فواید ویتامین C – کاهش فشار خون با ویتامین ث + 7مورد از فواید ویتامین سی

فواید ویتامین C را می‌شناسید؟  همانطور که همه ما می‌دانیم سال‌های زیادی است که مصرف ویتامین C برای تغذیه همه افراد این کره خاکی بسیار ضروری است، شاید این موضوع برای دریانوردانی که در معرض بیماری‌هایی از قبیل بیماری اسکوربوت و مجموعه‌ای از بیماری‌های دیگر مرتبط با کمبود ویتامین C هستند، بیشتر احساس شود.

همانطور که در سایر مقالات مجله الدر نیز برای شما گفته‌ایم، اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C یکی از مهم ترین و ضروری‌ترین  ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شود.

گفتنی است که فواید ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن، کارنیتین و انتقال دهنده های عصبی غذایی ضروری است. جالب است بدانید که اکثر گیاهان و جانوران اسید اسکوربیک را برای نیاز خود سنتز می‌کنند.

با این حال، میمون‌ها و انسان‌ها با تکامل خود همچنان نمی‌توانند اسید اسکوربیک را به دلیل کمبود آنزیمی به نام گلونولاکتون اکسیداز سنتز کنند و برای بهره‌مندی از فواید ویتامین C  مججبور به مصرف مواد غذایی دارای این ویتامین هستند.

شاید به همین دلیل که پس از گذشت این همه سال، ما بایستی حتما رژیم غذایی مملو از ویتامین C مصرف نماییم و خوشبختانه، بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات خوراکی ما حاوی مقادیر کافی از فواید ویتامین C هستند، پس بنابراین دریافت آن آسان است. در ادامه در این مقاله از مجله الدر قصد داریم شما را با 7 مورد از فواید ویتامین C آشنا نماییم:

1.فواید ویتامین C به دلیل آنتی اکسیدان بودن این ویتامین

همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان ها نقشی اساسی در محافظت از سلول ها داشته و با خنث نمودن و از بین بردن رادیکال های آزاد آسیب این مولکول‌های خطرناک را محدود می‌کنند.

همانطور که در سایر مقالات مرتبط در مجله الدر عنوان کردیم، فواید ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن به‌راحتی می‌توانند به جوان‌تر ماندن بدن و محافظت از آن در برابر شرایط جدی تهدید‌کننده زندگی کمک شایانی کنند.

از سوی دیگر مطالعات محققان در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ویتامین C در چشم بر هم زدنی می‌تواند سطح آنتی اکسیدان خون شما را افزایش دهد. قطعا می‌دانید که این میزان به سادگی به دفاع طبیعی بدن در مبارزه با التهاب کمک جدی می‌کند.

از سوی دیگر فواید ویتامین C در هنگام ورزش، که در آن استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد به دلیل ماهیت شدید آن و تأثیر آن بر بدن شایع است، بسیار مفد تلقی می‌شود.  استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش برای افرادی که سطوح ویتامین C کمتری دارند، بالاترین میزان است.

شما می‌توانید در هنگام ورزش از مکمل‌های این ویتامین ارزشمند استفاده نمایید. اکثر افراد قرص جوشان ویتامین C را به عنوان مکمل این ویتامین می‌شناسند. اما در حال حاضر شما می‌توانید به راحتی با جویدن آدامس‌های ویتامین سی نیاز خود از ویتامین سی را در هنگام ورزش بر طرف نمایید.

فواید ویتامین C

2.فواید ویتامین C با کاهش فشار خون در افراد

از آنجایی که این ویتامین بسیار ارزشمند ویتامینی محلول در آب است، به عنوان یک ادرار آور نیز عمل کرده و باعث می‌شود کلیه‌ها سدیم و آب بیشتری را از بدن خارج کنند که به شل شدن دیواره رگ‌های خونی در افراد مبتلا به بیماری فشار خون کمک می‌کند.

همانطور که می‌دانید فشار خون پایین همچنین بدین معنا است که شانس کمتری برای سکته و افزایش سلامت قلب و عروق دارید،  شاید بتوان گفت که امروزه این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا بسیاری از افراد از بیماری های قلبی عروقی رنج می‌برند.

شما می‌توانید با مصرف مکمل‌هایی نظیر چای ترش، آدامس چای ترش نیز به کاهش فشار خون کمک شایانی نمایید.

3.فواید ویتامین C در کنار افزایش سیستم ایمنی بدن در افراد

شاید قبلا شنیده باشید که مصرف ویتامین C چگونه به راحتی می‌تواند از بیماری‌های قابل درمان مانند اسکوربوت پیشگیری نموده و از سوی دیگر با انواع بیماری‌ها نظیر سرماخوردگی و حتی کرونا مبارزه نماید.

به راحتی می‌توان برداشت نمود که این ویتامین ارزشمند ایمنی بدن شما را تا حد بالایی تقویت می‌کند و مشخص شده است که از بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و حتی با بیماری‌هایی با جدیت کرونا جلوگیری می‌کند.

مطالعات نشان می دهد که ویتامین C برای تحریک سیستم ایمنی با افزایش قدرت و محافظت از ارگانیسم بسیار ضروری محسوب شده و به دلیل نقشی که در کاهش التهاب دارد، اساساً برای ایمنی و سلامت عمومی بدن مفید است.

در نظر داشته باشید در هنگام سرما خوردگی شما به راحتی می‌توانید با مصرف ویتامین سی و یا مکمل‌های آن نظیر آبنبات‌های سرماخوردگی و . . . تا حد قابل قبولی ایمنی بدن خود را افزایش داده و با این بیماری‌ها مبارزه نمایید.

فواید ویتامین C

4.فواید ویتامین C در جذب آهن بیشتر

گزارش شده است که میوه های غنی از ویتامین C مانند توت نقش اساسی در افزایش فراهمی زیستی آهن از غلات و حبوبات را ایفا می‌کنند. از سوی دیگر می‌دانیم که نقش اصلی آهن افزایش توانایی بدن در حمل اکسیژن از طریق خون بوده و کمبود آن به سادگی می‌تواند منجر به کم خونی در فرد شود.

5.نقش ویتامین C درحفظ سلامت پوست و مو

این جمله را همیشه به یاد داشته باشید که اگر شما پوستی شفاف‌تر و موهایی قوی‌تر می‌خواهید، بایستی مصرف ویتامین C روزانه خود را تا حد قابل قبول بالا افزایش دهید. همانطور که در سایر مقالات این مجله برای شما عنوان شده است، ویتامین C به ساخت کلاژن پروتئین کمک نموده و همراه با جذب آهن ذکر شده نه تنها پوست و موی سالم تری خواهید داشت، بلکه آن را به راحتی هر چه تمام حفظ خواهید نمود.

فواید ویتامین C

6.کاهش وزن و فواید ویتامین C

یکی از فواید بسیار مهم ویتامین سی کاهش وزن افراد محسوب می‌شود. همه یا می‌خواهند وزن کم کنند، عضله بسازند یا همان وزنی که در حال حاضر دارند را حفظ کنند، اما این موضوع گاها امری بسیار سخت محسوب می‌شود.

مطالعات در حوزه فواید ویتامین C نشان داده اند که وضعیت ویتامین C رابطه معکوس با توده بدنی در افراد دارد. افرادی که وضعیت ویتامین C کافی دارند، 30 درصد بیشتر چربی را در طول یک تمرین ورزشی متوسط نسبت به افراد با ویتامین C کم، اکسید می‌کنند.

بنابراین، افراد با کمبود ویتامین C ممکن است در برابر کاهش توده چربی بسیار مقاوم‌تر باشند. به طور خلاصه، اگر سطح ویتامین C شما بالا باشد، بیشترین بهره را از تمرین چربی سوزی خود خواهید برد.

فواید ویتامین C

7.فواید ویتامین C در ارتباط با سلامت جسم و روانی افراد

به صورت کلی می‌توان گفت که ویتامین C یک ریز مغذی ضروری برای انسان‌ها محسوب می‌شود.

در کنار اینکه چگونه این ویتامین ارزشمند توانایی شما را برای بهبود زخم‌ها و کاهش التهاب داخل و خارج بدن شما بهبود می بخشد و همچنین ظاهری عالی به شما می‌بخشد، همچنین به عنوان ویتامینی در نظر گرفته شده است که به شما انرژی بیشتری داده و سلامت روان شما را تقویت و تا حد مقبولی تضمین می‌کند.

اگرچه به سختی می توان آن‌ها را از بین برد، اما مشاهده شده است که افرادی با سطوح بالاتر ویتامین C کمتر از افسردگی و خستگی رنج می‌برند.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله الدر با عنوان 7 مورد از فواید ویتامین C برای بدن همراهی نمودید، بسیار خرسندیم.

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری