشح شود که این موضوع باعث بهبود شرایط دهان، جلوگیری از تجمع باکتری‌های دهان و کاهش اسیدیته غذا می‌شود.

 

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها و بهبود سلامت دهان با جویدن آدامس

 

6. روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس دارای خاصیت ضد باکتریایی و میکروبی است و باعث ضدعفونی شدن دهان شما می‌شود این روغن علاوه بر خوشبو کردن دهان باعث کاهش تورم و التیام دردهای دهانی می‌شود.

7. آب‌نمک

جالب است بدانید که آب نمک باعث کاهش اسیدیته دهان شده و از سوی دیگر خواص ضدمیکروبی و ضد باکتریایی دارد.

8. مصرف قرص‌های خوشبو‌کننده دهان

این قرص‌ها باعث افزایش بزاق دهان شده و اگر درون آن از پروبیوتیک استفاده شود، باعث افزایش باکتری‌های مفید دهان شده و از این طریق به بهبود هضم غذا کمک کرده و از ماندگاری غذا درون دهان و ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می‌کند. به همین دلیل استفاده از قرص‌های خوشبوکننده دهان استاندارد بسیار حائز اهمیت است. قرص‌های خوشبوکننده الدر حاوی پروبیوتیک است و  شما را در از بین بردن بوی بد دهان خود همراهی می‌کند.

 

خوشبوکننده پروبیوتیک دهان الدر​

 

از اینکه در این مقاله از مجله الدر هم ما را همراهی کردید، قدردان شما هستیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

15 پاسخ

  1. به عنوان یک پزشک عمومی میگم گاهی ممکنه مشکل در روده و معده شما و باشه و اگر بهداشت دهانتون رو رعایت کردین و نتیجه نگرفتین حتما به یک متخصص گوارش مراجعه کنید

    1. بله دقیقا مخصوصا اگر حاوی پروبیوتیک باشه می‌تونه این تاثیرگذاری رو بیشتر کنه

  2. چه دلایل عجیبی داشت همه فک میکنن این مشکل فقط به خاطر مسواک نزدن باشه

  3. این آدامسای ترک سیگار خوبه ولی خیلی زمان میبره تا این مشکل حل شه بهتره از آدمسا استفاده کنیم تا اینکه بخواییم ترک کنیم:»

  4. ما به مراجعینمون خیلی تاکید میکنیم که خوردن ادامس میتونه مفید باشه برا دهان و یکی از ساده ترین راه حل هاست برا مشکلاتی که گفتین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری