خواص سیر برای سلامتی – 10 مورد از خواص سیر برای سلامتی افراد

خواص سیر برای سلامتی  باعث شده که این گیاه ارزشمند قرن ها به بخشی جدایی ناپذیر از آشپزخانه ها تبدیل شود. سیر به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد‌عفونی‌کنندگی آن دارای خواص درمانی و دارویی است.

خواص سیر برای سلامتی به دلیل ترکیبی موجود در آن به نام آلیسین است. این گیاه سرشار از مواد معدنی مانند فسفر، روی، پتاسیم و منیزیم است. جالب است بدانید که از لحاظ غذایی این گیاه سرشار از ویتامین‌هایC، K، فولات، نیاسین بوده و تیامین نیز به وفور در آن یافت می‌شود.

در ادامه با این قسمت از مجله الدر قصد داریم شما را با فواید سیر برای سلامتی افراد مخصوصا در هنگام ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی آشنا نماییم. خواص سیر برای سلامتی عبارتند از:

1.دفع سرفه و سرماخوردگی و خواص سیر برای سلامتی

در ابتد لازم است بدانید که سیر خام با تمامی بوی بدی که برای دهان افراد ایجاد می‌کند، پتانسیل جلوگیری از سرفه و عفونت‌های سرماخوردگی را دارد. در این میان اگر بدنبال حداکثر فایده این گیاه ارزشمند هستید، خوردن دو حبه سیر له شده با معده خالی بیشترین فایده را دارد. برای بچه ها و نوزادان، آویزان کردن حبه های سیر در یک نخ به دور گردن آنها باعث تسکین علائم احتقان آن‌ها می‌شود.

اگر نگران بوی بد دهان خود در هنگام مصرف سیر هستید، کافی است پس از مصرف آن از خوشبوکننده های مفید دهانی استفاده کنید. به عنوان مثال برند الدر با تولید خوشبوکننده های دهان پروبیوتیک الدر، علاوه بر ایجاد بوی خوش برای دهان شما، بدن شما را از فواید پروبیوتیک بهره‌مند می‌سازد.

خواص سیر برای سلامتی

2.سلامت قلب با مصرف سیر تازه

همانطور که قبلا گفتیم آلیسین، ترکیبی است که در سیر یافت می‌شود، اکسید شدن LDL (کلسترول بد) را متوقف می‌کند. این موضوع باعث کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب در افراد می‌شود.

مصرف منظم سیر احتمال لخته شدن خون را کاهش می‌دهد و در نتیجه به جلوگیری از ترومبوآمبولی کمک می‌کند.

سیر همچنین فشار خون را کاهش می‌دهد، بنابراین برای بیماران مبتلا به فشار خون مفید است. شما برای کاهش فشار خون در کنار مصرف چای ترش و مکمل‌های آن نظیر آدامس های چای ترش، می‌توانید از سیر تازه برای کنترل فشار خون نیز استفاده نمایید.

3.بهبود عملکرد مغز با خواص سیر برای سلامتی

سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی که دارد به سلامت مغز نیز کمک شایانی می‌کند. این گیاه ارزشمند با این خاصیت خود در برابر بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل  بسیار موثر است. حتی اگر تا به الان از این گیاه ارزشمند مصرف نمی‌کردید، هنوز دیر نشده است.

4.بهبود هضم غذا با بهره‌مندی از خواص سیر برای سلامتی

شاید باور نکنید اما مشکلات گوارشی به سادگی با گنجاندن سیر خام در رژیم غذایی، بهبود می‌یابد. مصرف این گیاه برای روده ها بسیار مفید بوده و التهاب را کاهش می‌دهد. از سوب دیگر خوردن سیر خام به پاکسازی کرم‌های روده کمک می‌کند. خوبی آن این است که باکتری‌های بد را از بین می برد و از باکتری های خوب روده محافظت می کند. این رفتار آن ما را به یاد فواید پروبیوتیک و مکمل‌های آن نظیر ماست پروبیوتیک می‌اندازد.

خواص سیر برای سلامتی
خواص سیر برای سلامتی

5.تعادل قند خون از طریق مصرف سیر

کسانی که از دیابت رنج می برند، میزان قند خون خود را در تنظیم مصرف سیر خام مشاهده می‌کنند. جالب است بدانید همواره کاهش مصرف مواد قنددار به دلیل مضرات قند و شکر برای تعادل قندخون کارا نیست.

بهبود عملکرد مغز با خواص سیر برای سلامتی

6.تقویت سیستم ایمنی بدن با خواص سیر برای سلامتی

سیر در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از این طریق از آسیب به DNA جلوگیری می‌کند. روی موجود در سیر باعث تقویت ایمنی می شود و ویتامین C مجود در آن به مبارزه با عفونت ها کمک می‌کند.این گیاه ارزشمند در برابر عفونت چشم و گوش بسیار مفید است زیرا دارای خواص ضد میکروبی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر این ویژگی سیر مقالات مرتبط با رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو و آنتی اکسیدان ها را مطالعه کنید.

7.بهبود سلامت پوست با مصرف روزانه سیر

در ابتدا شاید جالب باشد بدانید که سیر به جلوگیری از آکنه کمک شایانی کرده و اسکارهای آکنه را روشن می‌کند. تبخال، پسوریازیس، بثورات و تاول ها همگی می‌توانند از استفاده از آب سیر سود ببرند. همچنین خواص آنتی اکسیدانی سیر پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کرده و از این طریق از ژیری زودرس پوست محافظت می‌کند.

بهبود سلامت پوست با مصرف روزانه سیر

8.جلوگیری از سرطان و زخم معده با خوردن سیر

گیاه سیر با دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از سلامتی بدن در برابر برخی از سرطان‌ها: نظیر سرطان ریه، سرطان پروستات، مثانه، معده، کبد و حتی سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند. از سوی دیگر عمل ضدباکتریایی سیر از زخم معده جلوگیری می‌کند زیرا باعث از بین رفتن سرایت از روده می‌شود.

9.کاهش وزن و خواص سیر برای سلامتی

جالب است بدانید که سیر میزان ژن‌های مسئول تشکیل سلول های چربی که چربی را ذخیره می‌کنند، را کاهش می دهد. همچنین باعث افزایش ترموژنز در بدن می‌شود و منجر به سوزاندن چربی بیشتر و کاهش LDL (کلسترول بد) می‌شود.

این گیاه بسیار مغذی است. در واقع، یک حبه سیر خام که وزنی تقریبی در حدود 3 گرم است، دارای:

الف) منگنز

ب) ویتامین B6

ج) ویتامین سی

د) سلنیوم

ه) فیبر

خ) مقادیر کلسیم، مس، پتاسیم، آهن و غیره

خواص سیر برای سلامتی

10.بهبود عملکرد ورزشی با مصرف سیر

در زمان های قدیم از این کالا برای درمان خستگی و بهبود ظرفیت کاری کارگران استفاده می‌شده است. مطالعات روی جوندگان نشان می‌دهد که مصرف سیر به بهبود عملکرد ورزشی کمک می‌کند. افرادی که بیماری قلبی داشتند به مدت 6 هفته سیر مصرف کردند و این باعث کاهش 12 درصدی ضربان قلب و ظرفیت ورزش بهتر شد.

از این‌که در این مقاله از مجله الدر با موضوع خواص سیر برای سلامتی همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم و از شما دعوت می‌کنیم تا از سایر مقالات موجود در مجله الدر و محصولات ما دیدن بفرمایید.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری