8 مورد از مضرات سیگار — بیماری‌های ناشی از کشیدن سیگار + حمله قلبی

سیگار

مضرات سیگار، حتی بر روی بسته‌بندی آن نیز درج‌شده و قابل‌مشاهده است. بنابراین فرد با اختیار کامل این مسیر را انتخاب می‌کند. وقتی‌که با افراد سیگاری درباره سیگار کشیدن آن‌ها صحبت می‌کنیم در اکثر مواقع با این جمله مواجه می‌شویم: من سیگار را به‌صورت تفریحی می‌کشم و به آن اعتیاد ندارم!

جالب است بدانید که دسته دیگری از این افراد هستند که اصلاً خود را سیگاری نمی‌دانند! اما واقعیت این است که برای سیگاری بودن نیازی نیست حتما شما روزی یک پاکت کامل سیگار استعمال کنید. همین‌که شما حتی روزی یک نخ سیگار بکشید، خود و اطرافیانتان را در معرض خطرات این محصول مضر قرار داده‌اید.

جدای از مضرات سیگار برای اعضای بدن انسان، مصرف سیگار مشکلات و پیامدهای مخصوص به خود را نیز دارد. سیگار به‌راحتی بوی بدن و عرق فرد را تغییر می‌دهد و باعث تغییر بوی دهان و خشکی محیط دهان می‌شود.

محیط خشک دهان بهترین محیط برای رشد باکتریهای دهانی و پلاک‌های دندانی است. در کنار همه این مشکلات، کشیدن سیگار عملکرد برخی از اندام‌های بدن انسان نظیر ریه، قلب و شریانات خونی را نیز، با اختلال مواجه می‌کند. در حال حاضر شما با برخی از مضرات سیگار به صورت مختصر آشنا شده‌اید. اما چرا افراد کشیدن سیگار را انتخاب می‌کنند؟

یک نخ سیگار از مقداری توتون، یک ورق نازک کاغذی (توتون معمولاً بین آن پیچیده می‌شود) و یک فیلتر تشکیل‌شده است. وقتی‌که شما سیگار می‌کشید مقدار زیادی نیکوتین از طریق شریانات خونی وارد مغز شده و حالت سرخوشی و سرمستی به فرد دست می‌دهد و بخشی از سیستم عصبی که بخش القای پاداش نام دارد، تحریک می‌کند.

این موضوع باعث می‌شود که فرد ازلحاظ روانی به این حالت وابسته شده و به‌دفعات بخواهد این حالت را تکرار کند. پس جمله من تفریحی سیگار می‌کشم جمله درستی نیست و نمی‌تواند سیگار کشیدن شمارا توجیه کند.باور این موضوع بسیار سخت است که سیگاری شدن هر فرد حتی می‌تواند با یک پک سیگار آغاز شود. به یاد داشته باشید که  تنها کافی‌است یکبار مغزتان آن لذت ذهنی را تجربه کند.

حال که تا حدی با نحوه تاثیرگذاری سیگار بر بدن انسان آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا با مضرات سیگار بیش‌از پیش آشنا شوید و راه‌های ترک سیگار را نیز بشناسید. با مجله الدر در این مسیر همراه شوید.

آدامس-ترك-سيگار-طعم-ملايم-24-عددي

همان‌طور که همه ما می‌دانیم سیگار مضرات بسیار زیادی دارد. اما این مضرات تنها به فردی که سیگار می‌کشد محدود نشده و اطرافیان آن را نیز با مشکلات جسمی و روحی مختلفی دچار می‌کند.
برخی از این مضرات در کوتاه‌مدت و برخی دیگر در بلندمدت بر روی سلامتی روح و جسم انسان‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. جالب است بدانید که حتی مضرات سیگار برای آقایان با مضرات سیگار برای خانم‌ها متفاوت است.
به‌عنوان‌مثال کشیدن سیگار در زنان در بلندمدت به‌راحتی می‌تواند باروری آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و یا کشیدن سیگار باعث اختلال در نعوظ آقایان در هنگام رابطه جنسی می‌شود. اما به‌صورت کلی مضرات سیگار عبارت‌اند از:

 

مضرات سیگار کشیدن

1. مضرات سیگار و آسیب به سیستم گردش خون

مصرف سیگار به‌راحتی می‌تواند باعث انسداد شریان‌های خونی و ایجاد لخته در رگ‌ها شود. در حقیقت با کشیدن سیگار، سموم فیلتر سیگار وارد جریان خون می‌شود و از این طریق خون درون رگ‌ها و مویرگ‌ها غلیظ شده و در بلندمدت می‌تواند فرد را به بیماری غلظت خون مبتلا کند. جالب است بدانید که غلظت خون احتمال تشکیل لخته خونی در شریاناتی که خون از آن‌ها عبور می‌کند را، افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر خون غلیظ باعث می‌شود که فشار خون و ضربان قلب در فرد افزایش یافته که این موضوع احتمال حمله قلبی را در افراد افزایش می‌دهد. معمولا برای کاهش فشار خون در افراد سیگاری استفاده از دمنو‌ش‌هایی نظیر دمنوش چای ترش توصیه می‌شود تا بتوانند از این طریق فشار خون بالا را تا حدی کنترل کنند.

جالب است بدانید تمامی موارد عنوان شده در نهایت باعث باریک شدن عروق شده که این موضوع در نهایت باعث می‌شود که به تمامی اعضای بدن از طریق خون به خوبی اکسیژن نرسد.

 

مضرات سیگار و آسیب به سیستم گردش خون

2. مصرف سیگار و حمله قلبی

همان‌طور که در قسمت قبلی عنوان شد، سیگار به‌راحتی می‌تواند به قلب و سیستم گردش خون آسیب جدی وارد کرده و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های عروق محیطی، سکته، حمله قلبی و بیماری کرونری را افزایش دهد.لازم است بدانید که کربن مونواکسید و نیکوتین آزادشده از طریق کشیدن سیگار در بدن، باعث ایجاد لختگی در شریانات شده و به دنبال آن فعالیت قلب را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.
از سوی دیگر سموم موجود در سیگار به دیواره‌های کرونری رگ‌ها آسیب وارد کرده و از این طریق باعث گرفتگی عروق اصلی می‌شود که این موضوع درنهایت باعث حملات قلبی در فرد می‌شود.

جالب است بدانید که سیگار احتمال حملات قلبی را در فرد سیگاری نسبت به سایر دو برابر می‌کند.

 

مصرف سیگار و حمله قلبی

3. رفلاکس معده بر اثر کشیدن سیگار

در مقاله رفلاکس معده چیست؟ در مجله الدر، با این بیماری به صورت کامل آشنا شدید. همانطور که می‌دانید مصرف سیگار باعث ضعیف شدن عضله انتهای مری شده و در نهایت این موضوع باعث برگشت اسید معده به مری و سوزش گلو و مری می‌شود. تحقیقات نشان‌ داده است که احتمال ابتلا به سرطان کلیه در افراد سیگاری تقریبا 1.5 الی 2 برابر  سایر افراد است.

 

رفلاکس معده بر اثر کشیدن سیگار

4. تغییر رنگ پوست

مصرف سیگار باعث گرفتگی عروق خون‌رسان شده و این موضوع در بلند مدت باعث می‌شود که اکسیژن مناسبی به پوست شما نرسد و آثاری نظیر سیاهی و تیرگی در پوست بدن شما نمایان شود. جالب است بدانید که شما به محض اینکه سیگار کشیدن را ترک کنید، روند بهبود پوست شما سریعا آغاز می‌شود. پس تا دیر نشده است روند ترک سیگار خود را با آدامس‌های ترک سیگار شروع و در ادامه خود را تحت درمان پزشک متخصص این حوزه قرار دهید.

 

تغییر رنگ پوست

5. ابتلا به سرطان ریه

سیگار به راحتی می‌تواند ریه هر انسانی را درگیر کند. شروع این داستان با سرفه کردن، سرماخوردگی و خس‌خس سینه است اما در ادامه می‌تواند به بیماری‌های مزمنی نظیر سرطان ریه، ذات‌الریه و آمفیزم شود. عملا شما با مصرف سیگار ریه خود را ضعیف و حساس می‌کنید.

در سال‌هایی که گذشت شاهد بودیم که بیشتر افرادی که در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند دارای ریه‌های ضعیفی بودند. که با درگیر شدن ریه‌ آن‌ها توسط کرونا شرایط برای این افراد بسیار سخت‌تر نیز می‌شد. مصرف سیگار و قلیون یکی از عواملی است که باعث می‌شود ریه شما روز به روز ضعیف‌تر از قبل شود پس تا دیر نشده این محصول مضر را کنار بگذارید.

 

ابتلا به سرطان ریه

6. مصرف سیگار و باروری

درمورد تاثیر سیگار بر روی تولیدمثل و باروری، نیاز است که موضوع را از دو جنبه مردان و زنان بررسی کنیم. همان‌طور که عنوان شد سیگار باعث باریک شدن عروق بدن می‌شود. این عروق شامل عروقی که کار خون‌رسانی به بیضه آقایان را انجام می‌دهد نیز می‌شود.

تنگ شدن عروق بیضه در کوتاه مدت باعث ناتوانی جنسی در آقایان و در بلند مدت باعث سرطان بیضه می‌شود. جالب است بدانید علاوه بر موارد عنوان شده سیگار بر اسپرم آقایان نیز تاثیر گذاشته و کیفیت و میزان آن را کم می‌کند.

از سوی دیگر سیگار باروری خانم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و با اختلال مواجه می‌کند. سیگار باعث می‌شود بدن فرد برای بیماری‌های رحمی از قبیل سرطان دهانه رحم نیز، بسیار مستعد شود. تحقیقات نشان داده است که رابطه مستقیمی بین ناباروری در خانم‌ها و میزان مصرف سیگار این افراد دارد.

 

مصرف سیگار و باروری

7. عفونت لثه در اثر کشیدن سیگار

مصرف بسیار کم سیگار هم به سادگی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل بوی بد دهان،افزایش باکتری‌های بد دهانی و در نهایت خراب شدن دندان­‌ها ­شود و به دنبال آن عفونت لثه، آسیب به حس چشایی و برفک دهان را ایجاد کند.

 

عفونت لثه در اثر کشیدن سیگار

8. پوکی استخوان و سیگار

مصرف مقدار کم سیگار هم در بلندمدت باعث پوکی و شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. این موضوع در خانم‌ها نسبت به آقایان بیشتر شایع است. جالب است بدانید که تحقیقات جدیدی برای بررسی رابطه کشیدن سیگار و بیماری ام‌اس در خانم‌ها در حال انجام است اما تا به حال هیچ نتیجه قطعی در این زمینه اعلام نشده است.

به صورت کلی پیشنهاد مجله الدر به شما همراه عزیز در صورت مصرف سیگار، ترک کردن آن است. از آن‌جایی که سلامتی شما همراهان گرانقدر جزو حداقل تعهدهای برند الدرست، این شرکت محصولی به نام آدامس ترک سیگار تولید کرده است. این آدامس به شما کمک می‌کند که مصرف این محصول مضر و ضد‌انسانی را به مرور زمان کاهش داده و در نهایت ترک کنید.

 

پوکی استخوان و سیگار

از اینکه مجله الدر را همراهی می‌کنید، بسیار قدر‌دانیم.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

پست‌های مرتبط

20 پاسخ

  1. متاسفانه من پدربزرگم رو سر کشیدن سیگار از دست دادم خیلی سعی کرد ترک کنه اما نتونست اونوقع این آدامسا نبود اگرم بود ما نمیشناختیم

  2. همکلاسی من همه خونوادش سیگاری بودن هروقت میومد سرکلاس همیشه لباساش بوی سیگار میداد متاسفانه سر همین کار همیشه معلما سرزنشش میکردن واقعا نکنید بخاطر بچه هاتونم که شده سیگار نکشید 🙁

  3. من یکی رو میشناختم انقدر سیگار کشید تو 30 سالگی تمام دندوناش ریخت شیش ماه بعدشم اوردوز کرد فقط با سیگار میخواستن ریه اش پیوند بزنن که اجل مهلتش نداد

  4. کسایی که اعتیاد به سیگار پیدا کردن به مرور زمان بوده و برا ترکش به زمان نیاز دارن چون یه شبه نمیشه ترکش کرد به نظرم این ادامسایی که گفتین برا ترک کردن به مرور زمان عااالی باشن

  5. مقاله ی مفید و خوبی بود این اطلاعاتو باید به جوونایی بدیم که تازه شروع کردن به سیگار کشیدن

  6. من برا ترک سیگار ادامس میخوردم بعد یه مدت سیگارو ترک کردم به ادامس اعتیاد پیدا کردم /:
    فک نمیکردم ادامسای مخصوص داشته باشه

  7. من از جوونیم سیگار میکشیدم و تازه ترک کردم این چیزایی که نوشتین رو تصمیمم خیلی مطمئن شدم کاش همه اینارو بدونن و هیچ وقت سمت سیگار نرن

  8. با سلام
    باید اضافه کنم سیگار روی سیستم گوارش هم تاثیر منفی شدیدی ایجاد میکند
    نمونه ان سنگ کلیه و حتی پروستات در اقایان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک در خبرنامه الدر

آگاهی از محصولات جدید و اخبار مربوط به الدر

اشتراک‌گذاری