درمان سوزش سر دل — 8 مورد از روش‌های پیش‌گیری از سوزش سر دل

درمان رفلاکس معده

سوزش سر دل چیست؟ برای درمان سوزش سر دل چه کارهایی بایستی انجام بدهیم و از چه کارهایی پرهیز کنیم؟  از شما دعوت می‌کنیم با مجله الدر همراه شوید تا شما را با بایدها و نبایدهای درمان سوزش سر دل آشنا کنیم.

در ابتدا لازم است بدانید که توجه به این بیماری بسیار حائز اهمیت است و فقط به این دلیل اینکه سوزش سر دل در بین اکثریت مردم شایع است نباید به آن توجه کنید و از آن رنج ببرید. در این مقاله قصد داریم 8 روش درمان سوزش سر دل را برای شما عنوان کنیم، با ما همراه شوید.

سوزش سر دل که به نام سوء‌هاضمه اسیدی در علوم پزشکی شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که آب اسیدی معده به سمت عقب به مری بر می‌گردد و پوشش داخلی مری را تحریک می‌کند. درد ناشی از آن می‌تواند ناراحت کننده، آزاردهنده باشد.

در حقیقت سوزش سر دل به صورت مکرر و متوالی (دو یا چند بار در هفته) و برگشت غذا به گلو می‌تواند از علائم بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) است.پاتریشیا ریموند، دکتر، متخصص گوارش مستقر در ویرجینیا  در این زمینه توضیح می‌دهد که در صورت عدم درمان به‌موقع رفلاکس معده، این علرضه می‌تواند منجر به مشکلات بسیار جدی‌تری نظیر تنگی (تنگی یا انسداد مری)، زخم، سرطان و ذات‌الریه شود.

او همچنین می‌افزاید: رفلاکس معده می‌تواند صدای شما را  خشن کند، زیرا اسید معده تارهای صوتی را سوزانده و از بین‌ می‌برد. پس ما قبل از اینکه سوزش سر دل شما از حالت بد به وخیم تبدیل شود، شما را با بایدها و نبایدهای درمان سوزش سر دل آشنا می‌کنیم:

درمان سوزش سر دل

1. دلیل سوزش سر دل  خود را پیدا کنید

به طور طبیعی دریچه بین مری و معده (اسفنکتر تحتانی مری (LES)) به عنوان یک دروازه عمل کرده تا از بازگشت اسید معده جلوگیری کند. اما با وجود عارضه رفلاکس معده، این دریچه بیش از حد شل می‌شود که این موضوع به محتویات معده اجازه می‌دهد، در مسیر اشتباهی جریان پیدا کند.
اگر شما باردار، مسن هستید، احتمال ابتلا به سوزش سر دل یا GERD بیشتر از سایر افراد است.

 

رفلاکس معده

 

2. وعده‌های کوچک مصرف نمایید و آن‌ها را آرام بجوید

وعده‌های غذایی سنگین، مقادیر زیادی اسید معده به همراه دارد. جالب است بدانید که پر کردن معده، فشار شکمی را افزایش داده که به دنبال آن رفلاکس و ترشح اسید را بیشتر می‌شود.
اگر معمولاً غذا را به صورت لقمه‌های بزرگ را می‌خورید، بایستی در اسرع وقت این عادت غذایی حود را اصلاح کنید. خوردن غذا به صورت لقمه‌های کوچک یکی از موارد آزمایش شده و واقعی برای درمان سوزش سر دل محسوب می‌شود.

اگر اضافه وزن ندارید، سعی کنید که سه وعده غذایی روزانه خود را به پنج یا شش وعده غذایی کوچک تقسیم کنید. و از سوی دیگر به جای خوردن ساندویچ، میوه و سالاد به عنوان ناهار، فقط ساندویچ و سالاد را در این وعده  مصرف نموده و میوه را برای میان‌وعده ذخیره کنید.

3. از فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید

دیوید گرتو، متخصص تغذیه، نویسنده 101 دستورالعمل غذایی بهینه (Bantam) در این زمینه می‌گوید: هر چه در وعده‌های غذایی روزانه خود فیبر بیشتری بخورید، احتمال ابتلا به GERD در شما کمتر می‌شود. جالب است بدانید که به طور متوسط زنان بایستی روزانه 25 گرم فیبر مصرف کنند (این موضوع برای مردان، 38 گرم است.)

اما ما چگونه می‌توانیم مصرف فیبر را در طی وعده‌های روزانه افزایش دهیم. مجله الدر در اینجا قصد دارد چند راه آسان برای افزایش مصرف فیبر به شما معرفی کند:

 

فیبر و درمان رفلاکس معده

 

 

الف) شما بایستی غذاهای فرآوری شده را به جای غذاهای کامل مصرف نمایید. برای مثال به جای آب‌میوه سیب، خود سیب طبیعی را بخورید.
ب) حتما به جای پلو، برنج قهوه‌ای یا جو را جایگزین نمایید.
ج) در هر وعده غذایی یک وعده کناری از غلات کامل بخورید.
د) از حداقل 1.5 فنجان آب‌میوه طبیعی و 2 فنجان سبزیجات در طول روز لذت ببرید.
ه) از حبوباتی نظیر نخود، لوبیا قرمز و . . . برای تهیه سوپ و سالاد استفاده کنید.
ر) میوه‌های خشک را به خمیر مافین و پنکیک اضافه کنید و مصرف نمایید.
ز) حتما چند آجیلی‌جات را بر روی سالادتان بپاشید.

4. میوه‌های مخصوص برای درمان سوزش سر دل مصرف نمایید.

مصرف برخی از میوه‌ها و سبزیجات به درمان سوزش سر دل کمک شایانی می‌کند. گروتو در این زمینه می‌ گوید: «مصرف سیب، کرن‌بری و هل می توانند به سوزش سر دل کمک کنند. او توضیح می دهد که توت قرمز ریز و ادویه معطر دارای خواص ضد باکتریایی هستند که ممکن است خطر زخم معده ناشی از باکتری H. پیلوری را کاهش دهد.

 

سیب و رفلاکس معده

 

از سوی دیگر سیب نیز سرشار از پکتین است که نوعی فیبر محسوب می‌شود. جالب است بدانید که هر چه میزان فیبر میوه‌ها بیشتر باشد، برای درمان سوزش سر دل مفیدتر است.

به عنوان مثال هویج و کلم پیچ حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. بتاکاروتن و سایر مواد مغذی آنها م به‌راحتی می‌توانند به ترمیم بافت آسیب دیده توسط اسید معده کمک کنند.

5. رژیم غذایی خود را بررسی کنید

در سال‌های اخیر، مطالعات نشان می‌دهد که غذاهای اسیدی و تند، اسید معده را افزایش نمی‌دهند. با این وجود، برخی از مبتلایان به عارضه سوزش سر دل می‌گویند که غذاهای تند، فرآورده‌های گوجه‌فرنگی و مرکبات باعث تحریک معده و ایجاد رفلاکس در آن‌ها می‌شود.

 

رژیم و رفلاکس معده

 

گرتو، که چندین سال پیش با موفقیت عارضه سوزش سر دل خود را درمان کرده است، می‌گوید: «باید بر فردی‌سازی درمان سوزش سر دل تأکید شود». او می‌گوید: «من غذاهای تند را به خوبی تحمل می کردم.بنابراین علاوه بر این غذاها، سبزیجات، غلات کامل و فیبر را افزایش دادم و مصرف نوشیدنی‌های الکلی و قهوه را به حداقل رساندم.

6. وزن خود را کاهش دهید.

اضافه وزن در افراد فشار شکم را افزایش می‌دهد و اسفنکتر تحتانی مری را تحت فشار قرار می دهد. محققان اعلام کرده‌اند که حتی زنان با وزن طبیعی نیز در صورت افزایش وزن حتی به مقدار کم، می‌توانند به راحتی عارضه ریفلاکس را تجربه کنند.
محققان حدس می‌زنند هورمون‌های ترشح شده توسط چربی بدن نیز ممکن است برخی از علائم عارضه رفلاکس معده را تحریک کند.

 

کم کردن وزن و سوزش سر دل

 

7. غذاهای مصرفی خود را بررسی کنید

اگر شما سوزش سر دل در بدن خود را احساس می‌کنید، بررسی کنید که اما آیا شکلات، قهوه، نعناع، ​​پیتزا یا چیز دیگری باعث آن شده است؟ غذاها و شرایطی که باعث درد شما می‌شوند، احتمالاً بر دوستان و همسایگان تأثیر نمی گذارند.
ایلین مایرز، یک متخصص تغذیه ثبت شده در مطب خصوصی در نشویل، و نویسنده یک برنامه درمانی GERD برای پزشکان پرستار، می گوید: برای یافتن محرک های خود، یک دفترچه یادداشت برای سوزش سر دل داشته باشید.

8. دریابید که آیا دارو مقصر است یا خیر.

جالب است بدانید که برخی از داروهای تجویزی و حتی داروهای بدون نسخه نیز می‌توانند بر LES اثر بگذارند یا تولید اسید معده را افزایش دهند.برای مثال برخی داروهای مربوط به درمان فشار خون بالا، آسم، التهاب و پوکی استخوان، اغلب سوزش سر دل را در افراد افزایش می‌دهند.

 

داروی حساسیت رفلاکس معده

 

9. استفاده از مکمل‌های ضد ترشی معده

برخی مکمل‌های ضد ترشی معده با خنثی کردن اسید معده، باعث درمان این عارضه در طولانی‌مدت می‌شوند. برای مثال آدامس‌های ضد ترشی معده الدر از این دست از مکمل‌ها محسوب می‌شوند.

 

آدامس ضد ترشی معده الدر

 

از اینکه در این مقاله مجله الدر را همراهی می‌کنید، قدردانیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری